Ikea przedstawia produkt na poprawę humoru

Ikea przedstawia produkt na poprawę humoru
Trzeci poniedziałek stycznia zyskał miano Blue Monday — najbardziej depresyjnego dnia w roku. IKEA w swojej reklamie podpowiada, gdzie szukać pomocy, jeśli my lub nasi bliscy znajdujemy się w kryzysie psychicznym.
O autorze
2 min czytania 2024-01-16

15 stycznia br. – czyli trzeci poniedziałek roku, to właśnie wtedy przypadł okryty złą sławą Blue Monday, przez wielu uważany za najbardziej depresyjny dzień roku. I chociaż pomysłów na reklamowe kreacje związane z tym wydarzeniem nie brakuje, to jednak nie wszystkie marki postanowiły mówić o nim w ten sam sposób. Sieć sklepów IKEA udostępniła w mediach społecznościowych wyjątkowy produkt na poprawę humoru.

Blue Monday — co to takiego?

Po raz pierwszy pojęcie „Blue Monday” wprowadził do użytku ogólnego Cliff Arnall — brytyjski psycholog, pracownik Cardiff University. Według niego najbardziej depresyjny dzień w roku ma przypadać na trzeci z kolei poniedziałek stycznia. Co ciekawe, od 2005 do 2011 roku za Blue Monday uważany był ostatni poniedziałek pierwszego miesiąca roku, ale potem data ta uległa zmianie. Warto podkreślić, że Blue Monday to termin pseudonaukowy, niemający potwierdzenia w żadnych oficjalnych publikacjach. Mimo tego, świat marketingu i sprzedaży chętnie korzysta z niego, przygotowując kreacje reklamowe na kolejne lata.

Aby ustalić, który dzień najlepiej odpowiada ukutemu przez Arnalla terminowi, naukowiec zastosował specjalny wzór matematyczny. Uwzględnił w nim takie aspekty jak: czynniki meteorologiczne (krótki dzień, niskie nasłonecznienie), psychologiczne (świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych) i ekonomiczne (czas, który upłynął od Gwiazdki).

IKEA zachęca do dbania o zdrowie w głowie

W 2024 roku sieć IKEA postanowiła stworzyć reklamę informującą odbiorców o tym, że Blue Monday to jedynie wymysł marketingowy. W tym celu powstała reklama skupiająca się na zdrowiu psychicznym i jego znaczeniu przez cały rok.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

fot. Facebook

W swoim facebookowym poście marka nie tylko zaznacza, że depresja i obniżony nastrój to sprawy wielkiej wagi, ale także podaje numery telefonów do ogólnopolskiej poradni telefonicznych dla osób dorosłych przeżywających kryzys emocjonalny, oraz na telefon zaufania prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ten niecodzienny pomysł IKEA na mówienie o zdrowiu psychicznym przy okazji Blue Monday odbił się w sieci szerokim echem, zebrał wiele pozytywnych komentarzy, a przede wszystkim udowodnił, że temat wsparcia psychicznego jest ważny przez cały rok.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: Facebook/Unsplash (Zheka Kapusta)

PS Marki, które poruszają temat zdrowia psychicznego

Pandemia, izolacja, kryzys gospodarczy, wojna i w końcu różne osobiste lub też zawodowe problemy – te wszystkie czynniki wpływają na naszą głowę każdego dnia. O konieczności rozmowy o problemach psychicznych, szczególnie wśród młodych ludzi, przypominają marki w swoich zaangażowanych kampaniach.

PS2 Havas Prosumer publikuje raport nt. zdrowia psychicznego oczami Polaków

Zespół badaczy agencji Havas opracował wyniki kolejnego raportu z serii Havas Prosumer dotyczącego zdrowia psychicznego Polaków.

PS3 Answear w drugiej odsłonie akcji ,,Zadbaj o to, co jest w środku’’ zwraca uwagę na bycie tu i teraz

Pod patronatem Polskiego Instytutu Mindfulness, marka koncentruje się tym razem praktyce uważności i rusza z projektem „Zadbaj o to, co jest w środku — Siła Uważności”.

PS4 IKEA o RODO

Zmiany w prawie związane z RODO stały się pretekstem dla IKEA do stworzenia nowej reklamy, która pokazała, że marka dba o naszą prywatność od dawna.