Jak nowa strategia rozwoju „Bank na co dzień, Bank na przyszłość” wpłynie na strategię marketingową banku i prowadzoną komunikację?
Strategia „Bank na co dzień, bank na przyszłość” stawia przed bankiem określone cele biznesowe. Rolą marketingu jest wsparcie realizacji tych celów. Zatem strategię marketingową i komunikację ściśle podporządkowujemy priorytetom biznesowym. Odświeżamy format komunikacyjny tak, aby jeszcze lepiej komunikować kluczowe dla banku produkty i usługi. Rozszerzamy komunikacyjną grupę docelową – chcemy zwiększyć dotarcie do młodych, a także wykorzystywać najnowsze rozwiązanie technologiczne optymalizujące działania mediowe.
Co było główną motywacją do jej opracowania i wdrożenia?
Nadszedł czas, w którym musieliśmy na nowo określić kierunek rozwoju banku, odświeżyć nasze założenia i ustalić nowe cele. Poprzednią strategię zrealizowaliśmy niemal w całości, przyszła więc pora na „Bank na co dzień. Bank na przyszłość”. Myślę, że to hasło w znacznej mierze oddaje zmiany, które w Alior Banku już zachodzą. Zmieniamy się, rozwijamy unikalne narzędzia, oferujemy usługi pozabankowe. Był to więc naturalny krok, który pozwolił na spięcie wszystkich tych aktywności klamrą oficjalnej strategii. Wdrożenie jej oznacza dla nas nowe podejście, jednak kierunek wciąż pozostaje ten sam – chcemy rosnąć jako lider innowacyjnych rozwiązań technologicznych, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Zobacz również
Jakie są kluczowe elementy tej strategii? Jak wpłynie ona na konsumentów i ofertę?
Przede wszystkim skupiamy się na budowaniu i rozwijaniu cyfrowej relacji z naszymi klientami. Rok temu nasza aplikacja osiągnęła kamień milowy w postaci miliona użytkowników. Teraz pracujemy nad rozwiązaniami, które pozwolą nam dotrzeć bezpośrednio do seniorów i najmłodszych użytkowników. Uważam, że na tym polu wciąż istnieje duża nisza, a nasze zaplecze technologiczne pozwala nam na jej wypełnienie.
Kolejnym filarem jest wsparcie przedsiębiorczości na wielu polach. Dysponujemy przede wszystkim dużym potencjałem do wzrostu w branży kredytów dla firm. Mamy ofertę, która powinna trafić do średnich i dużych przedsiębiorstw. W tym segmencie także opieramy się o wzrost technologiczny – na ten element rozwoju przeznaczamy ok. 80 proc. nakładów inwestycyjnych. Wielokanałowa obsługa jest możliwa przede wszystkim dzięki nowej odsłonie bankowości internetowej.
Trzecią częścią jest utrzymanie pozycji lidera finansowania zakupów. Znaczącą rolę odgrywa tutaj na pewno Alior Pay, czyli usługa, która pozwala odraczać i rozkładać na raty transakcje internetowe oraz te dokonywane stacjonarnie, czy stałe rachunki. Pomimo, że nie jest ona jeszcze dostępna dla wszystkich naszych klientów, spotkała się z bardzo entuzjastycznym odbiorem. Centrum wszystkich tych działań są technologia oraz ludzie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
A jakie kluczowe wskaźniki sukcesu dla nowej strategii określiliście?
Określiliśmy wiele wskaźników, które pozwolą nam mierzyć sukces nowej strategii. Wśród nich jest np. zwiększenie udziału dyspozycji posprzedażowych, udzielanych i realizowanych zdalnie przez klientów biznesowych z dotychczasowych 45 proc. do 75 proc. w ciągu dwóch najbliższych lat. W kwestii zarządzania ryzykiem także określiliśmy cele, wśród których są np. obniżenie kosztów ryzyka poniżej 1,6 proc. oraz odsetka kredytów niepracujących poniżej 10 proc.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Poza tym zakładamy wypracowanie pozycji, która pozwoli nam na wypłatę dywidendy. Są jednak także cele „miękkie”, które będą dla nas równie ważne. Wśród nich jest rozwijanie inicjatyw pracowniczych, programów rozwoju i reskillingu, kontynuowanie wsparcia obywateli Ukrainy. Jesteśmy bardzo mocno zaangażowani społecznie i widzimy, że wpływa to dobrze na naszą organizację. Dlatego będziemy się w tym segmencie mocno rozwijać i szukać kolejnych metod.
Czy z jakimiś wyzwaniami związanymi z jej realizacją już się spotkaliście?
Ciężko mówić o wyzwaniach już na tym etapie. Na pewno należy wziąć pod uwagę, że jest to bardzo złożony, długotrwały i wielotorowy proces. Strategia stworzona została w otwartym horyzoncie czasowym, właśnie po to, abyśmy mogli regularnie weryfikować nasze założenia. Ostatnie lata wyraźnie pokazały, że musimy być elastyczni i odporni na różne, nieprzewidziane zdarzenia. To jest teraz naszym priorytetem, aby zachować możliwość szybkiego reagowania, dostosowywania się do sytuacji na rynku i oczekiwań naszych klientów.
Jakie kampanie marketingowe planujecie w najbliższej przyszłości?
W najbliższych kampaniach marketingowych będziemy mocno promować Alior Pay, aplikację mobilną i usługi z nią powiązane. Nieprzerwanie promujemy konto osobiste – jest to ważny produkt, ponieważ od konta zwykle zaczyna się relacja klienta z bankiem. Ważna komunikacyjnie dla banku jest także pożyczka gotówkowa. Nie zapominamy o segmencie klientów biznesowych i ten też uwzględniamy w planach komunikacji. Więcej nie zdradzam, ale zachęcam do śledzenia komunikacji marketingowej Alior Banku.