Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Tajniki Google Analytics 4 dla marketerów [WEBINAR]

Weź udział w sesji pytań i odpowiedzi z Maćkiem Lewińskim!

ZAPISZ SIĘ

Jak pozyskać wartościowego pracownika?

Jak pozyskać wartościowego pracownika?
Największym zasobem każdego przedsiębiorstwa są lojalni, wykwalifikowani pracownicy, angażujący się w wykonywane obowiązki. Dzięki nim firma istnieje i może się rozwijać. Pozyskanie wartościowego pracownika to sztuka, wymagająca od pracodawców podjęcia wielu działań, nie tylko rekrutacyjnych.
O autorze
3 min czytania 2017-06-08

Jak dopasować się do wymagań współczesnego rynku pracy?

Niskie bezrobocie sprawia, że polski rynek pracy coraz częściej postrzegany jest jako rynek pracownika, w którym to właśnie kandydat dyktuje warunki zatrudnienia. Bezrobocie od dłuższego czasu spada i wiele wskazuje na to, że jeszcze przez jakiś czas trend ten nie ulegnie zmianie.

Wśród potencjalnych pracowników występują przedstawiciele trzech pokoleń: X, Y i Z. Pierwsze z nich obejmuje osoby, które urodziły się w latach 1965-1979. Mają już swoje rodziny, dzieci i osiągnięcia zawodowe. Część została przedsiębiorcami i sama zmaga się często z brakami kadrowymi, a inni zajmują od lat te same stanowiska i w mniejszym lub większym stopniu są z tego faktu zadowoleni.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pokolenie Y, czyli tzw. Milenialsi, to osoby urodzone w latach 1980-1994, wchodzące na rynek pracy lub już posiadające zatrudnienie. Choć często okazują się wartościowymi członkami zespołu, to niektórzy z nich charakteryzują się roszczeniowym stosunkiem do życia i pracodawców. Uważają, że wszystko im się należy i śmiało po to sięgają. Nie zawsze ich wiedza i kompetencje zawodowe idą w parze z odwagą i pewnością siebie. Atutem takich pracowników będzie dobra znajomość języków obcych i nowoczesnych technologii. Znakomicie czują się na stanowiskach w branży IT, ale trudno mówić o ich lojalności względem pracodawcy. Przedsiębiorcy chcąc pozyskać wartościowego pracownika z pokolenia Y (i nie tylko tego pokolenia), muszą wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom i oferować mu coś więcej, niż tylko konkurencyjne wynagrodzenie. Zapewnienie swoim pracownikom chwili wytchnienia w takich miejscach, jak relax room, nie tylko zwiększy ich efektywność, ale również może przełożyć się na ich przywiązanie do marki.


Relax room w Eurobanku

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najmłodsi pracownicy z pokolenia Z dopiero zaczynają wchodzić na rynek pracy. To osoby urodzone po 1990 roku, a właściwie po 1994 roku, w zależności od przyjętych ustaleń w tym zakresie. Dorastali oni w warunkach nowoczesnych technologii, dlatego Internet i wirtualna rzeczywistość są dla nich całkowicie naturalne i swobodnie się nimi posługują. Bardzo prawdopodobne, że okażą się świetnymi pracownikami branży IT. Prognozuje się, że pokolenie to będzie miało rewolucyjny wpływ na rynek pracy i uczyni go bardziej nowoczesnym. Przy poszukiwaniu pracy pokolenie Z sięga po narzędzia internetowe, m.in. sprawdzając profil pracodawców oraz opinie o nich w takich serwisach jak GoWork.pl. Dzięki temu jeszcze przed złożeniem aplikacji, kandydat może stworzyć obiektywny wizerunek pracodawcy i sprawdzić, jakie warunki pracy w rzeczywistości on oferuje.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak przyciągnąć pracownika?

Każde przedsiębiorstwo dąży do współpracy z jak najlepszymi specjalistami, charakteryzującymi się dużym doświadczeniem, wysokimi kompetencjami i rozległymi umiejętnościami, ważnymi przy wykonywaniu pracy zawodowej. Tacy pracownicy są czasem „podkradani” przez konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa, ponieważ stanowią ogromną wartość dla firmy – zwłaszcza jeśli potrafią wykazać się wysokim zaangażowaniem w realizowane projekty oraz lojalnością względem marki.

Jak przyciągnąć do siebie takiego pracownika i ostatecznie go pozyskać? W pierwszym kroku pracodawca powinien sprecyzować profil idealnego kandydata na pracownika i na tej podstawie stworzyć ogłoszenie o pracę. Muszą znaleźć się w nim informacje o stanowisku pracy, które będzie obsadzane, oczekiwaniach wobec kandydata, obowiązkach pracownika, oferowanych warunkach zatrudnienia oraz możliwości rozwoju zawodowego. Ogłoszenie rekrutacyjne powinno przyciągać uwagę, ale i być konkretne, niosące za sobą ważne dla kandydatów informacje.


Ogłoszenie dopasowane do konkretnej grupy odbiorczej, umieszczone na portalu GoWork.pl

Można je następnie opublikować w serwisach rekrutacyjnych, np. na stronie internetowej www.Gowork.pl/praca. Jednocześnie pracodawca może stworzyć w nim profil swojej firmy i aktualizować go, podając informacje o wydarzeniach, jakie organizuje dla zespołu. Dobry pracodawca nie ogranicza się jednak do inicjowania takich eventów, ale pokazuje je również szerszej grupie odbiorczej, np. za pomocą wywiadu z pracodawcą w serwisie GoWork.pl, tak jak zrobił to Eurobank.

Pracownicy zadowoleni z warunków zatrudnienia będą dla pracodawcy „cichymi” ambasadorami marki, kiedy zaczną wystawiać mu opinie (www.GoWork.pl/opinie), na których będzie budował swój pozytywny wizerunek, jako pracodawcy z wyboru.

Selekcja kandydatów

Po otrzymaniu przez pracodawcę aplikacji potencjalnych pracowników, należy dokonać ich selekcji. Wybieramy tylko te CV, które najlepiej pasują do profilu idealnego pracownika, a następnie zapraszamy dane osoby na rozmowy kwalifikacyjne. Osoba, która je przeprowadza, powinna się do nich solidnie przygotować – popełnione przez nią błędy mogą być bardzo kosztowne.

Spotkania rekrutacyjne powinny przynieść skutek w postaci wyłonienia najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. Zaoferowanie mu godnego wynagrodzenia, świadczeń pozapłacowych, możliwości rozwoju zawodowego i awansu, powinno skłonić niezdecydowanego kandydata do podpisania umowy o pracę. Pracodawca nie powinien jednak na tym poprzestawać, ale przez cały okres zatrudniania wartościowych pracowników, zwiększać ich zadowolenie z warunków pracy, a tym samym lojalność wobec firmy.