Zdjęcie royalty free z Fotolia
Następnie, przystępując do procesu wyboru domu produkcyjnego należy rozpatrzeć poszczególne czynniki:
Zobacz również
Portfolio
Produkcja filmów reklamowych jest rodzajem działalności, która opiera się na konkretnych realizacjach. Dlatego jeśli chcemy znaleźć wiarygodnego wykonawcę, najpierw zapoznajmy się z portfolio domu produkcyjnego. Stanowi ono pierwszą, a zarazem najważniejszą wizytówkę danego studia umożliwiającą poznanie skali działalności wykonawcy, jego doświadczenie oraz charakter wcześniejszych realizacji. Pod tym względem duże ułatwienie stanowi fakt, że zdecydowana większość domów produkcyjnych udostępnia swoje dotychczasowe realizacje na swojej stronie internetowej. Przeglądając portfolio możemy przekonać się również, w jakim stopniu dotychczasowe projekty spełniają nasze oczekiwania i są bliskie naszej wizji realizacji. Jeśli do tego wykonawca ma na swoim koncie realizacje filmów reklamowych z naszej branży, mamy gwarancję odpowiedniego know how, a z takiej wiedzy warto skorzystać.
Zaplecze wykonawcy
Koszty produkcji są niezwykle czasochłonne i pracochłonne. Dlatego podejmując decyzję o wyborze domu produkcyjnego, należy zweryfikować jego zaplecze pod kątem naszych – jako klientów – potrzeb i oczekiwań. Po pierwsze, zwróćmy uwagę, jakie doświadczenie mają członkowie zespołu (np. reżyser, scenograf). Sprawdźmy również, czy potencjalny wykonawca oferuje dodatkowe elementy współpracy. Niektóre domy produkcyjne dysponują rozbudowanym zapleczem produkcyjnym i organizacyjnym – zatrudniają producentów, kierowników produkcji, asystentów, czasem posiadają np. swoje studia animacji, czy też studia dźwięków. Tego rodzaju organizacja umożliwia sprawny przebieg współpracy i wpływa na obniżenie kosztów produkcji.
W procesie realizacji filmów reklamowych niezwykle ważny jest komfort pracy, którego podstawą jest gwarancja zabezpieczenia przed ewentualnymi problemami bądź sytuacjami awaryjnymi. Przewagą dużych domów produkcyjnych jest znacznie lepsze zabezpieczenie finansowe, dzięki czemu są w stanie ubezpieczyć produkcję i kredytować ją. Jednak wszystko zależy od rodzaju zlecenia – przy tych mniejszych o niewielkich budżetach równie dobrze sprawdzają się małe studia produkcyjne.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Warto również zwrócić uwagę na to, ile lat dany dom produkcyjny funkcjonuje na rynku. Doświadczony wykonawca jest bowiem w stanie zaproponować niestandardowe rozwiązania, które mogą wpłynąć na obniżenie kosztów produkcji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Weryfikacja cenowa
Po zapoznaniu się z powyższymi elementami, nadszedł czas na zweryfikowanie oferty biznesowej. Przestrzegam przed traktowaniem ceny jako jedynego czynnika decydującego o wyborze danego studia. Niska cena często idzie w parze z niedostatkiem wiedzy oraz nieodpowiednim zapleczem, co niesie za sobą ryzyko realizacyjne, a w ostatecznym rozrachunku grozi podwyższeniem kosztów realizacji i niedostateczną jakością zrealizowanego projektu.
Czynnik ludzki
Zapoznanie się z dorobkiem domu produkcyjnego oraz jego ofertą i doświadczeniem to jedno. Niemniej ważne jest spotkanie face to face, podczas którego zostanie nam przedstawiona propozycja biznesowa, ale przede wszystkim poznamy człowieka stojącego za realizacją filmu. Produkcja filmów reklamowych to w dużej mierze biznes relacji. Aby sprawdzić, z kim nam się dobrze pracuje, warto próbować różnych rozwiązań i współpracować z rożnymi domami produkcyjnymi. Z drugiej strony, wartościowe jest także budowanie długoterminowych relacji z konkretnym domem produkcyjnym. Jeśli bowiem znamy wzajemnie swoje oczekiwania i styl pracy oraz mamy do siebie zaufanie, każdorazowo przed rozpoczęciem nowego projektu warto zbudowaną relację odtwarzać, zamiast zaczynać od zera współpracując z coraz to nowym domem produkcyjnym.
Michał Trusiewicz
Producent/Film Produkcja
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku Filmoznawstwo. Obecnie producent filmów reklamowych w domu produkcyjnym Film Produkcja, wcześniej producent telewizyjny w Leo Burnett. Karierę zawodową rozpoczynał w działach produkcyjnych TVP oraz jako asystent produkcji w ITI Film Studio.