Jeszcze większą wagę przykładaliśmy do aktywności w digitalu. Bosch podsumowuje 2020 rok

Jeszcze większą wagę przykładaliśmy do aktywności w digitalu. Bosch podsumowuje 2020 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2020 roku marka Bosch? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?
O autorze
4 min czytania 2021-01-07

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

O roku 2020 dla marki Bosch opowiada Hanna Stajuda-Ratajczak, dyrektor działu komunikacji marek w BSH.

Największy sukces dla marki Bosch w 2020 roku 

Ten rok znacząco różnił się od poprzednich i postawił przed światem – i również przed marketerami – wiele wyzwań. Zmieniła się komunikacja marek, wiele działań przeniosło się do kanałów online. W 2020 roku prowadziliśmy zróżnicowaną komunikację – od kampanii telewizyjnych, po współprace z Influencerami. Część działań, typu eventy czy chociażby warsztaty gotowania, z oczywistych względów nie mogła być organizowana. Największy tegoroczny sukces to fakt, ze nasze marki zdały egzamin i nie zawiodły konsumentów w tym specyficznym czasie. Dostarczały pomoc, informacje i inspiracje tak, by pomoc przejść przez trudny czas pandemii. Świadczą o tym bardzo dobre wyniki świadomościowe i sprzedażowe.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Warto wspomnieć o niewątpliwym sukcesie ostatnich tygodni – to premiera nowej platformy komunikacji marki Bosch #LikeABosch. To kampania inna niż dotychczas, dużo bardziej wizerunkowa i angażująca. Promujemy hasło „Żyj #LikeABosch”, co oznacza żyj zdrowo i w zgodzie z naturą. Implementacja kampanii wymagała wiele pracy, ale przyniosła nam ogromną satysfakcję a odbiorcy pokochali naszych bohaterów. Obecnie w telewizji oraz kanałach VOD możemy zobaczyć trzy spoty, promujące zdrowe gotowanie, oszczędność wody i energii oraz higieniczne sprzątanie.

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Bosch w 2020 roku

Pandemia, zmiana zachowań konsumenckich i niepewność na rynku – to były tegoroczne wyzwania. W związku z tym jeszcze większą wagę przykładaliśmy do aktywności w digitalu, gdzie konsument, który często po raz pierwszy kupował sprzęt AGD przez internet, oczekiwał jasnych wskazówek podczas przejścia przez całą ścieżkę zakupową. Uważamy również, że obowiązkiem marki-lidera rynku, o tak ogromnej świadomości jak Bosch, jest konkretna pomoc. Razem z Robertem Boschem zorganizowaliśmy akcję #BoschWPogotowiu, w ramach której przekazaliśmy sprzęt o wartości ponad 1 miliona złotych dla 200 szpitali i placówek medycznych w całej Polsce. Były to przede wszystkim pralki, suszarki do ubrań, ekspresy do kawy i myjki ciśnieniowe. Tutaj wyzwaniem był czas, logistyka i dotarcie to najbardziej potrzebujących ośrodków. Ale akcja przyniosła realną pomoc tym, którzy w pandemii najbardziej jej potrzebowali i nieśli pomoc nam. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

Jak co roku prowadziliśmy wiele ciekawych akcji. Warto wspomnieć o działaniach związanych z platformą internetową Akademia Smaku. To portal kulinarno-wnętrzarski, gdzie można znaleźć wiele przepisów i porad udzielanych miedzy innymi przez  ambasadorów marki Bosch: Mateusza Gesslera oraz Dorotę Szelągowską. A ponieważ czas pandemii sprzyja zarówno rodzinnemu gotowaniu jak i dużym i mniejszym remontom, Akademia Smaku była w tym roku szczególnie chętnie odwiedzana. Kontynuujemy również współpracę z influencerami, promując urządzenia z kategorii małego AGD, przede wszystkim bardzo ciekawe nowe produkty–- blendery próżniowe. Dodatkowo, w tym roku po raz pierwszy organizowaliśmy także konferencje dla dziennikarzy i spotkania dla partnerów biznesowych w formie online.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Badamy trendy rynkowe i zachowania konsumenckie i staramy się, aby efekty akcji były zgodne z naszymi oczekiwaniami. To, co w tym roku było nietypowe to większy niż zwykle popyt na wybrane kategorie drobnego AGD, ekspresy do kawy i zmywarki. Było to uzasadnione zmianą naszego stylu życia: zostaliśmy w domu, więcej gotowaliśmy, a co za tym idzie było też więcej naczyń do zmywania. Od kilku lat prowadzimy także szeroko zakrojone działania edukacyjne i promocyjne dla suszarek do ubrań i to co nas cieszy to doskonałe wyniki tych kampanii. Jeszcze niedawno segment suszarek do ubrań nie był popularny w Polsce. W tej chwili ta kategoria produktowa rośnie bardzo dynamicznie. Konsumenci coraz częściej szukają informacji o z zaletach posiadania suszarki w domu i chętnie sięgają po nasze urządzenia Bosch czy Siemens. 

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Zdecydowanie kanały digitalowe, takie jak media społecznościowe, wyszukiwarki, platformy video, portale internetowe w roku wyjątkowo intensywnie odwiedzane przez konsumentów. Ale ważne są dla nas również media tradycyjne: telewizja i radio. Dalej jesteśmy społeczeństwem, które dużo czasu spędza przed telewizorem i bardzo chętnie włącza radio. W 2020 roku jeszcze bardziej istotne stały się kanały sprzedaży e-commerce. Zamkniecie części sklepów sprawiło, ze znaczna cześć zakupów przeniosła się do Internetu. W tym roku jeszcze ważniejsza stała się więc jakość informacji produktowej i atrakcyjność tego przekazu. 

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Obserwujemy coraz większe zdigitalizowanie społeczeństwa, co przekłada się również na użytkowanie sprzętu w gospodarstwie domowym. Rozwijamy urządzenia pod kątem smart home, dzięki naszej platformie Home Connect. Promujemy urządzenia sterowane smartfonem czy asystentem głosowym, które dodatkowo można spersonalizować, co również jest istotnym, rosnącym trendem. Konsumenci chcą być bliżej natury i chronić jej zasoby. Zdrowiej się odżywiać, oszczędzać wodę i energię. Wybierając pralkę czy zmywarkę coraz częściej patrzą na klasę efektywności energetycznej i systemy gwarantujące oszczędność wody, jak na przykład system automatycznego dozowania detergentu i-Dos w pralkach Bosch. Właśnie o takich proekologicznych rozwiązaniach opowiada nasza nowa kampania „LikeABosch”. 

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej

Ten rok był trudny również dla marketerów i całego rynku reklamy. Charakteryzowała go duża niepewność i niestabilność. Szacuje się, ze wydatki na reklamę zamkną się w 2020 roku kilkuprocentowym spadkiem co jest, uważam, wynikiem dobrym, biorąc pod uwagę sytuację pandemii i lockdownu, z którą musieliśmy zmierzyć się szczególnie w 2. kwartale. Niewątpliwie beneficjentem tej sytuacji jest internet. Tutaj przeniosła się znaczna część kampanii, a co za tym idzie również budżetów, przeznaczonych pierwotnie na kino, outdoor czy prasę. Mam nadzieję, ze sytuacja poprawi się na wiosnę 2021 roku, co pozwoli na odbudowę i stabilizację rynku. 

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

Cel pozostaje niezmienny. Dzięki urządzeniom AGD marki Bosch chcemy oferować konsumentom najlepsze rozwiązania, które pomogą w codziennym życiu. Sprawią, ze będziemy żyć zdrowiej, wygodniej i w zgodzie z otaczającym światem. Nowoczesna technologia zainspiruje do działania i pomoże w domowych obowiązkach. Niezawodnie jak zawsze.