[Dowiedz się więcej na temat GREEN MARKETINGU: Pobierz e-booka EKOLOGIA W MARKETINGU]
Obecnie jesteśmy świadkami ogromnych przemian w świecie biznesu – na nie wpływa nie tylko kryzys gospodarczy, ale także coraz większa świadomość dotycząca zmian klimatycznych. Ta rosnąca świadomość konsumentów wpływa na to, że marki nie mogą być dziś tylko nastawione na zysk – aby móc sprzedawać, trzeba być otwartym na oczekiwania konsumentów, a ci żądają od firmy zaangażowania i aktywności proekologicznej.
Zobacz również
Jednak konsumenci nie dadzą się już złapać na nową „eko” serię produktów, czy kolejny mural oczyszczający powietrze. To nie wystarczy, aby móc nazwać kampanię proekologiczną, a producenta firmą działającą w duchu zrównoważonego rozwoju. Na szczęście w świecie marketingu znamy wiele przykładów działań korporacji i organizacji, które są autentyczne i które faktycznie mają sens. I mimo że nie są to wywrotowe akcje, dzięki którym uratujemy naszą planetę, to z pewnością możemy je nazwać małymi kroczkami, które są robione w stronę bardziej ekologicznej produkcji i zrównoważonej konsumpcji. Odpowiednio zrealizowane i nagłośnione kampanie mogą mieć realny wpływ na odbiorców i potwierdzą to wszyscy ci, którzy dzięki nim zmienili swoje przyzwyczajenia konsumenckie.
IKEA – BUY BACK
IKEA zrealizowała swój od dawna zapowiadany, huczny projekt, który został stworzony z myślą o naszym środowisku. W ramach inicjatywy „Buy Back” sieć odkupuje od swoich klientów używane meble – co ciekawe, nie wszystkie muszą być w idealnym stanie, ale mogą posiadać widoczne ślady zużycia. Meble są następnie ponownie wystawiane na sprzedaż lub – jeżeli nie nadają się do ponownego użycia – zostają poddane recyklingowi.
IKEA odkupuje od klientów m.in. stoły, biurka, szafy, regały, które zostały zakupione w sklepie sieci. W zamian za to marka rozdaje bony o wartości od 30% do 50% pierwotnej ceny mebla – wysokość bonu zależy od stanu produktu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Więcej o akcji „Buy Back” czytaj więcej tutaj.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Festiwal GDYNIA DESIGN DAYS – „Solidarni”
Hasłem tegorocznego festiwalu Gdynia Design Days jest jedno słowo – „Solidarni”, które jest nawiązaniem do niezwykłych czasów, w których przyszło nam żyć – niepewnych, ze światowym kryzysem w tle i mutującymi wirusami wokół nas. Ta sytuacja stała się punktem wyjścia do tematu przewodniego festiwalu, który będzie stawiał przed nami pytania o codzienne, samodzielne działania, a także o nowy układ sił, który jest możliwy w dzisiejszym kapitalistycznym świecie.
Naturalną decyzją twórców wydarzenia było zatem całkowite zrezygnowanie z produkcji zbędnych gadżetów festiwalowych (pendrive’y, identyfikatory, materiałowe torby, książki), które zwykle towarzyszą tego typu wydarzeniom. Uczestnicy po raz pierwszy dostaną pakiet z wirtualnymi bonusami – będą to m.in. narzędzia stworzone wraz z gronem cenionych ekspertów, które pomogą nam się odnaleźć w nowej rzeczywistości, przydatne eko-wskazówki dla zrównoważonego życia we własnych czterech ścianach i specjalnie stworzoną grafikę.
O pierwszym wirtualnym pakiecie festiwalowym dowiesz się więcej tutaj.
Żabka i Żywiec Zdrój – EKOmaty
EKOmaty to proekologiczne rozwiązanie wprowadzone przez Żabkę we współpracy z marką Żywiec Zdrój. Automaty umożliwiają selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku i metalu, natomiast zebrany surowiec służy do stworzenia nowych butelek. Natomiast klienci w zamian za każde wrzucone opakowanie otrzymują 10 żappsów, czyli dodatkowe punkty lojalnościowe w aplikacji żappka.
Więcej na temat EKOmatów na naszej stronie.
Carrefour, Yope i Swapp – stacja refillingowa
Automaty mogą również służyć do uzupełniania produktów i tym samym ograniczania produkcji opakowań. Tak działa stacja refillingowa uruchomiona przez Carrefour – dzięki niej klienci sklepu mają możliwość napełnienia kosmetykami polskiej marki Yope butelek wielokrotnego użytku, redukując tym samym liczbę wykorzystywanych do tej pory jednorazowych opakowań.
Jak to dokładnie działa? Podobnie jak automat z kawą. Wystarczy umieścić pustą 500 ml butelkę w wyznaczonym miejscu i na ekranie urządzenia wybrać produkt, którym chcemy ją napełnić. Jeśli jednak nie posiadamy żadnej butelki ze sobą, na miejscu można kupić lub wypożyczyć butelkę wielokrotnego użytku. Ponadto klienci zyskają możliwości zakupu kosmetyków Yope 15% taniej, z uwagi na fakt, że płacą wyłącznie za produkt, a nie za opakowanie.
Jakie produkty kupimy w stacji refillingowej? Przeczytaj nasz artykuł.
Benetton – ekologiczny concept store
Benetton już od jakiegoś wyznacza nowe standardy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i ochrony natury. Jak mówią przedstawiciele firmy, nowo otwarty sklep we włoskiej Florencji to prawdziwa wizytówka marki i konsekwentnej realizacji jej wizji.
Wnętrze sklepu Benettona zaprojektowane jest bowiem z materiałów pochodzących z odzysku – podłogę zbudowano z powalonych huraganem w 2018 roku drzew z regionu Veneto, a ściany sklepu pomalowano farbą mineralną o naturalnych właściwościach antybakteryjnych i grzybobójczych, która neutralizuje zanieczyszczenia powietrza. Dodatkowo wyposażenie sklepu wyprodukowano z resztek materiałów z procesu produkcji tekstyliów. Do produkcji mebli wykorzystano zużyte guziki zmieszane z żywicą, z resztek wełny wyprodukowano dekoracje i zasłony w przebieralniach. Półki i manekiny stworzono z tzw. Rossino – masy powstałej z zmiksowanych włókien tkanin.
Więcej na temat sklepu przeczytacie na stronie NowyMarketing.pl
Lidl – znakowanie produktów światłem
Bez opakowania, bez papieru, bez tuszu i kleju, tylko sam produkt – taka forma sprzedaży bio warzyw i owoców jest możliwa. Udowodniła to sieć Lidl, która właśnie wprowadza do sklepów pierwsze warzywa bio znakowane bezinwazyjnie, naturalnym światłem.
Na czym dokładnie polega metoda naturalnego znakowania? Skoncentrowana wiązka światła działa jak „tatuaż”. W ten sposób warzywa bio będą dostępne bez opakowań, a informację o tym, że są to produkty bio znajdziemy bezpośrednio na skórce. Pierwszymi warzywami znakowanymi w ten sposób były bio dynia piżmowa oraz bio seler.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Pornhub – Sexstainable
Ekologia to także edukacja – w tę stronę ze swoimi działaniami zmierza portal Pornhub. Serwis stawia na niekonwencjonalne działania – w swojej ostatniej kampanii stworzył specjalną, nową kategorię filmów o nazwie „Sexstainable Jerk Off Instruction”. To właśnie tam przez cały miesiąc pojawiały się filmiki, w których aktorki porno podpowiadały, jak żyć ekologicznie. To jednak nie wszystko – za każde wyświetlenie filmów powstałych w ramach kampanii „Sexstainable”, Pornhub przekaże donację na konto organizacji 2030 of Bust, która działa na rzecz klimatu.
Jakie jeszcze akcje organizuje Pornhub? Czytaj na naszej stronie.
H&M – system Loop
H&M podejmuje konkretne kroki, by stać się marką bardziej przyjazną środowisku i zrównoważoną. Stara się również wprowadzać liczne rozwiązania w myśl gospodarki obiegu zamkniętego. Przykładem jest nowa inicjatywa szwedzkiego koncernu.
12 października 2020 roku w sklepie H&M w Sztokholmie pojawiła się nowa, nietypowa maszyna, wykorzystująca popularny ostatnimi czasy system Looop – technologia pruje stare ubrania i z odzyskanych włókien szyje nowe w ciągu zaledwie 5 godzin. Jak zaznaczyli przedstawiciele marki, do tego procesu nie wymagana jest ani woda, ani żadne szkodliwe chemikalia – w niektórych przypadkach jest natomiast konieczne dodanie niewielkiej ilości „nowej” bawełny.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Mattel – PlayBack
Firma Mattel ogłosiła uruchomienie programu odbioru zabawek, którymi dzieci przestały się bawić. W programie „PlayBack” może wziąć każdy, kto jest w posiadaniu takich zabawek – wystarczy odwiedzić stronę Mattel.com/PlayBack, wydrukować bezpłatną etykietę wysyłkową oraz spakować i wysłać nieużywane już zabawki Mattel z powrotem do producenta. Zebrane rzeczy zostaną posortowane i rozdzielone według rodzaju materiału oraz odpowiednio przetworzone i poddane recyklingowi.
Celem firmy jest produkcja do 2030 roku zabawek i ich opakowań z tworzyw sztucznych w 100% pochodzących z recyklingu, nadających się do recyklingu lub pochodzenia biologicznego.
Firma Mattel zaczęła również produkować lalki Barbie z plastiku wyłowionego z oceanów. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
Park Narodowy w Nara (Japonia) – jadalne torebki
Nie tylko producenci muszą sobie radzić ze swoimi odpadami – dużym problemem są śmieci w narodowych parkach. Pozostawione w naturze plastikowe opakowania po przekąskach czy butelkach po wodzie mogą być śmiertelnym zagrożeniem dla mieszkających tam zwierząt.
Na ciekawe rozwiązanie na walkę z odpadami zdecydował się japoński park znajdującym się w mieście Nara. Główną atrakcją tamtejszego obiektu są bowiem jelenie, które swobodnie spacerują sobie wśród osób odwiedzających park i niestety są narażone na kontakt z platikowymi opakowaniami (często są przez zwierzęta połykane).
W odpowiedzi na ten problem kilka lokalnych firm postanowiło stworzyć torebkę przyjazną jeleniom. Jest ona wykonana z pulpy pochodzącej z recyklingu opakowań mleka i otrębów ryżowych – dzięki zastosowaniu tych składników zwierzęta mogą je bezpiecznie jeść. Opakowania łatwiej też rozpuszczają się w wodzie i są mniej trwałe niż zwykły papier.
O jadalnych torebkach z Japonii przeczytaj na naszej stronie.
Allbirds – wyższe ceny na Black Friday
Black Friday to święto zakupów, które już od jakiegoś czasu okryte jest złą sławą, bowiem niejako przyczynia się do wzrostu konsumpcjonizmu na świecie. Z tym zjawiskiem postanowiła zacząć walczyć nowozelandzka marka Allbirds, która oferuje ubrania oraz obuwie wykonane z materiałów przyjaznych dla środowiska. Z okazji Black Friday brand nie obniżył cen swoich produktów, a przewrotnie postanowił je podnieść o jednego dolara. Pieniądze zebrane ze swego rodzaju nadwyżki cenowej zostaną przekazane na wsparcie międzynarodowego ruchu Fridays for Future, zainicjowanego przez aktywistkę Gretę Thunberg.
Więcej o przewrotnej akcji Allbirds przeczytasz tutaj.
Dowiedz się więcej na temat GREEN MARKETINGU!