Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę telewizyjną napoju piwnego Seth and Riley’s Garage, którą marka Carlsberg w tym roku wprowadziła na rynek. Zdaniem skarżącego, spot błędnie sugeruje, że w składzie produktu znajduje się sok z cytryny.
Reklama bowiem przedstawia dwóch mężczyzn leżących na leżakach. W pewnym momencie pojawiają się przed nimi mężczyzna przebrany za butelkę i kobieta w stroju cytryny. Wówczas padają hasła, które – zdaniem skarżącego – mogą wprowadzać odbiorców w błąd – m.in. „piwo z wyciśniętą cytryną”. Na ekranie pojawia się również piktogram imitujący skład, który wymienia cytrynę jako owoc.
Zobacz również
Jak zaznaczył skarżący – w składzie produktu występuje jednak tylko sztuczny kwasek cytrynowy i aromaty. „W efekcie uważam to za jawną próbę wprowadzenia konsumenta w błąd. (…) Podkreślam, że nie pada tam stwierdzenie »o smaku cytryny« a jawna implikacja, że owoc jest składnikiem produktu” – napisano w skardze.
Przedstawiciele firmy Carlsberg złożyli pisemną odpowiedź na skargę, w której podkreślili, że zarzut wobec wspomnianej reklamy jest całkowicie bezzasadny. W spocie bowiem ukazano propozycję podania piwa: „słoik, lód, cytryna, piwo 4,6%”. Opis propozycji podania »Seth and Riley’s Garage« (napój ten ma właśnie 4,6% alkoholu, co potwierdza treść etykiety) umiejscowiony został na tle zdjęcia przedstawiającego butelkę »Seth and Riley’s Garage«, a obok niej słoik wypełniony napojem, z widocznymi kostkami lodu oraz kawałkiem cytryny, a także leżącą obok cytryną i wyciskarką do cytryn. Całość spotu jest podsumowana hasłem reklamowym wyświetlonym, jak również wypowiedzianym przez lektora »Seth and Riley’s Garage. Wyciśnij więcej«.
Po przeanalizowaniu treści skargi, a także odpowiedzi na nią, Zespół Orzekający KER dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy – „reklama zawiera treści, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu, nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy”.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zdaniem KER, reklama marki Tyskie naruszyła Kodeks Etyki Reklamy, bowiem zawarte w niej hasła „otwieramy Tyskie” i „Tyskie otwiera nas” odnosi się do spożywania piwa w celu przezwyciężania problemu życiowego, jakim jest zamknięcie na ludzi.
PS2
W październiku br. Komisja Etyki Reklamy orzekła, że internetowe i telewizyjne reklamy marki Play, która promowała sieć nowej generacji „5G Ready”, mogły wprowadzać odbiorców w błąd i nadużywać ich zaufania.