KER: Reklama napoju Seth and Riley’s Garage marki Carlsberg wprowadza odbiorców w błąd

KER: Reklama napoju Seth and Riley’s Garage marki Carlsberg wprowadza odbiorców w błąd
Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama napoju piwnego Seth and Riley’s Garage koncernu Carlsberg może wprowadzać odbiorców w błąd przez użycie wątpliwego, zdaniem skarżącego, hasła.
O autorze
1 min czytania 2019-11-22

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę telewizyjną napoju piwnego Seth and Riley’s Garage, którą marka Carlsberg w tym roku wprowadziła na rynek. Zdaniem skarżącego, spot błędnie sugeruje, że w składzie produktu znajduje się sok z cytryny. 

Reklama bowiem przedstawia dwóch mężczyzn leżących na leżakach. W pewnym momencie pojawiają się przed nimi mężczyzna przebrany za butelkę i kobieta w stroju cytryny. Wówczas padają hasła, które – zdaniem skarżącego – mogą wprowadzać odbiorców w błąd – m.in. „piwo z wyciśniętą cytryną”. Na ekranie pojawia się również piktogram imitujący skład, który wymienia cytrynę jako owoc. 

Jak zaznaczył skarżący – w składzie produktu występuje jednak tylko sztuczny kwasek cytrynowy i aromaty. „W efekcie uważam to za jawną próbę wprowadzenia konsumenta w błąd. (…) Podkreślam, że nie pada tam stwierdzenie »o smaku cytryny« a jawna implikacja, że owoc jest składnikiem produktu” – napisano w skardze.

Przedstawiciele firmy Carlsberg złożyli pisemną odpowiedź na skargę, w której podkreślili, że zarzut wobec wspomnianej reklamy jest całkowicie bezzasadny. W spocie bowiem ukazano propozycję podania piwa: „słoik, lód, cytryna, piwo 4,6%”. Opis propozycji podania »Seth and Riley’s Garage« (napój ten ma właśnie 4,6% alkoholu, co potwierdza treść etykiety) umiejscowiony został na tle zdjęcia przedstawiającego butelkę »Seth and Riley’s Garage«, a obok niej słoik wypełniony napojem, z widocznymi kostkami lodu oraz kawałkiem cytryny, a także leżącą obok cytryną i wyciskarką do cytryn. Całość spotu jest podsumowana hasłem reklamowym wyświetlonym, jak również wypowiedzianym przez lektora »Seth and Riley’s Garage. Wyciśnij więcej«.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Po przeanalizowaniu treści skargi, a także odpowiedzi na nią, Zespół Orzekający KER dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy – „reklama zawiera treści, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu, nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy”.

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zdaniem KER, reklama marki Tyskie naruszyła Kodeks Etyki Reklamy, bowiem zawarte w niej hasła „otwieramy Tyskie” i „Tyskie otwiera nas” odnosi się do spożywania piwa w celu przezwyciężania problemu życiowego, jakim jest zamknięcie na ludzi.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

W październiku br. Komisja Etyki Reklamy orzekła, że internetowe i telewizyjne reklamy marki Play, która promowała sieć nowej generacji „5G Ready”, mogły wprowadzać odbiorców w błąd i nadużywać ich zaufania.