Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Jak zamienić ruch w social mediach na realne zakupy? Poznaj wnioski z badania 23 tys. konsumentów.

DOŁĄCZ

Konferencja IAB How To Wideo: kompleksowe spojrzenie na rynek wideo w Polsce [RELACJA]

Konferencja IAB How To Wideo: kompleksowe spojrzenie na rynek wideo w Polsce [RELACJA]
W czwartek, 6 marca 2025 roku, w Złotych Tarasach w Warszawie odbyła się konferencja IAB How To Wideo, będąca kompleksowym spojrzeniem na świat wideo. To trzecia na rynku obok Multiscreen Day oraz VideoWars konferencja dotykająca tego tematu, jednak pierwsza, która odbywa się w 2025 roku.
O autorze
3 min czytania 2025-03-13

W ciągu jednodniowego wydarzenia uczestnicy mogli wysłuchać prezentacji obejmujących szerokie spektrum zagadnień: od twardych danych rynkowych, poprzez wskazówki dotyczące kreacji, AI, gaming, influencerów, aż po aspekty prawne wykorzystywania materiałów wideo online.

Słowniczek rynku wideo – najważniejsze pojęcia

W trakcie wystąpień pojawiło się wiele skrótów, które dla niektórych uczestników mogły być wyzwaniem. Dla uporządkowania:

  • CTV (Connected TV) – telewizor podłączony do internetu,
  • OTT (Over-the-top) – usługi wideo dostarczane online, omijające tradycyjne kanały dystrybucji,
  • Modele platform wideo:
    SVOD (Subscription Video on Demand) – platformy subskrypcyjne,
    AVOD (Ad-supported Video on Demand) – platformy finansowane reklamami,
    FVOD (Free Video on Demand) – darmowe platformy bez reklam,
    HVOD (Hybrid Video on Demand) – hybrydowy model łączący subskrypcję z reklamami,
    TVOD (Transactional Video on Demand) – płatność za pojedyncze treści,
    BVOD (Broadcasters Video on Demand) – streamingowe platformy nadawców telewizyjnych,
  • DAI (Dynamic Ad Insertion) – dynamiczne wstawianie reklam do treści wideo w czasie rzeczywistym, jak np. w Addresable TV.

Mając już ustrukturyzowane nazewnictwo w ramach świata platform wideo, możemy przejść do kluczowych aspektów i tematów wybranych prelekcji.

Dynamika polskiego rynku wideo

Streaming wideo w Polsce w ciągu półtora roku zwiększył swój udział z 6,6% do 9,7% (styczeń 2025). Największy spadek notuje telewizja satelitarna, natomiast telewizja kablowa wykazuje niewielki wzrost. Wydatki na reklamy wideo (łącznie z TV) przekroczyły 54,3% całkowitych budżetów reklamowych, rosnąc o 10,9% rok do roku.

Największy wzrost wśród platform odnotowały:

  • YouTube, TikTok, Meta – 28,6%,
  • streaming VOD – 16,8%,
  • krótkie formy – 14,2%,
  • linearna TV – jedynie 5,9%, co nie rekompensuje inflacji.

Potencjał i wyzwania CTV

Podczas konferencji szczególną uwagę poświęcono Connected TV (CTV), które według badań Nielsena osiągnęło 49% penetracji na polskim rynku. Choć 59% gospodarstw domowych posiada telewizory Smart TV, nie wszystkie wykorzystywane są jako CTV.

Oznacza to, że część użytkowników, mimo posiadania nowoczesnych odbiorników, nie korzysta z ich funkcji internetowych. Ta różnica wskazuje na potencjalne możliwości rozwoju rynku oraz wyzwania związane z edukacją konsumentów i popularyzacją usług streamingowych.

W tych dwóch grupach telewizja linearna utrzymuje podobne zasięgi, jednak streaming prezentuje wyraźne różnice – jego zasięg w gospodarstwach z CTV jest o 32% wyższy niż w pozostałych (84,8% vs 53%).

Pod względem zasięgu streaming na telewizorach w gospodarstwach z CTV osiąga imponujący wynik 68,1%. To istotny sygnał dla reklamodawców do przyjrzenia się temu kanałowi, ponieważ CTV oferuje duży ekran, jakościowy content oraz formaty reklamowe generujące o 33% większą uwagę niż w tradycyjnej telewizji linearnej.

Podczas IAB How To Wideo nie obyło się jednak bez sceptycznych głosów dotyczących jakości danych wykorzystywanych do targetowania reklam. Zarówno dane first-party, jak i third-party mają swoje ograniczenia, co wymaga od marketerów świadomego planowania kampanii wideo. Prognozy wskazują, że globalnie do 2028 roku CTV zbliży się pod względem popularności do telewizji linearnej, a w kolejnych latach zacznie dominować w wydatkach reklamowych. Na polskim rynku ten trend będzie postępował wolniej, ale jego nadejście jest nieuniknione.

Zmiany na rynku subskrypcji

Polska przoduje w regionie CEE pod względem liczby wykupionych subskrypcji, ale jeśli chodzi o potencjał rozwoju, zajmuje dopiero czwartą pozycję: za Czechami, Chorwacją i Węgrami. W obliczu rosnących kosztów życia i cen subskrypcji użytkownicy coraz szukają możliwości optymalizacji kosztowych, akceptując reklamy w zamian za tańszą subskrypcję w modelu HVOD (64%). Na przykładzie Netflixa i Disneya aż 40% nowych użytkowników globalnie decyduje się na model HVOD, co przynosi platformom znaczne korzyści. W obliczu rosnących kosztów produkcji contentu, a jednocześnie zwiekszających się oczekiwań widzów, taki model wydaje się najbardziej demokratyczny i idealnie dopasowany zarówno do użytkownika oszczędnego jak i tego, który woli zapłacić więcej niż oglądać reklamy (36%).

Gaming – rosnąca rola wideo

Gaming stanowi istotny element rynku wideo, a szczególną uwagę podczas konferencji zwrócono na format rewarded video, który przyciąga o 64,7% więcej uwagi niż standardowe reklamy. Użytkownicy wykazują niemal dwukrotnie wyższy wskaźnik zaangażowania w reklamę w grach niż przy standardowych emisjach digitalowych, co czyni ten format atrakcyjnym narzędziem marketingowym. Co istotne, gaming nie jest domeną wyłącznie młodych mężczyzn – 54% graczy w Polsce to kobiety, a aż 60% dorosłych użytkowników gier znajduje się w przedziale wiekowym 25-44 lata.

Demografia ta pokrywa się w dużej mierze z grupami docelowymi produktów i usług na rynku, więc zdecydowanie warto rozważyć ten kanał w przyszłych strategiach marketingowych.

Od trendów po regulacje – wnioski dla branży wideo

Poza wymienionymi tematami, omówiono także sposoby tworzenia wideo z wykorzystaniem narzędzi AI, które pozwalają na optymalizację kosztów i automatyczne dostosowanie formatów. Prelegenci poruszyli również temat trendów na TikToku, analizując ich potencjał w strategiach komunikacyjnych. Nie zabrakło też prezentacji dotyczącej aspektów prawnych związanych z wykorzystywaniem materiałów wideo dostępnych w sieci – zarówno z perspektywy użytkowników, influencerów, jak i marek.

Osobna prelekcja podczas IAB How To Wideo poświęcona była przenikaniu się telewizji i digitalu. Jej prowadzący podkreślali, że oba te światy tak naprawdę się uzupełniają i wzajemnie czerpią ze swoich rozwiązań. Nie sposób streścić wszystkich prezentacji ani dokładnie opisać każdą z nich. Wszystkie prelekcje miały swoje przesłania, czasami dotykały podobnych tematów, ale każda robiła to w inny sposób. Czas spędzony na IAB How To Wideo pozwolił zdobyć dużą dawkę wiedzy w pigułce i stał się inspiracją do dalszego działania w obszarze wideo.

Zdjęcia: IAB Polska

PS „Dobrze zaczęte to w połowie zrobione”, czyli jak robić reklamy wideo do digitalu [PORADNIK]