Koniec eko ściemy i zwodniczych informacji produktowych. Unia wprowadziła nowe przepisy

Koniec eko ściemy i zwodniczych informacji produktowych. Unia wprowadziła nowe przepisy
Parlament Europejski w Strasburgu przyjął dyrektywę, której celem będzie poprawa oznakowania produktów i zakaz pseudoekologicznego marketingu.
O autorze
1 min czytania 2024-01-18

Europosłowie przyjęli dyrektywę stosunkiem głosów 593/21 (14 europosłów wstrzymało się od głosu). Wśród głównych przepisów znajdują się m.in. zakaz ogólnych oświadczeń i innych zwodniczych informacji o produktach, pozwolenie na etykiety środowiskowe oparte na oficjalnych systemach certyfikacji lub wprowadzone przez władze publiczne oraz lepiej widoczne informacje o gwarancji.

Zadaniem rozporządzenia ma być ochrona konsumentów przed zwodniczymi praktykami rynkowymi i zwiększenie ich świadomości na temat wybieranych produktów.

Zakazane zostaną również konkretne praktyki, tj. bezzasadne oświadczenia o trwałości produktu, sugestie wymiany materiałów zużywalnych wcześniej niż jest to konieczne czy nieprawdziwe twierdzenia, że konkretne produkty nadają się do naprawy. 

– Przepisy te zmienią codzienne życie wszystkich Europejczyków! Odejdziemy od kultury wyrzucania, sprawimy, że marketing będzie bardziej przejrzysty i będziemy walczyć z przedwczesnym starzeniem się produktów. Ludzie będą mogli wybierać rzeczy, które są trwalsze, łatwiejsze w naprawie i bardziej zrównoważone dzięki wiarygodnym etykietom i reklamom. Co najważniejsze, firmy nie będą już mogły oszukiwać ludzi, mówiąc, że plastikowe butelki są dobre, ponieważ firma zasadziła gdzieś drzewa – lub twierdzić, że coś jest zrównoważone, nie wyjaśniając, w jaki sposób. To wielka wygrana dla nas wszystkich! – powiedziała po zakończeniu głosowania sprawozdawczyni Biljana Borzan (Socjaliści i Demokraci).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przyjętą dyrektywę czeka teraz zatwierdzenie przez Radę – jeżeli to nastąpi, zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wszystkie państwa członkowskie będą miały 24 miesiące, by przenieść uchwałę na grunt własnego prawa krajowego

PS Bliski koniec greenwashingu?

W marcu 2023 roku Komisja Europejska opublikowała projekt tzw. Green Claims Directive, czyli dyrektywy w sprawie oświadczeń i oznakowań środowiskowych, którymi przedsiębiorcy opisują „zieloność” swoich produktów. To jeden z aktów prawnych przygotowywanych w ramach legislacji Unii Europejskiej regulującej obszar ESG – środowiskowej, społecznej i korporacyjnej odpowiedzialności biznesu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS2 Giganci oskarżeni o greenwashing. Skarga w Komisji Europejskiej

Coca-Cola, Danone i Nestlé zostały oskarżone o wprowadzanie konsumentów w błąd. Wszystko przez stwierdzenie, że ich plastikowe butelki są w 100% poddawane recyklingowi. Jak donosi BBC, skargę w tej sprawie do Komisji Europejskiej wniosła organizacja konsumencka i dwie organizacje ekologiczne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się