Kto jest lepszym konsumentem – gracz czy nie gracz? [OPINIE]

Kto jest lepszym konsumentem – gracz czy nie gracz? [OPINIE]
10 września 2024 roku odbędzie się kolejna konferencja poświęcona gaming marketingowi WE ARE GAMERS organizowana przez WE!RE Fantasy. Czy gaming faktycznie zajmuje istotne miejsce wśród rozrywek i sposobów spędzania czasu? Czy gaming marketing faktycznie jest skutecznym narzędziem marek w dotarciu do konsumentów?
O autorze
6 min czytania 2024-09-02

Gaming to mainstream, zdobywający coraz wyższe pozycje w świecie rozrywki – od muzyki i filmów po platformy streamingowe i festiwale. Dlaczego? Ponieważ większość z nas gra w gry. Gaming stał się powszechną formą rozrywki, z relatywnie niskim progiem wejścia i sposobem na spędzanie wolnego czasu – zarówno samotnie, jak i z przyjaciółmi czy rodziną.

Zatem pojawiają się pytania: kim jest gracz i czy jest on lepszym konsumentem niż nie- gracz? Czy marki powinny dostosowywać swoją komunikację do graczy, czy wystarczy po prostu obecność w gamingu? O odpowiedzi na te, i inne pytania zapytaliśmy prelegentów konferencji WE ARE GAMERS poświęconej gaming marketingowi. Ta odbędzie się 10 września w warszawskim centrum konferencyjnym ADN.

Bezpłatna rejestracja: wearegamers.pl

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Łukasz Łopuszyński
Country Manager, Acer Polska

Kto jest lepszym konsumentem? Gracz czy nie gracz?

Zdecydowanie gracz bo każdy z nas jest graczem. Pokazują to dane, ale też historia, kochamy grać, rywalizować na wszystkich możliwych płaszczyznach. Gracze to osoby, które doskonale odnajdują się w świecie nowych technologii, wiedzą, czego chcą, i dążą do swoich celów. Są przy tym bardzo wymagający, co stawia przed firmami wyzwania, ale jednocześnie otwiera olbrzymie możliwości. Jako zaangażowani konsumenci mogą budować silną lojalność wobec marki, która spełnia ich oczekiwania, przynosząc długoterminowe korzyści.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak kształtować konsumentów przyszłości?

Konsumentów przyszłości można kształtować, oferując im wartość wykraczającą poza same produkty. Kluczem jest tworzenie przestrzeni i doświadczeń, które umożliwiają im realizację pasji i zainteresowań. Trzeba przy tym być wyczulonym, gracze nie lubią bullshitu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Karolina Diakowska
Managing Director, Gam3rs_x

Kto jest lepszym konsumentem? Gracz czy nie gracz?

Wszystko zależy od produktu i usługi, jakie chcemy zaoferować. Na pewno dopasowanie produktów do odbiorcy – czy jest graczem, czy nie – jest kluczowe. W każdym przypadku targetowa grupa i jej potrzeby/ insighty związane z zachowaniem będą wpływały na wybrane rozwiązania i to, jak będzie performować na danym produkcie/usłudze. Dzięki temu będziemy w stanie zaoferować produkty bądź usługi, które do niej pasują, a gracz na pewno to doceni. To, co jest ważne, to aktualne nawyki konsumenckie. Obecne pokolenia – zwłaszcza gracze – lubią dedykowane towary i w ten sposób wybierają, w co się ubierają, co oglądają, jak kupują, co jedzą, czego słuchają i w co grają. W dużej mierze wpłynęły na to platformy, na których dorastały te pokolenia, a są to między innymi: Spotify, Allegro, Amazon, Zalando, Uber Eats, Netflix czy Steam.

Jak kształtować konsumentów przyszłości?

Słuchając ich potrzeb i promując odpowiednie postawy społeczne, ekologiczne i zdrowotne, wpływamy na to, jak przyszłe pokolenia będą kreować obszar konsumpcji na podstawie przekazywanych przez nas treści. Dlatego, jako marki odpowiedzialne za przyszłość, powinniśmy szczególnie zadbać o właściwy rozwój tych postaw.

Jeremi Rybak
Head of Marketing, Acer Polska

Kto jest lepszym konsumentem? Gracz czy nie gracz?

Gracze. To konsumenci nowej generacji. Wiedzą, co jest dla nich ważne, co jest w trendzie, jak to kupić i gdzie. Są niezwykle wymagający, co doskonale widać w segmencie laptopów gamingowych, w którym konkurencja jest na ekstremalnie wysokim poziomie. Gracze mają to do siebie, że jeśli się o nich zadba, są bardzo lojalnym klientem. To jednak miecz obosieczny, w przypadku, gdy marki popełniają błędy.

Jak kształtować konsumentów przyszłości?

Należy tworzyć produkty, które motywują konsumentów do działania i wspierają ich pasje. Takie rzeczy są ważną podstawą, ale jeszcze istotniejsze jest budowanie zaangażowania poprzez wartościowe doświadczenia. Przykładem mogą być wydarzenia medialne, takie jak Predator Games, które skutecznie wzmacniają relacje między graczami a marką. Dzięki inicjatywom tego typu, marka nie tylko sprzedaje produkty, ale również staje się częścią społeczności, w której konsumenci mogą realizować swoje zainteresowania i pasje.

Justyna Oracz
Head of communications, WE!RE Fantasy

Kto jest lepszym konsumentem? Gracz czy nie gracz?

W obliczu tego, że większość ludzi gra w gry, gracze stają się kluczową grupą konsumentów, nie tylko w obszarze technologii i mediów cyfrowych, ale także w kontekście szeroko pojętych produktów codziennego użytku. Ich zaawansowana świadomość technologiczna, znajomość trendów oraz gotowość do inwestowania w nowoczesne produkty, czynią ich niezwykle wymagającymi i lojalnymi klientami. Dla marek z różnych branż, od sprzętu elektronicznego po produkty szybkozbywalne, oznacza to konieczność dostosowania strategii marketingowych i oferowania produktów, które odpowiadają na potrzeby i oczekiwania tej technologicznie zaawansowanej grupy. Umiejętne trafienie w gusta graczy może przynieść firmom znaczące korzyści i wzmocnić ich pozycję na rynku.

Jak kształtować konsumentów przyszłości?

Kształtowanie konsumentów przyszłości to złożony proces, który wymaga harmonijnego połączenia edukacji, innowacji oraz odpowiedzialności społecznej, z uwzględnieniem rosnącej roli gamingu. Przyszli konsumenci, zwłaszcza gracze, będą coraz bardziej świadomi technologii, zrównoważonego rozwoju i etyki biznesowej, oczekując jednocześnie personalizowanych doświadczeń oraz produktów dostosowanych do ich zaawansowanych potrzeb. Firmy, które zrozumieją te wymagania i włączą elementy gamifikacji oraz nowoczesne technologie w swoje strategie, nie tylko zyskają lojalność tej dynamicznie rozwijającej się grupy, ale również przyczynią się do kształtowania bardziej odpowiedzialnego, świadomego i zrównoważonego rynku konsumenckiego.

Bartłomiej Jaśkiewicz
Senior Gaming Project Manager, Broadcast Lead, GX Studio

Kto jest lepszym konsumentem? Gracz czy nie gracz?

Intuicyjnie – gracze. Ponieważ produkujemy treści skierowane do fanów esportu i graczy, wiemy, że dobrze rozumieją oni, co dzieje się w branży i jakie produkty czy usługi są im oferowane. Doskonale znają to środowisko, śledzą trendy i nowinki, a zaskoczenie ich jest trudne. Jednak ich zaletą jest lojalność wobec marki oraz to, że statystycznie wydaja więcej i chętniej niż nie-gracze.

Z drugiej strony, osoby, które nie są graczami (a w dzisiejszych czasach coraz trudniej znaleźć kogoś, kto przynajmniej w minimalnym stopniu nie miałby styczności z grami), również mogą być interesującymi konsumentami. Dla takich osób reklamowane produkty mogą okazać się czymś zupełnie nowym, na przykład profesjonalna myszka esportowa czy oferta internetu dostosowana do potrzeb graczy. Reklamy produktów obecnych przy projektach gamingowych, zwłaszcza produktów endemicznych, mogą wysoce angażować tych konsumentów, którzy dotychczas nie mieli wiele wspólnego z gamingiem.

Jak kształtować konsumentów przyszłości?

Przede wszystkim konsumenci doceniają jakość oferowanych produktów i stawiają na mądre rozwiązania, niezależnie od tego, czego aktualnie poszukują i potrzebują. Cenią nieszablonowe podejście i świeżość w prezentacji produktów, co jest kluczowe, aby nie zrazić ich do przyszłych kampanii. Świeżość to nie tylko nowe, nigdy wcześniej niewidziane aktywacje, ale także stałe wprowadzanie innowacyjnych elementów w produktach gamingowych i ich ciągły rozwój, jak w przypadku cyklicznych transmisji esportowych.

Dodawanie treści lifestylowych, angażowanie widzów w dyskusje na czacie i w social mediach, organizowanie konkursów, odświeżanie stałych formatów, oraz wprowadzanie nowych influencerów czy komentatorów (np. Piotr Dumanowski z ELEVEN SPORTS komentujący turnieje Counter-Strike’a) – to tylko kilka przykładów na to, jak można zaskakiwać konsumentów i budować ich lojalność.

Mateusz Górecki
Managing Director, WE!RE Fantasy

Kto jest lepszym konsumentem? Gracz czy nie gracz?

To zależy od kontekstu i specyfiki produktu. Gracze są dobrze stargetowaną grupą odbiorców, których potrzeby i preferencje są znane. Dzięki temu możemy lepiej spersonalizować ofertę i skuteczniej do nich dotrzeć. W takich przypadkach gracze rzeczywiście mogą być lepszymi konsumentami, zwłaszcza w przypadku produktów technologicznych i dóbr cyfrowych.

Należy jednak pamiętać, że gracze to zaawansowani użytkownicy internetu. Zwykle weryfikują oferty, promocje i produkty, a także prowadzą fact-checking. Dlatego istotne jest, aby komunikacja z nimi była autentyczna i dobrze zaplanowana. W takich przypadkach gracze są lojalnymi konsumentami, którzy chętniej sięgają po produkty, jeśli spełniają one ich oczekiwania.

Działania z influencerami gamingowymi często przynoszą lepsze efekty niż współpraca z influencerami lifestylowe’ymi, ze względu na precyzyjniej stargetowaną komunikację. Jeżeli ta komunikacja jest dobrze zaplanowana i oparta na zaufanych źródłach, gracze mogą stać się jeszcze bardziej zaangażowanymi i lojalnymi konsumentami.

Jak kształtować konsumentów w przyszłości?

Przykład marki Mercedes, która na przestrzeni 20 lat zbudował lojalność wśród młodych entuzjastów esportu, pokazuje, jak skutecznie kształtować przyszłych konsumentów. Marka stała się sponsorem największych wydarzeń esportowych, budując wizerunek poprzez nagrody i współprace z idolami graczy.

Dziś wielu profesjonalnych graczy wybiera ich samochody, co dowodzi, że długoterminowa strategia „wychowywania” konsumentów działa. Jak więc kształtować konsumentów w przyszłości? Można podejść do tego pytania na dwóch płaszczyznach.

Pierwsza z nich to perspektywa długoterminowa. W przypadku młodego konsumenta, w szczególności przy produktach premium lub tych skierowanych do osób powyżej 18. roku życia, efekty nie pojawią się natychmiast. Wymagają działań, które przyniosą owoce na przestrzeni wielu lat, budując stopniowo zaufanie i lojalność wobec marki.

Druga płaszczyzna to działania krótkoterminowe, które mają na celu budowanie „brand love” tu i teraz, aby konsumenci pamiętali o marce za kilka lat lub wybierali ją od razu. Kluczowe są w tym przypadku autentyczność i transparentność i datego UGC cieszy się dużą popularnością wśród marek. Konsumenci są zmęczeni sztucznymi, wyidealizowanymi obrazami w social mediach i poszukują prawdziwego, ludzkiego podejścia. Również formy komunikacji, takie jak antyreklama czy cynizm, stają się coraz bardziej akceptowane, ponieważ pozwalają markom wyjść poza tradycyjne ramy i budować silniejszą więź z odbiorcami. Współczesne trendy będą koncentrować się na pokazywaniu, że marki są bardziej ludzkie, odzwierciedlając ich odpowiedzialność społeczną i ekologiczną. Wszystko nie musi być takie kolorowe, może okazać się czarno-białe, a czasem szare.

Chociaż nie każda marka musi stosować takie podejście, ważne jest, aby rozważać różne płaszczyzny kształtowania konsumentów. Efektywne formowanie przyszłych grup docelowych wymaga integracji długofalowych strategii z autentycznymi, bieżącymi inicjatywami. Kluczowe jest budowanie relacji opartych na wartościach, które przetrwają próbę czasu i pozwolą stworzyć trwałą, lojalną społeczność wokół marki.

PS Czy Esportowe Igrzyska Olimpijskie 2025 przyciągną uwagę sponsorów tradycyjnych igrzysk [OPINIE]

Międzynarodowy Komitet Olimpijskiego ogłosił, że w 2025 roku odbędą się Esportowe Igrzyska Olimpijskie. Czy przyciągną one uwagę tradycyjnych sponsorów? Czy zmieni się podejście firm do sponsoringu sportowego? Sprawdź opinie ekspertów.

PS2 Nowe możliwości reklamowe na Netflixie – szansa czy zagrożenie dla marek [OPINIE]

Netflix rozszerza możliwości zakupu reklam. To na pewno szansa dla reklamodawców, ale czy dla platformy streamingowej również? Na czym Netflix może stracić, a na czym zyskać? Sprawdź opinie ekspertów.