Maciej Grodzicki: Prowadzenie biznesu jest możliwe bez nastawienia na wzrost. Czym jest postwzrost?

Maciej Grodzicki: Prowadzenie biznesu jest możliwe bez nastawienia na wzrost. Czym jest postwzrost?
Czy nieograniczony wzrost jest możliwy do pogodzenia z zadbaniem o naszą planetę? Według postwzrościstów – nie. Czym jest postwzrost, czy oznaczałby koniec prywatnego biznesu i marketingu? Pytamy dr. Macieja Grodzickiego w najnowszym odcinku NowyMarketing Podcast.
O autorze
1 min czytania 2022-11-10

Postwzrost (z ang. postgrowth lub degrowth) to koncepcja zakładająca rozwój społeczeństw bez dalszego wzrostu gospodarczego (lub jego spowolnienie), zwłaszcza w kontekście powiększania się PKB. Postwzrościści grzmią, że coraz mocniej wyczerpujemy nasze granice planetarne i nieproduktywnie wykorzystujemy dostępne zasoby. Zwolennicy postwzrostu jednocześnie krytykują konsumpcjonizm, upatrując się w marketingu jego dodatkowego napędzania. 

– Postwzrost możemy taktować na kilku poziomach. Po pierwsze jako pewną wizję transformacji społeczeństwa i gospodarki, która powinna podążać w kierunku zmniejszenia produkcji i konsumpcji całej, globalnej gospodarki – głównie na światowej Północy. W celu pogodzenia ich z możliwościami planety. Jednocześnie przy zwiększeniu czy dbaniu o dobrostan ludności – mówi dr Maciej Grodzicki.

O tym, czym jest postwzrost, kto odpowiada za zmiany klimatu, czy rozwój i dobrobyt są równoznaczne ze wzrostem oraz jak musiałyby zmienić się marketing, korporacje i przedsiębiorstwa, rozmawiamy z dr. Maciejem Grodzickim z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sprawdź najnowszy epizod NowyMarketing Podcast

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sprawdź też pozostałe odcinki NowyMarketing Podcast:

Słuchaj podcastu NowyMarketing