grafika: fotolia.pl
Dziś przedstawiamy kilka najpopularniejszych lub po prostu najciekawszych, narzędzi e-marketingowych, mogących wydatnie wesprzeć działania marketingowe kancelarii prawnych.
Zobacz również
SERWIS TEMATYCZNY
Tutaj królem jest content. Serwis tematyczny kancelarii to swoista baza wiedzy w określonym obszarze prawa. Oczywiście nie sztuką jest przepisać kodeks i opublikować pod określoną domeną. Chodzi o to, aby dzielić się praktyczną wiedzą na tyle umiejętnie, żeby zainteresować przeciętnego przedsiębiorcę lub przeciętnego Kowalskiego, a niekoniecznie wyłożyć na tacy cały swój prawniczy know-how.
Serwis tematyczny, to podobnie jak blog, inwestycja długofalowa. Zamierzonym efektem jest budowanie eksperckiego wizerunku kancelarii oraz systematyczne uświadamianie i generowanie potrzeb poprzez edukację.
Taki wortal z prawdziwego zdarzenia pośrednio może też pełnić funkcje sprzedażowe, subtelnie kierując ruch np. na określone landing pages.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Dodatkowo jest też oznaką prestiżu oraz zaangażowania kancelarii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przykład: portal Prawo Dla Samorządu
SERWIS PRODUKTOWY
Coraz częściej jest tak, że kancelaria ma w swojej ofercie określone, powtarzalne usługi albo produkty. Mogą nimi być: przeprowadzenie rozwodu (www.DivorceDeli.com), zakładanie spółek czy pakiet usług dla przedsiębiorców. Serwis produktowy przedstawia najważniejsze elementy oferty, pokazuje korzyści i zachęca do podjęcia określonego działania (nawiązanie kontaktu, zakup, pozostawienie danych kontaktowych).
Może on także funkcjonować jako indywidualny element strategii marketingowej, pod nową domeną, co spowoduje, że w pierwszej kolejności promowana będzie określona usługa / grupa usług, a nie kancelaria.
Przykłady:
LANDING PAGE
Prawniczy landing page powinien być idealnie skrojoną mikrostroną nawołującą do określonej akcji. Lądując w takim mikroserwisie użytkownik w efekcie powinien mieć dwie możliwości: wykonać akcję, założoną przez twórców (np. która przybliży go do kontaktu z kancelarią) albo przy braku zainteresowania usługą opuścić stronę. To podejście trochę „zerojedynkowe”, jednak jak pokazuje doświadczenie, wymiernie przekładające się na określoną konwersję.
Dobra strona docelowa powinna zawierać jasny komunikat (może być to krótka i interesująca historia w postaci animacji, filmu lub interaktywnego grafu), elementy graficzne wspomagające komunikację i nawołanie do akcji oraz co najważniejsze – przejrzysty formularz kontaktowy.
SERWIS WWW KANCELARII
Strona internetowa kancelarii prawnej to bardzo często graficzo-tekstowa wersja listy „tego co można” z Kodeksu Etyki Adwokackiej albo Kodeksu Etyki Radcy Prawnego.
Tymczasem z punktu widzenia klienta bardzo ważne są 3 sprawy:
- w czym specjalizuje się kancelaria
- kto za nią stoi
- jak można się z tymi specjalistami skontaktować
SPECJALIZACJA
Kancelaria powinna pokazać swoje najmocniejsze strony. To może być doświadczenie w obsłudze firm z określonej branży albo wysokie kompetencje w określonej dziedzinie prawa. Klienci znają specyfikę swojej branży i znacznie chętniej nawiążą współpracę z prawnikami, którzy rozumieją ich problem.
Do pokazania specjalizacji można wykorzystać duże zdjęcia wysokiej jakości czy nawet materiał filmowy, ale należy też pamiętać o sugestywnych i zwartych tekstach.
W niektórych przypadkach można pokusić się też o stworzenie krótkiej historii, która opowie o kancelarii i jej największych zaletach..
Przykłady:
Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna
ZESPÓŁ
Ludzie to największy kapitał każdej kancelarii, bo ludzie to wiedza i doświadczenie. Dlatego nowoczesna kancelaria powinna chwalić się swoim zespołem, bo to właśnie on przyciąga klientów.
Zespół można pokazać w dość luźny albo bardzo formalny sposób. Cechą wspólną powinien być profesjonalny wizerunek. Sesja zdjęciowa z prawdziwego zdarzenia, dopasowana do charakteru strony i profilu kancelarii to bardzo ważny element układanki.
Przykłady:
KONTAKT
Dział „kontakt” na stronach internetowych kancelarii to miejsce, w którym przeważnie umieszczone są dane teleadresowe, ale brakuje faktycznej możliwości nawiązania kontaktu.
Rozwiązaniem może być m.in. wprowadzenie przyjaznego i dedykowanego dla kancelarii formularza, który dostępny jest nie tylko z poziomu zakładki „kontakt”. Przy projektowaniu strony dla kancelarii trzeba pamiętać o tym, że klient wchodzi tam także po to, aby skontaktować się z prawnikiem.
Przykłady:
BLOG
Blogi prawnicze rosną w siłę. Także w Polsce. Od 2 lat pojawia się ich coraz więcej, ale nadal trudno znaleźć takie, które wyróżniają się estetycznie czy funkcjonalnie. Można by powiedzieć, że blog nie jest do oglądania tylko do czytania. Niby to prawda, ale przecież przyjemniej czyta się dobrze wydaną gazetę.
Blog może mieć wiele funkcji: od prezentowania poglądów do sprzedaży włącznie. Ważne, żeby przy tworzeniu i rozwijaniu go pamiętać równocześnie o treści i funkcjonalności, szczególnie o tym, żeby blog był responsywny. Coraz częściej korzystamy z Internetu w urządzeniach mobilnych, a czekanie w kolejce albo podróż są idealnym momentem na czytanie nowych wpisów.
Przykład:
www.NieuczciwePraktykiRynkowe.pl
SEO & PPC
To narzędzia dobrze znane, ale też niezbędne. Optymalizacja kodu serwisu i zabiegi mające na celu pozycjonowanie organiczne w wyszukiwarkach, to działania obowiązkowe, szczególnie w przypadku kancelarii, które oferują niszowe usługi lub mocno specjalizują się w danym obszarze. Przy doborze fraz kluczowych, warto wyjść ze skóry prawnika i operować wyrażeniami zwyczajowo przyjętymi.
Z kolei kampanie Google AdWords to niezwykle elastyczne narzędzie, dające możliwość promowania produktów prawnych i szkoleń w perspektywie krótkofalowej, która to może być definiowana np. przez zmiany w prawie. AdWords świetnie sprawdza się też przy dobrze skrojonych landing pages. Coraz częściej przybiera również formę reklamy typu display.
NEWSLETTER
Jeżeli kancelaria ma do zaoferowania ciekawą i specjalistyczną wiedzę, to jest ona wartościowa zarówno dla obecnych, jak i dla przyszłych klientów. Jeszcze lepiej jeśli ta wiedza jest podawana regularnie, w przystępnej formie i bez wysiłku ze strony użytkownika.
Szczególnie ta ostatnia cecha jest istotna i dlatego tak ważne jest budowanie szerokiej (ale zweryfikowanej i aktualizowanej) bazy odbiorców dla newsletter’a prawniczego.
Dzięki niemu możemy przypominać o swoim istnieniu, informować o aktualnie prowadzonych sprawach i odnoszonych sukcesach, a nawet zachęcać do współpracy pokazując możliwości rozwoju.
Na dobry newsletter składają się 4 podstawowe elementy: dobra baza odbiorców, interesująca treść, cykliczna wysyłka i umiejętność osiągania wysokiej konwersji przez wykorzystanie dodatkowych elementów w treści.
ALERT PRAWNY
Szczególną formą newsletter’a jest tzw. alert prawny. Polega on na informowaniu odbiorców o zbliżającej się zmianie w prawie, która może wpłynąć na ich sytuację i otoczenie biznesowe. W ten sposób budowana jest relacja, która z jednej strony wzmacnia współpracę, a w innych przypadkach może przyczynić się do jej nawiązania.
W przypadku alertu prawnego ważne jest stworzenie u odbiorcy świadomości, że jeżeli tylko coś istotnego będzie się zmieniać w przepisach, zostanie on o tym poinformowany przez „swoją” kancelarię.
ePR – PUBLIKACJE
To co kancelarie realizują w ramach działań bezpośrednich, można i warto przenieść do sieci. Budowanie relacji z mediami elektronicznymi to podobnie jak w świecie rzeczywistym proces długotrwały, wymagający cierpliwości. Eksperckie komentarze, specjalistyczne publikacje czy też fachowe wywiady – wszystko to w znaczny sposób pomaga zwiększyć rynkową wiarygodność kancelarii, a przy okazji buduje jej markę i pośrednio pomaga w pozycjonowaniu w wynikach wyszukiwania.
Gdzie warto? Oczywiście tam, gdzie są potencjalni klienci kancelarii. Dobre miejsca w sieci to nie tylko największe portale informacyjne i biznesowe, takie jak money.pl, rp.pl, czy wyborcza.biz. Warto podjąć współpracę także z mniejszymi i wyspecjalizowanymi mediami elektronicznymi.
APLIKACJE MOBILNE
Na polskim rynku usług prawnych pojawiły się dotychczas dwie aplikacje: Procurement Explorer (Wierzbowski Eversheds) i Wardyński + (Wardyński). Najprawdopodobniej ze względu na specyficzną tematykę (PE) oraz charakter czysto informacyjny (PE oraz W+) nie znalazły one jeszcze dużej grupy użytkowników.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda za „wielka wodą”, gdzie aplikacje związane z prawem są bardzo popularne. Patrząc na tamtejsze propozycje można przygotować krótki przepis na popularną aplikację prawniczą: ma być skierowana do odbiorców indywidualnych, ma być związana z wypadkiem i uszkodzeniem ciała, ma pozwolić na szybki kontakt z kancelarią.
Przykłady:
PODSUMOWANIE
Marketing prawniczy w Polsce dopiero nabiera rumieńców. Jeszcze dużo wody upłynie w Wiśle zanim mentalność większości prawników zmieni się z postrzegania siebie jak członków wybranej grupy społecznej, na patrzenie na swoje poczynania jako przedsiębiorców, od których wymaga się spełniania wysokich standardów etycznych.
Prawnicy słysząc „marketing” myślą „reklama”, a stąd już prosta droga do głośnego „ja nie mogę tego zrobić”. Tak nie jest i dlatego warto zachęcać prawników do zwiększania obecności w Internecie. Trzeba przy tym zachować zdrowy rozsądek, który płynie ze znajomości tego specyficznego rynku.
O AUTORACH
Marcin i Jacek na co dzień zajmują się zaawansowanym marketingiem prawniczym, wspierając duże i średnie kancelarie. W swojej pracy łączą wykształcenie oraz doświadczenie prawnicze i marketingowe. Są założycielami pierwszej w Polsce specjalistycznej firmy obsługującej kompleksowo kancelarie z zakresu marketingu. Więcej: www.MarketingPrawniczy.com