Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla marki Dell Technologies opowiada Ewa Jarzemska, CEE communications manager, Dell Technologies.
Największy sukces marki Dell Technologies w 2019 roku
Nasz największy sukces to zdecydowanie projekt Dell Ambassadors, w ramach którego budujemy pozycję naszych ekspertów w branży. W skrócie: wybraliśmy kilkanaście osób z Dell Technologies, które mają predyspozycje oraz chęci do tego, by stać się liderami opinii i zapewniliśmy im narzędzia umożliwiające profesjonalną, wzmożoną aktywność w biznesowych mediach społecznościowych. Dzięki spójnej narracji i utrzymywaniu regularności działań, osoby te nie tylko budują swoją eksperckość, ale również opowiadają o naszej marce z perspektywy partnera wdrożeniowego. Niektórzy nasi eksperci startowali od zera, co wymagało od nas kompleksowego podejścia do tego projektu. Rezultaty? Rozpoznawalność i partnerskie zaufanie. Dzięki aktywności na LinkedInie nasi eksperci są zapraszani na konferencje oraz eventy branżowe, a klienci w wiadomościach i komentarzach, dopytują o interesujące ich rozwiązania Dell Technologies. Przekłada się to na bezpośrednie okazje sprzedaży. Sam projekt powiązany jest z globalnym podejściem do komunikacji grupy Dell Technologies – nie jesteśmy tylko dostawcą sprzętu, ale ekspertem i przede wszystkim partnerem w całym procesie wyboru i wdrożenia rozwiązań IT. Mamy świetny dowód na to, że za social selling’iem nie przemawia tylko sztucznie wykreowany, marketingowy hype, ale solidne, miarodajne efekty.
Największe wyzwanie dla marki Dell Technologies w 2019 roku
Podczas gdy grupę Dell Technologies tworzy siedem firm specjalizujących się w odmiennych obszarach działalności (od produktów konsumenckich i akcesoriów, przez produkty biznesowe oraz kompleksową infrastrukturę IT, aż do wirtualizacji i rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa), powszechnym trendem na rynku jest raczej odwrotny kierunek, czyli wydzielanie się spółek, oferujących kolejny projekt czy usługę. W naszym przypadku, połączenie firm miało na celu zapewnienie klientowi szerokiego portfolio produktów i pełnego zakresu usług dostępnego w jednym miejscu. W 2019 roku wyzwaniem dalej pozostawało więc skuteczne komunikowanie klientom oraz partnerom biznesowym, jaka jest nowa wartość dodana oraz kim jesteśmy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2019 roku
Jedną z najciekawszych aktywności było podsumowanie celów społecznych 2020, które udało nam się zrealizować przed czasem i tym samym udowodniliśmy, że Dell Technologies bardzo poważnie podchodzi do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu: m.in. w naszych produktach aż 45 mln kg materiałów pochodzi z recyklingu, zredukowaliśmy zużycie energii przez nasz sprzęt o 64%, a nasi pracownicy przeznaczyli 5 mln godzin na pomoc lokalnym społecznościom. Przy prezentacji tych osiągnięć zdecydowaliśmy się na wykorzystanie nowych formatów animacji w social media, a w efekcie stworzyliśmy wizualnie atrakcyjne, angażujące treści. Większość naszych pracowników, z własnej inicjatywy udostępniała posty, naturalnie więc wytworzył nam się silny ruch „social advocacy”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kolejną, bardzo ciekawą inicjatywą było badanie Future Thinkers, które przeprowadziliśmy wśród polskich firm z różnych branż, nie tylko tych powiązanych z nowymi technologiami. Chcieliśmy dowiedzieć się, jakie czynniki będą miały wpływ na przyszłość biznesu. Na podstawie rozmów z przedstawicielami ponad 150 firm, udało nam się wskazać 10 najważniejszych trendów, które przedstawiciele biznesu powinni mieć na uwadze zarówno ze względu na tworzenie rozwiązań, jak i organizacji sposobu czy kultury pracy.
Jako trzecią akcję wskazałabym wspomniany już projekt Dell Ambassadors.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Niespodzianką, która mnie osobiście bardzo ucieszyła, okazały się wyniki badania Future Thinkers. Jako firma technologiczna, spodziewaliśmy się oczywiście, że kierunki rozwoju biznesu będą dyktowane przez trendy technologiczne, jak chociażby rozwój sztucznej inteligencji, i takie aspekty oczywiście pojawiły się w wynikach. Zaskakującym elementem był natomiast fakt, że w centrum dyskusji o trendach i zmianach zawsze stoi człowiek. Biznes musi więc przyjąć postawę greckiego filozofa, który twierdzi, że to człowiek jest centrum rzeczywistości – technologia ma wspierać go w codziennej pracy i funkcjonowaniu, jednak musimy brać pod uwagę wszystkie jego niepokoje (np. czy AI odbierze nam pracę), obalać mity, które je tworzą, zaprzyjaźniać go z narzędziami, a także dostosowywać nowe rozwiązania oraz sposób pracy do zmian społecznych. Najbardziej obrazują to trendy starzejącego się społeczeństwa, które jest cyfrowo sprawne lub zupełnie wykluczone albo też cyfrowi nomadzi, którzy dzięki rozwojowi technologii będą mogli pracować właściwie z każdego miejsca na świecie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Dla nas były to: social media, media digitalowe oraz konferencje i spotkania bezpośrednie. Media społecznościowe mają ogromny potencjał jeśli chodzi o formaty komunikacji oraz zasięgi – jest tu miejsce na kreatywność, a wybierając odpowiednie medium oraz sposoby targetowania, jesteśmy w stanie dotrzeć do bardzo precyzyjnie określonych grup docelowych. Jeśli chodzi o media digitalowe, to tutaj przekierowywany jest ruch, który wcześniej obserwowaliśmy w „klasycznej” prasie. Sprzedaż prasy drukowanej stale spada (w przypadku największych dzienników są to spadki nawet 16-to procentowe, w skali rok do roku), do czego musimy się niestety dostosować, natomiast media online to nowe, kreatywne formaty: podcasty, wideo, animacje. Jednak zarówno social media, jak i media online nie zastąpią nam rzeczywistych spotkań, wspólnego przeżywania emocji oraz budowania międzyludzkich więzi – dlatego organizacja sprofilowanych wydarzeń zajmuje nadal ważne miejsce w naszej komunikacji.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
W tym roku skupimy się jeszcze bardziej na digitalowych kanałach komunikacji, zarówno na mediach online, jak i na poszukiwaniu oraz wdrażaniu nowych formatów cyfrowych – szaloną popularność zyskują dziś podcasty, które mogą być wyzwaniem, chociażby pod kątem pozycjonowania. Coraz większe znaczenie będzie miała dla nas komunikacja w social media, ze szczególnym uwzględnieniem LinkedIna. W mojej ocenie jest on narzędziem pozwalającym na „promowanie” autentyzmu, który w mediach społecznościowych przeżywa dziś kryzys i którego użytkownicy tak dramatycznie potrzebują od marek. Autentycznymi influencerami możemy nazwać chociażby naszych ekspertów z programu Dell Ambassadors.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Odbiorców naszych biznesowo-technologicznych treści najbardziej interesują realne przykłady wdrożeń, obserwujemy to zarówno wśród czytelników, jak i na spotkaniach z klientami lub potencjalnymi zainteresowanymi. Ponieważ case study nie jest nowym narzędziem, musimy szukać dla niego coraz nowszych nośników, umożliwiających niestandardową prezentację.
Budżet na działania digitalowe
Działania digitalowe pochłaniają dużą część budżetu promocyjnego i w 2020 roku zwiększamy na nie wydatki. Jednak nadal to właśnie eventy i spotkania indywidualne, które zajmują szczególne ważne miejsce w komunikacji Dell Technologies, generują dużo większe koszty niż aktywności digitalowe.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Polska branża marketingowa ustawiła poprzeczkę wysoko: mamy aktualnie na rynku sporo ciekawych akcji, czego przykładem jest chociażby oryginalna kampania OLX, zwracająca uwagę na kulturę rozmów w sieci. Doskonałe dostosowanie języka do środowiska oraz wiarygodna prezentacja zachowań internautów sprawiły, że kampania w szybkim tempie stała się hitem YouTube’a. Także reklama świąteczna Allegro, jak co roku zresztą, obudziła żywe zainteresowanie – tym razem marka poruszyła problem międzypokoleniowego rozdźwięku. Tak samo jak przy technologiach, włączanie do komunikacji autentycznych emocji oraz ludzkiego elementu jest tym, co odbiorcy doceniają najbardziej.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
Moim celem numer jeden jest rozszerzenie aktywności ambasadorskich, które w Polsce odniosły ogromny sukces na inne kraje w regionie CEE. Po drugie, chciałabym wdrażać też coraz więcej niestandardowych działań do naszej komunikacji, które będą angażowany emocje i doświadczenia zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym. Na koniec „last, but not least” – w tym roku planuję bardziej troszczyć się o mój work-life balance. Chociaż ciężko nam się zatrzymać w codziennym biegu, warto pielęgnować w sobie dobrą energię.