Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla Pizzaportal.pl opowiada Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu, PizzaPortal.pl.
Największy sukces dla Państwa marki w 2019 roku
Praca nad pozyskaniem nowego inwestora, a tym samym znaczące ograniczenie i optymalizacja budżetu marketingowego. Mimo tych wyzwań, podobnie jak w poprzednim roku, osiągnęliśmy wysoką dynamikę wzrostu na rynku zamawiania jedzenia przez Internet.
3 najciekawsze akcje w 2019 roku
Przede wszystkim kampania „GIF ME FOOD”, w której przewrotnie wykorzystaliśmy animowane gify – język Internetu – do komunikacji oferty i wartości marki. Dodatkowo zastosowaliśmy podejście „digital first”. Od razu założyliśmy, że materiały przygotowane do sieci będą miały także emisję w „starych” mediach. Dzięki niestandardowej, przyciągającej formie realizacji łatwiej było wybić się z clutteru reklamowego. Kampania skierowana do młodszego segmentu naszych klientów przełożyła się na bardzo dobre wyniki akwizycyjne.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Ciekawa akcja to również seria kampanii lokalnych przeprowadzonych w największych, polskich miastach. Restauracje proponowały unikalną ofertę promocyjną wyłącznie dla klientów PizzaPortal.pl. Lokalne podejście do promocji pozwoliło na zbudowanie wyjątkowych relacji, zarówno między restauracjami, jak również klientami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W okresie wyborów parlamentarnych przeprowadziliśmy „Kampanię wyborną”. Pomysł stojący za tą kampanią był w naszych głowach od ponad roku. Ktoś z zespołu na jednym ze spotkań rzucił „hej, a co gdybyśmy podczas wyborów wykupili outdoor i pokazali swoich jedzeniowych kandydatów w stylu plakatów wyborczych przypominających stylistyką komunikację partii politycznych”? Niestety w okresie wyborów trudno o dobry outdoor, więc całość została przeniesiona do Internetu. Stworzyliśmy fikcyjne życiorysy 5 kandydatów od początku do końca – zarówno koncepcyjnie, graficznie, jak i tekstowo. Każdy był inny, każdy oferował indywidualny program wyborczy w postaci innego rodzaju jedzenia, a całość była delikatnie inspirowana prawdziwymi politykami. Dodatkowo klienci głosowali na swoich kandydatów zamówieniami.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Wspomniana wcześniej „Kampania wyborna”. Bardzo prosty koncept przełożył się zarówno na wyniki sprzedaży jak i zasięgi w Internecie. Odważne i humorystyczne wpisanie się w aktualne wydarzenia było strzałem w dziesiątkę.
Choć pod względem sprzedaży konkurencję zdominowała Małgorzata Serowa, to serca internautów podbił Janusz Kebs-Mieszany – to on zapewnił nam najwięcej wzmianek i najwięcej komentarzy w mediach społecznościowych.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Nie planujemy znacząco zmieniać media mixu. Cały czas jesteśmy marką internetową i to właśnie tutaj należy spodziewać się głównego strumienia wydatków. Natomiast chcemy być również marką masową – w związku z tym tutaj też pojawi się odpowiedni dobór mediów.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Patrząc na zmieniające się środowisko naturalne i efekt cieplarniany nie mam wątpliwości, że będą to elementy, które wpłyną na komunikację i strategie marek. Kolor zielony będzie odmieniany przez wszystkie przypadki – pociągnie to za sobą powstawanie nowych produktów, kampanii, a także pokazywanie, że marki są społecznie odpowiedzialne ograniczając np. zużycie energii, plastiku czy też inwestując w „zielone projekty”. Wyzwaniem w tym przypadku będzie połączenie wiarygodności marek z takimi działaniami.
Nieustannie trendem będzie poszukiwanie ciekawego i nieinwazyjnego sposobu dotarcia do klientów zmęczonych „nalotami” reklamowymi czyli „content is still king”. W kontekście mediowym – dalsza automatyzacja narzędzi z coraz większym udziałem sztucznej inteligencji.
Budżet na działania digitalowe
Niemal cały nasz budżet wydajemy na działania digitalowe. Nie sądzę, żeby w 2020 roku zaszły większe zmiany. Jesteśmy marką internetową i to tam bije nasze serce.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
W tym roku miałem przyjemność brać udział w jubileuszowych obradach jury Effie Awards 2019, co pozwoliło na analizę dziesiątek polskich kampanii, także od tej najtrudniejszej strony – efektywności biznesowej. W mojej opinii kondycja polskiego marketingu jest bardzo dobra. Potrafimy robić nie tylko efektowne kampanie, ale także efektywne. Nie mamy się także czego wstydzić, jeżeli chodzi o kreatywność, o czym świadczy chociażby 21 nominacji i liczne nagrody w Cannes Lions 2019 dla naszych rodzimych agencji. Warto dodać, że do tego konkursu wpłynęło ponad 30 tys. zgłoszeń z prawie 90 krajów.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
Naszym największym wyzwaniem w 2020 będzie integracja z naszym nowym inwestorem, Glovo, a co za tym idzie znaczące poszerzenie profilu działania i związane z tym wyzwania – budowa świadomości nowych usług oraz bazy klientów.
O rozmówcy:
Tomasz Lipiński, head of marketing, PizzaPortal.pl
Menadżer z ponad piętnastoletnim doświadczeniem w marketingu. Od dwóch lat dyrektor marketingu serwisu PizzaPortal.pl. Przez wiele lat związany z branżą bankową, gdzie odpowiadał za tworzenie zintegrowanych strategii internetowych, mediowych, sprzedaż przez internet, a także budowę marek. Przeprowadził rebranding mBanku w internecie oraz brał udział we wdrożeniu od podstaw na rynek dwóch nowych marek finansowych: Bank SMART i Nest Bank. Wcześniej przez pięć lat pracował w łódzkiej agencji interaktywnej SFeRa, gdzie realizował projekty dla takich klientów, jak The Walt Disney Company, FoxKids, Jetix.