Spółka Meta zaprezentowała wyniki finansowe za III kwartał finansowy 2022 roku. Okazuje się, że Mark Zuckerberg nie będzie miał powodów do świętowania – zyski firmy znacząco zmalały w porównaniu z zeszłym rokiem.
Dokładnie zysk netto spółki wyniósł zaledwie 4,4 mld dolarów – to aż o 52 procent niższy zysk w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Podobnie słabo wypadły przychody (wyniosły 27,71 mld dolarów), choć tutaj spadek był znacznie niższy i wyniósł 4 procent. Dodatkowo Metą odnotowuje niższy współczynnik EPS (earnings per share) – wyniósł 1,64 dolara, choć analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 1,89 dolara.
Zobacz również
fot. Meta
Skąd takie słabe wyniki firmy, która cały czas generuje ogromne zyski i wciąż inwestuje w nowe technologie? Powodem są właśnie wspomniane inwestycje – chodzi oczywiście o rozwijanie technologii metaverse, która pochłania ogromne fundusze spółki. Szczególnie słabo wypadają wyniki Reality Labs, oddziału odpowiedzialnego za tworzenie metawersum, w którym użytkownicy będą mogli (według zapowiedzi Zuckerberga) przeżywać doświadczenia, pracować, a także nabywać produkty i usługi.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W ostatnim w kartale przychody Reality Labs zmalały z 558 do 285 mln dolarów, a strata operacyjna zwiększyła się z 2,64 mld do aż 3,67 mld dolarów. Projekty realizowane przez Reality Labs kosztowały aż 9,4 mld dolarów. Metą jednak zdaje się mieć tę sytuację „wpisaną w koszta”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Przewidujemy, że straty operacyjne Reality Labs w 2023 r. znacznie wzrosną rok do roku – ogłosiła firma w komunikacie. Po 2023 roku spodziewamy się nadać tempo inwestycjom Reality Labs, abyśmy mogli osiągnąć nasz cel, jakim jest zwiększenie ogólnych przychodów operacyjnych firmy w dłuższej perspektywie – zapowiada Meta.
Problemem jednak jest nie tylko metaverse, ale też reklama. Okazuje się, że Meta zarabia mniej pieniędzy z reklam, których wciąż jest teoretycznie dużo, a liczba wyświetleń nadal wzrasta, ale średnia cena reklam zmalała aż o 18 procent. W ostatnim kwartale wpływy reklamowe Meta Platforms (w jej skład wchodzi Facebook, Messenger, WhatsAp oraz Instagram) spadły z 28,28 do 27,24 mld dolarów. Liczba wyświetleń samych reklam wzrosła, o tyle ich średnia cena zmalała aż o 18 procent.
Dobrą informacją dla Mety jest jednak fakt, że liczba codziennych użytkowników zwiększyła się z 2,81 do 2,93 mld. Z Facebooka przynajmniej raz w miesiącu korzystało 2,96 mld internautów, wobec 2,91 mld rok wcześniej. Wzrost nastąpił w każdym z czterech głównych regionów działalności koncernu.
Na tę chwilę Meta Platforms prognozuje, że w czwartym kwartale 2022 roku jej przychody wyniosą między 30 a 32,5 mld dolarów. Analitycy przewidują przychody na ten okres w wysokości 32,2 mld dolarów.
PS
Czy wirtualna rzeczywistość może zastąpić tę naszą realną? Czy taki świat będzie wykluczający, czy raczej inkluzywny? Kto będzie go budował? O tym rozmawiamy z naszymi gośćmi w nowym odcinku NowyMarketing Podcast.
PS 2
Termin „metaverse” to obecnie jeden z najpopularniejszych buzzwordów w branży marketingowej. Jako że w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy narosło wokół niego wiele niejasności, dobrze jest usystematyzować swoją wiedzę na temat tego zjawiska. Oto siedem rzeczy, które warto wiedzieć o metaverse.