Najważniejszy trend w technologiach? Człowiek

Ilu polskich internautów interesuje się nowymi technologiami? Na które z technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów,implanty,smart drugs) zdecydowaliby się sami? Czy boją się sztucznej inteligencji? I czy w najbliższym czasie zdecydowaliby się na zakup sprzętu wirtualnej rzeczywistości?
O autorze
3 min czytania 2016-03-10

Tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka, raportu poświęconego najistotniejszym trendom, jest CZŁOWIEK. „Wiemy już, że od technologii nie uciekniemy. Ale z drugiej strony doszliśmy do takiego momentu, w którym zaczynamy rozumieć, że technologia jest ważna tylko wówczas, gdy służy człowiekowi. Człowiek więc, nie technologia, jest tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka.” – pisze Hatalska we wstępie do raportu.

Wokół człowieka właśnie krąży pięć opisanych w raporcie trendów:

  • #MakeTechHuman – wykorzystanie technologii z obszaru LQT (ang. life quality technologies), poprawiających jakość naszego życia
  • #HumanInTheCentre – wykorzystanie technologii, które pozwalają na zanurzenie konsumenta w świecie marki, zapewniają mu bezpośrednie, emocjonalne doświadczenia (m.in. VR, AR, MR, haptic technologies, body tracking etc.)
  • #HumanTouchInConsumerExperience – wykorzystanie technologii po to, by relacja człowiek-maszyna sprawiała wrażenie relacji człowiek-człowiek (m.in. sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, deep learning, big data, machine learning)
  • #BeABetterHuman – wykorzystanie technologii, która sprawia, że człowiek może przekraczać swoje własne ograniczenia (m.in. human enhancement technologies, gene editing/ engineering)
  • #BeMoreHuman – trend społeczny, w ramach którego pokazujemy siebie takich, jakimi jesteśmy naprawdę, bez masek i udawania.

Po raz pierwszy na potrzeby TrendBooka zostało przeprowadzone badanie (we współpracy z Mobile Institute) dotyczące postaw internautów i marketerów wobec opisywanych w raporcie trendów.

W TrendBooku znajdują się m.in. odpowiedzi na takie pytania, jak stosunek badanych wobec technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs), stosunek badanych do technologii w ogóle (w tym zainteresowanie technologią, kierunek zmian technologicznych), chęć zakupu urządzeń z obszaru VR, czy stosunek do sztucznej inteligencji (AI).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wybrane wnioski z badania:

  • Ponad połowa polskich internautów (54,79%) deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami.
  • Mimo obaw, w którym kierunku może podążać technologia, ponad połowa badanych jest zdania, że jej wpływ na życie ludzi jest pozytywny.
  • Najlepszy stosunek do technologii i wiarę w to, że może ona zmienić świat na lepsze, mają najmłodsi respondenci (poniżej 18 roku życia), a najwięcej obaw – osoby starsze (powyżej 55 roku życia). Pokolenie 25-34-latków ma do niej stosunek ambiwalentny – docenia jej zalety, ale dostrzega i wady.
  • Co trzeci badany uważa, że technologia poprawi jakość życia ludzi.
  • Ponad połowa respondentów, którzy testowali przynajmniej raz wirtualną rzeczywistość, deklaruje, że w najbliższym czasie chciałoby zakupić sprzęt VR.
  • Wśród tych osób, które znały określenie sztuczna inteligencja, zdecydowanie przeważał pozytywny stosunek do tej technologii. Respondenci podkreślali, że sztuczna inteligencja oszczędzi nam czas i dzięki niej nie będziemy musieli wiele rzeczy robić samodzielnie. Najbardziej pozytywny stosunek do AI mają młodsze grupy wiekowe, najwięcej obaw – najstarsi respondenci.
  • Ponad dwa razy więcej respondentów deklaruje, że technologie ulepszające ludzi (HET – human enhancement technologies) są szansą, a nie zagrożeniem dla rozwoju ludzkości. Ale i tak ponad połowa badanych nie ma na ten temat zdania.
  • Respondenci najczęściej deklarowali, że sięgnęliby po implanty bioniczne, technologie przedłużające życie/ eliminujące starzenie oraz po tzw. smart drugs (leki zwiększające zdolności intelektualne). Aż co piąty badany deklarował, że sięgnąłby po technologie związane z planowaniem potomstwa, w tym selekcjonowanie zarodków ze względu na cechy genetyczne.
  • Z badań wynika, że większą preferencję w kierunku technologii przedłużających życie/ eliminujących starzenie mają – przynajmniej na poziomie deklaracji –mężczyźni, a nie kobiety.

Opisane w raporcie trendy komentują także eksperci z Polski i ze świata. Wśród nich znaleźli się zarówno doświadczeni specjaliści w obszarze nowych technologii (m.in. Jens Christensen, jeden z bardziej znanych światowych przedsiębiorców, założyciel Jaunt VR, czy Jacek Kawalec, współzałożyciel Wirtualnej Polski), naukowcy (m.in. Dr Rohan Paul) oraz wybitni start-upowcy z list Forbesa i MIT 35 Innovators Under 35 (m.in. Patrick Slade, Duygu Kayaman, Allen Chang).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • online [100 stron, PDF 16,4MB] – za darmo, ale w ramach usługi Pay with a Post/ Pay with a Tweet. Oznacza to, że informacja o pobraniu raportu pojawia się automatycznie na koncie danej osoby na Twitterze, na Facebooku lub na LinkedIn
  • drukowanej (100 stron, format 203x267mm) – w cenie 39PLN

Ilustracje do poszczególnych rozdziałów narysował Paweł Sambor.

Uzupełnieniem tegorocznego TrendBooka jest cykl TrendInsights, w ramach którego powstało pięć filmów wideo. Ich bohaterami są przedstawiciele polskich startupów, którzy pracując nad komercyjnymi zastosowaniami poszczególnych technologii, wpisują się w opisane w TrendBooku trendy. Filmy można obejrzeć na YouTube.

Partnerami tegorocznego TrendBooka są: Intel, Universal McCann oraz ING Bank Śląski.

Wersję PDF można pobrać pod adresem.
Wersję drukowaną można zamówić pod adresem.

NowyMarketing jest patronem medialnym publikacji.