Tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka, raportu poświęconego najistotniejszym trendom, jest CZŁOWIEK. „Wiemy już, że od technologii nie uciekniemy. Ale z drugiej strony doszliśmy do takiego momentu, w którym zaczynamy rozumieć, że technologia jest ważna tylko wówczas, gdy służy człowiekowi. Człowiek więc, nie technologia, jest tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka.” – pisze Hatalska we wstępie do raportu.
Wokół człowieka właśnie krąży pięć opisanych w raporcie trendów:
Zobacz również
- #MakeTechHuman – wykorzystanie technologii z obszaru LQT (ang. life quality technologies), poprawiających jakość naszego życia
- #HumanInTheCentre – wykorzystanie technologii, które pozwalają na zanurzenie konsumenta w świecie marki, zapewniają mu bezpośrednie, emocjonalne doświadczenia (m.in. VR, AR, MR, haptic technologies, body tracking etc.)
- #HumanTouchInConsumerExperience – wykorzystanie technologii po to, by relacja człowiek-maszyna sprawiała wrażenie relacji człowiek-człowiek (m.in. sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, deep learning, big data, machine learning)
- #BeABetterHuman – wykorzystanie technologii, która sprawia, że człowiek może przekraczać swoje własne ograniczenia (m.in. human enhancement technologies, gene editing/ engineering)
- #BeMoreHuman – trend społeczny, w ramach którego pokazujemy siebie takich, jakimi jesteśmy naprawdę, bez masek i udawania.
Po raz pierwszy na potrzeby TrendBooka zostało przeprowadzone badanie (we współpracy z Mobile Institute) dotyczące postaw internautów i marketerów wobec opisywanych w raporcie trendów.
W TrendBooku znajdują się m.in. odpowiedzi na takie pytania, jak stosunek badanych wobec technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs), stosunek badanych do technologii w ogóle (w tym zainteresowanie technologią, kierunek zmian technologicznych), chęć zakupu urządzeń z obszaru VR, czy stosunek do sztucznej inteligencji (AI).
Wybrane wnioski z badania:
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- Ponad połowa polskich internautów (54,79%) deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami.
- Mimo obaw, w którym kierunku może podążać technologia, ponad połowa badanych jest zdania, że jej wpływ na życie ludzi jest pozytywny.
- Najlepszy stosunek do technologii i wiarę w to, że może ona zmienić świat na lepsze, mają najmłodsi respondenci (poniżej 18 roku życia), a najwięcej obaw – osoby starsze (powyżej 55 roku życia). Pokolenie 25-34-latków ma do niej stosunek ambiwalentny – docenia jej zalety, ale dostrzega i wady.
- Co trzeci badany uważa, że technologia poprawi jakość życia ludzi.
- Ponad połowa respondentów, którzy testowali przynajmniej raz wirtualną rzeczywistość, deklaruje, że w najbliższym czasie chciałoby zakupić sprzęt VR.
- Wśród tych osób, które znały określenie sztuczna inteligencja, zdecydowanie przeważał pozytywny stosunek do tej technologii. Respondenci podkreślali, że sztuczna inteligencja oszczędzi nam czas i dzięki niej nie będziemy musieli wiele rzeczy robić samodzielnie. Najbardziej pozytywny stosunek do AI mają młodsze grupy wiekowe, najwięcej obaw – najstarsi respondenci.
- Ponad dwa razy więcej respondentów deklaruje, że technologie ulepszające ludzi (HET – human enhancement technologies) są szansą, a nie zagrożeniem dla rozwoju ludzkości. Ale i tak ponad połowa badanych nie ma na ten temat zdania.
- Respondenci najczęściej deklarowali, że sięgnęliby po implanty bioniczne, technologie przedłużające życie/ eliminujące starzenie oraz po tzw. smart drugs (leki zwiększające zdolności intelektualne). Aż co piąty badany deklarował, że sięgnąłby po technologie związane z planowaniem potomstwa, w tym selekcjonowanie zarodków ze względu na cechy genetyczne.
- Z badań wynika, że większą preferencję w kierunku technologii przedłużających życie/ eliminujących starzenie mają – przynajmniej na poziomie deklaracji –mężczyźni, a nie kobiety.
Opisane w raporcie trendy komentują także eksperci z Polski i ze świata. Wśród nich znaleźli się zarówno doświadczeni specjaliści w obszarze nowych technologii (m.in. Jens Christensen, jeden z bardziej znanych światowych przedsiębiorców, założyciel Jaunt VR, czy Jacek Kawalec, współzałożyciel Wirtualnej Polski), naukowcy (m.in. Dr Rohan Paul) oraz wybitni start-upowcy z list Forbesa i MIT 35 Innovators Under 35 (m.in. Patrick Slade, Duygu Kayaman, Allen Chang).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport dostępny jest w dwóch wersjach:
- online [100 stron, PDF 16,4MB] – za darmo, ale w ramach usługi Pay with a Post/ Pay with a Tweet. Oznacza to, że informacja o pobraniu raportu pojawia się automatycznie na koncie danej osoby na Twitterze, na Facebooku lub na LinkedIn
- drukowanej (100 stron, format 203x267mm) – w cenie 39PLN
Ilustracje do poszczególnych rozdziałów narysował Paweł Sambor.
Uzupełnieniem tegorocznego TrendBooka jest cykl TrendInsights, w ramach którego powstało pięć filmów wideo. Ich bohaterami są przedstawiciele polskich startupów, którzy pracując nad komercyjnymi zastosowaniami poszczególnych technologii, wpisują się w opisane w TrendBooku trendy. Filmy można obejrzeć na YouTube.
Partnerami tegorocznego TrendBooka są: Intel, Universal McCann oraz ING Bank Śląski.
Wersję PDF można pobrać pod adresem.
Wersję drukowaną można zamówić pod adresem.
NowyMarketing jest patronem medialnym publikacji.