Największe sukcesy, porażki i najważniejsze trendy w social media w latach 2010-2015 (część 3)

Największe sukcesy, porażki i najważniejsze trendy w social media w latach 2010-2015 (część 3)
O największe sukcesy, porażki oraz najważniejsze trendy w dotychczasowej historii social media zapytaliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli: Jakub Orłowski (LikeAndBuy.it), Maciej Olpiński (konsultant online video) oraz Kuba Kaliciński (Fog Content Agency).
O autorze
4 min czytania 2015-11-19

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010”
Pobierz za darmo >

 Jakub Orłowski
współzałożyciel LikeAndBuy.it
Fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Jakie były wg Ciebie najważniejsze wydarzenia w dotychczasowej historii social media?

W ciągu ostatnich kilkunastu lat momentów ważnych było bardzo wiele, ciężko jest wybrać te, które moim zdaniem powinny być wyróżnione. Chyba będzie to bardzo subiektywna lista, ale spróbuję:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • z biznesowego punktu widzenia: wejście na giełdę Facebooka, oraz zakup Instagrama za 1 miliard dolarów 
  • z punktu widzenia marek: wzrost wykorzystywania UGC, influencerów (np. kampania Mercedesa CLA na Instagramie skierowana do millenialsów), czy też ostatecznie coraz bardziej precyzyjne kierowanie przekazu do osób zainteresowanych naszą marką
  • z punktu widzenia użytkowników: zdecydowanie powstanie aplikacji mobilnych pozwalających na korzystanie z serwisów społecznościowych prawie wszędzie.

Jakie były największe porażki i sukcesy? 

Sukcesem jest na pewno możliwość utrzymywania bezpośredniego, dwustronnego kontaktu, zarówno ludzi ze sobą, jak i marek z użytkownikami. Dzięki temu jesteśmy na bieżąco, wiemy co się dzieje u naszych znajomych, gdzie warto jechać, co trzeba jeść i gdzie się ubierać. I to pewnie jest również największa porażka – coraz więcej osób nie potrafi oddzielić rzeczywistości od obecności w mediach społecznościowych. Z całą pewnością możemy powiedzieć – media tradycyjne już nie są głównym źródłem informacji, teraz o wszystkim dowiemy się szybciej z mobilnych wersji serwisów społecznościowych. To jest swego rodzaju rewolucja, jednak czy będzie sukcesem, czy też porażką zależy głównie od nas – odbiorców, którzy mogą wymagać treści coraz lepszych, pewniejszych i dopasowanych do indywidualnych potrzeb.

Jakie trendy uważasz dziś za najciekawsze oraz takie, które w najbliższej przyszłości mogą stanowić o tym, jak będą wyglądały media społecznościowe i social media marketing?

Dla nas, jako firmy działającej stricte na Instagramie najważniejsze są oczywiście zmiany we wspomnianej aplikacji. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy zostało wprowadzone wiele udogodnień zarówno dla użytkowników, jak i marek działających w tym kanale. Z niecierpliwością czekamy na reklamy, które jeszcze bardziej rozwiną potencjał Instagrama jako medium marketingowego. Z drugiej strony jako zwolennicy mniej oczywistych form i bardziej skutecznych form dotarcia do klienta cieszymy się z dużego zainteresowania kampaniami z wykorzystaniem Influencerów, czyli wpływowych użytkowników Instagrama. W tym zdecydowanie widzimy przyszłość – influencerzy wzbudzają zaufanie, posiadają narzędzia oraz społeczność potrzebną do stworzenia udanej akcji marketingowej. Ja osobiście jestem przekonany, że ten trend będzie z każdym dniem coraz mocniejszy, tworząc nowe oblicze social media marketingu!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Maciej Olpiński
konsultant online video 

Social Media 2010-2015 to tak szeroki temat, że skoncentruję się na obszarze, który był mi najbliższy w tych latach czyli YouTube i video.

Jakie były wg Ciebie najważniejsze wydarzenia w dotychczasowej historii social media?

Wzrost znaczenia YouTube – lata 2010-2015 to z całą pewnością eksplozja video online i osiągnięcie przez YouTube statusu medium kreującego gwiazdy o skali rozpoznawalności znanej do tej pory tylko z TV. Jednocześnie zmiana wizerunku YouTube ze strony z filmikami niskiej jakości do pełnoprawnego, liczącego się medium dla reklamodawców.

Cross-mediowe kampanie video – pojawienie się pierwszych cross-mediowych kampanii reklamowych, które uzupełniają zasięg telewizji za pomocą video w internecie. Przesuwanie się budżetów reklamowych video z telewizji do internetu.

Jakie były największe sukcesy i porażki?

Facebook video – jednym z największych sukcesów tego okresu było udane wprowadzenie formatu video na Facebooku. Portal społecznościowy nie był kojarzony wcześniej z treściami video, natomiast teraz notuje ponad 4 miliardy odtworzeń video dziennie. 

Google Plus – z jednej strony zdobył rzesze fanów w niektórych niszach, z drugiej nie osiągnął jednak skali sukcesu, na której zależało Google’owi. Google Plus funkcjonuje sobie nieźle jako społecznościowy element serwisów Google. Nie stał się stroną startową dla masowego użytkownika, tak jak zrobił to Facebook. 

Jakie trendy uważasz dziś za najciekawsze oraz takie, które w najbliższej przyszłości mogą stanowić o tym, jak będą wyglądały media społecznościowe i social media marketing?

1. Krótkie formy video na mobile – Instagram video, Vine. Przeładowany treściami konsument mobilny coraz chętniej sięga i dzieli się krótkimi formami tworzonymi bezpośrednio z telefonu. Oczywiście nie można tutaj pominąć Snapchata, który dla młodszych użytkowników staje się podstawowym medium komunikacji przez mobile.

2. Livestreaming mobilny – aplikacje jak Meerkat i Periscope to cały czas nowe zjawiska. Jednak szybki wzrost ich popularności każe przyglądać się temu zjawisku. Bardzo ciekawą, nową formą wykorzystania tego medium są sesje pytań i odpowiedzi, które użytkownicy przeprowadzają z widzami na żywo.

3. Panoramiczne Video 360 stopni – to jeszcze początki, ale zarówno YouTube jak i Facebook inwestują w tę formę video, która daje użytkownikowi możliwość „rozglądania” się po scenie video niczym po Google StreetView. Docelowo będzie możliwe oglądanie takich panoramicznych klipów video w goglach do wirtualnej rzeczywistości bezpośrednio z YouTube czy Facebooka. Można powiedzieć, że jesteśmy na etapie eksperymentów, ale branże takie, jak nieruchomości czy turystyka powinny interesować się tym formatem już dziś. 


Kuba Kaliciński
CEO Fog Content Agency 

Jakie były wg Ciebie najważniejsze wydarzenia w dotychczasowej historii social media?

Jedna z najważniejszych kampanii – Like a Girl – Leo Burnett Toronto, London i Chicago. Dlatego, że pokazuje, jak marka może wykorzystać swoją siłę – nie tylko po to, by zwiększać swoje przychody, ale także zmienić coś na lepsze w otaczającym nas świecie. Takie podejście, nie tylko stawia markę na wyższym poziomie postrzegania otaczającego ją świata, ale poczucie zrobienia czegoś także z pobudek humanistycznych – a nie tylko dla zwiększenia zysków korporacji – jest nagrodą samą w sobie dla zespołu agencyjnego, który z nią pracuje.

Jakie były wg Ciebie największe porażki i sukcesy w dotychczasowej historii mediów społecznościowych? 

W Polsce zarówno porażką, jak i sukcesem było słynne zdjęcie z krową w warszawskim klubie Delite. Była to porażka wizerunkowa klubu, ale i wygrana internautów. Siłą społecznego nacisku odmienili oni los zwierzęcia i zmobilizowali klub do zorganizowania imprez charytatywnych na rzecz zwierząt. To ważne, bo z mojego punktu widzenia komunikacja społecznościowa musi mieć formę dialogu, a ta sytuacja doskonale wpisuje się w to hasło.

Wielką porażką na skalę światową jest nieudane wprowadzenie do codziennej komunikacji postaci Ronalda McDonalda przez wszystkim znaną sieć. Ronald miał pomóc w działaniach z obszaru personifikacji marki. Stał się jednak ucieleśnieniem wszystkich szkód, jakie korporacja wyrządziła różnym grupom na całym świecie, w tym ustalenia zbyt niskiej płacy minimalnej w barach sieci w USA. I w związku z tym dostał solidne social mediowe lanie. 

Jakie trendy uważasz dziś za najciekawsze oraz takie, które w najbliższej przyszłości mogą stanowić o tym, jak będą wyglądały media społecznościowe i social media marketing?

Video komunikacja! Nie w stylu video rozmów, ale w stylu video smsów, czyli po prostu snapów, które młode grupy wiekowe wysyłają sobie na potęgę. W tym momencie nie ma alternatywy prostszej i szybszej, niż wysłanie krótkiej wiadomości video. Do tego trendu dołącza pionowy obraz video, który przez powszechność telefonów komórkowych staje się formatem pierwszego wyboru dla młodych. Myślę, że przyszłość starych od młodych oddzieli właśnie sposobem patrzenia na ekran – jedni w poziomie, drudzy w pionie.

– 

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >

Największe sukcesy, porażki i najważniejsze trendy w social media w latach 2010-2015 (część 1)