Narzędziownia UX designera

Narzędziownia UX designera
Projektowanie graficzne, prototypowanie, zarządzanie projektami – zakres obowiązków projektantów UX jest dość szeroki. Jakie narzędzia i aplikacje ułatwiają im codzienne obowiązki?
O autorze
4 min czytania 2019-04-25

>>> Narzędziownia PR-owca
>>> Narzędziownia social media managera
>>> Narzędziownia e-commerce managera
>>> Marketer Toolbox 2019 – zbiór nowych narzędzi i aplikacji dla każdego marketera

Zachęcamy do wzięcia udziału w naszej ankiecie nt. kariery w marketingu. Sprawdzamy m.in. z jakiego obszaru kompetencje planują obecnie rozwijać marketerzy, jakie sposoby kształcenia polecają, dlaczego zmieniają pracę, gdzie i w jaki sposób jej szukają. Wyniki zostaną opublikowane w raporcie w czerwcu br.

Sprawdziliśmy, z jakich programów i narzędzi korzystają w codziennej pracy Karolina Diłaj z IMAGINE, Katarzyna Janota z EDISONDA i Dominika Koch z Symetria UX.

Najczęściej używane narzędzia to:

  • projektowanie i prototypowanie: Axure, InVision, Adobe XD, Sketch App, Figma, Platform Design Toolkit
  • organizacja pracy i zarządzanie zadaniami, projektami: Jira, Basecamp, Google Sheets, Google Calendar
  • Tworzenei Customer Journey Map: Miro, UXPressia
  • przygotowywanie grafik: Draw.io
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna: Slack
  • prezentacje multimedialne: Keynote
  • korekta i redakcja tekstu: Jasnopis / Logios
  • analiza statystyk WWW: Google Analytics
  • pobieranie zdjęć: Unsplash
  • Inspiracje: Baymard, Evernote.Design, UX Design Memes / Stan projektów, Are.na

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Karolina Diłaj
UX designer w IMAGINE

  • Duży notatnik i ołówek/długopis – jest wiele fajnych zeszytów/notatników dla projektantów z gotowymi szablonami widoków, telefonów czy ze specjalnym gridem. Ale tak naprawdę to zwykła kartka i długopis są dla mnie nieodzowne na początkowym etapie projektowania.
  • Sketch App – jedno z najpopularniejszych narzędzi do projektowania. Genialnie sprawdza się przy tworzeniu wireframe’ów poszczególnych procesów np. przy projektowaniu aplikacji. Dzięki systemowi symboli możemy łatwo „ostylować” makiety, czyli podmienić komponenty na właściwe. Wielkim plusem jest to, że pliki Sketcha są lekkie nawet przy ogromnej ilości tzw. artboardów, czyli obszarów roboczych.
  • InVision – świetne narzędzie do tworzenia interaktywnych prototypów i prezentowania rozwiązań klientowi. Najczęściej używam go przy tworzeniu makiet aplikacji mobilnych (można je łatwo przetestować niezależnie od urządzenia).
  • Adobe XD – przewagą tego narzędzia jest możliwość stworzenia bardziej skomplikowanych interakcji niż w przypadku samego Sketcha bądź kombinacji Sketch i InVision. Funkcja auto animate pozwala tworzyć płynne przejścia, które moglibyśmy uzyskać dopiero przy wykorzystaniu programu Principle. W XD fajną funkcjonalnością jest możliwość zastosowania komend głosowych w prototypie.
  • Axure – sprawdza się przy prototypowaniu bardziej obszernych projektów, np. całych serwisów czy systemów. Praca z użyciem Axure może wydawać się bardziej mozolna, ale w tym programie mamy znacznie większą kontrolę nad projektem. Axure pozwala też na stworzenie logiki interakcji, co jest bardzo przydatne przy wielowątkowych procesach.
  • Smartfon – kiedy w ramach researchu trzeba przetestować wiele istniejących aplikacji, dobry smartfon jest na wagę złota.
  • Keynote – z jego pomocą mogę szybko przygotować parę slajdów z researchem czy benchmarkami.
  • Google Calendar – zarówno prywatnie, jak i w pracy jest niezwykle przydatny. Z papierowymi kalendarzami mam zawsze ten sam problem: albo je gubię, albo o nich zapominam.
  • Slack – idealne narzędzie do komunikacji z członkami zespołu lub do udostępniania memów podczas pracy 🙂
  • Basecamp – przy dużej ilości projektów pozwala mi nie zgubić się na poszczególnych etapach pracy. Bardzo łatwo mogę znaleźć konkretne projekty, niezbędne materiały oraz przydzielone zadania wraz z deadline’ami. Dobrze mi się z niego korzysta.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Katarzyna Janota
UX designer, EDISONDA

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Szkicowanie to niezawodna metoda szybkiej wizualizacji i przekazywania myśli. Warto zaczynać od niego wszystkie prace koncepcyjne. Jeśli preferujesz minimalizm – polecam plik kartek i ołówek. Wolisz konkrety? Wydrukuj kropkowane szablony, dostępne w rozmaitych rozdzielczościach. Kolekcjonujesz zeszyty i notatniki? Sięgnij po multifunkcjonalny UX Notes.
  • Papierowe prototypy – wcześniej wykonane szkice można pociąć i wykorzystać jako narzędzie do pracy. Niezależnie od tego, czy masz przed sobą zespołową burzę mózgów, czy warsztat z klientem, dzięki pracy na papierowych prototypach szybko dorysujesz nowe funkcjonalności lub usuniesz zbędne elementy.
  • Figma to z kolei aplikacja graficzna umożliwiająca efektywną kolaborację projektowo-prototypową w wersji cyfrowej. Przyda Ci się, kiedy pracujesz nad projektem w większym, rozproszonym zespole, który ma ograniczone możliwości organizacji częstych spotkań.
  • Customer Journey Map – niezawodne narzędzie wizualizacji wszystkich interakcji i punktów styku klienta z usługą lub produktem. Zwykle przybiera formę linii czasu, może mieć kilka poziomów, uwzględniać emocje użytkowników, wykonywane czynności i wykorzystywane narzędzia. Mapę możesz narysować, odwzorować na flipcharcie za pomocą post-itów lub skorzystać z narzędzi online, np. Miro czy UXPressia.
  • Job stories to bardziej rozbudowana odmiana user stories. Narzędzie to pomoże Ci jeszcze lepiej wczuć się w potrzeby użytkownika i przeanalizować wszystkie jego motywacje oraz ich kontekst.
  • Platform Design Toolkit – ten rozbudowany zestaw canvasów będzie z kolei doskonałym wsparciem podczas projektowania bardziej skomplikowanych ekosystemów. Pomaga na wszystkich etapach pracy, szczególnie tam, gdzie inne narzędzia niedostatecznie oddają prawdziwą naturę relacji pomiędzy interesariuszami tworzonych rozwiązań.
  • Google Analytics – jest może dość oczywistym, ale niezbędnym w pracy UX designera narzędziem, wykorzystywanym jako źródło wiedzy na temat interakcji użytkowników z produktami cyfrowymi.
  • Are.na – minimalistyczne narzędzie do zbierania benchmarków, bez którego nie mogę się już obejść. 🙂 Umożliwia ono dodawanie zdjęć, ilustracji i fragmentów tekstów oraz wiązanie ich z treściami innych użytkowników. Kopalnia nietypowych treści i zaskakujących kolekcji, a co najważniejsze nieszablonowych pomysłów.

Dominika Koch
junior UX specialist, Symetria UX

  • Axure – odwieczne źródło niezgody projektantów UX i najbardziej popularny program do prototypowania. Mimo wielu alternatyw podczas projektowania makiet hi-fi w Symetrii używamy właśnie tego narzędzia. Dlaczego? Naszym zdaniem Axure jest najlepszym narzędziem do tworzenia rozbudowanych i zaawansowanych projektów. Szczególnie takich, w których zaangażowanych jest wielu projektantów – ukłony dla wersji zespołowej.
  • Draw.io – całkiem wydajne narzędzie, które umożliwia stworzenie flow charts, schematów czy diagramów UML.
  • Jasnopis / Logios – jako entuzjastka prostego pisania nie mogę nie wspomnieć o narzędziach, które są pomocne w sprawdzeniu zrozumiałości tekstu. Rolą projektantów jest także przygotowanie treści oraz odpowiednie ich umiejscowienie – dobre treści i microcopy także wpływają na doświadczenia użytkownika.
  • Baymard – nie jest to narzędzie, ale miejsce w sieci, w którym spędzam trochę czasu. Źródło rzetelnych artykułów, case studies i raportów badawczych. Gratka dla freaków, którzy tworząc projekt, skupiają się na wszystkich jego aspektach – od użyteczności pól formularzy po całe doświadczenia. Polecam!
  • Evernote.Design – kolejne nie-narzędzie, a zbiór dóbr dla projektantów i badaczy. Jeśli nie znacie – wejdźcie i sprawdźcie. Będziecie zachwyceni, obiecuję 😉
  • Jira – korzystamy z tego narzędzia przy dużych projektach prowadzonych w metodyce Agile. Jira pozwala na zarządzanie procesem projektowym, przydzielaniem zadań (z nadaniem odpowiedniego priorytetu) – dzięki temu każdy, kto jest zaangażowany w projekt, ma wgląd w status zadań i nawet gdy w projekcie dzieje się dużo, wie, „na czym stoimy”.
  • Google Sheets – swoisty klasyk wśród narzędzi. Pomocne są przy zarządzaniu projektem, tworzeniu dokumentacji i zbiorów informacji, do których wgląd mogą mieć wybrane przez nas osoby.
  • Unsplash – korzystam z Unsplash, gdy potrzebuję ładnych, darmowych i niestockowych zdjęć do makiet lub prezentacji.
  • UX Design Memes / Stan projektów – czym byłby dzień pracy bez odpowiedniej porcji memów i gifów? Fanpage’e bardzo pomocne w chwilowych spadkach formy, idealne do kawy i na piątkowe popołudnie.