Nie taki nowy content – recykling treści a komunikacja marki w digitalu

Nie taki nowy content – recykling treści a komunikacja marki w digitalu
O autorze
5 min czytania 2023-06-16

Jak maksymalnie wykorzystać potencjał publikacji, aby zwiększać jej zasięg i skuteczność? Umiejętny recykling treści to podstawa w czasach, w których dotarcie do grup odbiorców za pomocą różnorodnego contentu staje się koniecznością. W jaki sposób na nowo korzystać z opublikowanych już treści i jak planować kolejne publikacje, aby dodatkowo ułatwiać sobie życie? Czy wszechobecny temat sztucznej inteligencji tutaj również znajduje swoje zastosowanie? Czytaj dalej!

Recykling treści ważniejszy niż kiedykolwiek?

Dywersyfikacja kanałów, potrzeba docierania do różnych grup odbiorców, funkcjonowanie w świecie, w którym generacje użytkowników internetu tak znacznie różnią się od siebie pod względem wartości, stylu życia oraz – co ważne – konsumowania internetu. Dzisiaj warto być w każdym miejscu, docierać do każdego, dopasować do odbiorcy komunikat – wszystko, wszędzie, naraz. A zasoby? No cóż, te mogą być ograniczone. W związku z tym wszystkim recykling treści staje się istotnym elementem skutecznej komunikacji w digitalowym świecie.

Mądre zarządzanie i różnorodne wykorzystywanie contentu niesie ze sobą wiele realnych korzyści: dotrzesz z nim do nowych odbiorców, wzmocnisz ekspercki wizerunek, zadbasz o pozycjonowanie strony, zwiększysz zasięgi, a przede wszystkim – zaoszczędzisz czas, budżet i zasoby (lubimy to). Tworzenie zupełnie nowego contentu od zera zawsze będzie bardziej żmudne niż praca na bazie tego, co już mamy.

Recyklingiem treści możemy określić powtórną publikację contentu, wzbogaconego o nowe materiały lub aktualne informacje. Przykładem niech będą artykuły na blogu o ponadczasowej tematyce – są takie, które generują na Twojej stronie największą liczbę odsłon? Przypominaj o nich w swoich social mediach. Pamiętaj tylko, aby raz na jakiś czas poświęcić im chwilę i zadbać o aktualizację zawartości.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kolejna droga do recyklingu treści ma miejsce wtedy, kiedy już opublikowany materiał przekształcamy w zupełnie nowe formaty. Dobrym przykładem będzie e-book „Social media w branży FMCG w 2023 roku – jak zdobyć uwagę dzięki skutecznej komunikacji”, który zrealizowaliśmy w Niebieskim Lisie. Ponad 90 stron wypełnionych wiedzą, analizami, przykładami…krótko mówiąc, imponującą ilością materiału! Różnorodne treści, które stworzyliśmy na podstawie zawartości e-booka były wsparciem dla prowadzonych w tym czasie działań płatnych (kampania promująca landing page) – powstały między innymi artykuły blogowe, rolka na Instagramie, posty na Facebooku i newslettery.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ciekawym przykładem niech będzie również współpraca influencerki Karoliny Sobańskiej z marką suplementów. Podcast „Myśl na dziś” to krótkie, motywacyjne audycje, na które składają się wypowiedzi ekspertów i ekspertek z archiwalnych wywiadów twórczyni. W tym przypadku content, choć już kiedyś wykorzystany, zyskuje całkiem nową, atrakcyjną otoczkę i przeznaczenie.


źródło: instagram.com/karolinasobanska/

Treści, które już masz

Chcesz zacząć swoją przygodę z recyklingiem treści? Spójrz wstecz – przeglądaj opublikowany content i weryfikuj, który z nich możesz zaktualizować lub wykorzystać ponownie jako bazę, od której stworzysz kolejne porcje wartościowych treści. Na które z nich zwracać szczególną uwagę:

  • treści z najlepszymi wynikami – analizuj, które publikacje cieszą się największym zainteresowaniem, np. największą liczbą odsłon na firmowym blogu. Szybko zweryfikujesz, które tematy najbardziej interesują odbiorców,
  • treści evergreen, tutoriale,
  • treści zasadne pod kątem czasu – zbliża się Black Friday, a Ty rok temu opublikował_ś na blogu lub w odcinku na Youtube krótkie porady na temat przeprowadzenia skutecznej i kreatywnej kampanii w sklepie e-commerce? Odśwież publikację i przypomnij o niej odbiorcom, lub przedstaw jako atrakcyjną infografikę, mini cykl postów, eksperckich reelsów czy TikToków.

Ważne: w pierwszej kolejności zweryfikuj i zadbaj o aktualizację zawartych w publikacjach informacji – wyrzuć to, co niepotrzebne, dodaj nowe dane lub ciekawe przykłady.

Jak nadać nowe życie treściom? Opcji jest dużo, sprawdź kilka z nich:

  • Infografika – myśli zawarte w artykule lub podcaście można zebrać w kilka przejrzystych punktów? A może masz możliwość wyciągnięcia wymienionych tam kluczowych danych? Infografiki mogą w prosty, przejrzysty i strawny w odbiorze sposób przedstawić esencję wybranego zagadnienia i zachęcić do przeczytania pełnej wersji tekstu.
  • Cykl w social mediach – mini seria postów na Facebooku lub rolek na Instagramie z fragmentami Twojej publikacji będzie doskonałym sposobem na promocję aktualnych publikacji lub przypomnienie tych archiwalnych. Świetnym przykładem będzie podcaster Przemek Górczyk, który każdy nowy odcinek promuje na Instagramie za pomocą reelsów – wypowiedzi zaproszonych ekspertów lub ekspertek.


źródło: instagram.com/przemekgorczyk/

  • E-book – opublikował_ś cykl artykułów poruszających konkretne zagadnienie na swoim blogu? Wykorzystaj je jako podstawę do utworzenia eBooka. Taką publikację wykorzystasz m.in. jako lead magnet, np. jako zachętę do zapisu do newslettera.
  • Podcasty, vlogi – przekształcenie np. blogowego wpisu w wersję audio może pomóc Ci dotrzeć do zupełnie nowej grupy odbiorców. Lub odpowiedzieć na potrzeby aktualnych użytkowników, którzy od czytania zdecydowanie wolą pozyskiwać wiedzę słuchając.
  • User generated content – tekst na blogu dotyczący wybranego produktu czy usługi możesz regularnie uzupełniać o pozytywne opinie na jego temat. Nie dość, że zaktualizujesz treść, to jeszcze na przyszłych czytelników może podziałać reguła społecznego dowodu słuszności (inni polecają, więc pewnie warto kupić / skorzystać). Takimi opiniami możesz dzielić się również w social mediach, linkując przy okazji do odpowiedniej strony.
  • Automatyzacje e-mail – stwórz dwa lub trzy mailingi z wybranymi publikacjami na konkretny temat. W zależności od treści, które podlinkujesz, masz na przykład szansę wzmocnić wizerunek eksperta lub poprowadzić nowych subskrybentów przez onboarding na temat swojej marki. Na podstawie kilku tekstów lub nagrań o konkretnej tematyce możesz pokusić się o realizację mini kursów e-mail lub wyzwań tylko dla subskrybentów newslettera – to świetny sposób na wyróżnienie ich wśród grupy odbiorców!

Recykling treści, a nowy content

W przypadku kolejnych publikacji, dawanie nowego życia treściom może być jeszcze prostsze – wystarczy, że pomyślisz o tym już na etapie planowania!

  • Zastanów się nad formatami, które chcesz utworzyć na podstawie bazowej treści – cykl postów na Facebooku, prezentacja na LinkedInie, kilka reelsów z nagranymi co ciekawszymi fragmentami tekstu lub wypowiedzi? Możliwości jest dużo, tym lepiej zawczasu utworzyć media plan publikacji.
  • Przygotuj odpowiednią strukturę – w zależności od pomysłów z punktu wyżej, możesz podzielić tekst na akapity gotowe do „wyciągnięcia” i umieszczenia w treści posta, uwzględnić listę porad czy zbiór danych, które mogą stać się podstawą do przygotowania infografiki, przygotować scenariusz filmu czy podcastu, z których w prosty sposób wytniesz fragmenty do krótszych publikacji (np. shortów na Youtube czy rolek).

Dobra strategia to klucz. A gra jest warta świeczki – na podstawie jednej przemyślanej i dobrze zaplanowanej publikacji możesz zagwarantować swoim odbiorcom różnorodne, ciekawe i atrakcyjne porcje contentu nawet na parę tygodni. W dodatku w pełni wykorzystasz potencjał oraz możliwości promocji przygotowanego materiału.

Ułatwiaj sobie życie

Czy wszechobecny temat sztucznej inteligencji również w przypadku recyklingu treści znajduje swoje zastosowanie? Oczywiście, że tak. W przypadku recyklingu treści AI wykorzystasz przede wszystkim do szybkiego i wygodnego przekształcania contentu, co dodatkowo zwiększy efektywność działań. Narzędzia takie jak Lumen5 zmienią akapit tekstu w materiał na rolkę lub posta video z atrakcyjną grafiką i animacją; Fliki przeobrazi tweety w reelsy uzupełnione o tło i głos lektora/ lektorki, a Headliner – przygotuje atrakcyjną animację z audiogramów lub fragmentów podcastów.

Asystent treści w rodzaju SEMSTORM czy narzędzie takie jak ChatGPT pomoże w stworzeniu treści posta lub artykułu, odpowie na konkretne zagadnienia. Warto przy tym brać poprawkę na trafność udzielanych odpowiedzi – nie jest ona stuprocentowa, tak samo generowane przez asystenta teksty nie będą idealne.

Wsparcie sztucznej inteligencji może pomóc w optymalizacji treści pod kątem SEO oraz zwiększać widoczności w wynikach wyszukiwania. W końcu – AI można wykorzystywać do jeszcze większej personalizacji contentu, co zwiększa dopasowanie do oczekiwań oraz szansę na zaangażowanie i pozyskiwanie konwersji.

Przykłady i zalety wykorzystania sztucznej inteligencji można mnożyć, a powyższy akapit to oczywiście bardzo pobieżne przejście przez temat. Niech stanie się motywacją do zgłębienia tematu i dalszych poszukiwań.

Podsumowanie

Recykling treści to element strategii content marketingowej, który z pewnością warto wziąć pod uwagę w czasach rosnącego zapotrzebowania na różnorodne treści ze strony poszczególnych generacji odbiorców. Umiejętnie wprowadzony niesie ze sobą szereg korzyści w komunikacji Twojej marki, od zwiększenia szansy na zasięgi po angażowanie swoich fanów.