>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
W 2024 roku Polacy rzadziej niż wcześniej kupowali kawę, ale podczas zakupów zwracali większą uwagę na markę napoju. Twórcy aplikacji Listonic przygotowali podsumowanie ostatnich 12 miesięcy pod względem najpopularniejszych produktów i marek FMCG w Polsce.
Zobacz również
Obserwacjom poddano 15 produktów z zakupowego koszyka w naszym kraju, a także różnorodne marki z branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Pod lupą znalazło się między innymi: masło, mleko, czekolada, chipsy, ser żółty, herbata, soki owocowe czy papier toaletowy i szampon do włosów. W raporcie znalazły się również takie marki jak: Mleczna Dolina, E.Wedel, Milka, Lay’s, Światowid, Lipton, Tymbark, Velvet czy Head&Shoulders.
Mniej papieru toaletowego, mydła i szamponów
Jak się okazuje, w 2024 roku Polacy kupowali znacznie mniej artykułów higienicznych. Częstotliwość dodań do list zakupów papieru toaletowego spadła w ostatnich 12 miesiącach o 11,75%, mydła o 10,49%, a szamponów aż o 16,92%.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Produkty higieny osobistej to kategoria, która zanotowała bardzo wyraźne spadki w ostatnich dwunastu miesiącach. Wpływ na to ma zarówno bogatsza oferta np. pianek do mycia rąk czy żeli pod prysznic (konkurujących z tradycyjnym mydłem), jak i przenoszenie zakupów kosmetycznych do sklepów internetowych. Co ciekawe niemal niezmiennym zainteresowaniem cieszyły się pasty do zębów – mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Co więcej, raport Listonic pokazuje, że spadł też popyt na takie produkty żywnościowe, jak mleko, ser żółty czy kawa. Jednocześnie kupujemy dziś więcej produktów proteinowych (od 40 do nawet 100%), z czego z pewnością cieszą się producenci tych towarów. Z badań Centrum Monitorowania Rynku wynika ponadto, że tylko w supermarketach i sklepach małoformatowych średnia wartość paragonu w 2024 roku była wyższa niż w 2023 roku.
Sensodyne, Actimel i Berlinki królują w koszykach zakupowych Polaków
W czołówce marek, które zdobyły od 49 do nawet 55% wszystkich dodań do list zakupowych Polaków w 2024 według Listonic znalazły się:
- Sensodyne (pasta do zębów),
- Lipton (herbata),
- Actimel (jogurty),
- Berlinki (parówki).
Pozycję lidera z zeszłego roku utrzymała m.in. herbata Lipton, mleko Łaciate, parówki Berlinki czy masło Mleczna Dolina.
Zmiany 2023 vs 2024
W raporcie „Najpopularniejsze marki FMCG w Polsce 2024” Listonic siedem brandów utrzymało pozycję lidera z 2023 roku, 12 znalazło się na podium pomimo braku miejsca w czołówce w ubiegłym roku, a 19 marek zmieniło swoje dotychczasowe miejsce na podium. Jak się okazuje, polscy konsumenci są najbardziej przywiązani do marek kaw i szamponów, a najmniej – mleka i papieru toaletowego.
Cały raport „Najpopularniejsze marki FMCG w Polsce 2024” przeczytasz poniżej.
Grafiki: raport „Najpopularniejsze marki FMCG w Polsce 2024”