Interbrand śledzi i raportuje wartość największych światowych marek od 2000 roku. Jak pokazują lata analiz, brak inwestycji w długoterminową strategię marki sprawia, że najlepsze globalne firmy mają co najmniej 3,5 biliona dolarów niezrealizowanej wartości. W ostatnim roku było to 200 mld USD utraconych przychodów.
Łączna wartość najcenniejszych marek na świecie wzrosła jednak kilkukrotnie od kiedy Interbrand po raz pierwszy opublikował swój ranking (z 988 mln USD w 2000 r., do 3,4 bln USD w 2024 r.).
Zobacz również
– Gdyby te marki były traktowane i zarządzane jako strategiczne aktywa wzrostowe, to ta tabela mogłaby być warta nawet 6,9 T$. Wzrost, który obserwujemy, kryje w sobie oszałamiającą niewykorzystaną szansę – mówi Gonzalo Brujó, Global CEO Interbrand.
Apple utrzymuje się na pierwszym miejscu
Apple pozostaje najcenniejszą marką na świecie, choć jej wartość spadła po raz pierwszy od ponad dwóch dekad (-3%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Apple obrał bardziej przemyślaną ścieżkę, aby upewnić się, że jego premiery AI pasują do jego wartości. Ten wolniejszy akt przywództwa przedłożył długoterminowe zaufanie nad krótkoterminowe zyski z przychodów. Po tych ruchach marki, akcje Apple wzrosły o 20% od początku roku i przewidujemy, że wartość Apple wzrośnie w rankingach 2025 – mówi Greg Silverman, Global Director of Brand Economics, Interbrand.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Marki motoryzacyjne dominują w 2024 roku
Na 100 marek, aż 14 to marki motoryzacyjne, co stanowi więcej niż jakikolwiek inny sektor w rankingu. Trzy marki motoryzacyjne (Toyota, Mercedes-Benz i BMW) znalazły się w pierwszej 10. Jednak nie wszystkie marki motoryzacyjne osiągnęły taki sukces. Tesla (miejsce 12) odnotowała jeden z największych tegorocznych spadków wartości marki (-9%). Tymczasem Kia (miejsce 86), Hyundai (miejsce 30) i Toyota (miejsce 6) osiągnęły dwucyfrowy wzrost.
Wartość marek luksusowych wzrasta
Wartość marek luksusowych kontynuowała trajektorię wzrostową (+7%, w porównaniu z +6,5% w ubiegłym roku). Marki zwiększają także swoje znaczenie poprzez tworzenie nowych doświadczeń konsumenckich oraz rozszerzonych cyfrowych punktów styku.
Ferrari (miejsce 62) zajęło w tym roku pierwsze miejsce jako najlepiej rozwijająca się marka (z +21% wzrostem wartości). Z kolei Louis Vuitton podskoczył o trzy miejsca (z miejsca 14 na 11), a Hermès (miejsce 22) i Prada (miejsce 83) odnotowały wzrost wartości marki odpowiednio o +15% i +14%.
Nowe marki i powroty w rankingu Best Brands 2024
Nvidia (miejsce 36), Pandora (miejsce 91), Range Rover (miejsce 96) i Jordan (miejsce 99) to tegoroczni nowi uczestnicy. Z kolei Uber (miejsce 78) i LG (miejsce 97) powracają do zestawienia.
Pełny raport Best Global Brands 2024 można znaleźć tutaj.
źródło: Interbrand, opracowanie: Agata Drynko