foto: Adam Polasz, Michał Kociankowski (od lewej)
AP: Michale, bardzo się cieszę, że temat strategii marek po tylu latach przerwy ponownie skupił uwagę badaczy i strategów i przyczynił się do powstania konferencji Brand(s) New Order, ale pewnie wielu czytelników dręczy pytanie: dlaczego właśnie teraz?
Zobacz również
MK: Odpowiedź jest banalna – tłumaczący wszystkie zmiany „kryzys” jest póki co za nami, budżety nie spadają, można zacząć oddzielać doraźne ruchy od nowych strategii. Innymi słowy widać teraz, co tak naprawdę się zmieniło i jakie reguły gry będą obowiązywać przez najbliższe lata.
AP: Ok, załóżmy, że pokryzysowy kurz opada. Nie obawiasz się, że odsłoni on brutalną prawdę, że „król jest nagi” i otaczają nas marki funkcjonujące bez strategii? Może zresztą postępują słusznie, bo jaki w dzisiejszych hiperdynamicznych czasach jest sens planowania ruchów na kilka lat do przodu?
MK: Strategia to przede wszystkim tożsamość – własna odpowiedź na sytuację na rynku, potrzeby i oczekiwania klientów oraz oferty innych graczy. Kiedy czasy są dynamiczne, strategię trzeba weryfikować częściej, częściej zmieniać sposób jej realizacji. Jeśli podczas wystąpień i dyskusji okaże się, że widzimy wokół marki działające bez strategii, to znaczy że ta konferencja jest bardzo potrzebna. Problem właśnie w tym, ze myślimy o strategii w tradycyjny sposób – że jest „ustawieniem” marki na kilka lat. Tymczasem dziś trzeba budować marki, którym tożsamość nie utrudnia adaptacji, które są zdolne do elastyczności, ale jednak pozostają sobą.
Jak social media zmieniają współczesną ścieżkę zakupową? [WEBINAR]
AP: Innymi słowy – marka posiadająca swoją strategię wyrytą w kamieniu też nie może spać spokojnie. Zamiast tego powinna zastanowić się, czy jest ona jeszcze adekwatna do obecnej – i przyszłej – rzeczywistości rynkowej i jak ją skutecznie a bezboleśnie zmodyfikować. Czy w związku z tym możemy liczyć, że konferencja dostarczy receptę na skuteczną strategię dla marek przyszłości?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
MK: Przede wszystkim ważne, żeby nie zostać marką przeszłości, czyli marką nudną i przewidywalną na tle dzisiejszego rynku. Żeby tego uniknąć nie wystarczy jednak nieustanna aktywność i ciągłe szybkie reagowanie na działania konkurencji. Trzeba właściwie określić pola przewidywalności i nie przewidywalności, zbudować ramę, w której zmieszczą się zróżnicowane działania. Marka przyszłości będzie nie tyle gotowym obrazkiem, co raczej ramą i konturem, które mogą podlegać różnej interpretacji. O budowaniu marek w ten sposób będziemy mówić na naszej konferencji.
AP: W takim razie pozostaje mi serdecznie zaprosić wszystkich na konferencję Brand(s) New Order. Do zobaczenia!
Adam Polasz, Michał Kociankowski, PTBRiO
Konferencja i warsztaty strategiczne PTBRiO Brand(s) New Order odbędą się w dniach 20-21 marca 2014 r. w Warszawie. Więcej informacji: www.ptbrio.pl/bno
NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.