NowyMarketing podsumowuje rok 2016: E-commerce (Cz. 3)

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: E-commerce (Cz. 3)
O podsumowanie roku 2016 w kategorii e-commerce poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w e-commerce. Zapraszamy do lektury.
O autorze
19 min czytania 2017-01-12

1. Piotr Chrzanowski, Performance Manager, They.pl
2. Marcin Rutkowski, PR & Marketing Manager, i-systems
3. Krzysztof Murzyn, Omnichannel Strategy Lead, Unity 
4.  Maciej Cebertowicz, Manager, Sky-Shop.pl
5. Patrycja Krakus, Junior Marketing Specialist, OSOM STUDIO
6. Piotr Zabuła, CEO i współzałożyciel Feedink.com
Pierwszą część podsumowania w kategorii E-commerce przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii E-commerce przeczytasz tu >

Piotr Chrzanowski
Performance Manager, They.pl

Najważniejszy sukces 2016

Stale rosnący wolumen sprzedaży online oraz wzrost wartości samego segmentu m-commerce można uważać za najważniejszy sukces 2016. Poza światowym trendem wzrostu sprzedaży w sieci warto zwrócić uwagę także na zwiększenie liczby kupujących w starszych grupach wiekowych – 35–49 i 50+ oraz w najmłodszej – 18–24. Jest to powiązane ze wzrostem zaufania do zakupów przez internet oraz większą użytecznością stron sklepów, sposobów realizacji zamówień, dostępnych form płatności, czasem dostawy. Aż chce się powiedzieć, że cena przestała być istotna!

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największa porażka 2016

W dalszym ciągu małe, a nawet bliskie zeru wykorzystanie beaconów przez reklamodawców. Oczywiście można spotkać się z działaniami reklamowymi z użyciem „nowego” nośnika, jednak mając na uwadze niezwykle precyzyjne możliwości targetowania, obecne działania nie wykorzystują w pełni potencjału technologii.

Najważniejsza zmiana w 2016

Coraz większe wykorzystanie strategii działań omnichannel przez małe i średnie firmy. Nie tylko najwięksi gracze, a co za tym idzie budżety reklamowe, wykorzystują zintegrowaną komunikację w różnych kanałach. W They.pl otrzymujemy coraz więcej zapytań o działania efektywnościowe z użyciem wielu platform, wliczając w to sprzężenie działań online z offline. Wiąże się to z wykorzystaniem analityki i mierzeniem tzw. cross device, wdrażania filozofii eCRM i mierzenia wartości klienta w każdym punktu styku.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Zakup Allegro przez konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners i zaskakujące plany dotyczące rozwoju platformy. Serwis wkrótce ma sprzedawać wycieczki w najdalsze zakątki świata oraz bilety na wydarzenia kulturalne, co z punktu widzenia aktualnego udziału Allegro w rynku e-commerce może dojść do skutku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najciekawsze trendy w 2016

Content is king… wzrost znaczenia wartościowych treści. W 2016 coraz więcej można było spotkać różnorodnych zestawień, rankingów, poradników oraz materiałów video, które stanowiły wyróżnik wspierający sprzedaż, również dostępnych na żywo. Uruchomienie przez partnerów Facebooka głosowania przy wykorzystaniu relacji live uważamy za znaczący krok naprzód. W zasadzie cały social commerce i pojawienie się nowych narzędzi w mediach społecznościowych dla e-commerce okazał się jednym z ciekawszych trendów w 2016 roku.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Jednym z najważniejszych wyzwań jest dostosowanie sklepów do użytkowników korzystających ze smartfonów. W dalszym ciągu istnieje mnóstwo sklepów internetowych niezoptymalizowanych pod urządzenia mobilne, przez co nawet przy największych budżetach reklamowych sklepy tracą dużą grupę potencjalnych klientów. Wydaje się, że co roku specjaliści wskazują to jako wyzwanie, ale dopóki większe budżety właścicieli serwisów www nie zostaną przeznaczone na technologię mobilną, dopóty nie zobaczymy tutaj większych zmian.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Kampania, którą przeprowadziliśmy dla marki Tubądzin z wykorzystaniem Instagrama, w której połączyliśmy świat online i offline, przez co możliwe było w 100% zbadanie efektu ROPO. W kampanii oprócz kanałów komunikacji, do których każdy ma dostęp, wykorzystane zostało autorskie narzędzie nuLead. Jest to efektywna kosztowo metoda, pozwalająca w szybki i prosty sposób zarządzać leadami sprzedażowymi, jak również umożliwiająca zbadanie sprzedaży w kanale offline.

Ocena obecnej kondycji branży

Polska pozostaje w ścisłej europejskiej czołówce pod względem rozwoju sprzedaży internetowej oraz wykorzystywanych rozwiązaniach. Według badań „Retail Research: Online Retailing Britain, Europe, US and Canada 2016” sprzedaż w 2016 roku wzrosła ok. 17,8% w porównaniu do ubiegłego roku. Kondycję branży można więc ocenić bardzo dobrze.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Z pewnością rozszerzenie Artificial Intelligence Algorithms – sztucznej inteligencji wspomagającej segmentację klientów i identyfikację ich wzorców zachowań. Na podstawie danych historycznych różnego rodzaju narzędzia będą automatyzować i personalizować wygląd sklepu oraz jego ofertę. Oczywiście wykorzystujemy już te rozwiązania, jednak konieczny jest do tego człowiek, który „zatwierdzi” dany scenariusz etc.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wyzwaniem przede wszystkim będzie optymalizacja procesów logistycznych, aby jak najszybciej realizować zamówienia. Czas realizacji zamówienia jest istotny dla coraz większej liczby kupujących, a dodatkowo odpowiednio zoptymalizowane (oraz zautomatyzowane) procesy logistyczne pozwalają na ograniczenie kosztów w skali makro.

Jakich trendów możemy się spodziewać w 2017

Prawdopodobnie transformacja cyfrowa i transformacja marketingowa będą wdrażane u coraz większej liczby klientów, którzy posiadają np. sklep stacjonarny i będą wchodziły do pasma digitalowego (i odwrotnie – w myśl idei omnichannel).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Aby móc odpowiednio przygotować ofertę dla potencjalnych klientów, właściciele e-commerce muszą zadbać o odpowiednią analizę i obróbkę danych. Na ich podstawie będą określać konsumenckie preferencje, budować strategie i segmentować grupy odbiorców. Analityka pomoże zrozumieć, dlaczego nie wszyscy, którzy wchodzą „do sklepu”, kupują. Informacja o tym, dlaczego potencjalni klienci porzucają koszyki, będzie kluczowa.

Kluczowa okaże się także logistyka. Darmowe dostawy i zwroty powinny być już standardem, jednak należy zwrócić uwagę także na niezawodność dostaw. Tak samo jak dostawa w dniu zamówienia też już zaczyna być normą dla większości oferowanych produktów. Pamiętajmy o eksperymentach z dronami, które mają być wykorzystywane przez największych graczy – Google, Amazon.

————————————————-

Marcin Rutkowski
PR & Marketing Manager, i-systems

Najważniejszy sukces 2016

Trudno wskazać jednostkowy, największy sukces w branży. Nie wszyscy gracze lubią o tym głośno mówić. Myślę, że cały sektor e-commerce zasługuje na duże słowa uznania.

Największa porażka 2016

Z perspektywy konsumenta żałuję, że Black Friday nad Wisłą nie wiąże się z tak dużymi obniżkami jak w Stanach Zjednoczonych. Mam nadzieję, że z roku na rok będzie pod tym względem coraz lepiej.

Najważniejsza zmiana w 2016

Dla mnie to podejście do mobile. Wiemy, że procentowy udział w ruchu w sklepie internetowym z urządzeń mobilnych jest coraz większy (czasami większy niż z PC), ale to nie przekłada się na procentowy udział w sprzedaży. Mobile świadomie trzeba traktować jako najciekawszy kanał do uzyskania pierwszego kontaktu z klientem, a nie jako szybki i bardzo duży kanał sprzedaży.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Na polskim rynku to na pewno nowy właściciel Allegro. Na rynku globalnym ciekawy jest pojedynek Alibaba vs. Amazon.

Najciekawsze trendy w 2016

E-commerce mocno puka do firm B2B. Webowy dostęp do rozwiązań, zarezerwowanych do tej pory dla ERPowych graczy, okazuje się zbyt archaiczny.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

E-commerce wiąże się ogromną ilością danych. Wyzwaniem jest i będzie ich analiza, na więcej niż podstawowym poziomie. Przykładowo: jak zmienią się przychody firmy, jeśli dokonamy zmiany w logistyce, która natomiast wpłynie na czas dostawy?

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Podobała mi się kampania nc+, która pokazywała, jak reklamować e-commerce w mobile. To ciekawe połączenie mobile z analizą zachowań konsumentów oraz ich lokalizacji.

Ocena obecnej kondycji branży

Dwucyfrowy wzrost, trwający już kilka lat, pewnie kiedyś lekko wyhamuje, tylko… nawet na dalekim horyzoncie tego nie widać. Kondycję branży oceniam jako bardzo dobrą.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Marki kładą nacisk na personalizację oferty dla klientów docelowych na jeszcze większym poziomie. Zamiast statycznych treści na stronie sklepów internetowych, wykorzystuje się dynamiczny content. Ciekawym sposobem jest też analiza pogody w miejscu, z którego klient wchodzi na stronę sklepu internetowego i na podstawie tych danych – rekomendacja produktów.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wzrost konkurencyjności na rynku online.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Kolejne etapy połączenia świata online z offline. Zakup w sieci, odbiór w salonie stacjonarnym to już powszechne rozwiązania. Teraz wszyscy myślą o jeszcze ciekawszym wykorzystaniu potencjału omnichannel. Jeśli dobrze wykorzystamy dostępne możliwości, to beacony mogą być takim elementem.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Będą liczyć się detale. Amazon ostatnio odkrył, że każde 100 milisekund ładowania się ich strony dłużej, to 1% sprzedaży mniej. Każda zmiana ma znaczenie.

————————————————-

Krzysztof Murzyn
Omnichannel Strategy Lead, Unity

Najważniejszy sukces 2016

W e-commerce największy sukces to bezsprzecznie sprzedaż Allegro i Ceneo przez Naspers. Takiej wartości transakcji polski Internet jeszcze nie widział. Od samego początku wydarzenie wzbudzało duże emocje, a według ówczesnych spekulacji w kolejce po zakup mogli ustawiać się nawet tacy giganci, jak Amazon czy Alibaba. Ostatecznie wartość transakcji wyniosła 3,25 miliarda dolarów, a jednym z kryteriów wyceny był okrągły 1000 złotych za jednego polskiego klienta. Wow!

Największa porażka 2016

Sporo zamieszania wywołały plany zmian w systemie podatków, rozliczeń i kontroli sprzedaży stacjonarnej, niestety nie bez konsekwencji dla e-sprzedaży. Suweren komplikuje prawo i powoduje, że przedsiębiorcy boją się inwestować, bo sytuacja jest na tyle niestabilna, że ciężko przewidzieć co będzie dalej. Dawno chyba nie mieliśmy tak kiepskiego klimatu inwestycyjnego.

Najważniejsza zmiana w 2016

Najważniejsza zmiana to moim zdaniem rozwój płatności mobilnych oraz fenomen BLIK-a. Smartfony z narzędzia stają się partnerem codziennych transakcji. Nikt już nie stara się tego podważyć.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Kongres Dyrektorów E-commerce – Beyond channels, w drodze ku efektywności sprzedaży. Tegoroczna edycja wydarzenia poświęcona cyfrowej transformacji przedsiębiorstw oraz kompleksowej strategii omnichannel commerce, przyciągnęła ponad 120 uczestników i aż 30 znamienitych prelegentów z całej Europy. Niewiele jest branżowych wydarzeń, których organizatorzy tak bardzo dbają o merytorykę i komfort gości! Kongres ma już trzy lata, z każdą edycją poziom wydarzenia jest wyższy, a w agendzie coraz więcej światowej sławy ekspertów.

Najciekawsze trendy w 2016

Kolejny rok mobile? Tak i tym razem to nie tylko pusty frazes. W tym roku zarówno największe sieci sprzedaży, jak i mniejsi gracze podeszli do tego tematu znacznie bardziej świadomie i z większą rozwagą. RWD, użyteczność, komunikacja, sporo w tym roku w tych tematach zostało zrobione. Znacznie więcej polskie sieci inwestowały też w mobilną reklamę, co jest odzwierciedleniem światowego trendu.

Ale rok 2016 to też zdecydowanie rok mediów społecznościowych. Facebook stał się jeszcze bardziej przyjazny sprzedaży, daje możliwość założenia sklepu w ramach portalu, tagowania produktów na udostępnionych zdjęciach oraz wykorzystania zupełnie nowych form reklam i ich targetowania, również na Instagramie. Sklepy coraz chętniej wykorzystują w komunikacji z klientami video, ostatnio najnowszą konkurencję Snapchata w postaci Instagram Stories.

Dużo się dzieje też w zakresie marketing automation. Look alike i programmatic buying to już nie tylko próby wykorzystania big data, ale właściwie must have.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Myślę, że najtrudniejsze wyzwania minionego roku to z jednej strony te związane ze zmianami w prawie, na które rynek właściwie nie miał wpływu, z drugiej te od sytuacji rynkowej bardzo zależne, w tym wzrost transakcji w mobile, wywindowanie oczekiwań klientów, oraz galopująca wręcz konkurencja, związana między innymi z rosnącą popularnością zakupów na platformach typu Amazon czy Zalando.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Tym razem przewrotnie wybieram kampanię branży jedynie pośrednio, choć nieodłącznie związanej z e-commerce. Typuję bank ING i kampanię „Moje, zmienia wszystko”. Prostota i niby oczywista oczywistość. Trafia jednak w samo sedno, niezależnie od tego czy chodzi o codzienne życie, czy o ekstrawaganckie decyzje, takie jak kupno łódki, hodowlę pszczół, wyprawę do Katmandu czy niebotycznych rozmiarów mural. ING robi to dobrze.

Ocena obecnej kondycji branży

3+ z tendencją na 4, wciąż mamy wiele do zrobienia, szczególnie w zakresie współpracy pomiędzy kanałami sprzedaży oraz spójności w ramach organizacji. Analizując rynek często zauważam znaczące bariery budowane przez lata w ramach struktur organizacyjnych. Osobna decyzyjność, osobne budżety, osobne bazy danych o klientach w poszczególnych działach to przeszkody, które nie pozwalają organizacjom zwinnie dostosowywać się do wymogów dzisiejszego rynku, a przede wszystkim dzisiejszych, bardzo wymagających klientów. Detaliści potrzebują więc świeżego, spojrzenia i często ingerencji w modele biznesowe, szczególnie w kontekście integracji działania poszczególnych działów, będących odzwierciedleniem kanałów sprzedaży, spójnego podejścia do zarządzania oraz porządków w administracji danymi klientów i produktów.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Niestabilność polityki, gospodarki i częste zapowiedzi zmian w prawie, również podatkowym nie są dobrą wróżbą dla przedsiębiorców na przyszły rok i zapewne przyniosą spore wahania, również w świecie e-commerce.

A z pozytywów? Coraz intensywniejsze i bardziej trafne wykorzystanie personalizacji we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji oraz inwestycje w sztuczną inteligencję, która już teraz powoli zadomawia się w systemach wspomagających e-commerce.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największe wyzwanie i jednocześnie coś, czego już nie można pominąć w planowaniu działań w e-commerce na przyszły rok to przemyślana strategia i wybór narzędzi do zarządzania wiedzą o produktach we wszystkich kanałach. Niestety wysłużone, wieloletnie już systemy ERP posiadane przez sieci, często nie są w stanie podołać współczesnym wymaganiom nowoczesnych platform sprzedażowych omnichannel friendly. Aby realizować podstawowe usługi, których oczekują wielokanałowi klienci, takie jak click and collect czy obsługa zwrotów i wymian towaru zakupionego przez Internet, w sklepach stacjonarnych potrzebny jest solidny product information management poparty odpowiednimi systemami IT.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

E-commerce rośnie z zawrotna prędkością, a konkurencja na rynku, szczególnie fashion powoduje znaczny drenaż cen. 2017 będzie więc rokiem jeszcze bardziej intensywnej mobilizacji sił i inwestycji w automatyzację procesów oraz marketing.

Kolejni gracze, do tej pory niewykorzystujący potencjału Internetu zaczną otwierać się na ten rynek. Mam tu na myśli szczególnie branżę meblową, nie tylko DIY.

————————————————-

Maciej Cebertowicz
Manager, Sky-Shop.pl

Najważniejszy sukces 2016

Dla mnie zdecydowanie najważniejszym sukcesem w 2016 roku była sprzedaż Allegro. Koncern Naspers sprzedał tę platformę handlową funduszom Cinven, Permira i Mid Europa za rekordową kwotę na polskim rynku 3,25 mld dolarów! Myślę jednak, że ta transakcja ma także znaczenie dla międzynarodowego rynku.

Największa porażka 2016

W przypadku sklepów internetowych porażką były problemy Smyka z serwerami w czasie promocji. Czekanie w kolejce przez klientów na wejście do witryny przez niewydajne serwery jest totalnym faux pas.

Najważniejsza zmiana w 2016

Diametralną zmianą w 2016 roku było zwiększenie świadomości właścicieli sklepów internetowych pod względem User Experience. Internetowi sprzedawcy dostrzegli w końcu, że intuicyjna i prosta nawigacja na stronie e-sklepu jest ważna dla konsumentów. Ponadto e-przedsiębiorcy zaczęli inwestować w atrakcyjną grafikę, ponieważ zrozumieli, że wygląd sklepu ma znaczeniu. W branży również zaszły zmiany. Coraz popularniejsze na rynku są rozwiązania SaaS-owe. Platformy na abonament w 2016 odnotowały wzrost klientów. Internetowi handlowcy zaczęli bardziej doceniać stabilność SaaSowych rozwiązań, które dają bezpieczeństwo, aktualizacje i rozwój sklepów internetowych.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Dla mnie, jak co roku najważniejszymi branżowymi wydarzeniami były Targi eHandlu w Warszawie oraz rozdanie nagród w konkursie Ekomersy. Ważne jest to, że na obu tych eventach do głosu doszły firmy, które mają coraz większe znaczenie na Polskim rynku e-commerce. Pokazuje to, że pozycja monopolistów spada. Dzięki temu, że pojawiają się silni nowi gracze, w branży jest większa konkurencyjność.

Najciekawsze trendy w 2016

Zdecydowanie najciekawszym trendem w minionym roku było omnichannel. Dostawcy oprogramowania dostarczyli rozwiązania technologiczne, umożliwiające sprzedaż wielokanałową. Natomiast właściciele sklepów internetowych zaczęli wykorzystywać te funkcjonalności w praktyce, oczywiście z różnym skutkiem. Ważne jednak jest to, że e-biznesmeni prezentują swoje produkty w różnych kanałach: w e-sklepie, w porównywarkach cen i opinii, w sklepie stacjonarnym, Google czy na Allegro. Oprócz tego sprzedawcy postawili na personalizację kontaktów z odbiorcami. Obsługa Klienta stała się bardziej ekspercka i zaczęła indywidualnie traktować konsumentów. Natomiast w promocji widocznym trendem stał się content marketing, który był wykorzystywany przez marki zwłaszcza w prowadzeniu bloga sklepowego.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Najtrudniejsze wyzwanie 2016 roku było związane znowu z omnichannel. Problematyczne okazało się nie tyle wystawienie produktów na różnych platformach, co spięcie wszystkich procesów w obrębie sprzedaży wielokanałowej. Sprawienie, aby kanały i formy sprzedaży były spójne, było trudne zwłaszcza w połączeniu handlu offline i online.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Tym razem wrócę do Allegro. Marka przygotowała kontynuację dwóch świetnych kampanii – projektu Legendy Polskie oraz cyklu Czego Szukasz. Filmy krótkometrażowe Twardowsky 2.0 czy Bazyliszek osiągnęły rekordową liczbę wyświetleń na YouTube. Porównywalny sukces odniósł spot Allegro Czego szukasz na Święta? English for beginners, którym zachwycili się nie tylko polscy widzowie, ale i zagraniczni odbiorcy. Spot zrobił także furorę w obcojęzycznych mediach.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża e-commerce zdecydowanie jest w bardzo dobrej kondycji. Rynek rozwija się dynamicznie, co roku rośnie w tempie kilkunastu procent. Oprócz tego branża jest coraz bardziej profesjonalna i na coraz wyższym poziomie stoją usługi. Zwiększyła się także świadomość klientów, właścicieli sklepów i dostawców usług. W najbliższym czasie zwyżkowa tendencja na pewno nie ulegnie zmianie.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Moim zdaniem w dalszym ciągu firmy skupią się na ułatwianiu procesów zakupowych. Z tego powodu wzrośnie popularność bardzo szybkich płatności, np. BLIK, czy odroczonych płatności. Na rynku większe znaczenie z pewnością będą miały platformy SaaS-owe, które staną się lepszą alternatywą wobec rozwiązań dedykowanych czy darmowych oprogramowań.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największym wyzwaniem w 2017 roku będzie personalizacja oferty. Proces indywidualizacji propozycji dla klienta już zaczął się w minionym roku, jednak dopiero raczkował. W najbliższym miesiącach będziemy świadkami połączenia e-commerce i Big Data. Wyzwaniem stanie się analiza danych w celu automatycznej personalizacji oferty sklepów internetowych. Jak poradzą sobie z tym dostawcy usług i właściciele sklepów internetowych? Zobaczymy.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Oczywiście, omnichannel i mobile commerce nadal będą rosły w siłę. Jak pokazują badania, wykorzystywanie urządzeń mobilnych w czasie procesu zakupowego z roku na rok rośnie. Myślę, że podobnie będzie w 2017 roku. Natomiast w promocji na znaczeniu nabierze Video Content i Video prezentacja produktów. Spowoduje to również, że odbiorcy będą jeszcze bardziej liczyć się ze zdaniem youtuberów i blogerów. Dlatego w 2017 roku właściciele sklepów internetowych powinni nawiązać współpracę z czołowymi branżowymi influencerami.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na pewno trzeba obserwować pojawienie się bardzo dużych graczy na polskim rynku, MarketPlace’ów jak AliExpress. Być może, w końcu Amazon wejdzie na nasz rodzimy rynek e-commerce. Nowi gracze mogą pozmieniać układ sił.

————————————————-

Patrycja Krakus
Junior Marketing Specialist, OSOM STUDIO

Najważniejszy sukces 2016

W 2016 już prawie połowa internautów dokonała zakupów on-line – klienci zaczynają doceniać wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy, jaką dają zakupy w e-sklepach. Właśnie w tej zmianie podejścia do internetowych zakupów, widzę pierwszy z sukcesów całej branży e-commerce. Kolejnym i największym w mojej ocenie osiągnięciem, jest znaczny wzrost udziału handlu internetowego w sprzedaży detalicznej w Polsce. W tym roku wartość sprzedaży w sieci wynieść miała nawet 36 mld złotych, co w porównaniu do lat ubiegłych, świadczy o dynamicznym rozwoju tego sektora handlu.

Największa porażka 2016

Za porażkę uznać można sposób, w jaki jeszcze niektóre sklepy podchodzą do zarządzania danymi klientów oraz procesu składania zamówienia, a w szczególności etapu płatności, w którym najwięcej userów porzuca koszyk. Serwisy nie wykorzystują danych, które rejestrujący się użytkownicy pozostawiają w formularzach – prowadzi to do sytuacji, w której klient kończący zakup, zmuszony jest do ponownego przejścia przez wszystkie formalności. Kolejną sprawą jest brak współpracy e-sklepów z serwisami płatniczymi – zdarza się jeszcze, że sprzedawcy wysyłają klientom maile z numerami kont bankowych i danymi do przelewu. Taka praktyka nie tylko negatywnie wpływa na user experience, ale też wydłuża ścieżkę zakupową i daje użytkownikowi dodatkowy czas na przemyślenie zakupu i najczęściej – rezygnację z usługi.

Najważniejsza zmiana w 2016

W tym roku, wszystkie liczące się sklepy stacjonarne mają już swoje odpowiedniki on-line, co zostało niejako wymuszone przez ścieżkę zakupową klienta. Teraz działa bowiem, nie tylko efekt ROPO, polegający na oglądaniu produktu w internecie, a następnie zakupieniu go w sklepie stacjonarnym, ale też odwróconego ROPO. Obrazuje to sytuacja, w której klienci oglądają przedmiot w tradycyjnym sklepie, a zakupu dokonują przez internet, gdzie produkt jest tańszy, objęty promocją, czy zwyczajnie bardziej dostępny. Myślę, że istotną zmianą jest też zakończenie swojego rodzaju wojny cenowej między różnymi e-sklepami – konkurencyjna cena przestała mieć największy wpływ na dokonanie zakupu – teraz liczą się dodatkowe udogodnienia.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Wejście na polski rynek Amazona, które mimo tego, iż skończyło się jedynie utworzeniem polskiej wersji strony sklepu, okazało się dla polskich użytkowników bardzo dużym udogodnieniem. Bardziej przyjazna strona oraz możliwość założenia konta sprzedawcy spotkała się z pozytywnym feedbackiem, aczkolwiek userzy wciąż czekają na polską domenę serwisu. Sądzę, że dużym krokiem naprzód jest także utworzenie serwisu z ogłoszeniami przez Facebooka. Nowa funkcja nosi nazwę Marketplace i z jej pomocą userzy mogą poszukiwać upragnionych produktów, sprzedawać i kupować je. Brzmi znajomo? Mechanizm bazuje na serwisach e-commercowych, jak Allegro czy OLX. Myślę, że Marketplace ma szansę spotkać się z pozytywnym odbiorem użytkowników, jednak nie jestem pewien czy faktycznie userzy w przyszłości w pełni odejdą od bezpieczniejszych i bardziej zaufanych (na ten moment) form zakupów, które gwarantują m.in. wspomniane wyżej serwisy.

Najciekawsze trendy w 2016

Uważam, że za największy tegoroczny trend, uznać można sprzedaż wielokanałową. Omnichannel to obecnie klucz do zwiększenia sprzedaży i utrzymania silnej pozycji na rynku. Działające na wszystkich urządzeniach i dobrze zarządzane e-sklepy, to odpowiedź na zachowania współczesnych konsumentów, którzy podejmując decyzję o zakupie, szukają informacji o produkcie w wielu kanałach – w drodze do pracy na smartfonach, a w domu na laptopach. Jako trend wskazałabym również szybkie płatności on-line za pośrednictwem takich serwisów, jak PayPal, PayU czy Blik. Oferowanie takich opcji zapłaty to wyraźny ukłon w stronę user experience – płatność nie jest już uciążliwą czynnością, ale szybkim i bezproblemowym działaniem wieńczącym zakup.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Wyróżnienie się na rynku – konkurowanie ceną to już za mało, teraz trzeba zwracać uwagę na wygodę użytkownika, sposób prezentacji produktu, czas realizacji zamówienia oraz wszystkie mniejsze szczegóły, które czynią zakupy szybszymi i przyjemniejszymi niż u konkurencji. Dodatkowym wyzwaniem jest też zaproponowanie klientom czegoś więcej niż tylko zakupów – ciekawych treści, statystyk oraz spersonalizowanych materiałów zachęcających do przejrzenia oferty. W mijającym roku należało również zwiększyć bezpieczeństwo płatności internetowych, szczególnie ze względu na to, że klienci coraz częściej wykonują przelewy z urządzeń mobilnych.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Tytuł ten należy przyznać Allegro. Kampania “Czego szukasz?”, nie jest typem nachalnej reklamy, z którą użytkownicy walczą AdBlockiem. To sprzedający storytelling, którego uniwersalne przesłanie dotykające takich wartości jak miłość, przyjaźń, pasja, poruszy każdego odbiorcę. Obecnie, to właśnie umiejętność wzbudzania emocji przynosi największe profity wizerunkowe marce.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża e-commerce bardzo silnie się rozwija – sprzedaż internetowa ma coraz większy udział w handlu detalicznym. Już teraz na rynku działa ponad 20 tys. e-sklepów, a prognozy mówią, że w 2020 roku liczba ta jeszcze się podwoi. W tym roku, bardzo wysoką sprzedaż zanotowała branża modowa, która silnie zaznacza swoją obecność na rynku. W pełni wykorzystuje ona potencjał takich narzędzi jak mobile, e-mail i social media marketing i oferuje swoim klientom ciekawe formy promocji konsumenckich oraz takie udogodnienia, jak bezpłatna wysyłka czy wydłużony czas zwrotów. Modowe reklamy zalewają social media spersonalizowanym contentem, generując milionowe i konwertujące odsłony. Wciąż jednak najmocniejszą pozycję wśród sklepów internetowych ma Allegro, pozostawiając w tyle inne serwisy sprzedażowe. Status lidera zapewnia mu nie tylko kilkunastoletnia obecność marki w świadomości internautów, ale też świetne kampanie reklamowe oraz funkcjonalności samej witryny.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Po tym, jak podczas tegorocznego Black Friday, z kanału mobile wygenerowano przychód w wysokości 1 mld dolarów, jasne stało się, że to właśnie w tym kierunku podążać będzie rynek w 2017 roku. Coraz więcej klientów e-sklepów nie tylko ogląda na mobile wybrane produkty, ale też dokonuje zakupu za pośrednictwem smartfona czy tabletu – stąd też gwałtowny rozwój branży płatności on-line. Zakupy na urządzeniach mobilnych staną się dźwigną całego e-commerce i otworzą marketerom nowe możliwości zdobywania i angażowania klientów, takie jak choćby video content czy powiadomienia push. A w związku z tym, że w użyciu jest coraz więcej smartfonów, rozwinie się również technologia NFC – wszystko dla wyniesienia user experience na wyższy poziom.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największym wyzwaniem dla całej branży e-commerce będzie wejście na polski rynek takich sprzedażowych gigantów, jak chińska Alibaba i amerykański Amazon. Jeśli marki te, zgodnie z planem, otworzą swoje usługi również na Polskę, pomniejsze e-sklepy będą zmuszone do tworzenia bardziej konkurencyjnych ofert i jeszcze większej dbałości o obsługę klienta. Problemem mogą okazać się również same oferty – przykładowo AliExpress (już dostępne w polskiej wersji językowej), oferuje klientom szereg produktów z najróżniejszych kategorii w bardzo atrakcyjnych cenach. Tak szeroki wybór daje możliwość zakupienia wielu produktów za jednym razem, bez konieczności przeklikiwania się przez kilka sklepów internetowych i ponoszenia dodatkowych kosztów za doręczenie zamówienia.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Największej ilości nowych rozwiązań, możemy spodziewać się w segmencie mobile. Myślę, że popularne będą wszelkie aplikacje mobilne umożliwiające płatności on-line oraz te wykorzystujące technologię NFC. Narzędziem, po które marketerzy sięgać będą nad wyraz często, mogą też być powiadomienia wysyłane na podstawie lokalizacji klienta oraz spersonalizowane rabaty. Do prezentacji produktów detaliści coraz częściej wykorzystywać mogą video 360, a w celu ułatwienia i uatrakcyjnienia procesu wyszukiwania – technologię rozpoznawania obrazu IR.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na obsługę klienta na każdym etapie realizacji zamówienia. To od zadowolenia użytkowników zależy przyszłość sklepów internetowych, zarówno mobilnych jak i standardowych platform. Z tego też powodu należy śledzić statystyki i opracowywać strategie na podstawie zawartych w nich danych. Myślę więc, że większą uwagę trzeba będzie skupić na wprowadzaniu kreatywnych rozwiązań i technologii, które wzbogacą doświadczenia klientów, a także popracować nad wdrożeniem takich usług jak Same Day Delivery. Jeśli chodzi o m-commerce, szczególną uwagę należało będzie zwrócić na ograniczenia techniczne urządzeń przenośnych oraz różne standardy dostarczanych przez sieci komórkowe danych.

————————————————-

Piotr Zabuła
CEO i współzałożyciel Feedink.com

Najważniejszy sukces 2016

Cieszy mnie, że e-sklepy coraz częściej oferują darmową dostawę i zwrot zakupów. Optymizmem napawa też rosnąca popularność click-and-collect, strony dopasowane do mobile czy dobrze przemyślane i proste procesy zakupowe z wykorzystaniem wygodnych form płatności. Polski e-commerce dorasta, profesjonalizuje się i jest to niewątpliwy sukces roku 2016!

Największa porażka 2016

Może nie nazwałbym go porażką, ale na pewno rozczarowaniem 2016 roku. Mam na myśli jeden z elementów omnichannel – podział i inne traktowanie konsumentów online i offline przez duże marki. Cena internetowa, zwroty, wymiana – podstawowe elementy, które muszą być w 100% spójne, jeżeli chcemy poważnie myśleć o omnichannel, a niestety są często zaniedbywane.

Najważniejsza zmiana w 2016

Facebook już od kilku lat sukcesywnie poszerza swoją ofertę reklamową, udostępniając coraz efektywniejsze narzędzia sprzedaży. Rok 2016 był szczególnie obfity w rozwiązania kierowane dla e-commerce. Reklama Dynamic Product Ads okazała się strzałem w dziesiątkę zarówno dla dużych marek, jak i dla mniejszych sklepów online. Facebook swoje doświadczenie reklamowe przenosi także na Instagram, który nie jest jeszcze tak popularny w Polsce, ale już w tym momencie oferuje ciekawe możliwości reklamowe dla e-sklepów.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Co tu dużo pisać, gratuluję sprzedaży Allegro! To prawdopodobnie największa transakcja ostatnich lat na polskim rynku internetowym. Myślę, że Allegro będzie coraz mocniej rozwijać własny e-commerce. W internecie coraz częściej można przeczytać głosy niezadowolonych “sprzedawców-weteranów” np. z branży RTV i AGD, którym zamknięto aukcje bez wyraźnego powodu…

Najciekawsze trendy w 2016

Reklama produktowa dość mocno rozwinęła swoje skrzydła. Duża zasługa w tym globalnych graczy: Google’a i Facebooka. Dzięki temu trendowi każdy e-commerce może dość łatwo i bezboleśnie spróbować remarketingu produktowego i przekonać się o jego zaletach. Myślenie produktowe było wyraźnym trendem w 2016 i na pewno będzie się stale rozwijać, szczególnie że zarządzanie plikiem produktowym staje się coraz łatwiejsze.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Dane, dane, dane. Mówimy o nich co roku, podkreślamy ich istotność. W 2016 stały się dość popularne i łatwo dostępne – każdy je zbiera, każdy rozumie ich wartość. Nie mniej z ich efektywnym wykorzystaniem reklamodawcy mają cały czas spory problem. Mnogość narzędzi, ich skomplikowanie, ciągłe testy i optymalizacja z wykorzystaniem danych to elementy, z którymi coraz więcej sklepów się spotyka, ale właśnie w roku 2016 stanowiły dla nich duże i trudne wyzwanie.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Zdecydowanie muszę wyróżnić cykl “Legendy Polskie” od grupy Allegro, która w 2016 roku pokazała wiele ciekawych i kreatywnych reklam wizerunkowych. W moim odczuciu głównym ich wyróżnikiem były świetne ścieżki dźwiękowe!

Ocena obecnej kondycji branży

Stały i stabilny wzrost. Czego chcieć więcej? E-commercy, które na rynku są dłużej, inwestują w rozwój. Te mniejsze już od początku starają się wybierać sprawdzone rozwiązania, przez co ich sklepy i strategia marketingowa są na zdecydowanie wyższym poziomie niż jeszcze kilka lat temu. Sklepów ciągle przybywa, konkurencja rośnie, więc rozwój jest coraz trudniejszy (szczególnie jeżeli nie oferują produktu unikalnego). Rynek powoli konsoliduje się w obrębie największych graczy, którzy docelowo będą zajmować coraz większą jego część.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Dość istotną zmianą, która czeka nas już na początku roku (14 lutego) jest konieczność przesyłania kodów GTIN (kod kreskowy EAN lub ISBN) dla wszystkich produktów, które chcemy reklamować w Google Product Listing Ads czy Google Shopping. Problem dotyczy zarówno małych sklepów, które nie posiadają w ogóle kodów EAN dla swoich produktów, jaki i dużych graczy, których systemy nie zawsze są gotowe na szybkie wdrożenie nowych rozwiązań. W obu przypadkach pomocne mogą być narzędzia zewnętrzne, pozwalające na zarządzanie plikami produktowymi, dzięki którym w łatwy sposób będziemy mogli zaktualizować swoją bazę o niezbędne atrybuty produktów. Nie mniej jednak, uważam, że wymagania stawiane przez Google w znacznym stopniu pomogą ustandaryzować dane produktowe, przez co ich porównanie i kontrola staną się dużo łatwiejsze.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Jestem bardzo ciekawy, jak w 2017 roku będzie się rozwijał “chiński” e-commerce na naszym rodzimym rynku. Alibaba, Aliexpress czy gearbest to marki, które już teraz są u nas rozpoznawalne, czasami nawet bardziej niż Amazon. Mocniejsze wejście na polski rynek z dużą kampanią wizerunkową może spowodować niemałe zamieszanie wśród dużej części polskiego e-commercu. Często zakupy w tych serwisach pozwalają pominąć pośrednika, a nie da się ukryć, że cena cały czas odgrywa bardzo istotną rolę w procesie zakupowym .

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Na pewno warto zwrócić uwagę na social commerce – trend, który na zachodzie już od kilku lat notuje niesamowite wzrosty, w Polsce nie jest jeszcze wykorzystany w 100%. Jestem także bardzo ciekawy, jak w 2017 roku będą się rozwijać sposoby płatności online (blik) oraz sposoby dostawy (social delivery). Cały czas ważny dla sklepów będzie także m-commerce, chociaż z roku na rok jest lepiej, to na tym polu pozostaje jeszcze dość dużo do zrobienia.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Z zaciekawieniem będę obserwował branżę FMCG, która stosunkowo późno postawiła pierwsze kroki w świecie online i szybko nadrabia zaległości. Porównując Polskę do Zachodu, widać, że na naszym rodzimym rynku może się jeszcze dużo zmienić na lepsze. Na przykład wejście popularnego sklepu małopowierzchniowego (convenience store) oferującego produkty online, które w ciągu godziny znajdziesz pod swoimi drzwiami. Będę się również bacznie przyglądał poczynaniom Allegro – ich własny e-commerce mógłby spowodować spore zamieszanie na rynku.