1. Bartłomiej Szpilski, CRM Expert, Performics
2. Agata Czech, Senior Performance & E-commerce Strategist w MEC
3. Tobiasz Bierka, Head of Email Marketing, They.pl
4. Tomasz Rowiński, Członek Zarządu Beemail
Pierwszą część podsumowania w kategorii e-mail marketing przeczytasz tu >
Zobacz również
Bartłomiej Szpilski
CRM Expert, Performics
Największa porażka 2016
Stary wordowy silnik w Outlooku z nami jest i nigdzie się nie wybiera. Niestety, Outlook pozostaje zmorą dla wszystkich tych, którym bliski jest e-mail marketing. Co ciekawsze rozwiązania, które można stosować w kampaniach e-mail muszą być często pozbawione wielu smaczków, a to ze względu na techniczne ograniczenia, które nakłada na nas Outlook. Dopóki pozostaje on jednym z ulubionych rozwiązań wykorzystywanych w firmach, dopóty będziemy musieli go znosić.
Wskazałbym także na słabe wykorzystanie social media w e-mail marketingu. Powiązania pomiędzy tymi światami nie są najmocniejsze i ich potencjał nie zostaje w praktyce dobrze wykorzystany. Poza pewnymi próbami budowania bazy odbiorców w social media, umieszczania linków do social w e-mailu, albo „live-feedu” w emailu np. ze zdjęciami z Instagrama, to nie wiele się tutaj zmienia.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najważniejsza zmiana w 2016
Zmianie uległo podejście do e-mail marketingu. Znaczenia nabrała głęboka personalizacja oraz odpowiednie targetowanie kampanii. Umiejętne wykorzystanie wiedzy o swoim odbiorcy i wysłanie dopasowanego komunikatu jest zwyczajnie opłacalne. Wskaźniki OR i CTR jasno pokazują, że tutaj ukryty jest klucz do sukcesu. Dynamiczny content, personalizowane tytuły, bardzo zaawansowana i złożona segmentacja bazy odbiorców, automatyczne wiadomości odpowiadające na rzeczywiste potrzeby użytkownika – wykorzystanie tych możliwości nabrało rozpędu w 2016 roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Informacja o możliwości używania CSS media queries w Gmailu rozniosła się w branży z prędkością błyskawicy. Nacisk przez Google został położony na poprawną obsługę responsywnego formatowania wiadomości. Gmail wreszcie daje gwarancję tego, że wiadomość zostanie wyświetlona w optymalny sposób w zależności od wielkości ekranu urządzenia, na którym zostanie ona odebrana.
Najciekawsze trendy w 2016
Zwróciłbym tutaj uwagę na responsywność wiadomości i to, w jaki sposób w zależności od urządzenia, na którym ją czytamy dostosowuje się jej zawartość. Marketerzy także dostrzegli duży potencjał w kontekstowym podejściu do e-mail marketingu. Znając swoich odbiorców, ich zwyczaje i zachowania, zaczęli tworzyć więcej dobrze dopasowanych kampanii. Pojawił się także aspekt video w e-mailu, a to dzięki kreatywnemu wykorzystaniu nowej generacji gifów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Rosnące znaczenie mobile pozostaje największym wyzwaniem w kończącym się roku oraz w nadchodzącym 2017. Według najnowszych badań już ponad 50% użytkowników otwiera wiadomości na urządzeniach mobilnych. Prawie połowa użytkowników w wieku 14 do 34 lat wstępnie sortuje wiadomości korzystając ze smartfona. Wszyscy także pamiętamy zmiany, jakie wprowadził Google w swojej wyszukiwarce, w której nacisk został położony na mobilne zapytania. Na znaczeniu rosną także aplikacje, które działają jedynie na smartfonach, jak np. snapchat. Na rynku coraz większą popularnością cieszą się także smartwatche, które będziemy musieli brać pod uwagę w nadchodzącym roku.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Ocena obecnej kondycji branży
E-mail jest daleki od śmierci, a przewidywania o jego rychłym końcu okazały się być zbudowane na fałszywych podwalinach. Rosnącego znaczenia kanału e-mail nikt już nie kwestionuje. Branża zdecydowanie dostrzegła znaczenie automatyzacji i personalizacji w e-mail marketingu. Lead nurturing stał się codziennością. Cieszy także fakt, że coraz więcej brandów dostrzega siłę tkwiącą w dotarciu do skrzynki odbiorczej użytkownika.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
E-mail będzie jeszcze mocniej zintegrowany z pozostałymi kanałami przez marketerów. W tym celu będą jeszcze szerzej wykorzystywane narzędzia do marketing automation, które pozwalają połączyć te działania z systemami ERP i CRM. Duży nacisk zostanie położony na testy A/B/X wszelkiej maści rozwiązań, a co za tym idzie wzrośnie zapotrzebowanie na szeroko zakrojoną analitykę i sprawne raportowanie.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Hiperpersonalizacja i predictive e-mail marketing będzie zajmować głowy wielu marketerów. Bardzo głęboko spersonalizowane wiadomości, docierające do odbiorcy w porze, gdy najczęściej korzysta z poczty, albo w porze wynikającej z kontekstu i odpowiadającej na jego potrzeby „tu i teraz”. Analiza zachowania i historii zakupowej będzie służyć dostarczaniu rzeczywiście przydatnej wiadomości do użytkownika. Platformy do Marketing Automation będą pomagały marketerom przekuć zbierane informacje na udane wielokanałowe kampanie marketingowe. Wzrośnie także zapotrzebowanie na dobrą znajomość kodowania wiadomości, które będą jeszcze bardziej skomplikowane pod kątem technicznym. Dzięki temu w kolejnym roku zobaczymy wprawiające w prawdziwy podziw, zaawansowane kampanie e-mail.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Spodziewamy się rosnącego znaczenia głębokiej personalizacji, e-mail nabierze skrojonego indywidualnie charakteru. Niezaprzeczalnie mobile również odciśnie swoje piętno na e-mailu, dzięki czemu zobaczymy responsywne wiadomości z krótkimi i chwytającymi tytułami oraz jasnymi call-to-action. Marketing automation będzie coraz mocniej wspomagać kampanie wielokanałowe, łączące e-mail z social media, sms marketingiem i offlinem. Rosnąca liczba automatycznych triggerów e-mail skupi uwagę odbiorców nie tylko na angażujących aspektach wiadomości, ale także dostarczy im dodatkowej wartości.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
W 2017 roku powinniśmy zwrócić uwagę szczególnie na nadchodzące zmiany w prawie. Nowe regulacje zwane w skrócie RODO będą miały ogromny wpływ na to, co będzie można i czego nie będzie można robić w e-mail marketingu. Odpowiednie zbieranie zgód od użytkowników i przetwarzanie tych danych będzie jeszcze mocniej regulowane, a ewentualne kary będą naprawdę surowe. Już teraz zacząłbym rewizje tego, jak zbieramy dane użytkowników i zweryfikował pod kątem nadchodzących zmian.
————————————————-
Agata Czech
Senior Performance & E-commerce Strategist w MEC
Najważniejszy sukces 2016
Mimo wielokrotnie przepowiadanej śmierci, klasyczne mailingi nadal dobrze „konwertują”, tj. ludzie je otwierają i klikają, a dodatkowo podmioty takie jak Google nadal rozwijają swoje usługi w obszarze mailingów – Gmail Sponsored Promotion.
Największa porażka 2016
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi pozwalających zarządzać komunikacją mailową z klientami. Można je łatwo wdrożyć i „automatyzować dialog” z użytkownikiem. Fakt, że nadal najwięksi gracze na rynku nie zgłębili tajników marketing automation w zależności od jego zachowań (czy to na stronie, czy w kontakcie z produktem – np. kartą kredytową). Część gigantów z branży telekomunikacyjnej czy bankowej wybiera jednak pozycję „late-followersów” nie korzystając z tych możliwości.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Jak w każdym obszarze – Black Friday i Cyber Monday. Genialne wykorzystanie tematu wyprzedaży, które wcale do końca nie pozwoliło internautom w Polsce kupić taniej (odsyłam tu do analizy Deloitte i Dealavo).
Najciekawsze trendy w 2016
Dynamiczny rozwój remarketingu mailowego – coraz więcej właścicieli baz udostępnia je do „matchowania” z cookie, dzięki czemu zyskujemy możliwość dotarcia „remarketingowego” poza bardzo zapchaną powierzchnią display’ową.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Zbudowanie baz, które faktycznie będą zawierać wiele informacji o użytkownikach oraz stworzenie technologii, która za pomocą analizy behawioralnej będzie w stanie odpowiednio posegmentować użytkowników i znacznie zwiększyć konwersyjność mailingów.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
InPost rozdający ebooki za szybkie odebranie przesyłki z paczkomatu – idealne rozwiązanie, które pokazuje, że strategia marketingowa może rozwiązać problemy z obszaru logistyki.
Ocena obecnej kondycji branży
Polski rynek zdecydowanie zbyt wolno podąża za globalnymi trendami.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Mam nadzieję, że będzie to m.in. większa otwartość firm na automatyzację komunikacji. Każdy mailing powinien być maksymalnie dostosowany do użytkownika – firmy wiedzą przecież, co ich klient kupował, za ile i kiedy. Dlaczego tych informacji nie wykorzystać?
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Zdecydowanie zakup programatyczny mailingów. Start-upy z technologią do takiego zakupu wyrastają jak grzyby po deszczu. Niestety problemem jest niechęć ze strony dostawców „powierzchni” – baz. Wpływa na to kilka czynników, jak deduplikacja czy dostosowanie swoich systemów do zewnętrznych oraz oczywista niechęć podzieleniem się profilem użytkownika.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 i na co zwrócić uwagę?
Polecam obserwować rozwój oferty mailingów Allegro – jeden z nielicznych graczy, który bardzo dobrze monetyzuje dane o swoich kupujących.
————————————————-
Tobiasz Bierka
Head of Email Marketing, They.pl
Najważniejszy sukces 2016
Cieszy nas coraz lepsza, bardziej efektywna i prostsza integracja działań email marketingowych z social media. W obliczu potężnej ekspansji mediów społecznościowych zmiany te są nieuchronne i bardzo potrzebne marketerom. Ciekawą opcją jest integracja nowego formatu reklamowego Facebooka – Lead Ads z różnymi systemami dostępnymi na rynku – pozwala to na skuteczniejsze i dokładniejsze budowanie bazy przy maksymalnej oszczędności czasu. Kontakty pozostawiane w formularzu Lead Ads na Facebooku trafiają automatycznie do wybranego systemu email marketingowego wraz z zestawem danych. Mogą to być tylko podstawowe dane osobowe i kontaktowe, ale również odpowiedzi na pytania, które będą stanowić podstawę do kontaktu dla sprzedawcy.
Największa porażka 2016
Problem, jakim jest bezpieczeństwo baz danych, istnieje od dawna i wiele instytucji oraz firm nie potrafi sobie z nim skutecznie poradzić. Niemniej jednak w tym roku głośne wpadki zaliczyli tacy giganci internetowi jak MySpace czy Twitter, z którego wyciekło ponad 30 milionów haseł, loginów i adresów emailowych. To tylko świadczy o tym, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w sprawie bezpieczeństwa baz danych.
Najważniejsza zmiana w 2016
Jak zwykle najbardziej namieszał Gmail, który wprowadził sporo zmian w tym roku. Najistotniejsze wydaje się długo zapowiadane wsparcie dla Responsive Design. Pozwala ono na odejście od używania CSS online w mailingach, a tym samym zmniejszenie czasu na przygotowanie kreacji (do tej pory trzeba było to przygotowywać specjalnie pod Gmaila). Dzięki wsparciu dla RD wiadomości są bardziej czytelne i przystosowane do ekranów urządzeń mobilnych, co w obecnych czasach jest absolutnym standardem. Istotną zmianą wydają się również nowe funkcjonalności w skrzynce odbiorczej Gmaila, takie jak możliwość podglądu linków z newslettera bez otwierania wiadomości czy możliwość zapisywania linków w jednym miejscu. To determinuje pewne zmiany w podejściu marketerów i powinno dawać jeszcze większą motywację do wyróżnienia się.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Dla firm korzystających z amerykańskich narzędzi email marketingowych istotną zmianą było na pewno unieważnienie Safe Harbour, czyli porozumienia, które umożliwiało przekazywanie danych osobowych firmom amerykańskim (w tym również na ich serwery). Niektórzy twierdzą, że wystarczy podpisać odpowiednie klauzule, jednak w rozumieniu prawa polskiego to firma zbierająca adresy jest administratorem danych osobowych, na którym spoczywa odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo. Ostrożnym w tych kwestiach należy być tym bardziej, że Unia Europejska przyjęła w tym roku nowe prawo, które nakłada na administratorów danych osobowych dodatkowe kary. Prawo to będzie obowiązywać w Polsce od 2018 roku.
Najciekawsze trendy w 2016
Email marketing postawił w tym roku przede wszystkim na hiperpersonalizację kreacji, czyli maksymalne dopasowanie mailingu do użytkownika i bardziej zaawansowaną automatyzację działań, która pomaga jeszcze skuteczniej docierać do odbiorców. W tym roku zwróciliśmy też większą uwagę na dostosowanie mailingów pod urządzenia mobilne i lepszą integrację działań email marketingowych z innymi kanałami (omnichannel).
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Myślę, że wyzwania w email marketingu od jakiegoś czasu pozostają podobne. Dużym wyzwaniem jest nie tylko budowanie wartościowej bazy kontaktów, ale również odpowiednia segmentacja bazy w celu jak najlepszego dopasowania oferty do wymagań odbiorcy i jednocześnie naszych celów biznesowych. Ważna w tym kontekście jest synergia pomiędzy działaniami w różnych kanałach, która pozwala na jeszcze skuteczniejszą analizę i wyciąganie wniosków na temat skuteczności poszczególnych aktywności.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
W tym roku z uwagą przyglądaliśmy się działaniom email marketingowym podczas kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych. Zarówno sztab Hillary Clinton, jak i Donalda Trumpa przygotował się do tego zadania całkiem nieźle, tworząc specjalne formularze na stronach www i wysyłając regularną korespondencję (nawet kilka razy dziennie). Celem była nie tylko informacja o bieżących aktywnościach kandydatów, ale również zachęcenie subskrybentów do finansowego wsparcia sztabu. Osoby, które chciały wypisać się z newslettera Hillary Clinton, mogły zaznaczyć opcję rzadszego otrzymywania maili zamiast usunięcia się z listy całkowicie, co można uznać za ciekawy sposób na zatrzymanie subskrybentów.
W Polsce za ciekawy przykład kampanii email marketingowej uznalibyśmy działania dla BDsklep przeprowadzone przez Freshmail. Kampania miała na celu aktywizację obecnie istniejącej bazy i zwiększenie wartości zamówień. W działaniach wykorzystano mechanizmy takie jak: zmiana nadawcy wiadomości, bon na zakupy oraz remarketing kampanii display. Efektem kampanii było zaktywizowanie 20% odbiorców znajdujących się w bazie. Warto też zauważyć, że w przypadku tego typu działań nastawionych na zwiększenie aktywności i lojalności subskrybentów liczą się długofalowe i bardzo przemyślane rozwiązania, z regularną analizą i optymalizacją.
Ocena obecnej kondycji branży
Gdy kilka lat temu mówiło się o zmierzchu email marketingu ze względu na intensywny rozwój mediów społecznościowych, patrzyliśmy na to z dużym przymrużeniem oka. Uważamy, że email jest jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji i prognozujemy, że tak pozostanie. Pomimo rozwoju social media ludzie nie przestaną korzystać z maila – stanowi on doskonałe narzędzie komunikacji oficjalnej i są sprawy, które musimy lub chcemy załatwiać tylko w ten sposób.
Nie zmienia to faktu, że firmy ograniczają budżety na działania email marketingowe. W reklamowym torcie wydatków email marketing cały czas notuje spadki. Porównując chociażby I kwartał 2015 do 1 kwartału 2016, widzimy prawie 9% spadek wydatków, podczas gdy budżety na reklamy displayowe, SEM i social media stale rosną (wzrosty nawet kilkudziesięcioprocentowe). Jest to spowodowane w dużej mierze brakiem sprecyzowanej strategii email marketingowej w wielu firmach. Często działania email marketingowe są przygotowywane bez ustalenia długofalowej strategii – dystrybuujemy określoną kreację tylko wtedy, gdy mamy coś ważnego do zakomunikowania lub zaoferowania. To zazwyczaj nie przynosi długofalowych efektów i zniechęca marketerów do inwestowania w ten kanał. Tymczasem email marketing ma szansę przynieść imponujące wyniki, gdy jest elementem przemyślanej, stale analizowanej i optymalizowanej strategii.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Trudno wskazać rok, w którym żadne zmiany prawne czy funkcjonalne nie weszłyby w życie. Z pewnością jakieś zmiany się pojawią, trudno jednak w tym momencie prorokować jakie. Marketerzy zajmujący się email marketingiem powinni stale trzymać rękę na pulsie i zgłębiać swoją wiedzę – szczególnie w zakresie personalizacji i automatyzacji działań. To pozwoli im w pełni i skutecznie wykorzystać możliwości różnych narzędzi i systemów.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Największym wyzwaniem jest z pewnością pozyskiwanie nowych adresów. Konsumenci są coraz bardziej nieufni, nie chcą zostawiać swoich danych, tym bardziej gdy nie widzą z tego realnej korzyści dla siebie. Sposobów na budowanie własnej bazy mamy coraz więcej (akcje promocyjne, media społecznościowe, zapis do newslettera, własna baza CRM itd.), ale wyzwaniem będzie znalezienie coraz to bardziej kreatywnych i skutecznych metod na skłonienie ludzi do zapisu i pozostanie w bazie na dłużej.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017?
Na pewno będziemy mieć do czynienia z coraz większą automatyzacją działań, która jest nie tylko skuteczna (maile tego typu notują dużo wyższe wskaźniki OR i CTR), ale przede wszystkim oszczędza czas marketerów. Wiele firm już ją stosuje, ale w 2017 roku najprawdopodobniej zostanie doceniona przez kolejne branże i marki. Będziemy też coraz częściej stawiać na video oraz animowany content w mailingach, które w dużym stopniu zwiększają interakcję z kreacją.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na ciągle zmieniające się filtry antyspamowe i zmiany wprowadzane przez dostawców klientów pocztowych. To one w dużej mierze determinują osiągane przez nas wskaźniki dostarczalności i Open Rate, co oczywiście przekłada się na skuteczność działań. Obserwowanie tych zmian pozwoli nam względnie szybko wypracować jeszcze efektywniejsze rozwiązania.
————————————————-
Tomasz Rowiński
Członek Zarządu Beemail
Najważniejszy sukces 2016
Sukces w zasadzie jest banalny, ale istotny. Składa się z dwóch ważnych zmian: Double opt-in oraz przycisku wypisu. Pierwsza część to proces pozyskania zgody na kontakt w procesie dwustopniowym. Coraz mocniej doceniamy świadomych subskrybentów. Wiemy, że nie ilość a jakość wpływa na konwersję. Druga zmiana to przycisk wypisu. Często o nim piszemy, jednak był pomijany, z uwagi na obawy związane z pomniejszeniem bazy. Teraz zaś widzimy jego wartość, bowiem daje on możliwość łatwej i szybkiej rezygnacji z dostępu do naszego kanału. Zasady niby oczywiste, jednak nie zawsze były stosowane. Obecnie duży nacisk jest kładziony na te dwie metody.
Największa porażka 2016
Porażka jest w zasadzie podobna do tej z wcześniejszego roku. Na rynku pojawiają się nowi gracze, osoby monetyzujące bazy. Są to osoby z dużym doświadczeniem, zdobytym w innych firmach, które przechodzą na swoje i pamiętają o dobrych praktykach. Jednak zdarzają się także osoby, którym brak doświadczenia. Niestety, pozyskują lub kupują do kampanii słabe bazy, bez weryfikacji, często bez zgód. Zaczynają masowo realizować wysyłki, w celu monetyzacji, ale też oczyszczenia baz. Niestety nie zawsze możliwe jest dokładne sprawdzenie takiej osoby, co powoduje kolejne problemy ze zgłoszeniami spamu, spadkiem reputacji serwerów, etc.
Najważniejsza zmiana w 2016
Najważniejsza zmiana podyktowana jest ilością wiadomości, które codziennie otrzymujemy. Dla ułatwienia klienci pocztowi podzielili swoje skrzynki na działy, jak np. główne, oferty, media społecznościowe, inne. Proces ten obserwujemy już od dłuższego czasu i każdy większy gracz wprowadził go do siebie na stałe. Oczywiście jest to spowodowane także nowymi możliwościami jakie dają nam skrzynki, wyższą polityką antyspamową i segregacją poczty.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Do wydarzenia roku zdecydowanie należy kampania prezydencka USA. Oprócz tego, że to wielkie wydarzenie polityczne, to także ogromne wyzwanie marketingowe. W przypadku e-mail marketingu obserwowaliśmy działania obu stron. Analizowaliśmy miejsca umieszczenia okna zapisu na stronach, następnie dalsze ścieżki od potwierdzenia po wypis. Mailowo były prowadzone działania wyborcze, zbierające osoby do sztabów oraz prośby o datki na prowadzenie kampanii. Jak widać e-mail marketing był obecny na każdym etapie kampanii.
Najciekawsze trendy w 2016
Wciąż mocno obserwowanym trendem jest marketing automation. W dzisiejszych czasach system potrafi zareagować na najbardziej szczegółowe warunki, jakie nadamy danej wysyłce. Platforma sama dopasowuje się do płci subskrybenta, pamięta o jego urodzinach, zna zainteresowania, korzysta z historii jego działań na naszej stronie. Szybko odpowiada na każdy ruch użytkownika oraz przekonuje go do zakupu.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Najtrudniejszym wyzwaniem w 2016 roku było wprowadzenie programów premium przez głównych klientów pocztowych. Coraz większa ilość wiadomości jakie otrzymujemy oraz spamu sprawiła, że nasze skrzynki oraz serwery zostały przeciążone. Klienci pocztowi wprowadzili limity dostarczalności oraz programy premium by zachować ją na wyższym poziomie.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Ciekawym projektem mijającego roku jest „Legalna baza”. Kampania ma na celu ukazanie nam, jakie zagrożenia niesie ze sobą zakup niesprawdzonej bazy pod względem prawnym, ale także skuteczności naszych kampanii. Akcja pokazuje ryzyko jakie możesz ponieść, konsekwencje finansowe a nawet zablokowanie wysyłek.
Ocena obecnej kondycji branży
Kondycja branży jest podobna do lat ubiegłych. Widać stały wzrost. Zyski branży powinny być o 10-15% wyższe niż w 2015. Obserwujemy także stale powiększającą się liczbę platform mailingowych na rynku.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Oczywiście czeka nas dalszy rozwój marketing automation oraz innych gałęzi e-mail marketingu. Warto zwrócić uwagę, że mamy szansę stać się społeczeństwem w pełni mobilnym. Zaobserwujemy znaczny wzrost wiadomości odbieranych przez smartfon i inne urządzenie mobilne. Wraz z rozwojem technologii, oprócz przeglądania zaczęliśmy zwracać uwagę na treści. Jesteśmy przyzwyczajeni do otrzymywania coraz dłuższych wiadomości zawierających treści a nie tylko grafiki. Oczywiście nie słabnie też content video.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Wyzwania w 2017 roku są związane ze wzrostem świadomości subskrybentów. Odbiorcy wiadomości znają doskonale swoje prawa i mają świadomość tego, co można do nich wysyłać a co nie. Musimy stale wkładać starania by nasze wiadomości były otwierane – warto postawić na mocne nagłówki oraz content. Przywiązanie subskrybenta do marki, to ono teraz zaczyna odgrywać najważniejszą rolę. Należy doprowadzić subskrybenta do interakcji, do kontaktu z nami, co jest kluczowe dla efektywności naszych działań.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Trendem powinna być także integracja, jednak tutaj lepiej skupić się na połączeniu działań. Warto łączyć działanie e-mail marketingowe z innymi, np. akcjami na Facebook. Takie połączenia pozwolą nam na lepsze poznanie naszych odbiorców oraz interakcji z naszymi kampaniami.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Oczywiście wciąż kluczowa będzie jakość. Odbiorcy są coraz bardziej wrażliwi, wymagają więcej. Często słyszymy o świetnie zaplanowanej kampanii ze słabym copy. Przekaz jakim jesteśmy codziennie atakowani sprawia, że zapamiętujemy tylko najlepsze kreacje. Poszukujemy rzeczy nietuzinkowych, oryginalnych, albo po prostu takich, które lubimy. Jak wiadomo najważniejsze jest dobre poznanie subskrybenta i jego zachowania. Tylko wtedy możemy wysłać mu przekaz „skrojony na miarę”.