NowyMarketing podsumowuje rok 2017: E-commerce (Cz. 3)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: E-commerce (Cz. 3)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii e-commerce poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w e-commerce. Zapraszamy do lektury.
O autorze
23 min czytania 2017-12-21

fot. depositphotos.com

1. Beata Magdziarz, Senior Performance Marketing Manager, Havas Media Group
2. Konrad Waktor, E-commerce Manager, Novem
3. Paweł Dalecki, Certyfikowany Specjalista Google AdWords, VERSEO
4. Małgorzata Wojtasik, Product Manager, Synerise
5. Piotr Tomczuk, Mikołaj Maziński, Mieszko Mikołajczyk, Konrad Żmuda-Trzebiatowski, Tomasz Waligóra, Pathfinder23
6. Michał Blak, CEO edrone
Pierwszą część podsumowania w kategorii E-commerce przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii E-commerce przeczytasz tu >

Beata Magdziarz
Senior Performance Marketing Manager, Havas Media Group

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejszy sukces 2017

Bazując na danych z raportu ,,European Ecommerce Report 2017” opracowanego przez organizację Ecommerce Europe, EuroCommerce oraz Ecommerce Foundation jesteśmy w europejskiej czołówce najszybciej rosnących rynków e-commerce. To duży sukces kategorii. Możemy spodziewać się jeszcze większej tendencji wzrostowej ze względu na rosnące zainteresowanie polskim rynkiem przez zagraniczne brandy, jak i możliwościami ekspansji rodzimych podmiotów na inne rynki.

Największa porażka 2017

Wiele mniejszych podmiotów zdecydowało się na wejście do świata e-commerce i rozpoczęło handel internetowy. Natomiast rosnące zadłużenie sprzedawców internetowych pokazuje, że pomimo tego, że łatwo jest uruchomić sklep internetowy, to przy tak dynamicznie rozwijającym się rynku, skalowanie biznesu online jest niezwykle trudne. Działania wielokanałowe nie wystarczą. Skuteczne docieranie do potencjalnych klientów wymaga solidnych danych i zaawansowanej analityki, zrozumienia mikro-momentów i touchpointów w doświadczeniach zakupowych oraz wykorzystania odpowiednich narzędzi, kanałów, a w efekcie automatyzacji procesów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsza zmiana w 2017

Nowy kierunek rozwoju e-commerce, czyli wzrost popularności zakupów i sprzedaży transgranicznych. Prognozuje się, że globalny rynek handlu cross-border będzie rósł o około 27% rocznie przez kolejnych kilka lat. Poza rosnącą liczbą sprzedawców internetowych i ekspansją e-sklepów na nowe rynki, wynikającą z globalizacji, kluczową przyczyną tego zjawiska są działania międzynarodowych instytucji jak np. Unii Europejskiej pod kątem zakazu stosowanie geoblokowania. Dodając do tego niskie koszty i szybki czas dostawy, zakupy przez zagraniczne platformy będą równie dostępne, jak przez te krajowe. Sprzedawcy internetowi wchodząc na kolejne rynki, nie mogą zapominać o poznaniu lokalnych zachowań i przyzwyczajeń konsumentów, odpowiedniej obsłudze klienta czy też stawieniu czoła logistyce produktów. Pomimo tego, że rynek ten został mocno zdominowany przez dużych graczy z Chin, Wielkiej Brytanii, Niemiec i USA należy pamiętać o sile zagranicznych marketplace’ów, których zasięg może pomóc w osiągnięciu odpowiedniej skali dla lokalnych przedsiębiorców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najważniejsze wydarzenie w 2017

To był zdecydowanie dobry rok dla e-commerce, dlatego też kilka wydarzeń zasługuje na uwagę. Dwa duże brandy (Empik.com, Facebook) uruchomiły własne marketplace’y, tym samym rozpoczynając trend popularności tego typu usługi. Kilku dużych graczy (Allegro, eBay, Empik.com) pokazało nowe odsłony serwisów, dodatkowe usługi i wiele innych. Wszystkie te elementy wpływają na poprawę doświadczeń zakupowych klienta i jest to bardzo ważny kierunek rozwoju branży. Początek ekspansji zagranicznych e-commerce na naszym rynku i start kampanii eBay ,,kupuj kolorowe” do polskich konsumentów to również ważne wydarzenie.

Najciekawsze trendy w 2017

Digitalizacja to zdecydowanie najgłośniejszy trend, który potwierdza ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych. Natomiast do najciekawszych trendów zaliczam wejście w erę omnichannel, popularyzację marketplace’ów oraz poprawę doświadczeń zakupowych klienta poprzez wykorzystanie personalizacji, botów, sztucznej inteligencji, przebudowę procesów zakupowych czy wprowadzenie nowych usług do e-sklepów.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Zdecydowanie najtrudniejszym wyzwaniem ubiegłego roku było rozpoczęcie procesu przygotowania do nowej unijnej regulacji prawnej, jaką jest ogólne rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (RODO). Jedno z trudniejszych wyzwań dla wielu podmiotów stanowiło także połączenie danych ze wszystkich kanałów sprzedaży oraz ustrukturyzowanie procesów omnichannel. Warto też zwrócić uwagę na wzrost liczby zakupów cross-border oraz rosnąca popularność marketplace’ów zarówno polskich, jak i zagranicznych brandów. Wiąże się to z kolejnym wyzwaniem, czyli koniecznością ciągłego dostosowania strategii do dynamicznego rozwijającego się rynku oraz potrzeb konsumenta.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Storytelling, budowanie person i content zbliżające nas emocjonalnie do marki. To zdecydowanie tegoroczny nurt po zeszłorocznym sukcesie Allegro. Tutaj na uwagę zasługuje Allegro, Ceneo, Empik oraz IKEA.

Ocena obecnej kondycji branży

Pod kątem dynamiki wzrostu branży e-commerce nasz rynek ma się dobrze. Jesteśmy również w czołówce europejskich krajów z największą dynamiką przyrostu wartości sprzedaży internetowej. Natomiast przy ocenie warto spojrzeć też na inne aspekty jak kondycja branży, gdzie odnotowujemy rosnące zadłużenie sprzedawców internetowych oraz niską w porównaniu do innych rynków penetrację kategorii.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Nowe regulacje prawne, nowe technologie i rozwiązania, zmieniające się potrzeby zakupowe konsumentów, rozwój zakupów i sprzedaży transgranicznej – to główne zmiany jakie nas czekają w nadchodzącym roku. Natomiast szczególnie dużo słyszymy o tej pierwszej. Już pod koniec maja 2018 r. wszyscy administratorzy danych będą musieli spełniać wymogi określone w unijnym ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (RODO), czytamy na stronie internetowej GIODO. Na mocy nowej ustawy GIODO przestanie istnieć, a na jego miejscu powstanie UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych). Zmiany te nie będą uwzględniały okresu przejściowego wymagając tym samym dostosowania się wszystkich podmiotów do nowej regulacji. Obawy są duże ze względu na bardzo wysokie kary za nieprzestrzeganie nowych przepisów.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Największe wyzwanie stanowi przede wszystkim dostosowanie do nowego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Istotne też są oczekiwane wzrosty w przychodach e-sklepów, wiele z nich zakłada podwojenie wyniku w 2018 roku. Takie założenia przy tak dużej dynamice rynku wymagają strategicznych i ukierunkowanych działań we wszystkich kanałach tworząc BigCommerce. Natomiast integracja danych omnichannel, uwarunkowania technologiczne i obecne zaplecze w dalszym ciągu stanowi spore wyzwanie. Warto też wspomnieć, że wraz ze wzrostem wartości rynku e-commerce rośnie zadłużenie sprzedawców internetowych – o 1/3 w stosunku do roku ubiegłego, co wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA i programu Rzetelna Firma. Pomimo tego, że łatwo jest uruchomić sklep internetowy, to skalowanie biznesu online jest niezwykle trudne.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Zdecydowanie kontynuacja trendu i coraz bliższe wejście w erę omnichannel i mcommerce. Co za tym idzie rozwój zjawiska user experience i user centric (personalizacja, content, wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, rozwój nowych usług typu programy motywujące, kalkulatory czy „zapakuj na prezent”). Bazując na danych dotyczących handlu cross-border, ważnym trendem będzie rozwój sprzedaży i zakupów transgranicznych. Słowo klucz „efektywność” będzie wiązało się z gorącym trendem, jakim jest rosnące zapotrzebowanie na analitykę i technologię (w typ analizę atrybucji). Na koniec dodam trend, który dotyczy całej kategorii digital, ale będzie miał też swój udział w e-commerce, czyli rosnąca popularność wyszukiwań głosowych (voice search).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Wzrost wykorzystania urządzeń mobilnych przy e-zakupach stawia konieczność rozwijania i udoskonalania serwisów i aplikacji mobilnych. Natomiast bez względu na urządzenie bardzo ważny jest odpowiedni kierunek rozwoju zjawiska user experience i user centric i zaplanowanie odpowiednich procesów. Tak ja już wspominałam, warto pamiętać, że skuteczne docieranie do potencjalnych klientów wymaga solidnych danych i zaawansowanej analityki, zrozumienia mikro-momentów i touchpointów oraz wykorzystania odpowiednich narzędzi i automatyzacji procesów.

————————————————-

Konrad Waktor
E-commerce Manager, Novem

Najważniejszy sukces 2017

Uruchomienie przez IKEA ogólnopolskiego sklepu internetowego. Wejście na rynek e-commerce  giganta z branży mebli oraz wystroju wnętrz, świadczy o świadomości znaczenia kanału digital w sprzedaży. Uruchomienie eSklepu IKEA zapowiadała już od 2015 roku, jednak dopiero w lutym 2017 udało się wdrożyć w pełni sprawną platformę. Dla rodzimego rynku jest to pewnego rodzaju nobilitacja, ponieważ Polska jest 14 krajem (na 24), gdzie marka prowadzi sprzedaż online. Pytanie, którzy następni gracze na poziomie IKEA uruchomią działania onlinowe w Polsce. Pamiętajmy, że marki tego kalibru posiadają budżety reklamowe oraz zasoby ludzkie, które nawet dla dużych polskich  e-commerców są poza zasięgiem, więc tego typu działania mają ogromny wpływ na nasz rynek.

Największa porażka 2017

Oprogramowanie do Marketing Automation, hucznie nazywane przez niektórych dostawców „programami, które zastąpią Twój dział marketingowy” lub „programami, które będą pracowały za Ciebie, a Ty możesz odpoczywać”. Porażką są właśnie te firmy, które uwierzyły, iż algorytmy mogą zastąpić człowieka znającego produkt, jego mocne i słabe strony, a także przewidującego trendy rynkowe. Umiejętnie wykorzystywane oprogramowanie wpływa na rozwój sprzedaży, jednak zawsze stoi za tym człowiek. Zanim sztuczna inteligencja zastąpi człowieka, minie jeszcze dobrych parę lat.

Najważniejsza zmiana w 2017

Zdecydowanie personalizacja treści reklamowej! Rynek e-commerce coraz bardziej odczuwa wzrost konkurencji, przez co „tort” ma coraz więcej chętnych. Przekłada się to na koszt pozyskania użytkownika zwłaszcza w działaniach PPC, gdzie technologia na początkowych etapach staje się stosunkowo łatwa do opanowania. Coraz więcej firm świadomie inwestuje w działania SEM i Facebook Ads, przez co koszt akcji z roku na rok z rośnie.

Ponosząc coraz większe koszty pozyskania użytkowników, eSklepy wdrażają działania mające na celu jak najlepsze wykorzystanie ruchu. Pomaga w tym indywidualizacja przekazu – m.in. poprzez różnego rodzaju ramki rekomendacyjne, spersonalizowane akcje czy moduły cross-sellingowe. Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowo, dlatego nawet banalny mail z ulubionego sklepu internetowego zawierający rabat urodzinowy, może być impulsem zakupowym.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Wejście Amazona na polski rynek… bocznymi drzwiami. Od 2016 roku obniżono do 39 euro limit darmowej przesyłki do Polski, a od dwóch miesięcy www.amazon.de dostępny jest w polskiej wersji językowej. Pokazuje to, iż serwis postawił na ekspansję “małymi krokami” a nie otwartą wojnę. Na wejściu Amazona na rodzimy rynek najwięcej zyskają mali przedsiębiorcy, dla których Allegro to główna platforma sprzedażowa, pochłaniająca z roku na rok coraz więcej ich marży.  Ta zmiana przyniesie osłabienie hegemona, jakim jest Allegro i pozwoli na zwiększenie udziału na rynku innych dużych graczy. Branża z niecierpliwością czeka na dalsze kroki.

Najciekawsze trendy w 2017

“49,6 : 47,4” to nie wyniki meczu w koszykówkę, a procentowy udział wyświetleń smartfonów i tabletów w stosunku do PC i laptopów w lipcu 2017 roku. Niewielka różnica, pamiętajmy jednak, że niespełna 4 lata temu proporcja wyglądała około “7 : 90”. Ukazuje to silną dynamikę zmian, dodatkowo napędzaną przez Google, które faworyzuje strony projektowane z myślą o mobile.

Dlatego firmy, które sprawnie wyewoluują z e-commerce na m-commerce, mają szansę na zdominowanie swoich branż.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Ustawa o zakazie handlu w niedzielę. Rynek e-commerce w Polsce czeka trudny zwrot. Zwłaszcza że najczęstsze piki sprzedażowe notowane są właśnie w niedzielę.

Miejmy nadzieję, że nie dojdzie do sytuacji, iż wzorem Pana Cejrowskiego (www.sklepkolonialny.com) będziemy musieli wyświetlić w naszym sklepie banner “W niedzielę i święta nieczynne. Zarządzenie Pana Boga nr 3”.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Świetne kampanie wizerunkowe Allegro. “Legendy Polskie Allegro”, “Allerogal”, reklamy wideo zawierające dużą dawkę emocji – wszystkie te działania pomagają w zdobywaniu szerokich zasięgów. Z kolei sprzedażowe akcje promocyjne jak “Urodziny Allegro” z darmową dostawą, wygenerowały duży obrót na portalu, a partnerowi logistycznemu InPost pozwoliły na przetestowanie systemu przed najgorętszym świątecznym okresem.

Allegro pokazuje, że potrafi efektywnie działać zarówno w akcjach brandingowych, jak również w tych generujących wzrost sprzedaży.

Ocena obecnej kondycji branży

Budżety i świadomość roli digital systematycznie rośnie, czego dowodem jest rozwój e-commerce dla dużych brandów, działających dotychczas jedynie offline. Ciągłe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, świadczy o dynamice rozwoju branży.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Zarówno AdWords, jak również Facebook Ads dokonały zmian nie tylko w wyglądzie, ale przede wszystkim w funkcjonowaniu swoich narzędzi. Z jednej strony upraszcza się interfejs, tak by nowi użytkownicy mogli jak najszybciej zacząć korzystać z podstawowych funkcji, a z drugiej wyposaża zaawansowanych użytkowników w narzędzia pozwalające np. na analizy w czasie rzeczywistym.

RODO – nie możemy w pełni określić wpływ zmian legislacyjnych na funkcjonowanie e-commerce. Ze względu na kary finansowe dla eSklepów, które spóźnią się z wdrożeniem zmian, może być to kosztowna lekcja.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

1. Rozwój m-commerce – systematyczne przystosowanie platform do sprzedaży poprzez strony responsywne i aplikację mobilne, ułatwianie przechodzenia ścieżki zakupowej. Edukowanie użytkowników o bezpieczeństwie zakupów dokonywanych w mobile. Te działania mają na celu systematyczne zwiększanie udziałów m-handlu.

2. Personalizacja treści na stronie – rozwój technologii dostosowującej ofertę do indywidualnych preferencji użytkownika, CRO odgrywa i będzie odgrywało jedną z kluczowych ról w procesie sprzedażowym.

3. Interaktywny content – przesunięcie roli bloga z zaplecza do SEO w kierunku miejsca, gdzie użytkownik otrzyma jakościowe informacje, inspiracje z danej branży, jak również będzie aktywizowany po przez np. quizy, gry i inne formy angażując go w życie marki.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Dalszego wzrostu roli mobile oraz big data. Mobile stanie się głównym nośnikiem przekazu marketingowego, natomiast dzięki analizie danych, będziemy mogli w czasie rzeczywistym przetwarzać informację o indywidualnym użytkowniku z wszystkich możliwych źródeł, w których to klient spotykał naszą markę. 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Rozwój omnichannel commerce oraz łącznie budżetów online i oflline. Pokazuje to zwiększenie świadomości marketerów o przenikaniu się kanałów sprzedaży, których nie powinno się traktować oddzielnie. Omnichanel to nie tylko „zamów online odbierz offline”, ale wielokanałowe i spójne oddziaływanie na klienta. Technologia nadal ogranicza nas przed pełną analizą wpływu działań online na offline i odwrotnie. Jednak w listopadzie tego roku Google i Salesforce ogłosiły, że udostępniają natywną integrację Analytics 360 z Salesforce Sales Cloud i Marketing Cloud. Oznacza to, że dla firm korzystających z tych – najpopularniejszych chyba w swoich dziedzinach – rozwiązań, połączenie danych online i offline stanie się stosunkowo proste.

————————————————-

Paweł Dalecki
Certyfikowany Specjalista Google AdWords, VERSEO

Najważniejszy sukces 2017

2017 rok to rok eksperymentów – tego oczekują od nas klienci, którzy chcą poprawiać osiągane wyniki. Poszukiwanie i eksplorowanie nowych rozwiązań opłaca się – wdrażane rozwiązania „testowe” często okazują się sporym sukcesem i zostają na dłużej, jako integralna część strategii. Za największy sukces uznaję nieszablonowe podejście i inicjatywę, by wyjść poza sferę sprawdzonych rozwiązań, które często hamują rozwój.

Największa porażka 2017

W dalszym ciągu w przypadku wielu sklepów internetowych nie widzimy reklam produktowych. Reklamy z listą produktów są podstawą dobrze działającej strategii marketingowej e-commerce, bez niej same reklamy tekstowe i remarketing nie są w stanie zbudować silnej pozycji sklepu internetowego na już przyzwyczajonym do PLA rynku.

Najważniejsza zmiana w 2017

Duży rozwój social media jako źródła już nie tylko remarketingu, ale również kampanii produktowych i narzędzia budującego świadomość marki. Połączenie wszystkich trzech elementów strategii w jednym, bardzo kompaktowym ujęciu jest zdecydowanie łatwiejszą i bardziej spersonalizowaną alternatywą dla rozbudowanych koncepcji AdWords. Coraz więcej klientów decyduje się na wykorzystywanie nowych strategii reklamowych, które w pierwszej kolejności uwzględniają Facebook i Instagram, w drugiej zaś AdWords.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Żadne wydarzenie nie było dla mnie rewolucyjnym w branży. Było kilka ciekawych eventów, kilka ciekawych nowinek technicznych i narzędzi, które mogą zmienić podejście do e-commerce, nie mam jednak faworyta w tej kategorii.

Najciekawsze trendy w 2017

Coraz częstsze sięganie po automatyzację przez osoby z branży. Od wykorzystania standardowych algorytmów wbudowanych w AdWords (strategia docelowego CPA, automatyzacja pod kątem udziału w wygranych aukcjach), po obsługę platformy DoubleClick lub Verseo Campaign Manager. W dalszym ciągu wśród konkurencji brak autorskich rozwiązań, więc rynek nadal nie jest tak zdywersyfikowany pod tym kątem.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Pogodzenie różnych sposobów kierowania reklam i działań marketingowych (content marketing, blog, aktualności, social media) w spójną i atrakcyjną narrację marketingową. Wyzwanie o tyle trudniejsze, że klienci często współpracują w tym zakresie z różnymi agencjami lub samodzielnie prowadzą niektóre z tych działań.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Najciekawszą akcją 2017 roku był Black Friday, który w Polsce w niektórych sklepach urósł do rozmiaru całego tygodnia wyprzedaży. Obserwujemy rosnące zainteresowanie tą akcją wśród klientów e-commerce i większą chęć uczestnictwa w wielkim szaleństwie promocji.

Ocena obecnej kondycji branży

Świadomośc reklamodawców e-commerce w Polsce z roku na rok jest coraz większa. Jest to segment na tyle żywy, że zmiany należy śledzić na bieżąco. Specjaliści nie mogą trzymać się jedynie znanych i sprawdzonych rozwiązań, zachowując bezpieczne status quo – klienci w dużej mierze chcą eksperymentów i niestandardowych rozwiązań, których niestety specjaliści agencyjni rzadko chcą się podejmować.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Myślę, że zobaczymy wzrost zainteresowania usługami związanymi z remarketingiem. Popularność narzędzi takich jak callpage, push ad, edrone i innych sugeruje, że z pewnością rozwiązań będzie więcej. Być może czeka nas również zwiększona integracja tych narzędzi z Google AdWords i Analytics.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Każdy specjalista e-commerce musi cały czas poszerzać swoją wiedzę na temat nowych narzędzi, z których korzystają również jego klienci. Największym wyzwaniem będzie więc być na bieżąco z wszystkimi usprawnieniami, dodatkami i usprawnieniami do sklepów, które odniosły spory sukces w tym roku. Oczywiście nikt nie musi znać wszystkich, najmniejszych wtyczek – chodzi o funkcjonalności tych największych, najpopularniejszych.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Coraz większe zainteresowanie reklamą wideo w zakresie budowania świadomości marki i nie tylko. Coraz częściej można spotkać reklamy YouTube sklepów internetowych – zarówno pełnometrażowe TrueView, jak i Bumper Ads. Wzrost wykorzystania nakładek produktowych na filmy wideo. Warto też wrócić uwagę na to, że reklamy wideo mają coraz wyższą jakość.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Automatyzacja! Dzięki maszynom i ich możliwościom obserwujemy postęp w nauce, medycynie i przemyśle. Nierozsądnym byłoby niedocenianie możliwości technologicznych i algorytmów w zakresie optymalizacji kampanii reklamowych. Zadaniem specjalistów staje się nie tyle skuteczne zarządzanie kontem i jego zawartością, a umiejętne przygotowanie, ustawienie i nadzorowanie efektów osiąganych przez narzędzia automatyzujące ów proces.

————————————————-

Małgorzata Wojtasik
Product Manager, Synerise

Najważniejszy sukces 2017

To był dobry rok, w którym bardzo dużo się działo. W naszej branży można było zauważyć szybszy rozwój algorytmów, sztucznej inteligencji i zaawansowanej analityki danych.

Z naszej perspektywy, będzie to zdecydowanie oficjalna premiera naszego systemu, który miał miejsce w styczniu 2017 roku. Przez kilka lat cały zespół Synerise ciężko pracował na to, aby ostatecznie zaprezentować nasz produkt i udostępnić go klientom.

Drugim ważnym wydarzeniem dla naszej firmy była emisja akcji. Te kilka milionów złotych pozyskanych w ramach emisji pozwoliło nam zainwestować w nowe rozwiązania w obszarze machine learning, nad którymi pracujemy od dłuższego czasu. Zainteresowanie było spore i przyczyniło się także do pozyskania nowych partnerów. Dzięki temu możemy z większą pewnością rozwijać się nie tylko w Polsce, ale także na rynkach zagranicznych.

Największa porażka 2017

Dużą porażką w obszarze marketingu jest ad fraud – czyli oszukane kliki w reklamy.

Wyłudzenia, za które płacą reklamodawcy to problem, który dalej się pogłębia. Obecnie marketerzy są zmuszeni powoli szukać rozwiązań w innych formach marketingu, chyba że w najbliższym czasie nastąpią znaczące zmiany w zakresie zapobiegania zjawisku ad fraud.

Najważniejsza zmiana w 2017

Z naszej perspektywy była to zmiana i w nazwie, i kwestii formalnej – czyli dodanie końcówki S.A. do naszej nazwy. Poza zostaniem oficjalnie Spółką Akcyjną, dużą zmianą było dla nas otwarcie się na komercyjną sprzedaż produktu zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych. W tym roku zaczęliśmy coraz częściej pokazywać się na zagranicznych eventach takich jak Futurecom w Brazylii czy WebSummit w Lizbonie. A w przyszłym roku planujemy zaprezentować się jeszcze w wielu innych miejscach na świecie! 🙂

Również pozyskaliśmy kilku partnerów na rynku technologicznym, zwiększyliśmy także nasz zespół o prawie 100%, więc pojawiło się sporo nowych twarzy, które, mamy nadzieję, stworzą dużo ciekawych projektów.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

W branży marketingowej uznałabym za nie konferencję Facebooka. Szybkość rozwoju sztucznej inteligencji w mediach społecznościowych okazała się być ogromna. Zuckerberg zaprezentował spotkania w wirtualnej rzeczywistości w dowolnym otoczeniu oraz możliwość interakcji za pomocą avatarów. Duże znaczenie miały też badania i analizy Michała Kosińskiego – profesora na uniwersytecie Stanforda, który zaprezentował możliwość głębokiej analizy klienta na podstawie jego działań w social mediach.

Dodatkowo fakt, że zaawansowana analityka i algorytmy znacząco wpłynęły na wybory w Stanach Zjednoczonych, pokazuje jak wielką moc oddziaływania ma analiza dużych ilości danych i uczenie maszynowe. Nie są one jeszcze “idealne”, ale potencjał jest ogromny i jestem przekonana, że techniki i metody zaawansowanej analizy danych pozwolą w przyszłości na dużo więcej niż tylko osiągnięcie sukcesu w wyborach.

Najciekawsze trendy w 2017

Rozwój inteligentnych botów – które potrafią coraz więcej (nie tylko salto!). W ciągu ostatnich miesięcy roboty opanowały już sporo czynności, potrafią pisać krótkie teksty (przykład Havas PR) czy nadzorować kwestie logistyczne (bot KLM).

Dla marketingu oznacza to większą niż dotychczas możliwość automatyzowania różnych zadań. Co ciekawe użytkownicy coraz częściej komunikują się z botami głosowo.

Już w 2016 roku ponad 20% zapytań do wyszukiwarki Google na urządzeniach mobilnych było składanych głosowo i liczba ta stale rośnie. To jeden z ciekawszych trendów, które wskazują na to, że ludzie nie obawiają się botów i sztucznej inteligencji, wprost przeciwnie – chcą z nią rozmawiać 🙂

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Dużym wyzwaniem dla branży była konieczność sprostania coraz mniejszej uwadze użytkowników. Każdy z nas styka się codziennie ze średnio 2000 komunikatów i reklam, na które zaczynamy być coraz bardziej odporni. Dla marketingowców ważne jest, aby efektywnie wykorzystać te “mikromomenty”, 3-5 sekund uwagi, które poświęca nam klient. To bardzo trudne, ponieważ wiąże się z koniecznością skrócenia naszych komunikatów marketingowych i ich precyzyjnego targetowania.

Marketingowcy muszą położyć nacisk na jak najlepszą personalizację – nie tylko pod kątem treści kierowanej do użytkowników, ale także do preferowanego przez nich kanału oraz czasu wysyłki – dopasowanego do sprzyjających okoliczności.

Do tego wszystkiego niezbędna jest zaawansowana analiza danych i machine learning – wszystko sprowadza się więc do stosowania algorytmów, które są na to wyzwanie trafną odpowiedzią 🙂

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Kampania IKEA “The place app”, w której Virtual Reality znajduje zastosowanie w projektowaniu własnego mieszkania. Mimo, że wielu marketingowców podkreśla, że VR nie zyska tak szybko szerszego zainteresowania w innych obszarach niż gry, IKEA pokazuje, że jest inaczej. Właśnie z tego powodu uznałabym ją za bardzo znaczącą.

Z Polskich kampanii wyróżniłabym loterię Desperadosa, która polegała na rejestracji kodów spod kapsla lub zawleczki, które mogły wziąć udział w losowaniu nagród. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że została ona w całości koordynowana przez…bota. Grupa Żywiec wykorzystała w tym celu Messengera, który nie tylko przyjmował zgłoszenia (brak konieczności rejestracji na stronie, podawania szczegółowych danych etc.), ale także prowadził konwersacje i odpowiadał na pytania. Było to spore wyzwanie pokazujące, że inteligentne boty to rozwiązanie przyszłości, które powoli przejmuje codzienne obowiązki marketerów, takie jak np. zarządzanie kampanią i robi to dobrze! 🙂

Ocena obecnej kondycji branży

Branża marketingowa staje się coraz bardziej zautomatyzowana. Marketingowcy powoli oddają powtarzalne czynności algorytmom. Powstaje coraz więcej narzędzi i platform wspierających marketing i ma to swoje plusy. Oczywiście nie tylko dla marketerów, którzy mogą skupić się na pracy koncepcyjnej i strategicznej, ale także dla całego marketingu, który dzięki nowym technologiom staje się bardziej spersonalizowany i dopasowany do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Z drugiej strony wciąż jeszcze wiele firm, także tych dużych nie ma wypracowanej strategii digital i w tym obszarze jest jeszcze wiele do zrobienia. Te firmy chociaż zbierają dane, nie wiedzą często jak je dobrze analizować i jakie wnioski z nich wyciągać. Z tego powodu nie są w stanie w pełni ocenić efektywności swoich działań w oparciu o mierzalne dane.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Uważam, że nadchodzą czasy, w którym marketerzy będą silnie współpracować z algorytmami, które nie tylko mogą przyspieszyć ich pracę, ale przede wszystkim sprawić, że będzie o wiele bardziej efektywna. Będzie odbywać się to na kilku płaszczyznach:

  • Automatyzacja – wysyłanie kampanii w różnych kanałach będzie coraz bardziej zautomatyzowane, a komunikat wysyłany tylko do klientów, którzy zachowali się w odpowiedni sposób.
  • Zaawansowana personalizacja – systemy będą dobierać odpowiednie grupy docelowe do konkretnych działań i wysyłać im zindywidualizowane rekomendacje.
  • Rozbudowana analityka – która pozwala zestawiać ze sobą dowolne dane i szybko wyciągać wnioski niezbędne do podjęcia ważnych decyzji marketingowych.
  • Predykcja – przewidywanie przyszłych zachowań klientów i dopasowywanie do nich działań marki.

To zachowanie klienta będzie warunkowało, czy otrzyma on konkretny komunikat. A nad wszystkim pieczę sprawować będą oczywiście algorytmy, nadzorujące pracę marketing managerów! 🙂

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Według szacunków, w ciągu ostatnich 2 lat wyprodukowaliśmy więcej danych niż wcześniej. W 2018 największym wyzwaniem będzie na pewno analiza tych danych. Sztuką nie jest już bowiem zbierać te dane, bo każdy zbiera je na swój sposób. Sztuką jest je umiejętnie analizować i wyciągać z nich istotne informacje.

Na rynku obecnie funkcjonuje wiele platform DMP (data management platform), a będzie ich powstawać jeszcze więcej. Dostępność danych jest już duża, coraz bardziej liczy się więc ich umiejętne wykorzystanie. Dużym problemem marketerów jest to, że dane pozyskują z wielu różnych, niezintegrowanych ze sobą źródeł. Odpowiedzią mogą być narzędzia takie jak Google Data Studio, które od tego roku jest dostępne także dla polskich użytkowników i pozwala w jednym miejscu zgromadzić i porównywać dane z różnych kanałów.

Dla nas w Synerise odpowiednia analiza danych jest również priorytetem na kolejny rok. Sporym wyzwaniem dla nas będzie stworzenie intuicyjnego interfejsu, który pozwala zestawiać i tworzyć nawet najbardziej zaawansowane analizy w sposób prosty i czytelny dla użytkowników.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Zdecydowanie jeszcze szybszego rozwoju sztucznej inteligencji. Tegoroczna konferencja Facebooka pokazała dobitnie, że sztuczna inteligencja w mediach społecznościowych będzie zajmować bardzo ważną pozycję. Obecnie samo zbieranie danych to nie wszystko. Możemy je nie tylko analizować pod kątem tego co się wydarzyło, ale na ich podstawie wyciągać wnioski o przyszłości. Takie predykcje pozwolą nam lepiej planować budżety marketingowe i podejmować trafniejsze decyzje biznesowe.

W Synerise zauważamy także plusy przewidywania przyszłości dla samego klienta. Powód jest prosty. Klienci, którzy mają małą szansę na dokonanie zakupu, nie będą zasypywani komunikatami marketingowymi, które ich nie zainteresują 🙂

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Zdecydowanie na konsumenta – i jego potrzeby 🙂

Tworzenie contentu personalizowanego staje się popularnym trendem nie tylko z punktu widzenia firm, ale także samych użytkowników, którzy tego oczekują. Personalizacja przekazu i jeszcze lepsze odpowiadanie na potrzeby pojedynczych konsumentów, stanie się pewnego rodzaju normą. Warto poza zindywidualizowanymi rekomendacjami personalizować również czas i kanał wysyłki, aby jeszcze lepiej wpasować się w jego gusta. Taka automatyzacja choć jest tworzona za pomocą algorytmów sprawia, że marka staje się bardziej ludzka, bardziej otwarta na użytkownika i bardziej do niego dopasowana. Warto ją rozwijać i w nią inwestować w nowym roku 🙂

————————————————-


Piotr Tomczuk, Mikołaj Maziński, Mieszko Mikołajczyk, Konrad Żmuda-Trzebiatowski, Tomasz Waligóra, Pathfinder23

Minął kolejny rok w Polskim E-commerce. Nie przyniósł w stosunku do poprzedniego jakichś wielkich zmian – raczej ewolucyjnie rozwijają się ogólnie panujące trendy. Wzrosty są nadal stabilne, krajobraz wiodących graczy – również bez większych zmian. Ale kilka wydarzeń z pewnością zasługuje na osobny komentarz, a szczególnie rozwój sieci Rossmann. Tak już trochę to jest, że jak silny gracz zaczyna wprowadzać pewne standardy, rynek zaczyna naśladować – tu Rossmann w zeszłym roku świecił w mojej opinii największe triumfy. Przetoczone fakty i opinie pochodzą ze zbiorczej dyskusji całego działu strategii E-commerce agencji Pathfinder 23.

Najważniejszy sukces 2017

Aplikacja mobilna Rossmann, i to w wielu wymiarach. Przede wszystkim – popularność. Proste powiązanie korzyści offline (cena klubowa) z apką, a szczególnie zachęcanie do wyjęcia smartfona i uruchomienia jej w sklepie, okazała się wystarczającym motywatorem, żeby zostać najpopularniejszą aplikacją w Appstorze. Nagle powstał ekosystem o charakterze omnichannel o odpowiedniej skali.

Największa porażka 2017

Nie było jakichś spektakularnych porażek. Nikt duży nie zniknął z rynku. Ale lider polskiego E-commerce, Allegro doświadczyło podobnej porażki, jak wcześniej Ebay z starciu z nomen omen Allegro na rynku Polskim. Allegro.de zostało otwarte w 2016, a zamknięte już w marcu 2017. Polscy marketplace’owi sprzedawcy garna się raczej do Amazona, czego dowodzi coraz większa aktywność dedykowanej grupy na FB lub choćby rosnąca ilość usług wspomagających rodzimych przedsiębiorców w poradzeniu sobie z kwestiami logistycznymi czy podatkowymi przy sprzedawaniu na platformie Jeffa Bezosa.

No i oczywiście – kolejny rok bez Amazona w pełnej funkcjonalności w Polsce. Który to już rok?

Najważniejsza zmiana w 2017

Największa zmiana? Allegro wprowadziło nowe, zunifikowane standardy kontentu opisującego produkty – obowiązujące wkrótce dla wszystkich. Odczytujemy to jako krok w dobrym kierunku – rozwój warto zawsze zacząć od porządków. A tu globalne standardy wyznacza Amazon, a klarownymi zasadami budowania kontentu.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Holiday Shopping nabiera w Polsce mocy. Kolejny rok Black Friday/Cyber Monday zyskuje na popularności. W tym roku naprawdę widać było również zaangażowanie wielu brandów. Wstępne wyniki są imponujące – wzrosty też – dochód z BF wzrósł o 45% w stosunku do zeszłego roku, będący wynikiem większych koszyków (ilość transakcji spadła). Polacy zaczynają planować zakupy*.

Kolejnym ważnym wydarzeniem jest umowa pomiędzy PayU a Aliexpress. Gigant z Chin i tak już wdarł się do czołówki polskiego E-commerce, a ten krok tylko doda im mocy.

Najciekawsze trendy w 2017

Interfejsy głosowe. To się zaczyna już naprawdę dziać i zmieni rzeczywistość zakupową i sposoby nawigacji do produktów.

Chatboty oparte o AI. Działają, co tu dużo mówić.

Zmiany i nowe rozwiązania w zakresie modeli płatności w eCommerce – choćby www.klarna.com/uk/ lub usa.getgrover.com/usa (pay-per-month -> używane np. przez MediaMarkt.de). Szczególnie rozwiązanie Klarna jest ciekawe – ewidentna korzyść dla shopperów i sklepów jednocześnie.

Będziemy z uwagą obserwować serwis bliskapaczka.pl. Koszty dostawy to odwieczna bolączka i bariera E-commerce. Im więcej opcji, tym lepiej i taniej.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Jak co roku – E-commerce w Polsce w kategorii FMCG, szczególnie eGrocery. Niewiele się zmieniło

Jak co roku – dane o zachowaniach shopperów na platformach E-commerce. To jest w dalszym ciągu trudny temat, szczególnie dla producentów, którzy chcieliby zdecydowanie działać mniej po omacku.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Cieszy mnie fakt, że coraz więcej E-commerców inwestuje w komunikację, budując świadomość. Z zaciekawieniem obserwujemy pojedynki portali bookingowych i do zamawiania jedzenia. Są dosłownie wszędzie i uczą ludzi zamawiać online.

Nie możemy pominąć kampanii Ceneo – udanie personifikuje główne walory serwisu. Jednocześnie uczy zalet kupowania online, przede wszystkim dostępu do wielu informacji.

Nie możemy również pominąć faktu, że Rossmann, w dedykowanej kampanii, promuje zakupy online. Ale sprytnie – z odbiorem w sklepie, budując trafik do offline .

Ocena obecnej kondycji branży

Z perspektywy biznesowej – branża ma się dobrze. Tradycyjnie cień powstaje w kontekście działań polityków – a szczególnie potencjalnych ograniczeń w handlu w dni wolne od pracy

Z punktu widzenia agencji wspierającej obecność marek w E-commerce, cały czas za mało jest współpracy pomiędzy producentami a E-sklepami. Brakuje podejścia typu „win-win”, dużo jest podejścia typu „my i oni”. Tymczasem – E-sklepy i brandy powinny patrzeć na siebie jak na partnerów dążących do wspólnych celów. Przykładowo – brandy chętnie wydadzą więcej na reklamy na platformach – wiemy z innych krajów, że to działa, jeżeli tylko marki otrzymują dane. Najlepszą referencją jest Amazon, którego przychód z reklam na ich witrynach (standardowo ujęty w sekcji „Other” w raportach finansowych) stanowi już 2,5% całości wpływów i w 2017 przekroczył z całą pewnością już $3 mld.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Więcej AI w eCommerce:

  • W już nieźle rozwiniętym zakresie coraz lepszej personalizacji, rekomendacji produktowych (vide coraz popularniejsza Exponea, ale rozwiązań jest dużo)
  • Interfejsy głosowe
  • Dalsza ekspansja marketplace’ów. Nie tylko ekspansja, ale również rozwój usług dla sprzedawców. Np. Alibaba Już dziś oferuje:
    1. Rowiązanie “virtual customer service robot” do odpowiadania na zapytania sprzedawców 24/7.
    2. Rozwiązanie “Lu Ban” do wsparcia budowy komunikacji na platformach – oparte o AI, reinforcement learning, Monte Carlo tree search I image search. W rezultacie powstają automatycznie krecje na platformach Alibaby
    3. Rozwiązanie “Tmall Smart Choice” – system pomagający wybierać produkty z największym potencjałem na hit sprzedażowy

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

2018 i dalej – wykorzystanie festiwali zakupowych i holiday shopping nie tylko do nakręcania sprzedaży, ale przede wszystkim – do promocji nowych produktów, nowych funkcji, nowych niesamowitych technologii. Referencja – Alibaba -> 2015 i Mobile, 2016 i AR/VR (T-mall cat w AR i Buy+ w VR), 2017 i Omnichannel („New Retail”)

Kolejny rok budowania rozwiązań dla marek do działania w E-commerce, szczególnie pozyskiwanie i analiza danych

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Green e-commerce. Ultra-szybkie dostawy są już niedrogie i popularne, ale mają fatalny skutek dla środowiska – dostawcy jeżdżą niezapełnionymi samochodami itd. Trzy sposoby na rozwiązanie tego: 1) optymalizacja ostatniej mili 2) bezpośrednio – oferowanie konsumentom (obok dostawy standardowej i szybkiej) opcji „zielonej dostawy”, zorganizowanej w możliwie ekologiczny sposób (i zazwyczaj tańszy dla E-sklepu) 3) ekologiczne opakowania. Vide:

  1. www.vox.com/2017/11/17/16670080/environmental-cost-free-two-day-shipping
  2. I znów – w Chinach już to robią: www.alizila.com/cainiao-wants-to-make-11-11-shopping-festival-greener/

Globalnie (szczególnie w kontekście Amazona) – interfejsy głosowe w E-Commerce

Elementy grywalizacji w E-commerce

Na co należy zwrócić szczególnie uwagę w 2018

Jak zawsze, warto patrzeć na dużych. Wielkie zmiany szykuje Amazon – co widać po dużej ilości testów A/B na platformie

No i oczywiście Chiny – tam rodzi się najwięcej ciekawych rozwiązań.

————————————————-

Michał Blak
CEO edrone

Najważniejszy sukces 2017

Dla edrone ten rok obfitował w sporo sukcesów. W ostatnim czasie nasza praca jest wyróżniana nie tylko na rodzimym rynku (Best in Cloud – Najlepszy produkt CRM według managerów IT z listy top 100, gdzie zostaliśmy laureatem na równi z takimi firmami jak Oracle, Microsoft i Comarch), ale również na rynku globalnym (Top 25 customer engagement and CRM ) oraz wśród najciekawszych startupów (Shortlist Collision Conf New Orleans). Ruszyliśmy też z #GoGlobal, odwiedziliśmy największe targi e-handlu na świecie, byliśmy m.in. na Collision, CeBIT-cie, EXPO London, WebSummit, NeoCom, B2B. Pod koniec roku otworzyliśmy nasz pierwszy oddział w Ameryce Południowej – z nowym COO z Brazylii.

Najważniejsza zmiana w 2017

Trzeba zacząć od tego, że 2017 rok był dobry dla e-commerce. Z powodu rosnącej popularności zakupów online, w pierwszym kwartale 2017 roku w Stanach Zjednoczonych zamknięto więcej sklepów stacjonarnych niż podczas całego wielkiego kryzysu finansowego z pierwszej dekady XXI wieku.

Nie tylko w kontekście globalnym, ale także na naszym rodzimym rynku, można zauważyć duże zmiany związane z przejściem od tradycyjnego handlu do sprzedaży internetowej. Już ponad połowa Polaków (54%) przyznaje, że dokonuje zakupów w internecie. To aż o kilka punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Wartość rynku e-commerce w Polsce wycenia się dzisiaj na około 40 mld złotych. I ciągle rośnie!

Najciekawsze trendy w 2017

Tegoroczne trendy można podzielić na trzy główne grupy. To content wideo, omnichannel i mobile. W 2017 roku najciekawszymi trendami było postawienie w contencie na wideo – nie było żadnego innego formatu, który byłby tak chętnie wspierany, jak materiały audiowizualne.

Omnichannel to gorący trend w dzisiejszym handlu internetowym, a raczej zupełnie nowe na niego spojrzenie. W jego myśl klient mógł liczyć na spójne doświadczenie zakupowe niezależnie od tego, czy preferuje zakupy online, czy stacjonarne, dostawę kurierem, do paczkomatu lub najbliższego sklepu. Rzeczywistość pokazała jednak, że polski e-commerce ma ciągle dużo do nadrobienia w tym temacie. Głównym problemem jest niedostateczna ilość zaplecza logistycznego, a także niemożność sprawdzenia stanów magazynowych z poziomu sklepu internetowego.

Rok 2017 przyniósł również rosnącą popularność rynku mobile. Mówiło się nawet o rewolucji w e-commerce, jednak okazuje się, że konsumenci w dalszym ciągu nie są skłonni finalizować zakupów z poziomu smartfona. Jest to spowodowane głównie słabym UX-em mobilnych wersji sklepów internetowych, a także brakiem zaufania np. do płatności z wykorzystaniem aplikacji bankowych. Zniechęcić mogą też za małe, nieczytelne zdjęcia.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Według mnie dwa najważniejsze wyzwania, które stały przed e-commerce w 2017 roku, to umożliwienie klientom sklepów wysyłki “same day” i zbudowanie strategii sprzedaży opartej na omnichannel. Z tym drugim dobrze poradził sobie Saturn. Można dokonać zakupu online, odebrać w sklepie stacjonarnym (nawet do pół godziny po zamówieniu!), a potem negocjować ceny już na miejscu. Jeśli pokażesz sprzedawcy, że w konkurencyjnym sklepie ten sam produkt ma niższą cenę – wtedy istnieje duża szansa, że otrzymasz go po tej drugiej, wynegocjowanej stawce.

W obu przypadkach jeszcze wiele pracy przed nami – nie tylko w Polsce. Dostawa w ten sam dzień jest rzadkością w całej Europie – jak na razie oferuje ją tylko 6% sklepów.

Ocena obecnej kondycji branży

Pisałem wcześniej, że rok 2017 był rokiem e-commerce. Polski rynek handlu internetowego przeżywa rozkwit, choć na tle pozostałych państw Unii Europejskiej, wciąż pozostaje dużo do nadrobienia. Przeciętny polski konsument wydaje średnio 3 razy mniej w sklepach internetowych niż jego niemiecki sąsiad.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Najważniejsze zmiany, o jakich już wiemy i na jakie należy się przygotować, to wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę oraz wejście nowego rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO. Wprowadzenie zakazu w sprzedaży “offline” oznacza dużą szansę dla biznesów “online”. Natomiast szykowane w RODO zmiany wymuszają nie tylko przebudowanie treści zgód wyrażanych przez użytkowników, ale wymagają całościowej zmiany podejścia do przetwarzania danych osobowych. Żeby ułatwić wprowadzenie nowych zasad w sklepach internetowych, przygotowaliśmy specjalny manual RODO, który bezpłatnie można pobrać z naszej strony.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Wyzwaniem będzie dostosowanie nowych sposobów dostaw zamówień do coraz bardziej wymagających klientów – w miastach mogą sprawdzić się rowery i skutery, już teraz często stosowane przez dostawców, natomiast w szerszej perspektywie warto zainteresować się już teraz ideą dostaw za pomocą dronów. Brzmi jak science fiction, a przecież drony już dostarczają zamówienia na świecie!

Kolejnym wyzwaniem jest wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji przy tworzeniu botów i wirtualnych asystentów nowej generacji.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

W 2018 roku będzie więcej i szybciej – więcej zakupów przez mobile, więcej wideo, więcej zamówień, które będą docierać do odbiorców jeszcze szybciej. Chociaż wydaje się, że już teraz ilości zakupów dokonywanych online są ogromne, a aktualne czasy dostaw jeszcze parę lat temu wydawały się nieosiągalne – e-commerce wciąż rośnie. Sklepy internetowe będą ze sobą rywalizować na polu omnichannel i ekspresowej dostawy.

Jeśli chodzi o wideo – atakuje już teraz prawie na każdym kroku, a w 2018 będzie go nawet więcej. Jest to, i nadal będzie, najlepiej wspierany format w sieci – nie można bez niego robić marketingu.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Mobile first – to hasło będzie przyświecać całej branży e-commerce w nadchodzącym roku. Niektóre sklepy, już na etapie projektowania, są budowane w pierwszej kolejności dla użytkowników smartfonów (np. 7 store). Urządzenia mobilne odpowiadają za połowę ruchu w Internecie, choć w e-commerce ten trend nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany. To może być zaskakujące, ale większość użytkowników rezygnuje z finalizacji zakupów na telefonie, nawet jeśli używa ich do przeglądania produktów. Warto więc zadbać o to, żeby wersja mobilna naszego sklepu nie odstraszyła potencjalnego klienta nieczytelnym menu, małymi, niewyraźnymi zdjęciami, czy nieintuicyjnym interfejsem.