fot. unsplash.com
1. Jacek Konsek, Head of email advertising network, INIS
2. Bartłomiej Szpilski, Marketing Automation & CRM Expert w agencji Performics
3. Paweł Sala, Managing Director, FreshMail
4. Wiola Łada-Szewczenko, Head of Ecselis Poland, Havas Media Group
5. Artur Dąbrowski, Filip Kłodawski, Agencja e-mail marketingowa Animails
6. Krzysztof Jakóbczyk, Chief Operating Officer, EMAIL NETWORK
7. Michał Bednarczyk, Digital marketing specialist w The Nets
8. Angelika Żyżniewska, PR&Marketing Specialist, OSOM STUDIO
Zobacz również
Jacek Konsek
Head of email advertising network, INIS
Najważniejszy sukces 2017
Zmiana podejścia myślenia o mailingu. Korzystamy z BigData i wyciągamy wnioski z milionów danych, które codziennie są zbierane i analizowane. Tradycyjny mailing zastępuje mocno stargetowana wysyłka oparta na danych. Mocno spersonalizowane komunikaty wysyłane tylko do użytkowników, którzy faktycznie oczekują takiej informacji, spowodują zmianę myślenia o mailingu, jako narzędzia do masowych wysyłek.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Największa porażka 2017
To, że nie potrafimy w branży zrealizować kampanii mailingowych, które mogłyby zostać zauważone i nagrodzone. Ostatni przykład z MIXX Awards 2017, kiedy to kategoria „e-mail” nie została uruchomiona. Myślę, że zbyt wiele podmiotów podchodzi do kampanii mailingowych tak, jak robiło się to kilka lat temu, czyli nie podchodzi się do tych działań strategicznie i analitycznie. Brak zrozumienia problemu, jaki ma klient, zły dobór grup docelowych. Poszukiwanie ich na oślep, w momencie, gdy narzędzia takie jak data driven mailing mogą precyzyjnie dobrać grupę klientów, faktycznie zainteresowanych daną ofertą i co najważniejsze posiadających intencje zakupowe pasujące do oferty. Ponadto, brak personalizacji treści, kreacji itp. O takich aspektach możemy mówić w kontekście porażek w e-mail marketingu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsza zmiana w 2017
BigData na dobre zadomowiła się w digital marketingu. Targetowanie deklaratywne przechodzi do lamusa na rzecz analizowania dużej ilości danych i wyciągania z nich wniosków. Data Scientist na pokładzie firmy zajmującej się e-mail marketingiem to obowiązek. Permanentna analityka daje wymierne efekty – komunikaty do naszych użytkowników muszą już uwzględniać takie zmienne jak: pora czytania maili, długość przebywania na landing page, czy nawet system operacyjny smartfona.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zdecydowanie Dmexco – największe targi reklamy digitalowej w Europie, które we wrześniu odbyły się w Kolonii. Prawie 600 mówców i 250 godzin branżowej dawki wiedzy i najnowszych trendów. Transformacja cyfrowa, sztuczna inteligencja, wszechobecny mobile i wiele innych inspirujących tematów to zdecydowanie coś, co każdy marketer powinien wiedzieć.
Najciekawsze trendy w 2017
Korzystanie z danych, zarówno własnych – 1st i 2nd part cookie, jak i zewnętrznych – 3rd part w planowaniu kampanii mailingowych. Wysyłki oparte o dane, a nie deklaracje to must have każdej profesjonalnej sieci mailingowej. Wyniki nie pozostawiają złudzeń – efekty są o wiele lepsze przy targetowaniu opartym o dane.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Prowadzenie komunikacji w oparciu o strategię działań, zakładającą wielokanałowość, w kontekście doboru kanałów, w których faktycznie znajduje się dana grupa docelowa. Zrozumienie przez marketerów, że nie muszą oni być specjalistami w każdej dziedzinie marketingu, ale powinni być erudytami, swoistymi inżynierami marketingu, którzy wiedzą jak odpytywać firmy specjalizujące się w danej tematyce szeroko pojętej branży marketingowej. Umiejętność współpracy i otwartość na wspólne działania.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Z naszej perspektywy najciekawszą i jednocześnie bardzo zaskakującą kampanią była ta, którą realizowaliśmy dla jednego z producentów chemii i nawozów rolniczych, których grupą docelową byli rolnicy i sadownicy. Pomyśleliśmy, że nie znajdziemy ich w sieci. Doświadczenie pokazało co innego, ponieważ dziś rolnik czy sadownik to przedsiębiorca, korzystający w swoim biznesie z innowacji, korzystający także z internetu i bardzo aktywny w social media. Myślę, że nie wszyscy wiedzą, że najchętniej wyszukiwanymi kanałami na YouTube są te związane z tematyką rolniczą. Zaskakujące? Dla nas bardzo, ale efekty działań pokazują, że w Internecie można znaleźć każdą grupę docelową, oczywiście, jeżeli posiada się do tego odpowiednią technologię i narzędzia.
Ocena obecnej kondycji branży
Według badań IAB już tylko 4% całego tortu reklamowego należy do kanału mailing. Zyskuje display w modelu programatycznym, widać również boom na mobile i wideo. Tym niemniej stary, dobry e-mail marketing nadal plasuje się w czołówce najbardziej efektywnych kanałów digitalowych – dostrzegamy to praktycznie we wszystkich branżach, począwszy od e-commerce, poprzez automotive i kończąc na kampaniach finansowych. Nie można jednak skutecznie prowadzić kampanii mailingowych, nie bazując na danych, czyli zachowaniach i intencjach użytkowników w sieci – tylko takie komunikaty mają obecnie rację bytu. Mailing nie umiera, ma się dobrze.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Bez wątpienia RODO, czyli nowe rozporządzenie o ochronie danych osobowych. 25 maja 2018 roku to dzień wejścia w życie dokumentu, który ma poprawić ochronę prywatności obywateli oraz karać podmioty, które łamią prawo. Na razie narosło wiele mitów i spekulacji na ten temat, ciężko powiedzieć jak wszystko ułoży się w praktyce. Z jednej strony zniknie obowiązek zgłaszania zbiorów danych do GIODO, z kolei z drugiej strony więcej obowiązków spadnie na administratorów danych osobowych. Rewolucji nie będzie, jednak dostosowanie się do nowej rzeczywistości może stanowić dla niektórych problem.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Jak połączyć najnowsze trendy w digital marketingu i spełnić oczekiwania klienta wraz z ich celami sprzedażowymi.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Mobile, wideo, sztuczna inteligencja, machine learning – hasła przewodnie konferencji Dmxeco powinny być trendami w nadchodzącym roku. Sztuką nie będzie korzystanie z tych kanałów, ale efektywne zarządzanie i wykorzystanie potencjału wciąż drzemiącego szczególnie w mobile i wideo. Postępować będzie także szeroko rozumiana automatyzacja procesów zakupowych.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na rozwój programmatic mailingu i retargetingu mailingowego. Mailing, choć stary i przez wszystkich znany, cały czas jest w TOP, jeśli chodzi o konwersję i zwrot z inwestycji. Dlatego też firmy mailingowe idą za ciosem i proponują domykanie koszyków czy finalizację sprzedaży poprzez akcje remarketingowe lub emitowanie reklam do użytkowników będących właśnie online. Dokładny, sprecyzowany komunikat o odpowiedniej treści na skrzynce mailowej potencjalnego klienta, to e-mail marketing 2018 roku.
————————————————-
Bartłomiej Szpilski
Marketing Automation & CRM Expert w agencji Performics
Najważniejszy sukces 2017
Ten roku przyniósł w e-mail marketingu powiew świeżości pod względem wykorzystania interaktywnych elementów, które były do tej pory zarezerwowane raczej dla stron internetowych.
E-mail w 2017 przestał być „czytany”, a zaczął być oglądany i klikany. Zaprasza odbiorcę do głębszego zaangażowania i interakcji. Co stało się tego źródłem? Mógłbym wskazać tutaj takie rzeczy, jak animowane GIFy, ankiety i quizy, menu rozwijalne (hamburger menu), liczniki, karuzele ze zdjęciami i slidery. To już nie jest ten sam, stary i nudny e-mail. Cieszy to nie tylko marketerów, którzy wreszcie mogą stworzyć kampanie prawdziwie oddające ich wizje, ale jeszcze bardziej odbiorców tych komunikatów.
Najważniejsza zmiana w 2017
Będę spójny z tym, co nazwałem największym sukcesem 2017 roku – zmiana w „środku” e-maila znajduje swoje odzwierciedlenie w czymś więcej, niż tylko w potencjale dla naszej kreatywności. To także ewolucja naszego zaangażowania w odbiorze wiadomości e-mail. Według raportu Litmus z marca 2017 roku średni spędzany czas na czytaniu wiadomości wzrósł o 7% do poziomu blisko 12 sekund na przestrzeni ostatnich lat. Spadł także mocno odsetek osób, które „przeskakują” przez wiadomości. Obecnie częściej użytkownik spędza więcej czasu i poświęca więcej uwagi, aby dokładniej zapoznać się z odebranym komunikatem.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Wiele osób w branży zdało sobie sprawę, że odpowiednie zrozumienie zachowania i mikro decyzji użytkownika jest bardzo istotne dla ich biznesu. Pozwala ono na przewidywanie potrzeb oraz definiowania oczekiwań ich obecnych i przyszłych klientów. Wykorzystanie na szeroką skalę automatyzacji marketingu, czyli technologii, która ma za zadanie przekuć te informacje na konkretne działania, sprawiło, że zaczęły się pojawiać na rynku kolejne platformy do zarządzania – niczym grzyby po deszczu. Coraz większa ich popularność ma solidne fundamenty – chęć wykorzystania Big Data, predykcji i lead scoringu w działaniach marketingowych jest ich głównym motorem napędowym.
Najciekawsze trendy w 2017
Automatyzacja nabrała tempa, a w wachlarzu nowych narzędzi w ręku pojawiły się Machine Learning i AI. Marketing predyktywny umożliwia między innymi wykorzystania tzw. Actionable insghts, które pomagają w podejmowaniu decyzji w oparciu o duże ilości danych, które zmieniają się w czasie rzeczywistym. Predykcja w oparciu o ML/AI ma tu niebagatelne znaczenie – marketerzy mogą się dzięki temu dowiedzieć, które grupy subskrybentów i ich atrybuty będą najistotniejsze w kontekście LTV klienta oraz które czynności przyniosą największe ROI.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Od pewnego czasu obserwujemy trend „uberyzacji” sposobu personalizacji komunikacji w e-mailu. Jest ona angażująca, trendy i wciąż na czasie. Wiąże się jednak z czymś, o czym nie każdy z marketerów zdaje sobie od razu sprawę. Takie działania wymagają często dużych inwestycji w odpowiednią segmentację bazy, wykorzystania odpowiednich systemów CRM i zasobów, które będą musiały zostać przez to pochłonięte. Jeżeli spojrzymy na to z punktu widzenia ROI, to może się okazać, że inwestycje nie przynoszą nam odpowiednich zysków. Zawsze z tyłu głowy powinniśmy mieć to, że ROI musi się zgadzać. Potencjał jednak jest ogromny, a Wasza konkurencja nie zawsze go może wykorzystywać. Według badania State of Email marketing Smart Insight – aż połowa nadawców w ogóle nie wykorzystuje targetowania i segmentacji swojej komunikacji. Zróbcie to jako pierwsi.
Ocena obecnej kondycji branży
E-mail rozwija się w bardzo dobrym tempie. W 2018 roku przekroczymy magiczną barierę 5 mld kont pocztowych na świecie. Branża niezaprzeczalnie zauważyła znaczenie tego rodzaju komunikacji. Aż 91% konsumentów w Stanach Zjednoczonych używa e-maila na co dzień. Rynkowe badania wskazują też na bardzo wysokie ROI w tym kanale, istotnie wyższe niż w innych kanałach komunikacji digital. Email jest nawet 40 razy bardziej skuteczny w akwizycji nowych klientów niż social media. Cieszy ogromnie fakt, że potencjał ten jest wykorzystywany przez marki, a marketerzy w praktyce testują coraz to bardziej kreatywne pomysły w swoich kampaniach e-mail marketingowych.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Nie będę tutaj zbytnio oryginalny i wskażę na RODO. Nowe regulacje, które od maja przyszłego roku zaczną obowiązywać, będą miały ogromny wpływ na „dos and don’ts” w e-mail marketingu. Szczególnie istotne jest już dzisiaj odpowiednie zbieranie zgód od użytkowników, ponieważ będzie to miało bezpośredni wpływ na nasze działania od maja.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
To, co ucieszy każdego, to prognoza wzrostu całej branży. 22,5 mld dolarów. Tyle właśnie ma wynieść wartość rynku e-mail marketingu w roku 2025. Dość powiedzieć, że stan na dziś to „jedyne” 4,5 mld dolarów. Jednocześnie obserwujemy przesunięcie przychodów z tego kanału w kierunku „high-value” wiadomości, czyli mocno spersonalizowanych komunikatów zazwyczaj automatycznie triggerowanych, które będą odpowiadać za ponad połowę przychodu, będąc jednocześnie niewielkim ułamkiem wolumenu wszystkich wysyłek.
Jednocześnie wykorzystanie nowych możliwości w mailach automatycznych, takich jak Internet of Things, lokalizacji, informacji o pogodzie i informacji behawioralnych będzie jednym z największych wyzwań w 2018 roku.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Rosnąca popularność chatbotów, które sprawiają, że coraz łatwiejsze staje się angażowanie klientów, będzie stanowić jeden z głównych trendów także w e-mail marketingu. Oczekujemy, że chatboty będą skutecznie zbierać adresy email i staną się integralną częścią kampanii lead nurturingowych.
Za kolejną innowację wskazałbym mobile/web pushe i hiperpersonalizację frontu strony www. Wysłanie automatycznej notyfikacji w korelacji do zachowania w e-mailu oraz zaszycie odnośnika do spersonalizowanej strony internetowej będzie się wzajemnie świetnie uzupełniać. Doświadczenie użytkownika będzie spójne, a jednocześnie otworzą nam się drzwi do reaktywacji tych użytkowników, dla których nasza klasyczna wysyłka e-mail była nieskuteczna.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Wiadomości e-mail będą pełnić w 2018 roku coraz istotniejszą rolę w omni-channelowym świecie. Marketing, który rzeczywiście może nazwać się „omni”, musi spełnić wiele warunków. Przede wszystkim integruje w spójny sposób wiele punktów styku, które ma klient z marką i sprawia, że doświadczenie klienta na każdym etapie jest takie samo. Dla przykładu, gdy otworzy wiadomość e-mail od marki, to po przekliku na stronę docelową powinien mieć wrażenie, jakby nigdy nie opuszczał e-maila. Gdy odwiedzi fizyczny salon Waszego sklepu, to zobaczy tam znajome elementy, spójne z tym, czego doświadczył przed momentem, odbierając Waszą komunikację mailową. Firmy dostrzegły korzyści w byciu „omni” i tak według AdWeek aż 62% z nich posiada lub planuje posiadać omni-channelową strategię marketingową. Nie dajcie się zaskoczyć, zacznijcie myśleć o tym już teraz.
————————————————-
Paweł Sala
Managing Director, FreshMail
Najważniejszy sukces 2017
Odnoszę wrażenie, że wchodzące w życie przepisy RODO, które całkowicie zmieniają podejście do ochrony danych osobowych, skłoniły marketerów do dokładnego przyjrzenia się własnym działaniom. W mojej ocenie wielu z nich uświadomiło sobie, jak wielkie braki ma w tym zakresie i jak jeszcze wiele kwestii musi zrobić. Jednak sam fakt, iż patrzymy jako rynek z większą uważnością na dane osobowe, bardzo mnie cieszy. Jest to o tyle ważne, iż FreshMail w swoich wewnętrznych regulaminach zawsze podchodził do tematu bezpieczeństwa danych i permission marketingu dużo bardziej restrykcyjnie niż wymagało tego prawo. Cieszę się, że dzisiaj już nie budzi to dyskusji branży, a jednocześnie skłania innych do działania.
Największa porażka 2017
Niestety wielu marketerów dalej nie rozumie idei permission marketingu i tego, jak nowoczesne filtry antyspamowe działają. Od wielu lat staramy się ewangelizować rynek (o czym pisaliśmy na naszym blogu) w zakresie zmian, jakie wprowadzają tacy gracze, jak Gmail, Outlook itp. Zmiany te sprowadzają się do tworzenia indywidualnych filtrów dla każdego adresu e-mail bazujących na ich wcześniejszej relacji z danym marketerem. W praktyce wymusza to na nadawcach odejście od słania wszystkiego do wszyskich ku dokładnej segmentacji baz danych. Segmentacji, której celem nie jest tylko dostosowanie treści przesyłanych wiadomości, ale przede wszystkim intensywności komunikacji. Niestety ,mimo że mówimy o tym w sposób prosty i przejrzysty, dalej mam wrażenie, że wielu marketerów uważa, iż to nie ma żadnego znaczenia.
Najważniejsza zmiana w 2017
Zmiany w zakresie dostarczalności maili i tego, jak bardzo zaangażowanie odbiorców będzie wpływać na dostarczanie do nich wiadomości, z roku na rok będzie miało większe znaczenie. Nie tylko w roku 2017, ale i kolejnych latach. Dlatego tak ważne jest, aby marketerzy jak najszybciej zaczęli wykrozystwywać segmentację po „lojalności”*, aby zwiększyć dostarczalność swoich kampanii.
Druga zmiana, to raczej zmiana światopoglądowa. Mam wrażenie, że coraz więcej marketerów dochodzi do przekonania, że marketing automation i szeroko rozumiana automatyzacja nie są panaceum na całe zło branży marketingowej i nie rozwiążą wszelkich problemów, jakie mają marketerzy. Coraz więcej mówi się o tym, iż to pierwiastek ludzki w tej układance jest najważniejszy i wiedza, jaką ma marketer, a nie technologia, którą wykorzystuje do komunikacji.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Może nieco subiektywnie, ale dla mnie będzie to konferencja M@il My Day, jaką organizuje FreshMail. Zasługuje jednak ona na wzmiankę, gdyż w 2017 roku była to największa konferencja poświęcona tematyce e-mail marketingu nie tylko w Polsce, ale i w tej części Europy. Udało nam się pozyskać zarówno najlepszych prelegentów z tej tematyki w Polsce, jak również zagranicznych – m.in. wystąpili Return Path, Kath Pay z Holistic Email Marketing czy Jordie van Rijn z EmailMonday. Myślę, że w tym roku uda się nam pobić zeszłoroczny sukces 🙂
Najciekawsze trendy w 2017
Mimo, że już rok temu pisałem o wykorzystaniu machine learningu w celu optymalizacji działań e-mail marketingowych, widzę, że dalej temat ten jest dopiero w przedbiegach działań. Mimo że na razie nie jest to rozwiązanie stosowane masowo, niezmiernie cieszy mnie fakt, iż marketerzy coraz chętniej podchodzą do swoich działań przez pryzmat danych i wykorzystują je w celu optymalizacji konwersji.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Dostosowanie się do wymogów RODO – nie tylko pod względem technologicznym, ale i organizacyjno prawnym. To olbrzymie wyzwanie, któremu nie da się sprostać w kilka dni, a sam proces zakłada przede wszystkim zmianę sposobu myślenia o prywatności. Niestety mam wrażenie, że część prawników i marketerów bardziej skupiła się na straszeniu rynku niż na tym, co tak naprawdę rynek może zyskać. W tym celu przygotowaliśmy infografikę „RODO – czy rzeczywiście jest się czego obawiać?”
Najciekawsza kampania/akcja 2017
W tym roku wspólnie ze sklepem Dr Tusz, który sprzedaje tusze i tonery, przygotowaliśmy niezwykłą kampanię e-mail marketingową, która została wyróżniona w konkursie Golden Arrow. Kampania zakładała użycie olbrzymiej ilości danych zarówno do segmentacji bazy odbiorców, jak i lepszej personalizacji wiadomości. Efektem tego było osiągnięcie ROI z każdej złotówki na poziomie 91 zł oraz wygenerowanie konwersji z newslettera na poziomie 25%. Więcej szczegółów kampanii dostępne tutaj.
Ocena obecnej kondycji branży
Jest bardzo dobrze 🙂 Ilość aktywnych kont pocztowych tak na rynku polskim, jak i globalnym, cały czas rośnie. Ludzie chętnie sprawdzają swoje skrzynki pocztowe, a marketerzy starają się wysyłać coraz lepsze newslettery do swoich odbiorców.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Tak jak wspominałem wcześniej – coraz trudniej będzie dostarczać maile do odbiorców, którzy nie są zainteresowani daną tematyką. To wymusi na marketerach konieczność zmiany podejścia i innego wyznaczania KPI. W mojej ocenie już nie wielkość bazy, a jej reaktywność będzie miała kluczowe znaczenie.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Przede wszystkim dostosowanie do RODO – zarówno po stronie marketerów, narzędzi oraz samych odbiorców komunikacji e-mail marketingowej. Jestem bardzo ciekawy, jak będzie wyglądała nasza rzeczywistość po 25 maja 2018 roku. Osobiście cieszy mnie fakt wejścia w życie RODO, gdyż marketerom, którzy podchodzą do e-mail marketingu jak do persmission marketingu, nie powinno nic zagrażać, a wręcz niektóre zmiany ułatwią im życie :).
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Myślę, że kolejny rok nie przyniesie specjalnych zmian, dlatego powtórzę moją prognozę z roku poprzedniego, gdyż trend ten nie zamknie się w ciągu 12 miesięcy, a będzie raczej trwał przez najbliższe lata. Uważam, że w nadchodzącym czasie wielu dostawców technologii skupi się na machine learning, które pozwoli przewidzieć, czego oczekują odbiorcy komunikacji e-mail marketingowej. Dzięki temu możliwość wykorzystania danych obecnie przetwarzanych przez systemy do e-mail marketingu, jak i znajdujących się w innych miejscach, stanie się ogólnie dostępna i (mam nadzieję) wykorzystywana. Dzięki relatywnie niższym cenom technologii big data, wydaje się, że wreszcie będziemy mogli widzieć kompletne ekosystemy z przepływem danych pomiędzy webtrackingiem, social media, systemami klasy BI, CRM czy ERP oraz narzędziami e-mail marketingowymi.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Będę się powtarzał:
- Mail My Day 20-21 marca
- RODO – 25 maja
- dostarczalność i zmiany algorytmów antyspamowych – cały czas 😉
————————————————-
Wiola Łada-Szewczenko
Head of Ecselis Poland, Havas Media Group
Najciekawsze trendy w 2017
Mailing, według badania z końca 2016 r. przeprowadzonego na ponad 100 milionach sklepów przez Custora, jest nadal jednym z trzech najskuteczniejszych narzędzi sprzedaży generujących wysokie ROI. W 2017 roku głównym trendem było wdrażanie przez małe firmy (w tym startupy) zaawansowanych praktyk, które do tej pory były niemal wyłącznie stosowane przez dużych dostawców, takie jak testy a/b, kampanie wielokanałowe, zautomatyzowana komunikacja itp.
Ocena obecnej kondycji branży
W Polsce kategoria e-mail marketing stanowi ciekawy przypadek, kiedy to wzrost zainteresowania kanałem nie przyczynia się do zatrzymania trendu spadkowego wydatków (wg IAB PwC). W mojej opinii wynika to z faktu, że podobnie jak w innych krajach Europy Zachodniej klienci globalni odpowiadają za połowę wydatków reklamowych online. Niestety sam e-mail marketing nie jest w centrum zainteresowań dużych brandów i jest to kanał wykorzystywany głównie przez lokalne firmy. Sama branża ma się jednak dobrze zwłaszcza w aspekcie możliwości jej połączenia z rozwiązaniami AI.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Boty przejmują rolę mailingu w komunikacji z klientem powracającym.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Ponad 4% wiadomości e-mail jest teraz otwieranych w mobilnych klientach poczty e-mail. Nadszedł czas, abyśmy zaprojektowali e-maile mobilne. Nie będą to tylko e-maile, które marketerzy przeformatują na urządzenia mobilne, ale projekty zintegrowane, gdzie mobile zacznie zwiększać swój udział w zamykaniu konwersji.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Z punktu widzenia reklamodawcy obecnie najważniejszy jest rozwój narzędzi do e-mail marketingu opartych o sztuczną inteligencję. Już teraz w ramach platformy Adobe możliwe jest sugerowanie algorytmem najlepszych, pod kątem skuteczności, tematów wiadomości e-mail. Ma to bezpośrednie przełożenie na ogólny trend personalizacji treści i budowy własnych baz danych z wiedzą o zachowaniu klientów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Trendy światowe dla e-mail marketingu koncentrują się wokół pojęć automatyzacji. Szczególnie w zakresie personalizacji tzn. łączenia contentu oraz danych. Nowością jest praca nad formatami mailingu przyjaznymi dla mobile i w mojej opinii nad tymi zadaniami operacyjnie będzie pracować rynek polski.
————————————————-
Artur Dąbrowski, Filip Kłodawski
Agencja e-mail marketingowa Animails
Najważniejszy sukces 2017
Za nami kolejny rok, a e-mail marketing wciąż ma się świetnie. Niektórzy przewidują śmierć tego kanału e-marketingowego już od lat, a na nic takiego się w dalszym ciągu nie zanosi. Wyniki, które osiągaliśmy wspólnie z naszymi klientami w 2017, były jeszcze lepsze niż w 2016. Cieszymy się z tego, czego udało się dokonać, i mamy nadzieję na jeszcze lepszy 2018 rok!
Największa porażka 2017
Choć e-mail marketing to w dalszym ciągu istotny kanał e-marketingowy w większości firm w Polsce, żałuję, że wciąż tak niewiele spośród nich decyduje się na rozwój w kierunku (email) marketing automation. Zdaję sobie sprawę, że wiąże się to ze sporymi kosztami, ale mimo wszystko miałem nadzieję na bardziej dynamiczny rozwój polskiego biznesu w zakresie automatyzacji. Tymczasem większość rodzimych firm nawet nie segmentuje swoich baz klientów.
Najważniejsza zmiana w 2017
Wskażę na zmianę, do której dojdzie dopiero w 2018, ale której zapowiedź już w 2017 zmusiła marketerów i prawników do myślenia. Oczywiście mam na myśli RODO, czyli zupełnie nowe regulacje UE o ochronie danych osobowych. W teorii to może być naprawdę duża zmiana. A w praktyce? Przekonamy się.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Niemały wpływ na przychody sklepów internetowych – a przy tym na efektywność e-mail marketingu – może mieć wprowadzenie zakazu handlu w co drugą niedzielę w 2018. Zamknięcie tradycyjnych placówek może zwiększyć popularność e-sklepów. Do takiej sytuacji doszło na przykład na Węgrzech.
Najciekawsze trendy w 2017
W e-mail marketingu trendów wystąpiło sporo, ale, bazując na naszych doświadczeniach, mogę powiedzieć, że najciekawsze (patrząc na relację kosztów do przychodu) wyniki osiągnęliśmy, stosując automatyzację. Nieskomplikowane marketing automation, a stosunkowo proste do wdrożenia follow-upy, takie jak wiadomości na porzucony koszyk czy porzucone przeglądanie.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Trudno wskazać na jedno, konkretne. Co jakiś czas musimy mierzyć się z jakimiś wyzwaniami (jak poprawa dostarczalności newsletterów, jak najszybsze zbudowanie wartościowej bazy adresowej czy stworzenie wyróżniającej się kreacji na tle konkurencji), ale przeważnie kończymy te potyczki z tarczą 😉
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Oj, było całe mnóstwo newsletterów, które wpadły mi w oko (zdecydowanie zbyt wiele, by wskazać jedną kampanię). Czasem potrafiłem docenić samą kreację, czasem chwytliwy temat, a czasem umiejętne wykorzystanie follow-upów. Większość inspiracji czerpię w dalszym ciągu z zagranicy (raz – ze względu na kreatywność, dwa – ze względu na bardziej zaawansowane wykorzystanie narzędzi), ale zdarza się też, że zrobi na mnie wrażenie kampania przygotowana w Polsce. Przez wrodzoną skromność nie wspomnę o newsletterach, które sami stworzyliśmy!
Ocena obecnej kondycji branży
Oceniłbym ją jako stabilną. Firmy wysyłają newslettery od lat, wysyłają i będą wysyłać jeszcze długo. Niezależnie od tego, czy będą to robić w sposób najprostszy z możliwych, czy inwestując krocie w narzędzia i specjalistów, wątpię, aby z tego zrezygnowały. E-mail marketing po prostu wciąż jest skuteczny.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Można się spodziewać, że w wyniku wejścia RODO (to już 25 maja 2018) dojdzie – siłą rzeczy – do wyraźnej zmiany w podejściu firm do zagadnienia prywatności i danych osobowych. Byłbym daleki od przewidywania, że to początek końca spamu, ale liczę, że będzie to jednak krok w tym kierunku.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
E-mail marketing – jeśli nadal ma być skuteczny – powinien stawać się coraz bardziej osobisty, personalny, dopasowany do klienta. E-marketerzy powinni spędzić sporo czasu, zastanawiając się, jak jeszcze lepiej (a zarazem nie nazbyt agresywnie) wykorzystać dane, które posiadają. Komunikacja powinna być w jak największym stopniu komunikacją „one-to-one”.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Spodziewam się, że w końcu marketerzy zaczną w większym stopniu wykorzystywać segmentację oraz automatyzację, dzięki którym w e-mail marketingu (i nie tylko) można często zdziałać cuda. Choć oczywiście potrzebne są też kreatywne pomysły. Tę część pracy można przekazać w ręce marketerów/e-marketerów albo… agencji e-mail marketingowej 😉
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Jak co roku, zachęcamy każdego e-marketera (e-mail marketera) do wcześniejszego przygotowania kalendarza nie tylko świąt, ale również ciekawych wydarzeń i okazji, do których można się odnieść w newsletterach. To bardzo pomaga w zaplanowaniu działań, pozwala je lepiej przemyśleć, a następnie zrealizować bez ryzyka spóźnień.
————————————————-
Krzysztof Jakóbczyk
Chief Operating Officer, EMAIL NETWORK
Najważniejszy sukces 2017
And the winner is… RODO. Odpowiedź jest przewrotna – regulacja jeszcze nie weszła w życie (nastąpi to w maju 2018 roku), ale już dziś wzbudza obawy i niepewność. Z perspektywy branży, nie tylko e-mail marketingowej, rozporządzenie o ochronie danych osobowych może zrewolucjonizować rynek w sposób utrudniający działanie. Jednak to nie jest prawda, a na pewno nie cała. Samo rozpoczęcie rozmów o nowym rozporządzeniu jest początkiem nowej ery dla branży, a w szczególności dla mailingów. W nowej rzeczywistości najwięcej zyska użytkownik, który zyska więcej praw, niż gdy to wynikało z dotychczasowych regulacji. Innym sukcesem jest rozwój big data w kontekście potrzeby wykorzystania danych wielopoziomowo. Obserwujemy trend łączenia danych z offline’u z tymi, które dostarcza użytkownik przedzierając się przez kolejne strony www.
Największa porażka 2017
Pisząc te słowa, nie mam jeszcze pełnej wiedzy, jak ostatecznie będą kształtowały się wydatki marketerów na mailing w całym 2017 roku, ale prawdopodobnie zostanie zachowana tendencja, że ten rodzaj dotarcia do użytkowników odnotuje minimalny spadek. Pokazuje to badanie IAB Ad/Ex – przy rosnących ogólnie budżetach na reklamę cyfrową w I półroczu 2017, maleją sumy przeznaczane na e-mail marketing. Jest to zaskakujące, gdyż mailingi gwarantują rewelacyjny performance, co przekłada się na bardzo wysoki ROI, w porównaniu z innymi klasycznymi produktami digital.
Najważniejsza zmiana w 2017
Wejście nowego rozporządzenia o ochronie danych osobowych wymusza dostosowanie know how firm z obszaru e-mail marketingu (ale nie tylko) do nadchodzących zmian. Oczywiście ten proces adaptacyjny obserwujemy od dawna, ale to właśnie w ostatnich miesiącach nabrał prawdziwego rozpędu. Podmioty zajmujące się marketingiem bezpośrednim, w tym komunikacją e-mail, dostosowują się oraz swoje systemy do nowych wytycznych. Mówimy o aktualizacji sposobu i całego procesu zbierania zgód na komunikację marketingową zgodną z RODO. Wiąże się z tym konieczność spełnienia dodatkowych wymogów informacyjnych dla każdego użytkownika, który takie informacje nam udostępni, o celu zbierania danych, prawach, jakie mu przysługują i pełna jawność kto jest administratorem danych oraz komu informacje będą dalej udostępniane.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zaostrzenie przepisów w związku z wejściem RODO jest wyzwaniem, ale jednocześnie będą zniesione niektóre procedury, które były, mówiąc kolokwialnie, niepotrzebne dla branży e-mail marketingu. Chociażby wygaśnie m.in. konieczność rejestrowania zbiorów danych w GIODO. Oczywiście wciąż pozostają pytania związane z “prawem do zapomnienia”, ponieważ nie ma pewności, czy na pewno można usunąć wszystkie ślady po naszym użytkowniku. Co w sytuacji, kiedy prokurator zwróci się do nas z prośbą o udostępnienie informacji o użytkowniku, którego całkowicie usunęliśmy? 😉
Najciekawsze trendy w 2017
Próba dotarcia do użytkowników przy wykorzystaniu wiedzy pozyskanej z 3rd party data. Marketerzy mają świadomość, że informacje zawarte w cookiesach ( zainteresowania, intencje zakupowe czy dane demograficzne) są tak samo ważne, jak szerokie zasięgi baz mailingowych. Połączenie danych zewnętrznych z adresami e-mail jest zdecydowanie efektywniejsze niż tradycyjny mailing. Dane pomagają scharakteryzować naszego użytkownika, a w konsekwencji dostarczać mu treści, które realnie go interesują i odpowiadają jego potrzebom. Ten trend będzie się utrzymywać również w kolejnym roku, zwłaszcza, że rośnie rynek programmatic, a 3rd party data są coraz wyższej jakości.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Edukacja w zakresie RODO i tłumaczenie nieprecyzyjnych informacji, które, w zależności od interpretacji, różnią się znacząco od siebie. RODO-rozdanie jest zupełnie inne z perspektywy klienta dostarczającego bazy mailingowe, “procesora”, który administruje zasobami danych i użytkownika, czyli finalnego odbiorcy. Dlatego tak ważne są wszystkie kampanie społeczno-edukacyjne, artykuły eksperckie i konferencje, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Prawdopodobnie jeszcze długo po wejściu nowej ustawy pojawiać się będą kwestie sporne wymagające kolejnej pogłębionej analizy. Dodatkowo nie możemy jednoznacznie określić jak postępować, ponieważ bardzo wiele przepisów nie pokazuje rozwiązań, a stawia jedynie wymagania.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Ten rok bogaty był w wiele interesujących kampanii, ale trudno wybrać tę najlepszą. Zdradzę, co według mnie jest ważne, żeby kampania e-mail marketingowa była nie tylko angażująca, ale również efektywna. Scenariusz, który już teraz testujemy to wykorzystanie mailingów w pełnej optymalizacji komunikacyjnej z użytkownikiem. Polega to na wyłonieniu osób z naszej bazy danych i przekazaniu tych danych do Call Center. Mowa o osobach, które kliknęły w kreację, ale nie uzupełniły formularza kontaktowego. W CallCenter tworzona jest specjalna oferta, przygotowana zgodnie z potrzebami naszego użytkownika. Ogromnym plusem takiego działania jest kupowanie “ogrzanych” leadów (czyli tych, które miały styczność z ofertą) oraz pozyskanie kontaktów telefonicznych przy wykorzystaniu kampanii, którą i tak przeprowadzamy. Dzięki połączeniu danych profilowanych z tymi z online’u, możemy wprost nawiązać do bieżących potrzeb użytkowników.
Ocena obecnej kondycji branży
Aktualna kondycja branży jest stabilna, wielkie zmiany nastąpią w 2018 roku, który przez pryzmat nadchodzących zmian (odmienione wcześniej przez wszystkie przypadki RODO), oceni realną wartość rynku. Jestem przekonany że zauważymy większą jakość baz, a mailing nadal pozostanie jedną z najskuteczniejszych form performance marketingu. Sam rynek reklamy online, może mieć chwilowe zachwianie dynamiki wzrostu budżetów reklamowych, ale będzie to przejściowe. Dziś nikt nie ma wątpliwości, że obecność brandu w przestrzeni internetowej jest koniecznością i uzupełnia tradycyjne metody dotarcia. Bardzo ważna jest także pełna integracja dostępnych kanałów digital marketingu, która ma odzwierciedlenie w efekcie finalnym, czyli sprzedaży. Aktualnie bardzo wielu dostawców mailingowych stawia na nowe produkty tj. remarketing mailowy lub wykorzystanie 3rd party data w jeszcze precyzyjniejszym dotarciu do użytkownika.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Nie będę oryginalny, ale z perspektywy marketingu bezpośredniego RODO będzie elementem, który zmieni zasady gry. Jednak to nie będzie rewolucja, ale ewolucja porządkująca wiele kwestii. Firmy stawiające od zawsze na transparentność nie mają powodów do obaw, inne muszą przewartościować dotychczasowe metody działania. Jestem pewien, że ostatecznie wprowadzone zmiany będą miały odzwierciedlenie w efektywności kampanii reklamowych. Konieczność zbierania zgód na każdą operację przetwarzania, jak np.: używanie zbiorów danych do celów marketingowych czy profilowanie, będzie skutkować celnym dopasowywaniem komunikatów. Wpływ nowego rozporządzenia na rynek będzie zauważalny szczególnie u tych podmiotów, które dotychczas nie przywiązywały szczególnej uwagi do prawa o przetwarzaniu danych osobowych. Daje to branży e-mail marketingowej dużą przewagę, ponieważ robimy to od lat.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Obok RODO, wyzwaniem będzie tworzenie wielopoziomowych scenariuszy wykorzystania danych w mailingach – w tym retargeting w e-mail marketingu. Chodzi o coraz szersze matchowanie danych online (cookiesy, social ads, display) z offline (np.: CRM). Dzięki integracji wielu mediów dotarcia do użytkownika, gdzie punktem wyjścia będzie mailing, stworzymy naprawdę kompleksowy obraz użytkownika, uwzględniający jego intencje zakupowe czy zainteresowania. Pozwoli nam to na “złapanie” użytkownika niemalże w kazdym digitalowym medium oraz co ważniejsze, umożliwi zebranie informacji o zainteresowaniach naszego użytkownika. Oferta przygotowana przez call center lub przedstawiciela handlowego będzie świetnie dopasowaną propozycją, we właściwym czasie oraz miejscu.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Nie mam żadnych wątpliwości, że wyobraźnię marketerów pochłoną szerokie możliwości płynące z połączenia danych big data z offline. Wypadkową tego scenariusza będzie rosnąca rola mailingu retargetingowego, który pozwala na kolejny kontakt z użytkownikiem dotychczas nie konwertującym poprzez wysyłkę mailingu. Nowoczesne technologie pozwalają dopasować zawartość maila do etapu, na którym użytkownik porzucił stronę. I trafiać nawet do tych osób, których nie masz w swojej bazie. Bardzo prostym sposobem możesz uratować porzucone koszyki, zwiększyć konwersję i zbudować branding oparty o spersonalizowaną komunikację.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na dane (1st, 2nd i 3rd party data), które będą prawdziwym “must-have” każdej kampanii oraz na szerokie retargetowanie kampanii, bez skupiania się na medium emisji, a na efekcie postawionym przez klienta.
————————————————-
Michał Bednarczyk
Digital marketing specialist w The Nets
Najważniejszy sukces 2017
Sporo firm wdrożyło lub chce wdrożyć marketing automation. W Polsce temat stał się gorący, podobnie jak content marketing kilka lat temu. Dobra segmentacja bazy i automatyczne e-maile oparte o zdarzenia coraz częściej stają się standardem, rośnie również świadomość ludzi pracujących w marketingu w zakresie analityki i optymalizacji. To z kolei przekłada się na elastyczne podejście do realizacji celów.
Największa porażka 2017
Skrzynki pocztowe zmieniają się zbyt wolno. Outlook znacznie utrudnia kampanie e-mail marketingowe w b2b. Z kolei od Google powinniśmy oczekiwać więcej. Gmail nie supportuje animowanego SVG. Zbyt dużo czasu tracimy na ograniczenia techniczne, optymalizując e-maile pod różne skrzynki pocztowe. Patrząc na tempo zmian w narzędziach do tworzenia chatbotów, e-mail marketing może powoli tracić na znaczeniu jako kanał dystrybucji contentu.
Najważniejsza zmiana w 2017
E-mail stał się częścią większego ekosystemu. Narzędzia marketing automation pozwalają zarządzać wiadomościami in-app, chatbotami, SMS-ami, a nawet wysyłką listów! Personalizacja wykracza poza kreację e-mailową i jest z użytkownikiem również na stronie internetowej. Segmenty użytkowników stają się coraz bardziej precyzyjne.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Google przestał analizować treści e-maili w Gmailu na potrzeby sponsorowanych wiadomości. Ten przykład pokazuje, że mimo wszystko w internecie są granice dot. inwigilacji. Teraz czekamy na ruch Marka Zuckerberga odnośnie możliwości kierowania reklam na Messengerze. Technologie marketingowe dają dużo możliwości, ale nie wszystkie chwyty są dozwolone.
Najciekawsze trendy w 2017
Landing pages oparte o Conversational Interfaces znacznie lepiej konwertują niż tradycyjne strony internetowe. Dialog to najlepsza forma komunikacji. Chatboty świetnie angażują użytkowników i są skuteczne w pozyskiwaniu leadów, doskonale uzupełniając lub zastępując live chaty na stronach internetowych. Warto sprawdzić takie narzędzia jak Landbot.io, czy też Collect.chat. Znudzeni pop-upami użytkownicy chętniej zostawiają swoje e-maile po interakcji z chatbotem.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Brak zrozumienia działów handlowych w sektorze b2b w kwestii działań marketing automation. Spora część handlowców nie czuje potrzeby wsparcia poprzez zautomatyzowane działania. Jest to jedna z barier w budowaniu syntezy pomiędzy marketingiem a działem sprzedaży. Niestety nie każdy chce łamać schemat w komunikacji i testować nowe scenariusze, co znacznie utrudnia stworzenie wspólnej procedury kontaktu z klientem.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Kampania e-mail marketingowa Pret Organic Coffee pokazuje, że użytkownik wcale nie musi opuszczać skrzynki pocztowej, aby dobrze się bawić. W kreacji e-mailowej pojawił się pusty kubek. Wystarczy wybrać jeden z 6 smaków i kubek zaczyna wypełniać się smacznie wyglądającym napojem. Takie animowane GIF-y to znakomity sposób na zwiększenie zaangażowania. W branży modowej w 2017 roku obserwowaliśmy, jak dzięki temu formatowi można szybko pokazać różne stylizacje ubrań.
Ocena obecnej kondycji branży
E-mail wciąż jest w czołówce najlepiej konwertujących kanałów. Coraz bardziej popularna jest komunikacja przy pomocy web push i Messengera. Rozrasta się idea marketing automation i personalizacji stron internetowych. Jesteśmy w momencie przełomu technologicznego w marketingu, a e-mail jest i będzie ważną częścią tej układanki.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
RODO wymusi na marketerach kreatywność. Jeśli większość działań związanych z marketing automation zostanie uznana za profilowanie behawioralne, to najprościej będzie nakłonić użytkownika do zgody na personalizację poprzez zaprezentowanie jej jako korzyści. Dlatego musimy zaproponować coś naprawdę wyjątkowego użytkownikom. Dodatkowo pojawi się więcej newsletterów, które będą angażowały subskrybentów poprzez grywalizację i interaktywne treści.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Najważniejszym wyzwaniem w 2018 roku będzie zapanowanie nad e-mailami w kontekście innych kanałów komunikacji. Marketerzy mają do dyspozycji powiadomienia web push, SMS-y, chatboty, wiadomości in-app i remarketing, chociażby przez Facebook Ads. Przy nieprzemyślanej komunikacji użytkownicy poczują się osaczeni i będą reagować obojętnością na kreacje marketingowe. Dlatego wdrażanie data hubów to kolejny krok w opanowywaniu sztuki komunikacji wielokanałowej.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
W marketingowym ekosystemie na dobre zagościły chatboty. Open rate wiadomości na Messengerze sięga 80-90%. Zaangażowanie użytkowników w chatbocie jest znacznie większe niż w kanale e-mail. Szczególnie firmy w sektorze b2c zaczną inwestować w komunikację na Messengerze z uwagi na wyższą konwersję. Być może integracja Facebooka z Paypalem sprawi, że powoli zacznie spadać znaczenie e-mail marketingu w kontekście finalizowania transakcji w e-commerce.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Personalizacja będzie wykraczać poza kreację e-mailową. Po przejściu na stronę użytkownik powinien również czuć się wyjątkowo. Nie tylko chatboty i wiadomości in-app będą naturalną kontynuacją naszej komunikacji. Wykorzystanie odpowiedniego kontekstu będzie odbywać się chociażby poprzez geolokalizację lub wcześniejsze akcje użytkownika w witrynie. Oczywiście nie można wystraszyć ludzi i pokazać, jak dużo o nich wiemy. Nawet jeśli w danej kampanii geolokalizacja nie ma znaczenia, to można np. poprzez subtelny akcent regionalny (np. zdjęcie na landing page’u) sprawić, że łatwiej będzie pozyskać zaufanie użytkownika. Customer experience to obszar, w którym firmy będą miały pole manewru do wyprzedzenia konkurencji. Warto również obserwować narzędzia AI w zakresie predykcyjnej analityki, tworzenia contentu czy chociażby testów A/B. Jest sporo czasu do zaoszczędzenia. W 2018 poznamy ciekawe rozwiązania.
————————————————-
Angelika Żyżniewska
PR&Marketing Specialist, OSOM STUDIO
Najważniejszy sukces 2017
Ciągły rozwój marketing automation i sukces płynący z zastosowania rozmaitych narzędzi nowoczesnego marketingu bezpośredniego przełożył się na optymalizację konwersji i bardziej owocne generowanie leadów. Dopasowywanie oferty pod konkretnego klienta, personalizowane zwroty, obrazy czy materiały video pozwalają osiągnąć dużo wyższy współczynnik efektywności. To właśnie w dodatkowo wzmocnionej analizie potrzeb i zainteresowań, a także w angażowaniu emocji klienta tkwi sedno usprawniania procesów sprzedażowych. Maksymalnie spersonalizowany komunikat marketingowy to zatem jedyna słuszna droga.
Największa porażka 2017
Nie będę skupiać się na konkretnych przypadkach, bo to, co najbardziej wciąż kuleje, to przygotowanie w kwestiach prawnych. Nawet dużym graczom zdarza się nie posiadać odpowiednich zgód pozyskanych od użytkowników na wysyłanie informacji handlowych, nie mówiąc już o mniejszych podmiotach. Kolejna sprawa to fakt, że wciąż na nasze skrzynki przychodzą mailingi, które nie wyświetlają się poprawnie na mobile, a przecież to właśnie na smartfonach coraz częściej sprawdzamy pocztę. Myślę, że czasem marketerzy za bardzo skupiają się na zaskakującym koncepcie, zapominając o podstawowych kwestiach, takich jak responsywność i funkcjonalność.
Najważniejsza zmiana w 2017
Myślę, że najważniejszą zmianą w e-mail marketingu jest wzrost popularności Messengera, który staje się naprawdę konkurencyjnym narzędziem, jeśli chodzi o komunikację 1:1 marki z klientem. Messenger stał się samodzielną aplikacją, która podobnie jak narzędzia do e-mail marketingu, pozwala na prowadzenie kampanii reklamowych z wykorzystaniem spersonalizowanych wiadomości i to z dużo większą efektywnością. Klasycznym newsletterom rośnie duża konkurencja, ale nie głośmy ich końca zbyt szybko – korzystając z Messengera jesteśmy w pełni uzależnieni od woli Facebooka. Jeśli zdecyduje się on wprowadzić jakieś zmiany lub zamknąć aplikację, zostaniemy bez bazy i stracimy cały wypracowany potencjał – warto mieć na uwadze i tak czarny scenariusz.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Przyjęte w kwietniu 2016 roku przepisy dotyczące ochrony danych osobowych oficjalnie mają wejść w życie w maju 2018, jednak większość firm już powoli wdraża nowe zarządzenia. Regulacje RODO nakładają na firmy UE dodatkowe obowiązki, m.in. w kwestii większej ochrony i kontroli nad zbieranymi i przetwarzanymi danymi, a także w zakresie udostępniania ich i kasowania na życzenie klienta (tzw. prawo do bycia zapomnianym). Każda polityka prywatności musi zostać przeformułowana na bardziej przystępną w przekazie. Znów – nastąpił duży zwrot w stronę komfortu użytkownika i jego bezpieczeństwa. Wciąż znamy bowiem zbyt dużo przypadków związanych z naruszaniem i wykorzystywaniem danych w nieodpowiedni sposób.
Najciekawsze trendy w 2017
Zdecydowanie chatboty, które na wielką skalę zmodyfikowały rynek marketingu i środowiska e-commerce, rewolucjonizując cały system komunikacji z userami. Umiejętnie wykorzystywane narzędzie pozwala na zbudowanie silnej pozycji na rynku, przewagi konkurencyjnej i solidnej grupy odbiorców. Dla porównania, wskaźnik klikalności tradycyjnego e-mail marketingu wynosi ok. 20-30%, natomiast ten realizowany wewnątrz Messengera osiąga open rate nawet powyżej 90%. Taki zautomatyzowany system doradzania i nawigacji pozwolił markom skracać dystans i nawiązywać bliższe relacje z odbiorcami. Nie ma wiszenia na infolinii, czekania, biegania i nadwyrężania cierpliwości. Zwyczajnie – jest pytanie, jest odpowiedź. Szczególnie dziś jest to niezwykle cenne.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Myślę, że w obliczu zalewającej nas fali spamu, zdecydowanie było to utrzymanie wysokich wskaźników OR i CTR. Inwazyjna autopromocja, szkodliwe wiadomości i załączniki sprawiły, że coraz trudniej było dotrzeć do odbiorców z ofertą, a wprowadzane coraz to nowe reguły do filtrów antyspamowych działają coraz skuteczniej. Dużym wyzwaniem była zatem minimalizacja ryzyka zaklasyfikowania naszych wiadomości jako niechcianych.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Ciężko jest wskazać konkretną kampanię czy akcję – uważam, że warto przyglądać się stałym komunikatom, które marki wysyłają, by utrzymać zainteresowanie klienta swoją ofertą. Jeśli chodzi o długofalowe działania, to w moim odczuciu na pochwałę na pewno zasługuje Empik, który swoimi mailingami naprawdę sprawia wrażenia “bycia na czas”. Spersonalizowane wiadomości, zniżki, bestsellery i zapowiedzi – na takie maile czekają klienci. Uważam, że bardzo dobrze swoją komunikację prowadzi też H&M – Fashion News szwedzkiego giganta to zawsze porcja najnowszej mody i dobrej fotografii. Do swoich klientek z każdym produktowym newsem dociera także Sephora, która konsekwentnie trzyma się dobrych praktyk i komunikacji w stylu beauty.
Ocena obecnej kondycji branży
Coraz więcej firm w dobry sposób realizuje kampanie i komunikację email marketingową, Pozostają one czujne na subtelne zmiany i tendencje w zakresie pielęgnowania relacji z klientami, jednak wciąż pozostaje gros podmiotów, które niedostatecznie dbają o ten kanał promocji. Stąd nierzadko brakuje spójności w przekazach – podczas gdy np. newslettery są dopracowane estetycznie i pozostają w zgodzie z key visual marki, to wiadomości typu “potwierdzenie zamówienia” czy “status wysyłki” są często brzydkie, “rozjechane” i niespójne z identyfikacją brandu. Diabeł naprawdę tkwi w szczegółach, a w konsekwentnie prowadzonej komunikacji na pewno.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
W 2018 roku wejdzie w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, więc najwięcej zmian przewiduję właśnie w tym zakresie. Poszerzenie definicji danych osobowych, wprowadzenie nowych form identyfikacji użytkowników, uzyskanie zgody userów na przetwarzanie osobistych informacji – teoretycznie o RODO wiemy wszystko, ale co jego obowiązywanie oznacza w praktyce, okaże się w kolejnych miesiącach.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Myślę, że największe wyzwania będą wiązały się właśnie z RODO. Konieczne będzie uzyskanie zgody userów na gromadzenie i przetwarzanie osobistych informacji, a także udzielenie im dostępu do kontroli całego procesu. Również i analiza danych sprzedażowych wejdzie na kolejny poziom rozwoju – kluczowe będzie sprostanie rosnącej potrzebie personalizacji przekazów reklamowych i umiejętne wykorzystanie marketing automation. Do tego dochodzą jeszcze kwestie bezpieczeństwa danych i przeprowadzanych procesów. RODO to naprawdę gorący temat i to nie tylko dla marketerów – zapewne już prawnicy rozszerzają swoje oferty o dedykowane szkolenia i audyty.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Zdecydowanie lepsze wykorzystanie big data, jeszcze większe wykorzystanie sztucznej inteligencji i systemu zautomatyzowanej komunikacji (jak choćby chatboty), a także maksymalna personalizacja contentu reklamowego i stawianie na bardziej zróżnicowany przekaz w tym kanale (treści interaktywne, gify, ankiety etc.). Równie istotny będzie marketing automation w zakresie e-commerce, kiedy to user np. porzuca koszyk i przerywa ścieżkę zakupową, a po jakimś czasie dostaje informację o bieżących promocjach czy o specjalnej ofercie dedykowanej tylko jemu, co stanowi rodzaj przypomnienia o firmie i o jej unikalnym asortymencie.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Wprowadzane na rynek najnowszych rozwiązań marketingowych, jak choćby chatboty czy marketing automation niesie za sobą ryzyko niedotrzymania procedur w obszarze przetwarzania i ochrony danych osobowych, a więc naruszeń rozporządzenia RODO. Szczególnie istotne będzie zatem, aby wdrażając usprawnienia w zakresie e-commerce i reklamy internetowej robić to odpowiedzialnie i zgodnie z prawem. Czeka nas bowiem sporo wyzwań i możliwych niedogodności.