fot. skitterphoto.com
1. Anna Miotk, Polskie Badania Internetu, annamiotk.pl
2. Joanna Drabent, CEO & Co-founder, Prowly
3. Krystian Cieślak, CEO Remarkable Ones
4. Katarzyna Budzyń-Pepłowska, PR Director w Brand Voice Public Relations, Grupa Me & My Friends
5. Adam Piwek
6. Robert Reptak, Media Manager, POiNTB PR
Drugą część podsumowania w kategorii PR przeczytasz tu >
Zobacz również
Anna Miotk
Polskie Badania Internetu, annamiotk.pl
Najważniejszy sukces 2017
Michał Szafrański i jego książka „Finansowy ninja”, wydana i wypromowana własnym sumptem przez Michała. To przykład, który pokazuje, jak bardzo ważne jest dostarczanie dobrych produktów, umiejętne połączenie różnych działań z zakresu komunikacji marketingowej i znajomość (oraz gruntowna analiza!) potrzeb odbiorców. Na przykładzie Michała mogą uczyć się organizacje praktycznie każdej wielkości. Do tego Michał dzieli się swoją wiedzą na temat efektów swoich działań, co jest bardzo cenne.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najważniejsza porażka 2017
Polska opozycja. Dwie wpadki wizerunkowe liderów opozycji, Ryszarda Petru i Mateusza Kijowskiego, które zaważyły na losach ich formacji i Platforma Obywatelska, która ciągle nie potrafi się pozbierać po wyborczej klęsce sprzed dwóch lat. Obecne antagonizmy między liderami opozycyjnych partii politycznych i brak skutecznego dialogu ze społeczeństwem. Druga porażka to fakt, że ekwiwalent reklamowy jest nadal używany do pomiaru efektywności działań PR w najważniejszych konkursach branżowych w Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsza zmiana w 2017
Dla mnie to jest najważniejsze wydarzenie i najważniejsza zmiana zarazem. W czerwcu 2017 Chartered Institute of Public Relations ogłosił plan wprowadzenia zakazu posługiwania się ekwiwalentem reklamowym w ocenie skuteczności PR. Ten rynek jest już na tyle dojrzały i metodologicznie świadomy, aby podjąć taki krok.
Najciekawsze trendy 2017
Trudno mówić o nowym trendzie, który na dobre został zapoczątkowany w minionym roku. Raczej kontynuowane były trendy obecne i w poprzednich latach: nacisk na tworzenie i własnych treści (specjalista PR bardziej jako wydawca niż osoba od budowania relacji z mediami) oraz promowanie tych treści za pomocą kanałów społecznościowych, współpraca z internetowymi liderami opinii, którzy w naturalny sposób zostali włączeni w działania PR, zacieranie się granic między marketingiem a PR – wiele działań przynależy do obydwu obszarów. Zauważalne jest coraz większe zainteresowanie analizą efektów działań PR – w dobie tradycyjnych relacji medialnych wystarczał monitoring mediów, teraz mamy zdecydowanie więcej narzędzi, a niekiedy jesteśmy w stanie policzyć przełożenie naszych działań na efekty biznesowe.
Najtrudniejsze wyzwania 2017
Wyzwań było całkiem sporo. Dla media relations największym był kryzys mediów tradycyjnych i duża konkurencja pomiędzy działaniami PR prowadzonymi przez duże organizacje. Trudno w tej sytuacji jest się przebić z własnym przekazem do tradycyjnych mediów, choć publikacje w nich są bardziej pożądane ze względu na możliwość dotarcia do większych grup odbiorców. Dla praktyków PR starej daty wyzwaniem może być też komunikowanie się za pośrednictwem mediów społecznościowych czy przestawienie się na tworzenie treści do kanałów własnych (blogi, kanały społecznościowe).
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Maluch dla Toma Hanksa. Zaczęło się od zdjęcia z „maluchem”, które aktor zrobił sobie we Włoszech. W Bielsku-Białej ruszyła zbiórka pieniędzy na zakup modelu Fiata126p dla Hanksa, zorganizowana przez mieszkankę tego miasta, Monikę Jaskólską. Z zebranych środków sfinansowano i zakup samochodu, i darowiznę dla bielskiego szpitala – akcja miała również cel charytatywny. Do tego szerokim echem odbiła się w mediach krajowych i zagranicznych oraz w mediach społecznościowych. Przyłączył się do niej sam obdarowany aktor, przekazując swoją książkę z autografem do aukcji na rzecz szpitala. Ogromnym atutem akcji były: sprytne wykorzystanie nadarzającej się okazji, zaangażowanie znanego amerykańskiego celebryty i społeczności miasta oraz pokazanie Polski i Polaków w pozytywnym świetle.
Ocena branży
Branża public relations jest branżą dojrzałą i stabilną. Od kilku lat czołówkę rankingów branżowych stanowią te same duże agencje. Jednak ta branża cechuje się większą zmiennością niż chociażby branża badawcza (w której pracuję). Nowe agencje PR rosną w siłę na tyle, aby zaistnieć w rankingach. Niektórym agencjom „starej daty” nie udaje się utrzymać swojej pozycji. Powstała również spora grupa freelancerów, którzy wcześniej wypracowali sobie sieć kontaktów czy umiejętności potrzebne do prowadzenia firmy specjalizującej się w działaniach PR.
Jakie zmiany w 2018
Dalszy rozwój znaczenia internetu w komunikacji z różnymi grupami otoczenia. Ale – paradoksalnie – również większy nacisk na budowanie relacji osobistych. Zaczynamy się powoli otrząsać z wrażenia, że w internecie można wszystko. Tegoroczna historia z fałszywymi kontami influencerów, opisana przez Bored Panda, pokazała, jak ważna jest osobista weryfikacja informacji. Kierowanie się znajomościami wyłącznie online może nas zapędzić w ślepą uliczkę. Podstawowa kompetencja PR, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji międzyludzkich, nie straciła na znaczeniu również w dobie cyfryzacji komunikacji.
Wyzwania w 2018
Wyzwaniem nadal jest planowanie działań PR tak, aby można było zmierzyć efekty działań komunikacyjnych. Specjaliści PR nadal wyznaczają sobie dość ogólne cele w rodzaju „budowania wizerunku marki”, a później mierzą realizację tego celu liczbą wzmianek w mediach. Potrzebna jest zdecydowanie większa precyzja, ale też przemyślenie – po co prowadzimy działania PR? Co mają one dać naszej organizacji? Co będzie dla nas wskazywało, że odnieśliśmy sukces? Stąd już niedaleka droga do zaplanowania mierzalnych celów i zaplanowania pomiaru efektów.
Jakich trendów możemy się spodziewać i na co zwrócić uwagę
Nie będę tutaj szczególnie oryginalnym prorokiem, ale ze względu na nadchodzące wybory pewnie intensywniejsze będą działania z obszaru marketingu politycznego. Ciągle rozwija się wideo marketing i są na niego przeznaczane coraz większe budżety, więc budowanie relacji z vlogerami lub tworzenie własnych treści wideo będą dla PR istotnymi narzędziami. Kończy się natomiast czas darmowych zasięgów w mediach społecznościowych – właściciele tych platform stawiają na rozwój płatnych formatów reklamowych i starają się do nich na różne sposoby przekonać użytkowników. Oznacza to, że kompetencje w zakresie obsługi tego kanału znajdą się bardziej po stronie marketingu, niż klasycznego PR.
————————————————-
Joanna Drabent
CEO & Co-founder, Prowly
Najważniejszy sukces 2017
Mijający rok przyniósł nam dosłownie morze doświadczeń w każdym obszarze rozwoju biznesu oraz organizacji i to zdecydowanie uważam za największy sukces. Niewątpliwie sukcesem dla Prowly jest też zamknięcie kolejnego roku ponad dwukrotnym wzrostem biznesu. Poszerzyliśmy portfolio międzynarodowych klientów, a ich udział w całościowym przychodzie firmy urósł również dwukrotnie. Rozpoczęliśmy współpracę z klientami między innymi z takich krajów, jak Stany Zjednoczone (np. Vimeo), Meksyk (największa agencja rozrywkowa OCESA) czy Rosja (Viber). W Polsce na przestrzeni tego roku z Prowly zaczęły korzystać takie marki, jak LG, Citi, Pracuj.pl, Aviva i wiele, wiele innych. Podjęliśmy też szereg działań związanych z budową zespołowej tożsamości.
Za branżowy sukces postrzegam intensyfikację dyskusji wokół pomiaru działań Public Relations. Ciężko mówić już o rezultatach, natomiast cieszy sam fakt konkretnych działań powziętych przez największe organizacje na świecie w kierunku budowy nowych modeli pomiaru.
Największa porażka 2017
W odniesieniu do rozwoju Prowly żadnego z popełnionych przez nas na przestrzeni 2017 roku błędów nie postrzegam za porażkę. Szukanie właściwej ścieżki rozwoju zawsze okupione jest błędami, z których jak najszybciej należy wyciągać wnioski pod kolejne działania.
Branżowo za porażkę uznaję ogólny poziom edukacji środowiska. Cały czas nie mogę pojąć, dlaczego tkwimy w starych schematach i przyzwyczajeniach, a od PR-u nie wymaga się więcej danych i większego ich rozumienia, umiejętności korzystania z dobrodziejstw technologii. Edukacja w tym zakresie spoczywa w dużej mierze na dostawcach rozwiązań takich jak nasze, a chyba tak być nie powinno. Nie przejmują się tym zbytnio media branżowe, a inicjatyw oddolnych w kierunku jeszcze większej profesjonalizacji branży jest nadal garstka.
Najważniejsza zmiana 2017
2017 rok to dla Prowly jako organizacji okres intensywnego dojrzewania. Wzrost zatrudnienia i pokrycie kompetencjami kluczowych obszarów biznesu naturalnie wywołały potrzebę wyjścia z coraz mniej komfortowej strefy startupowego chaosu. W 2. połowie roku z pomocą zewnętrznego doradcy (Iza – pozdrawiam!) rozpoczęliśmy projekt zmian organizacyjnych. W dużym skrócie można powiedzieć, że dzięki temu projektowi otworzyliśmy oczy na wzajemne oczekiwania, osiągnęliśmy zespołową tożsamość i przygotowaliśmy organizację pod przyszły rozwój zespołu.
Podobny projekt przydałby się całej branży, bo większych zmian w kontekście rynku PR na przestrzeni 2017 roku nie dostrzegam.
Najtrudniejsze wyzwania 2018
Dla Prowly dalsza ekspansja, zdobycie drugiego rynku. W branży w Polsce największym wyzwaniem w moim odczuciu jest edukacja i budowa autorytetów nowoczesnego PR, które będą ciągnąć innych w górę. Potrzeba nam polskiego Stephena Waddingtona, który wzniesie tę branżę ponad dyskusję, czy PR boryka się z problemem wizerunkowym, zjednoczy skupione dziś w wąskich grupach interesów środowisko wokół praktycznych wyzwań dzisiejszej komunikacji i będzie wyraźną inspiracją dla całej branży.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Trendy, które będą miały wg mnie coraz większy wpływ na transformację PR, a już zmieniają podejście do digital marketingu, to big data i automation. Content, który z łatwością może być dziś eksplorowany multikanałowo, w sposób spersonalizowany i kontekstowy, wydaje się gwarancją dalszego wzrostu obu tych dziedzin komunikacji. Sercem zarówno PR, jak i marketingu są dziś treści, a krwią są dane. Ich ilość zwiększa się z roku na rok, a nierzadko inwestycja w narzędzia dostarczające danych nie idzie w parze z umiejętnościami ich użycia. W tym kontekście coraz ważniejsze według mnie będą unikalne kompetencje wyłapywania tych najważniejszych, które mogą mieć wpływ na ważne decyzje biznesowe.
————————————————-
Krystian Cieślak
CEO Remarkable Ones
Najważniejszy sukces 2017
Mijający 2017 był dla nas pierwszym pełnym rokiem działalności jako agencji PR zajmującej się wsparciem komunikacji dla startupów, technologii i innowacji. Najważniejszym sukcesem mijającego roku jest fakt, że w ciągu 12 miesięcy pozyskaliśmy i realizowaliśmy projekty dla aż 17 klientów, wśród których znalazły się takie podmioty jak: Beesfund, Brainly, Enterprise Ireland, TomTom Telematics, Versum oraz Fundacja Infoshare.
Największa porażka 2017
Ze względu na dynamiczny rozwój oraz chwilowe braki kadrowe byliśmy zmuszeni, aby odmówić udziału w kilku bardzo ciekawych przetargach. Ot, proza życia.
Najważniejsza zmiana w 2017
Nieoczekiwanie szybko dla nas samych rynek dostrzegł naszą obecność i nasze kompetencje w zakresie startupów, technologii i innowacji. Najważniejszą zmianą, jaka miała miejsce jest szybki, organiczny wzrost, którego doświadczamy jako agencja.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Nie przypominam sobie w mijającym roku szczególnie wyrazistych wydarzeń w branży PRowej. Wydarzeniem, które odbiło się negatywnym echem, było powstanie w lutym nowej organizacji branżowej na rynku – Polskiego Stowarzyszenia Influencerów i Osób Aktywnych w Mediach Internetowych. Niestety sposób jego powołania oraz komunikacja z samymi influencerami były idealnym przykładem na to, jak można zepsuć nawet najlepszy pomysł.
Najciekawsze trendy w 2017
Dalszy spadek czytelnictwa/słuchalności/oglądalności mediów tradycyjnych. Facebook i Google jako monopolizujące kanały komunikacji online. Spektakularny wzrost reputacji internetowych liderów opinii i dalszy upadek reputacji mediów mainstreamowych, goniących za clickbaitami. Lawinowy wzrost ilości treści dostępnych w internecie oraz tak samo lawinowy spadek ich jakości. Wszyscy mówią, nikt już nie słucha. Walutą naszych czasów staje się uwaga odbiorcy, a walka o nią jest coraz bardziej brutalna.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Dla nas, jako agencji z pewnością nie lada wyzwaniem było zapanowanie nad szybkim wzrostem oraz wewnętrzna organizacja pracy agencji. Dla branży PR największym wyzwaniem jest bardzo dynamicznie zmieniający się rynek oraz styl i sposoby komunikacji. Pociąga to za sobą konieczność zdefiniowania na nowo zakresu świadczonych usług oraz konkurowanie w obszarach do tej pory zarezerwowanych dla agencji reklamowych, social mediowych, agencji SEO oraz software house’ów.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Najciekawsze kampanie PR to te, które bazują na porywającej opowieści i wykorzystują multikanałowe dotarcie.
Na rodzimym rynku duże wrażenie wywarły na mnie lokalne kampanie contentowe: Przegapiony lot Samsunga oraz realizowany z rozmachem przez SWPS projekt Strefa Psyche. Obydwa projekty są przykładem na to, że dobry insight grupy docelowej, wartościowa treść oparta na emocjach i/lub merytoryce oraz wsparcie liderów opinii może przynieść doskonałe efekty. Nieustająco jestem również pod wrażeniem tego, z jakim rozmachem rozwija się projekt Intel Extreme Masters w Katowicach.
Dwie zagraniczne akcje PR, które dały się zauważyć to kampanie, które powstały z myślą o kobietach: Fearless Girl i spontaniczny globalny viral #MeToo, akcentujący problem molestowania kobiet.
Świetnie na emocjach zagrała również kampania DNA Journey zrealizowana dla metawyszukiwarki tanich lotów Momondo. Dołożyłbym do tego jeszcze kampanię Google Sheep View zrealizowaną przez Faroe Islands, która jest godnym następcą kampanii The Best Job in The World, stworzonej 8 lat temu przez Queensland Tourism.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża PR stoi w obliczu rewolucji wynikającej ze zmiany zachowań nas samych i tego, w jaki sposób nawiązujemy i budujemy relacje. Część tradycyjnych narzędzi i technik PR-owych odchodzi do lamusa. Pojawiły się nowe obszary, wymagające po stronie agencji nowych kompetencji, takich jak content marketing, influencers relations, performance marketing. Monolog prowadzony w imieniu marek i klientów wypierany jest przez konieczność prowadzenia dialogu i angażowania interesariuszy. Na znaczeniu zyskuje mierzalność działań PR-owych. Projektowy model obsługi agencyjnej wypierany jest przez stałe i interdyscyplinarne doradztwo świadczone in-house. Ten proces wolniej przebiega w obszarze komunikacji korporacyjnej niż produktowej, lecz i tu, i tam jest nieuchronny.
Młode pokolenie PR-owców doskonale rozumie te zmiany, lecz czasami ma trudności w strategicznym wykorzystaniu tej wiedzy. Z kolei szefowie i dyrektorzy zarządzający w dużych agencjach mają doświadczenie w strategii, ale zbyt wolno reagują na zmiany na rynku.
Efektem jest brak adekwatnej oferty edukacyjnej dla młodych adeptów PR-u, zbyt mała kreatywność rodzimych agencji oraz erozja rynku usług PR, podkradanego przez agencje reklamowe i social media.
Pomimo wszystkich tych zmian, pozostaję optymistą i uważam, że dla branży PR-owej (na nowo zdefiniowanej) nadchodzą złote czasy.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Rewolucji nie będzie i w tym sensie nie spodziewam się żadnych spektakularnych zmian. Raczej czeka nas dalsza ewolucja w zakresie redefiniowania roli agencji PR i odejścia od projektów stricte media relations na rzecz tworzenia treści i opowiadania inspirujących historii.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Nieustającym wyzwaniem jest zmiana pokoleniowa, która dokonuje się na rynku.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Spadek znaczenia relacji z mediami na rzecz jakościowych treści tworzonych i dystrybuowanych w imieniu klienta, bezpośrednio do jego interesariuszy. Wzrost znaczenia liderów opinii. Rosnąca rola wideo i multimediów. Tworzenie i realizacja projektów komunikacyjnych we współpracy, a nie w imieniu klienta.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Technologia “zjada” tradycyjny biznes. Globalizacja, rosnąca konkurencyjność i rosnące oczekiwania klientów w zakresie standardu produktów / usług i obsługi sprawiają, że coraz większa liczba firm jest zmuszona redefiniować swoje modele biznesowe, sięgać po innowacyjne rozwiązania i eksperymentować. Dotyczy to również obszaru komunikacji. Odpowiednie pozycjonowanie, wysokie standardy obsługi klienta, elastyczność i iteracyjne podejście będzie kluczowe dla agencji, które myślą o długofalowym rozwoju.
————————————————-
Katarzyna Budzyń-Pepłowska
PR Director w Brand Voice Public Relations, Grupa Me & My Friends
Najważniejszy sukces 2017
Bez dwóch zdań: wizerunkowy sukces WOŚP. Pomimo nawoływań do bojkotu akcji w mediach i wycofania się TVP z jakiejkolwiek wzmianki o wydarzeniu, inicjatywa Jurka Owsiaka zyskała nowy wymiar. Bojkot TVP, który miał być wymierzony w Orkiestrę, okazał się mechanizmem napędowym dla jej komunikacji i przyczynił się do kolejnego pobicia popularności akcji, a także do jej rekordowego wyniku finansowego.
Największa porażka 2017
Było ich sporo, ale za najbardziej spektakularną uznaję festiwal w Opolu.
Najważniejsza zmiana w 2017
Twarz marki stała się wreszcie mniej istotna niż jej głos: w przeciwieństwie do ubiegłych lat, w których sukcesy święciły kampanie z influencerami-celebrytami, rok 2017 należał do mikroinfluencerów. Autentyczność, naturalny zasięg i wiarygodność to ich największe atuty. Szczególnie istotny stał się ten ostatni składnik – wiarygodność, którą dzięki mikroinfluencerom można było wznieść na wyższy poziom, przy zachowaniu podobnego budżetu i poziomu zasięgów.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Wpadka, jaką zaliczył YouTube: reklamy światowych marek, które wyświetlały się przy filmach o niestosownych treściach, przedstawiających brutalne sceny przemocy lub podtekst pedofilski. Dzięki tej sytuacji wiele olbrzymich marek wstrzymało emisję swoich reklam na portalu, przynajmniej do czasu uzyskania pewności co do wprowadzenia stosownych zabezpieczeń. Cała sytuacja okazała się polem do dyskusji na temat wartości marki i ich spójności z kanałami komunikacji.
Najciekawsze trendy w 2017
Rok 2017 obfitował w ciekawe trendy w PR – wśród nich najciekawsze wydały mi się: naturalność, stawianie na emocje oraz lokalność. Naturalność znalazła odzwierciedlenie w modzie na live: wzrost popularności live streamingów, komunikacja „tu i teraz”, która jest bardzo naturalna i bliska odbiorcom. Emocje – to one stoją na pierwszym miejscu i budują siłę przekazu (przykłady: kampanie Allegro i MasterCard). Lokalność – wysyp świetnych działań, które skupiły się na lokalnych społecznościach. Marki na dobre zrozumiały, że globalna strategia komunikacji wcale nie oznacza lokalnego sukcesu.
Poza tym: wzrost znaczenia employer brandingu, personalizacja komunikacji, a także wykorzystanie botów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Ogromnym wyzwaniem dla świata PR jest i będzie umiejętność sprzedawania wartości PR w zderzeniu z popularnymi „marketing growth hacks”. Firmy szukają sposobów na szybki wzrost marketingowy i korzystając z trików zapominają, że dobra prasa jest podstawą w skutecznym opowiadaniu historii swojej firmy. Specjaliści ds. PR muszą szukać sposobów na uzyskiwanie solidnych wyników przy równoczesnym zmniejszaniu liczby rozczarowanych klientów.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Na pierwszym miejscu stawiam ogólnoświatową akcję #MeToo, dzięki której miliony ludzi na całym świecie podzieliło się swoimi historiami dotyczącymi molestowania i napaści. Tytuł człowieka roku magazynu Time dla kobiet, które zaczęły otwarcie mówić o swoich trudnych przeżyciach, łamiąc barierę milczenia, to słuszne wyróżnienie. Z komercyjnych kampanii: IKEA „Niech żyje dom”. Poza tym: Anja Rubik, „O seksie po polsku #sexedpl”. Ciekawe, przemyślane, skuteczne – po prostu dobre.
Ocena obecnej kondycji branży
Wyniki badań prezentujących przychody agencji PR, a także kuluarowe rozmowy z ich szefami wskazują, że dynamika rozwoju branży PR wyhamowała. Coraz bardziej widoczny jest podział na agencje tradycyjne oraz te, które znają nowoczesne technologie i potrafią z nich korzystać. Tylko te drugie są w stanie obsłużyć zapytania klientów od A do Z. Ten podział z roku na rok pogłębia się. W ostatnim czasie coraz częściej przychodzi też do mnie myśl, że na naszym rynku zaczyna brakować miejsca dla agencji średniej wielkości.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Zmieniają się media i odbiorcy, więc do katalogu podstawowych technik PR będą dochodziły kolejne dziedziny. Kto przespał 2017 rok, może mieć trudności w nadrabianiu. Większego znaczenia nabiera adaptacja do nowych warunków rynkowych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Tempo, w jakim rozwija się branża interaktywna, jest obłędne: największym wyzwaniem dla agencji PR będzie to, że będą musiały zacząć uczyć się coraz szybciej, aby nadążać za nowinkami technologicznymi i wymaganiami rynku. Nie da się osiągnąć tego inaczej, niż poprzez aktywny udział w projektach związanych z trendami tj. VR, AR czy chatboty. Żadna – nawet najlepiej wyłożona – teoria nie zastąpi praktyki i płynącego z takich projektów doświadczenia.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Jeszcze większego tempa zmian technologicznych, rosnącej popularności chatbotów i wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji. Rok 2018 to również czas na wszelkie działania związane z rozszerzoną (AG) i wirtualną (VR) rzeczywistością. Kiedyś naszym marzeniem było latanie – już Leonardo da Vinci tworzył projekty, które miały realizować to marzenie: dziś technologia jest tak zaawansowana, że zakładamy okulary i latamy wirtualnie.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Myślę, że robienie tego, czego jeszcze nie potrafią maszyny, może podnieść rangę PR-u. Ważne, aby nie zatracić się w możliwościach, jakie niosą za sobą technologie – należy umiejętnie z nich korzystać i nie „odczłowieczyć” się. W 2018 roku komunikacja human2human nabierze nowego znaczenia.
————————————————-
Najważniejszy sukces 2017
Największym sukcesem, który rzutuje bezpośrednio na codzienność PR-owców w wielu firmach są zmiany w ustawie o Prawie prasowym. Czy są dobre, czy złe – to już kwestia interpretacji. W każdym bądź razie mamy wreszcie zaktualizowane i dostosowane do rzeczywistości przepisy, które w stosunkowo jasny sposób wyjaśniają, jak prowadzić efektywne działania media relations. Dlaczego to sukces? Bo zwyciężyła tu dbałość o rzetelność i etykę udzielanych wypowiedzi. Dzięki temu będziemy mogli prowadzić nasze działania w sposób jeszcze bardziej etyczny, a w samych organizacjach rola jednostek PR-owych może się wzmocnić, bo z raz wypowiedzianych słów nie będzie można się już tak łatwo wycofać.
Największa porażka 2017
Niewątpliwie „branżową porażką” jest rosnący brak zaufania do działań PR. Najzwyczajniej w świecie PR w Polsce ma słaby PR, a właściwie często jest niedoceniany w wielu organizacjach. To znacznie więcej niż kontakt z mediami. To autentyczne Podawanie Ręki, które przekłada się w skuteczne relacje z interesariuszami, partnerami biznesowymi czy otoczeniem, w którym działa firma. Oczywiście porażkami są źle rozwiązane sytuacje kryzysowe, jednak dzięki nim mamy dzisiaj wiedzę i inspirację do tego, jak ponownie nie postąpić w podobnej sytuacji.
Najważniejsza zmiana w 2017
Najważniejszą zmianę z perspektywy codzienności w naszej branży niosą zmiany związane z RODO. Dla wielu PR-owców, agencji czy marketerów będzie to przede wszystkim wyzwanie, aby zadbać o jakość posiadanych baz danych, a także przestać traktować ten temat po macoszemu. Z całą pewnością jeszcze wiele razy usłyszymy o wpływie RODO na działania PR. Warto już teraz pochylić się nad tym tematem, aby wiosną nie musieć traktować tego tematu jako i pilny, i kryzysowy.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
W świecie PR trudno o jedno najważniejsze wydarzenie, które zmienia nasze zapatrywania na codzienną pracę setek czy tysięcy specjalistów. Z całą pewnością warte odnotowania jest to, że coraz głośniej mówimy o autentycznej potrzebie kształcenia dobrze przygotowanych specjalistów dla sektora PR. Chociaż tego rodzaju specjalizacje są popularne na wielu uczelniach, to w praktyce zdajemy sobie sprawę, że ich absolwentom brakuje bardzo wiele kompetencji i podstaw, bez których wciąż trudno odnaleźć się w wielozadaniowej pracy PR-owca.
Najciekawsze trendy w 2017
Nieustannie fascynuje mnie trend rozdzielania od wyzwań PR-owca działań contentowych. Dzisiaj ten obszar bardzo często, szczególnie w różnego rodzaju publikacjach i spotkaniach branżowych, urasta do w pełni samodzielnej dyscypliny. Content, czyli tworzenie jakościowych i wartościowych treści (także audiowizualnych) od dawna tkwi przecież w kompetencjach PR-owcych. Wzrost jego znaczenia w działaniach biznesowych w segmentach B2B i B2C to tak na prawdę ważny sygnał dla wszystkich PR-owców, że warto nie tylko podnosić swoje kompetencje w tym obszarze, łącząc je z wiedzą stricte digitalową. Na takim rozwoju z całą pewnością zyska nie tylko organizacja, dla której pracujemy, ale także jej interesariusze.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Najtrudniejszym wyzwaniem dla wielu specjalistów w naszej dziedzinie jest zdefiniowanie nowej roli PR w organizacjach. Włączanie w kompetencje zagadnień socialowych czy contentowych to nie tylko trend, ale konieczność. Sporym wyzwaniem jest także zrozumienie potrzeb współczesnego konsumenta, jednak dzięki wykorzystaniu różnorodnych narzędzi, jak chociażby social listening, jesteśmy w stanie nie tylko obserwować potrzeby, ale też umiejętnie na nie odpowiadać we współpracy z innymi zespołami w naszej organizacji.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Z ogromnym zaciekawieniem patrzę na wiele akcji i projektów społecznych, które świetnie pokazują to, czym jest istota PR-u, czyli Podawanie Ręki. Dla mnie niezwykle ważnym wydarzeniem jest co roku premiera raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu z dobrymi praktykami CSR prowadzonymi przez polskie firmy. Dzięki tej publikacji już od wielu lat dowiadujemy się, że biznes rzeczywiście wiele daje od siebie. W tym roku w tej niezwykłej publikacji największa ilość praktyk dotyczyła pracowników. Trend związany z rynkiem pracownika, niewielką liczbą autentycznych specjalistów sprawia, że polscy przedsiębiorcy nie tylko deklarują, ale rzeczywiście prowadzą dialog z pracownikami i wspólnie realizują działania, z których każda strona może być dumna.
Ocena obecnej kondycji branży
Jeśli ktoś wieści schyłek public relations, z całą pewnością jest w błędzie. Przed PR-owcami stoi bardzo wiele wyzwań. Otwarcie na proces digitalizacji i socializacji przedsiębiorstw, podnoszenie swoich kompetencji i aktywny udział w pracy wielokompetencyjnych zespołów. Na pewno wyzwaniem jest zadbanie o pozycję i znaczenie PR-u w samej organizacji.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Nie spodziewałbym się jakichś spektakularnych zmian i wyzwań, których doświadczą specjaliści w nadchodzącym czasie. Oczywiście na naszą codzienność wpłyną kwestie związane z polityką ochrony danych osobowych, jednak to od aktywnej roli PR-owców w ich organizacjach zależy droga, którą pójdą. Albo pozwolą się zmarginalizować, albo sprawią, podejmując nowe wyzwania, że będą autentycznie Podawać Rękę w imieniu firmy, w której pracują.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
2018 rok to rok ludzi. To człowiek zajmuje coraz ważniejsze miejsce w biznesie. Z jednej strony to pracownik, którego coraz ciężej pozyskać i utrzymać w organizacji, z drugiej partner, sojusznik czy klient. Na pewno w 2018 roku nasze działania powinny koncentrować się na ludziach, bo przecież bez nich PR po prostu nie miałby sensu.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Coraz większa koncentracja na komunikacji międzyludzkiej, realizacja działań międzysektorowych łączących biznes, administrację i organizację pozarządowe, rosnąca dbałość o pracowników i działania employer brandingowe oraz wzrost znaczenia digitalizacji to tylko kilka z wyzwań, jakie z pewnością stoją przed zespołami PR. Bardzo ważne będzie także zrozumienie partnerskiego podejścia do prowadzenia działań biznesowych. To nie PR, marketing, sprzedaż, administracja, czy HR – ale multidyscyplinarne zespoły eksperckie będą miały coraz większe znaczenie w organizacjach. W ich składzie oczywiście nie powinno zabraknąć PR-owca, który powinien pomóc nie tylko w prowadzeniu dialogu w trakcie prac, ale tak zbudować późniejszą narrację, aby była zrozumiała i klarowna dla interesariuszy dla których pracujemy.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Skuteczny PR-owiec powinien w nadchodzącym roku patrzeć na swoją działalność nie przez pryzmat zadań, ale autentycznych potrzeb całej organizacji. Posiadając bardzo różnorodne kompetencje, prowadząc aktywny dialog w firmie i z interesariuszami, tak naprawdę może pomóc w rozwiązaniu wielu wyzwań i potrzeb. Na pewno warto nie bać się nowych informacji, postawić na rozwój kompetencji digitalowych i analitycznych a także wzajemną wymianę wiedzy. Bardzo ważne wydaje się także sprawne łączenie aktywności socialowych, media realtions, CSR, związanych z wizerunkiem pracodawcy, komunikacją wewnętrzną, przygotowaniem contentu w jeden spójny i uzupełniający się przekaz z działaniami marketingowymi i reklamowymi.
————————————————-
Robert Reptak
Media Manager, POiNTB PR
Najważniejszy sukces 2017
Bezapelacyjnie awans Biało-Czerwonych na Mistrzostwa Świata 2018 w Rosji i umocnienie pozytywnego wizerunku Reprezentacji! 🙂 Tym żyły media, tym żyli kibice, czego potwierdzeniem było każdorazowo ogromne zainteresowanie jednych i drugich materiałami ze zgrupowań na profilu „Łączy nas piłka”. Jeśli dorzucimy do tego najwyższe w historii miejsce w rankingu FIFA, pozytywne komentarze w zagranicznych mediach oraz liczbę kontraktów reklamowych naszych piłkarzy to chyba nikt ma wątpliwości, że właśnie tak wygląda sukces 😉
Największa porażka 2017
Kampania Ministerstwa Zdrowia i spot z królikami. Trywialna, zła, a nawet żenująca. Zastanawiam się, czy można skuteczniej zniechęcić Polaków do tematu prokreacji i posiadania większej liczby dzieci? Chyba nie.
Najważniejsza zmiana w 2017
Coraz większe znaczenie agencji 3.0., czyli niewielkich, ale zwinnych i interdyscyplinarnych zespołów. Klienci zaczęli dostrzegać korzyści płynące ze współpracy z takimi agencjami i obecnie chętniej sięgają po ich usługi.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Coś, w co przyznam szczerze nie do końca wierzyłem, ale stało się w tym roku faktem – sekcja „Stories” na Instagramie przegoniła popularnością Snapchata. Istotnym wydarzeniem było również uruchomienie reklamowania produktów w tych kanałach.
Najciekawsze trendy w 2017
Może nie najciekawszy, ale z pewnością zauważalny – ewolucja product placement. Stacje telewizyjne, kombinując jak obejść polskie prawo, które dopuszcza nie więcej niż 12 minut reklam na godzinę programu telewizyjnego, coraz odważniej podchodzą do lokowania produktu i nowych form reklam. Z różnym skutkiem. W ramówkach stacji w 2017 roku mogliśmy zatem zobaczyć serial sponsorowany przez markę IKEA, gadające „Berlinki” w „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, które komentowały na bieżąco to, co dzieje się na scenie czy bezczelnie ukazujące się naszym oczom i w żaden sposób nie powiązane z fabułą odcinka kilkusekundowe plansze serwisu „Pyszne.pl” m.in. w programie „Azja Express”. Może czas na coś subtelniejszego? 🙂
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Walka z fake newsami, które są największą plagą internetu. Widać już jednak pierwsze działania, które podjął Facebook, Google, Mozilla, a nawet Wikipedia, także z zaciekawieniem obserwuje dalsze poczynania w tym obszarze.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Uważam, że na naszym rodzimym podwórku brakuje interesujących kampanii stacji telewizyjnych, dlatego na wzmiankę zasługuje 20-lecie TVN-u. Dla mnie to bardzo udany powrót do przeszłości. Przemyślana, dopracowana w każdym calu i świetnie zrealizowana kampania, która idealnie podsumowuje 20 lat obecności stacji na rynku. Tak powinno się robić telewizję.
Z kolei do refleksji skłania kampania społeczna Akademii Auto Świat – „Godzina jazdy na wózku”. Trafne zwrócenie uwagi na problem, jakim jest brak odpowiedzialności młodych kierowców.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża ma się dobrze. Rozwija się, nie słabnie zapotrzebowanie na usługi z zakresu public relations, co cieszy. Są jednak obszary, które zdecydowanie wymagają poprawy. Przede wszystkim lepsze przygotowanie młodych ludzi do pracy w branży oraz edukacja Klientów odnośnie działań PR – ich świadomość w tym temacie jest często na bardzo niskim poziomie. Niestety.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Podobnie jak w latach ubiegłych, będziemy obserwować słabnące znaczenie mediów tradycyjnych i jeszcze większy udział influencerów w komunikacji marek, którzy ze względu na silnie sprofilowaną grupę odbiorców, są obecnie o wiele atrakcyjniejsi dla brandów niż celebryci.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Dostarczenie klientom pozytywnych emocji, które pozwolą marce wyróżnić się na rynku i przebić się z komunikatem do odbiorcy. Tylko tyle i aż tyle.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Dalszy rozwój mediów społecznościowych. Facebook wprowadził w tym roku m.in. ankiety w Instagram Stories, a także nową usługę – Marketplace, dzięki której będziemy mogli sprzedawać i kupować produkty za pośrednictwem serwisu. To pokazuje, że przyszły rok z pewnością przyniesie kolejne nowości i udogodnienia, pozwalając gigantowi zatrzymać użytkowników. Kluczowy moim zdaniem będzie również rozwój chatbotów i ich wykorzystanie w obsłudze klienta – docelowo czyniąc ją szybszą, zwiększając tym samym zadowolenie i satysfakcję konsumentów.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Nieustannie i niezmiennie – na zachowania konsumentów. To oni kształtują kierunek, w którym podąża branża.