W tym odcinku cyklu #OdKulis o kampanii „Room for Everyone” marki Mastercard opowiadają Małgorzata Tereszczenko – Managing Director McCANN XBC Poland, Anna Sokołowska – Account Supervisor oraz Bartosz Jeglejewski – Creative Director McCANN Poland.
Zobacz również


Jak narodził się pomysł?
Z badania zrealizowanego dla Mastercard w listopadzie 2023 roku na temat zakładania biznesów przez przedsiębiorców wynikło, że jednym z największych wyzwań jest znalezienie lokalizacji łączącej wysoki potencjał rynkowy z akceptowalnymi kosztami. Z kolei właściwa lokalizacja biznesu często stanowi o jego sukcesie lub porażce. Łącząc potrzebę odnalezienia dobrego miejsca na biznes z zasobami Mastercard powstało narzędzie GdzieJakiBiznes, odpowiadające na konkretne oczekiwanie przedsiębiorców. To przykład działania realizowanego zgodnie z zasadą „data for good”. Narzędzie we właściwy i efektywny sposób łączy kompetencje analizy danych z wykorzystaniem technologii, dostarczając bezpłatnie przydatne narzędzie dla przedsiębiorców MŚP.
Dodatkowym, bardzo ważnym kontekstem działań było reagowanie na obawy polskich przedsiębiorców związane z konkurencją ze strony nowo powstających ukraińskich firm. Początkowa fala sympatii i wsparcia ze strony polskiego społeczeństwa dla ukraińskich uchodźców stopniowo zaczęła ustępować. Okazało się, że 1 na 10 biznesów otwieranych w Polsce to biznesy ukraińskie. Uchodźcy stali się przedsiębiorcami, konkurującymi z polskimi firmami.
PrzeglądTygodnia [11.02-17.02.25]: Karol Paciorek w #InfluLAB, zaręczyny w stylu LEGO, upoluj bilet na IAB HowTo: Wideo Marketing
Narzędzie GdzieJakiBiznes pokazuje, że w biznesie jest miejsce dla wszystkich, poprzez wskazanie biznesów komplementarnych, czyli takich, które funkcjonując w pobliżu siebie, lepiej prosperują. Przykładem jest sklep zoologiczny i drogeria, czy księgarnia i jubiler. W komunikacji ważne było poszerzenie perspektywy przedsiębiorców, pokazując, że różnorodność ma pozytywny wpływ na wszystkich.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kto odpowiada za działania
Projekt powstał z inicjatywy Mastercard. Za ideę, strategię komunikacji, koordynację i realizację kampanii odpowiada McCANN Poland, która jest też współautorem koncepcji platformy GdzieJakiBiznes. Agencja Assembly odpowiadała za technologiczne wdrożenie oraz optymalizację narzędzia, analitykę oraz media performance w kampanii. Strategię i realizację kampanii PR przeprowadziła agencja Solski Communications. Materiały do kampanii zostały przygotowane we współpracy z domem produkcyjnym Dynamo Film.
Jak wyglądały przygotowania
Był to skomplikowany projekt logistyczny, polegający na stworzeniu innowacyjnego narzędzia, wykorzystującego ogromne ilości danych z różnych źródeł. Jednocześnie narzędzie musiało być proste i przyjazne w obsłudze, dając przedsiębiorcom konkretne wskazówki. Ze względu na złożoność koncepcyjną oraz konieczność przeprowadzenia szeroko zakrojonych testów użytkowych, proces projektowania i uruchomienia narzędzia trwał stosunkowo długo, a w prace zaangażowanych było wiele stron i podmiotów. W toku prac i analiz danych wyłoniła się koncepcja biznesów komplementarnych, które – jak się okazało – funkcjonując w swoim sąsiedztwie, prosperują lepiej. To odkrycie przeformułowało ideę komunikacji narzędzia, co doprowadziło do koncepcji „Room For Everyone”.
Przebieg i realizacja
Kampania promowała narzędzie GdzieJakiBiznes, które było skierowane zarówno do polskich, jak i ukraińskich przedsiębiorców. Kontekstowe komunikaty w języku polskim i ukraińskim zachęcały do sprawdzenia najlepszych lokalizacji i sąsiedztwa dla konkretnego biznesu. Ważną częścią kampanii były filmy z przedsiębiorcami, którzy zapraszali do swojego sąsiedztwa konkretne biznesy komplementarne, których bliskość sprawia, że obie firmy funkcjonują lepiej. W jednym z filmów została pokazana Polka, właścicielka salonu kosmetycznego i przedsiębiorca z Ukrainy, prowadzący obiekt gastronomiczny.
Największe wyzwania i jak udało się im sprostać
Największym wyzwaniem było stworzenie w krótkim czasie inteligentnego narzędzia, które byłoby jednocześnie łatwe w użyciu. Finalnie, GdzieJakiBiznes przetwarza mnóstwo złożonych danych, w tym zanonimizowane dane o trendach zakupowych od Mastercard. Po kilku rundach testowania i optymalizacji powstało narzędzie, które jest intuicyjne dla użytkowników. Zajęło to tygodnie ciężkiej pracy, trudnych wyborów i wiele godzin konsultacji współpracujących przy projekcie analityków, marketerów i agencji.
Efekty i kolejne kroki
W pierwszym miesiącu działania narzędzie przyciągnęło 12 000 użytkowników. Szacujemy, że nawet 40% nowych biznesów mogło skorzystać z naszej platformy. Po skorzystaniu z naszej platformy, 55% polskich przedsiębiorców stwierdziło, że ukraińscy przedsiębiorcy, otwierający firmy w Polsce, mają pozytywny wpływ na gospodarkę (10% wzrost w porównaniu z okresem przed użyciem narzędzia). Projekt wystartował też w Czechach i na Słowacji, gdzie również okazał się sukcesem.