Outdoor na przełomie 2022/2023

Outdoor na przełomie 2022/2023
Które kampanie outdoorowe okazały się najciekawsze w 2022 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku?
O autorze
15 min czytania 2023-01-11

Przeczytaj pozostałe podsumowania roku 2022

Outdoor na przełomie 2022/2023 podsumowują: Grażyna Gołębiowska z AMS SA.; Agnieszka Godlewska z Screen Network; Andrzej Grudziński z Cityboard Media; Agnieszka Maszewska z Jet Line; Joanna Pełech-Mikulska z BE Media; Aleksandra Derc z Warexpo.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Grażyna Gołębiowska
dyrektor marketingu AMS SA.

3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2022 roku w Polsce

Na pewno na wyróżnienie zasługuje pierwsza w pełni zintegrowana eko-kampania OOH, którą zrealizowaliśmy we współpracy z Lenovo Polska. W jej ramach na terenie Warszawy powstało jedenaście nowych zielonych wiat przystankowych, które stały się częścią największego w Polsce systemu przystanków przyjaznych środowisku. Ponadto plakaty umieszczone na nośnikach EKO Premium Citylight w wiatach biorących udział w kampanii zostały wydrukowane na specjalnym materiale, do zadruku którego wykorzystano farby ekologiczne. Całość zrealizowano w pełni zamkniętym obiegu materiałów reklamowych, które po zakończeniu akcji zostały poddane 100 proc. certyfikowanemu recyklingowi. Z kolei Lenovo włączyło te działania do programu gwarantowania przez markę kompensacji emisji CO2.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Szczególnie ważnym dla nas projektem, zrealizowanym wspólnie w ramach platformy OOHlife.org, była społeczna kampania contentowa „Jak to jest po ukraińsku? Jak to jest po polsku?”. Na nośnikach cyfrowych trzech firm: AMS, Jet Line i Warexpo prezentowaliśmy rozmówki polsko-ukraińskie i ukraińsko-polskie. Była to druga odsłona wspólnego działania na rzecz naszych sąsiadów, po kampanii prezentującej nasze symboliczne wsparcie dla Ukrainy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dzięki cyfrowym możliwościom OOH stało się medium contentowym, a kampanie prezentujące różnorodne treści pojawiały się na naszych nośnikach znacznie częściej. Jedną z nich była kampania marki Oshee, którą zrealizowaliśmy podczas 44. Orlen Warsaw Marathonu, na trasie biegu. Na nośnikach digital OOH dopingowaliśmy uczestników biegu, informowaliśmy o trasie maratonu oraz zachęcaliśmy widzów do wspólnego kibicowania – wszystko w czasie rzeczywistym i w kontekście tego, co aktualnie działo się w sąsiedztwie nośnika. Co dodatkowo warte podkreślenia, w kampanii zastosowaliśmy przełomowy model rozliczenia CPM DOOH, który dotąd stosowany był tylko w kampaniach realizowanych w internecie.

3 wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na outdoor

Po pierwsze – odzyskanie przez naszą branżę po 3 kwartałach 2022 r. udziału w torcie reklamowym z 2019 r. Reklama OOH była jednym z obszarów najdotkliwiej dotkniętych kryzysem pandemicznym. Dzięki uelastycznieniu, optymalizacji i cyfryzacji nadrobiła straty. W trzecim kwartale 2022 r. wartość polskiego rynku reklamy zewnętrznej zwiększyła się o 15,5 proc. (do 136,86 mln zł). Sam segment Digital OOH odnotował wzrost rok do roku o 71,7 proc. Pokazało to, że właśnie ten kanał – cyfrowego outdooru i indooru – jest siłą napędową i przyszłością naszego rynku. Za digitalem przemawia szereg czynników, jak choćby możliwość płynnego zarządzania kampanią w jej trakcie, a także wysoka skuteczność i źródło optymalizowania wydatków reklamowych.

Po drugie – cykl konferencji #DataDrivenDOOH, podczas których eksperci przekazali najnowszą wiedzę nie tylko o najdynamiczniej rozwijającym się segmencie OOH, ale także udowodnili, że OOH to efektywne i technologicznie zaawansowane medium. Zaprezentowane badania potwierdziły długoterminową skuteczność outdooru oraz to, że reklama OOH w media mixie istotnie zwiększa skuteczność kampanii. Ponadto dzięki tym wydarzeniom eksperci rynkowi, badacze, a także wybitni prelegenci ze świata agencji mediowych i obszaru technologii oraz spoza branży reklamowej wspólnie zastanawiali się nad wizją reklamy OOH & Digital OOH w nadchodzących latach.

Po trzecie – powrót nośników reklamowych do Trójmiasta po wejściu w życie rygorystycznych uchwał krajobrazowych. W 2022 r. portfolio AMS wzbogaciło się o nośniki analogowe – nowoczesne i designerskie słupy reklamowe w Sopocie oraz backlighty w Gdańsku. Dodatkowo, jednym z elementów współpracy w Gdańsku jest sadzenie drzew. Nośniki reklamowe w zamian za drzewa w pasach zieleni to ciekawy pomysł miasta, który doskonale wpisał się w działalność prośrodowiskową AMS.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku

Jednym z ważnych wyzwań dla wszystkich przedsiębiorców, także i naszej branży, jest aktywność w obszarze ESG i kontynuacja działań zmierzających do redukcji śladu węglowego. Branża OOH, w tym AMS jako lider rynku, od dawna stawia na rozwiązania sprzyjające środowisku. Chodzi nie tylko o innowacyjne i noszące w sobie walor eko systemy nośników, lecz kompleksowe podejście do swojej działalności biznesowej, która uwzględnia np. redukowanie śladu węglowego. Najbliższe miesiące będą pod tym względem intensywne – z jednej strony ze względu na realizowanie strategicznych założeń związanych z odpowiedzialnością za środowisko, z drugiej zaś – na wymogi i wyzwania związane z raportowaniem.

Innym, nie mniej ważnym wyzwaniem będzie wprowadzenie na szerszą skalę nowego modelu rozliczeń kampanii DOOH znanego z Internetu i standaryzacja w tym zakresie. Rok 2022 był przełomowy pod względem naszych doświadczeń w tym obszarze. Wprowadziliśmy możliwość rozliczania kampanii w modelu CPM DOOH na wybranych nośnikach. W 2023 r. podejście to będzie kontynuowane i wdrażane na szerszą skalę w całej branży, co przełoży się na kolejne zwiększenie elastyczności oferty OOH, szybkości reakcji i adaptacji na zmiany.

Wyzwaniem będzie także kwestia rosnących kosztów, w szczególności pracy i energii. Podobnie jak inne branże, także OOH będzie w najbliższych miesiącach zmagać się z wyzwaniami rynkowymi, które związane są z drastycznymi wzrostami cen energii, ale też wysoką inflacją oraz presją cenową. Jednak wskaźniki makroekonomiczne mogą mieć pozytywny wpływ na wielkość rynku.

Agnieszka Godlewska
prezes Screen Network

3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2022 roku w Polsce

Samsung x Żabson – Pierwsza w Polsce reklama 3D na ekranach DOOH

Najciekawsza kampania 2022 roku? W moim przekonaniu to zdecydowanie pierwsza outdorowa reklama 3D w Polsce, czyli reklama Samsunga Galaxy S22 z Żabsonem. Dzięki anamorficznej animacji 3D bohater spotu dosłownie „wychodził” poza granice wielkoformatowego ekranu w centrum Warszawy. Trójwymiarowy Żabson machał do przechodniów, robił zdjęcia – przykuwał uwagę i zachęcał do interakcji. Kampania wzbudzała ogromne zainteresowanie, odbiła się też szerokim echem w Internecie i zdobyła już pierwsze nagrody – wyróżnienie w konkursie Kreatura i Innovation. Reklamy 3D DOOH są absolutnym trendem na całym świecie. W tym roku, za sprawą narożnego ekranu przy hotelu Marriott w Warszawie, ten trend trafił do Polski.

Pepsi – odliczanie butelek z recyklingu

W 2022 roku wiele ciekawych kampanii opierało się o dane, które ekrany aktualizowały przed każdym wyświetleniem spotu. Jedną z najciekawszych inicjatyw była kampania Pepsi. Marka rozpoczęła produkcję butelek z plastiku pochodzącego w 100% z recyklingu. Aby zwrócić uwagę konsumentów na skalę tego przedsięwzięcia, na naszych ekranach DOOH rozpoczęliśmy odliczanie. W czasie rzeczywistym wskazywaliśmy, ile plastikowych butelek udało się zaoszczędzić. Przed każdym wyświetleniem spotu, ekrany łączyły się z bazą danych i pobierały informacje o bieżącej liczbie zaoszczędzonych butelek. Następnie wyświetlały spot z nową, zaktualizowaną liczbą. Było to możliwie dzięki połączeniu ekranów z danymi pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym i oparciu reklamy o dynamiczną kreację stworzoną w HTML-u, którą na bieżąco modyfikował sam ekran.

Sztuczna inteligencja wspomaga poszukiwania zaginionych

Aby wspomóc poszukiwania osób zaginionych, wykorzystaliśmy algorytmy sztucznej inteligencji i „ożywiliśmy” zdjęcia zaginionych. Chcieliśmy zwrócić uwagę przechodniów i uświadomić społeczeństwu, że osoba z komunikatu o zaginięciu to nie tylko zdjęcie. To człowiek, na którego czekają bliscy. W Polsce każdego roku ginie prawie 13 000 osób. Każde zaginięcie bliskiej osoby to dramat rodziny, która czeka na jakikolwiek sygnał życia lub śmierci. W poszukiwaniach kluczowy jest czas i zasięg informacji, a to nasze 2 ogromne atuty. Działamy natychmiast. Spot pojawia się na naszych ekranach zaledwie kilka minut po otrzymaniu zgłoszenia. Zasięg? Ponad 20 000 ekranów w całej Polsce – od dworców kolejowych, przez ulice największych miast, po galerie handlowe i siłownie. Docieramy z przekazem wszędzie tam, gdzie jest aktywny miejski konsument – osoba, która może pomóc w poszukiwaniach.

3 wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na outdoor

Wydarzenie, które zdefiniowało cały ubiegły rok to bez wątpienia Wojna w Ukrainie. Wpłynęła na cały świat, także na outdoor. 24 lutego 2022 roku obudziliśmy się w zupełnie innej rzeczywistości, a w obliczu zagrożenia i ogromnej tragedii naszego sąsiada wszyscy Polacy niesamowicie się zjednoczyli. Organizowali zbiórki, udostępniali swoje mieszkania, tygodniami pomagali uchodźcom na dworcach kolejowych. To właśnie na dworach gromadziły się setki, a nawet tysiące osób. Ukraińscy uchodźcy często nie wiedzieli, gdzie są, ani gdzie szukać pomocy. Właściciele nośników reklamowych zlokalizowanych na dworcach stanęli przed dużym wyzwaniem. Po raz kolejny udowodniliśmy, że digital OOH, to nie tylko medium reklamowe, ale także narzędzie do komunikacji dla odbiorców w przestrzeni miejskiej. Screen Network zamieniło swoje ekrany na dworcach w cyfrowe punkty informacyjne. Wskazywaliśmy adres strony z najważniejszymi informacjami, wyświetlaliśmy numery telefonów i kierowaliśmy do najbliższego punktu informacyjnego. W obliczu tej niewyobrażalnej tragedii cała branża zaangażowała się w inicjatywy informacyjne i edukacyjne.

Duży wpływ na rynek cyfrowej reklamy zewnętrznej miała również wspomniana już kampania Samsunga z Żabsonem. Pierwsza w Polsce reklama 3D na ekranach DOOH wywołała ogromne zainteresowanie i udowodniła, że warto stawiać na cyfrowy outdoor. To absolutna zmiana postrzegania reklamy zewnętrznej, dostrzeżona przez największe marki. Obecnie pracujemy już nad piątą tego rodzaju realizacją. To ogromne produkcje tworzone pod jeden nośnik – narożny ekran przy hotelu Marriott w Warszawie. Obecnie to jedyny ekran w Polsce, który umożliwia uzyskanie efektu anamorficznego 3D. Dzięki tej technologii reklama oglądana z określonego punktu tworzy iluzję trójwymiarowej głębi na płaskiej powierzchni, co niezwykle elektryzuje odbiorców i angażuje na niespotykaną dotąd skalę.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku

Osobiście uważam, że naszym najważniejszym zadaniem będzie budowanie świadomości wśród odbiorców i władz samorządowych. Świadomości, że cyfrowy outdoor to nie tylko reklamy, ale także narzędzie do komunikacji z mieszkańcami – platforma do przekazywania ważnych informacji. Screen Network udowadnia to od lat. Na naszych ekranach wyświetlamy Child Alert, informujemy o aktualnej jakości powietrza, pomagamy w poszukiwaniach osób zaginionych, wyświetlamy Alerty RCB, a po wybuchu wojny sieć naszych ekranów na dworcach zamieniła się w cyfrowe punkty informacyjne. Już dziś ekrany Digital OOH służą mieszkańcom miast i stanowią nieodzowny element nowoczesnego Smart City. Co więcej, obecnie instalowane ekrany zużywają kilkakrotnie mniej energii niż modele starszej generacji. Nowoczesne ekrany korzystają z pasywnego chłodzenia, a dzięki wyposażeniu w sensory, dodatkowo optymalizują poziom zużycia w zależności od pory dnia i pogody. Dodatkowe czujniki dostarczają informacji dotyczących bezpośredniego otoczenia ekranu. Dzięki temu ekran może na bieżąco informować np. o aktualnej jakości powietrza – bezpośrednio przy ekranie. Nasze proekologiczne działania zostały dostrzeżone m.in. przez Stowarzyszenie Program Czysta Polska, do którego dołączyliśmy pod koniec roku. Jego misją jest inicjowanie zmian, edukowanie społeczeństwa oraz nagłaśnianie ważnych tematów i akcji związanych z ekologią, ochroną środowiska i poprawą jakości życia. Uruchomiliśmy już pierwszą wspólną akcję i razem z Polskim Alarmem Smogowym, ostrzegamy o niewidzialnym zagrożeniu, jakim jest smog i zachęcamy do wymiany starych pieców na nowoczesne źródło ciepła.

Rynek cyfrowej reklamy zewnętrznej będzie musiał także dostosować się do zmieniających się potrzeb reklamodawców. Coraz większe zainteresowanie budzi zakup reklam w modelu programmatic. I choć pierwszą taką kampanię zrealizowaliśmy już w 2017 roku, dopiero teraz widzimy realne zainteresowanie klientów, które przekłada się na znaczący wzrost udziału tej formy zakupu w naszych przychodach. Nasze Inventory jest dostępne do zakupu na platformie Adform, używanej przez reklamodawców na całym świecie, którzy mogą równolegle kupować reklamy w Internecie i w przestrzeni miejskiej. Zakup kampanii przez programmatic pozwala na automatyzację procesu zakupu i sprzedaży reklam. Ponadto, dzięki zastosowaniu algorytmów i sztucznej inteligencji, umożliwia precyzyjne dopasowanie reklam do odbiorców, co zwiększa skuteczność kampanii. Dlatego uważam, że jest to nie tylko wyzwanie, ale i szansa dla całego outdooru.

Andrzej Grudziński
pełnomocnik zarządu Cityboard Media

3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2022 roku w Polsce

Ciekawą kampanię zrealizowała w listopadzie i grudniu na naszych nośnikach marka MyRoof. Różnorodność formatów kampanii i jej zasięg robiły wrażenie. Dachy fotowoltaiczne to niełatwy produkt do pokazania na outdoorze, ale kreacja i pomysł na przekaz uważam za całkiem udane.

Dorzucę też coś z własnego podwórka, czyli start naszej marki So!city. Od września ruszył nasz e-commerce, w którym sprzedajemy miejskie i ekologiczne produkty powstałe z ekoplakatów billboardowych. Marka jest adresowana do wszystkich aktywnych osób, które przywiązują wagę do aspektów ekologicznych i szukają niecodziennych sposobów na wyrażenie siebie. W So!city można kupić plecaki, worki na buty, torby na zakupy, czy nerki.

3 wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na outdoor

Patrząc w szerokim ujęciu, to na całą branżę reklamową mocno wpłynął w 2022 roku bardzo nietypowy kalendarz marketingowy. Mariaż Świąt Bożego Narodzenia i Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej sprawił, że wiele marek najzwyczajniej ograniczyło swoją aktywność i nie realizowało dwóch dużych kampanii w 2022 roku. Ze względu na nietypowy okres rozgrywania mundialu, wielu marketerów nie przeprowadziło kampanii skojarzonych z wydarzeniem, nie widzieliśmy też masowej komunikacji wykorzystującej wizerunek piłkarzy. To dość nietypowe.

W ujęciu nieco węższym, chciałbym zwrócić uwagę na aspekt rosnących lawinowo w 2022 roku kosztów. To jak zaczynaliśmy rok i jak kończymy, to dwie różne rzeczywistości. Zarówno my, jak i nasi klienci musieliśmy do tych nowych okoliczności przywyknąć, co nie było łatwe.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku

Po pierwsze: ograniczanie kosztów energetycznych związanych z naszym biznesem. Nie jest to proste, ale nam, dzięki wprowadzeniu energooszczędnych lamp, udało się mocno zredukować koszty oświetlenia nośników i jednocześnie podnieść jakość usługi. Od kilkunastu miesięcy sukcesywnie wymieniamy nasze stare lampy na Canaluminair, co daje nam bardzo wymierne efekty w postaci mniejszych rachunków za prąd.

Po drugie: mądre zarządzenie cenami w kolejnym roku. Wiadomo, że czeka nas trudny czas, że lawinowo rosną koszty działalności, że wielu marketerów podchodzi bardzo ostrożnie do kolejnych 12 miesięcy, co może skutkować ograniczaniem budżetów. Dlatego wyzwaniem będzie mądre zarządzanie ceną usług OOH i takie jej modelowanie, aby interesy wszystkich stron były zaspokojone.

Po trzecie: problem ustawy i lokalnych uchwał krajobrazowych. To temat, który wraca jak bumerang. Kraków, Opole, czy Gdańsk to miasta, w których uchwały weszły w życie z całą mocą źle przygotowanych i nieprzemyślanych przepisów, które lekceważą prawa nabyte.

Agnieszka Maszewska
kieruje marketingiem i komunikacją w Jet Line

3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2022 roku w Polsce

W tym roku oprę się o opinię jury Kreatury – konkursu niezależnej kreacji – w którym właśnie trzy kampanie zostały wyróżnione.

W kategorii DOOH były to: nasza akcja live na ekranach MORE na rzecz pokonywania barier w komunikowaniu się z osobami głuchymi, czyli „Pomigajmy = Pomagajmy” i Żabson 3D od Screen Network oraz w kategorii outdoor / indoor (OOH) kampania reklamowa platformy BBC Earth pod hasłem „Jesteś częścią czegoś większego” przygotowana przez Digital Kingdom.

Bardzo podoba mi się także kolejny raz realizowana kampania „#BadajJajka – kolejny raz także w OOH i DOOH. Superważny temat, prosty przekaz, świetni ambasadorzy, piękne fotografie, minimalizm. I jeszcze wspomnę o kampanii, która z Kreatury wyszła z nagrodą specjalną: „Pełnosprawni w miłości” Fundacji Avalon i Agencji Nie Do Ogarnięcia o seksualności i rodzicielstwie osób z niepełnosprawnościami. Takich tematów, rozmów, ludzi, doświadczeń, pomysłów, takiej komunikacji – bardzo potrzebujemy.

3 wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na outdoor

Eskalacja agresji rosyjskiej i wojna w całej Ukrainie. To jest wydarzenie, które w OOH i zwłaszcza w digital OOH zaistniało natychmiast, o poranku 24 lutego 2021 r. – najpierw symbolicznie w postaci ukraińskich flag a potem, nieprzerwanie do dzisiaj, w postaci bardzo wielu akcji pomocowych. Tylko my w Jet Line zrealizowaliśmy kilkadziesiąt odsłon różnych akcji, głównie na cyfrowych ekranach DOOH.

Nie wiem tego na pewno, ale postawię tezę, że najważniejsze wydarzenia, takie jak kryzys klimatyczny i wojna po sąsiedzku przekładają się na wybory tematów i decyzje o komunikacji marek. Od kilku lat zaangażowanie marek w komunikowanie wartości rosło, a teraz dojrzewa. Nareszcie potrafimy nazwać greenwashing greenwashingiem, a bzdury influencerów – bzdurami influencerów. To jest bardzo pokrzepiające, urealniające i uwalniające. Stop bzdurom, stop dezinformacji.

DOOH is new #socialmedia. Globalnie spada udział tradycyjnych kanałów reklamowych, widzowie telewizji i czytelnicy prasy wybierają inne rozwiązania, głównie cyfrowe. Zenith pisze, że „Kino i reklama zewnętrzna zajmą trzecie i czwarte miejsce wśród najszybciej rozwijających się mediów, osiągając średni roczny wzrost wynoszący odpowiednio 11,9% i 8,0% w latach 2021-2024”, co jeśli chodzi o nas – potwierdzamy, widząc zainteresowanie brandów tym, aby być obecnym OOH i DOOH.

Najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku

Niezmiennie na pierwszym miejscu wskażemy na edukację, inspirację i transformację w myśleniu o planowaniu i kupowaniu outdooru cyfrowego. Mniej ważna jest liczba ekranów w kampanii – o wiele bardziej realna, policzona, zmierzona wiedza o widowni, do której docierają poszczególne komunikaty.

Po drugie utrzymanie tempa rozwoju digital OOH oraz po trzecie – zadbanie o to, aby OOH i DOOH były komplementarnymi kanałami komunikacji, nie tylko faktycznie w przestrzeni ale też w budżetach marketerów.

Joanna Pełech Mikulska
CEO agencji reklamowej BE Media

3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2022 roku w Polsce

Mijający rok był okresem odważnych i różnorodnych kampanii reklamowych. W BE Media rok 2022 obfitował w liczne w kampanie ambientowe. Jest to dobitny dowód na to, że obecnie klienci poszukują takich projektów, które pozwalają wyróżnić się z tłumu licznych realizacji reklamowych widywanych na co dzień.

Lancome – multimedialna reklama. Na pewno do najciekawszych akcji outdoor& ambient w Polsce zaliczyć można kampanię Lancome z Julią Roberts, której realizacją zajęła się agencja BE Media na zlecenie agencji LiquidThread. Ten niezwykle widowiskowy projekt, wzmocniony pokazem multimedialnych fontann w Warszawie, nie tylko wzbudził ogromne zainteresowanie wśród konsumentów, ale i cieszył się dużą popularnością w sieci dzięki upowszechnianym nagraniom.

Nastrojowe kolory Polski. Cel ambientowej akcji marki Mercedes-Benz (której częścią była BE Media) to projekcja różnych emocji towarzyszących ludziom na co dzień. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii Mercedes-Benz na bieżąco monitorował nastroje i uczucia społeczne oraz prezentował je poprzez gamę zmieniających się kolorów, i na budynku swojej siedziby, i na miejscu ekspozycji najnowszego kombivana – Klasy T.

Na koniec warto wspomnieć o Netflixie. Seria nieszablonowych akcji promujących najnowsze seriale Netflixa to prawdziwy majstersztyk. Z całym przekonaniem można stwierdzić, iż Netflix jest mistrzem kreatywnej reklamy w przestrzeni miejskiej i opanował sztukę zwracania na siebie uwagi, to jest uwagi na premiery swoich filmów i seriali!

3 wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na outdoor

Ożywienie OOH po pandemii. Rok 2022 jawi się dla branży outdoor niczym odrodzenie po trudnym (zamkniętym) okresie pandemii. Dynamiczną odbudowę w tym sektorze przede wszystkim zawdzięcza się konsumentom, którzy po wielu miesiącach ograniczeń zaczęli wychodzić z domów i w pełni korzystać z oferowanych usług. Efektem takiej „dynamizacji społecznej” był wzrost zainteresowania reklamą zewnętrzną, a co za tym idzie wzrost wydatków w obszarze reklamy (D)OOH.

Poszerzenie oferty nośników reklamowych. Rozbudowa palety nośników DOOH u głównych operatorów oraz wykorzystanie potencjału tych mediów przełożyło się na zwiększoną liczbę kreacji spektakularnych, nieschematycznych, a przede wszystkim efektywnych. Wynikiem tych działań reklamowych na nośnikach (D)OOH jest obecna dobra koniunktura na rynku.

Wzmocnienie reklamy OOH przekazem w mediach społecznościowych. Obecnie czynnikiem intensyfikującym reklamę OOH jest jednoczesne wykorzystanie innych dostępnych technologii. Łączenie nośników outdoor z przekazem w mediach społecznościowych powoduje nie tylko wzrost popularności OOH, ale w znaczący sposób wpływa na rozwój samej marki, buduje jej rozpoznawalność i dynamizuje relacje z klientem docelowym. Efektem takiej „fuzji” w ogólnym rozrachunku jest szeroko rozumiana poprawa efektu marketingowego.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku

Wzmożone działania w branży OOH w związku z inflacją. Widmo kryzysu gospodarczego wywołanego inflacją wywołuje niepewność na rynku reklamy outdoor. Wyższe koszty związane z działalnością agencji mogą przełożyć się na wzrost cen za emisję spotów promocyjnych i reklamowych. Pojawia się niepokój, że marki będą obniżać swoje budżety reklamowe z obawy, że konsumenci kupią mniej. Wiele marek jednak planuje zwiększyć swoje inwestycje ze względu na przewidywaną mniejszą konkurencję. Wyzwaniem dla agencji stanie się więc podejmowanie wzmożonych działań, by zachęcić/przekonać firmy do inwestowania w reklamę OOH za pomocą oferowanych przez nich kanałów i nośników reklamowych.

Dostosowanie do zmieniających się zachowań konsumentów. Prognozuje się, że przed upływem 2023 roku procentowy udział konsumentów z pokolenia milenialsów i pokolenia Z będzie wyższy niż w jakiejkolwiek innej grupie wiekowej. Jako, że są to pokolenia wyjątkowe, bo dorastające z „wbudowaną w ich życie” technologią cyfrową, są też bardziej krytyczne w odniesieniu do wszelkich reklam. Zatem reklama OOH będzie musiała wykorzystać dodatkowe sposoby na przykucie ich uwagi.

Aleksandra Derc
dyrektorka marketingu i komunikacji społecznej, Warexpo

3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2022 roku w Polsce

Kampania Pomigajmy = Pomagajmy z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego, czyli DOOH real time od Jetline. Połączenie zaawansowanej technologii, sieci nośników cyfrowych z empatią i wrażliwością społeczną. Wydarzenie skierowane było do osób słyszących, aby ci w swoim otoczeniu zwrócili uwagę na osoby głuche i chętnie z nimi rozmawiali, pokonując tym samym bariery komunikacyjne. Super pomysł i bardzo atrakcyjna realizacja.

Marki poszukujące nowych form komunikacji z odbiorcami, wykorzystują cyfrowe nośniki reklamy zewnętrznej, jako scenografię miejskich wydarzeń. W ślad za wydarzeniem z udziałem tancerzy i przechodniów podczas Konkursu Chopinowskiego w 2021 r. Miasto st. Warszawa ponownie wykorzystało ekrany Warexpo, jako tło eventu promującego konkurs Warszawianka Roku. Podobnie zadziałał Netflix, świętując premierę serialu Królowa z osobami uczestniczącymi w pardzie równości. Nasi klienci coraz częściej korzystają z sieci Smart Citylight Warexpo znajdującej się w prestiżowych lokalizacjach w samym centrum Warszawy, wynajmując ją na wyłączność na czas wydarzenia. Noc Muzeów, czy premiera filmu Gray Man Netflixa są świetnym przykładem, jak zdecydowanie zaistnieć w przestrzeni miasta.

Tradycyjna reklama zewnętrzna doskonale komponuje się z plakatami młodych polskich marek modowych oraz butików z designerskimi ubraniami, czy biżuterią. Projektanci i właściciele sklepów coraz częściej wykorzystują słupy reklamowe Warexpo do komunikacji z odbiorcami. Znakomite sesje zdjęciowe i świetnie zaprojektowane plakaty to dowód na umiejętne wykorzystywanie tradycyjnej formy reklamy. Kuczyńska, Chylak, design w Elektrowni Powiśle, The Mare, Driveme bikini, świetne kampanie w analogowej formie.

3 wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na outdoor

Wyjątkowe czasy wymagają wyjątkowych działań. Nośniki DOOH dzięki swej dostępności i bliskości z odbiorcą doskonale sprawdzają się w sytuacjach kryzysowych. Po wyzwaniach dla reklamy zewnętrznej, jakie przyniosła pandemia, nadszedł kryzys wywołany agresją Rosji na Ukrainę. Wybuch wojny był silnym impulsem, aby reklama zewnętrzna służyła mieszkańcom, jako medium informacyjne. Inteligentna informacja miejska to misja Warexpo. Od pierwszych dni rosyjskiej inwazji przekazywaliśmy komunikaty kryzysowe, informacje skierowane do osób uciekających z Ukrainy. Działaliśmy w partnerstwie z Grupą Granica, kolektywem reporterskim Outriders, Miastem st. Warszawa. W ramach platformy OOHlife przełamywaliśmy również barierę językową. Wraz z Jetline i AMS zrealizowaliśmy wspólną kampanię, eksponując na naszych nośnikach digitalowych rozmówki polsko-ukraińskie i ukraińsko-polskie.

Za nami bardzo inspirująca i ciekawa konferencja Data Driven DOOH, cykl 3 wydarzeń online, z udziałem ekspertów i ekspertek, praktyków reklamy out of home. Najnowsze trendy, dane, szeroka perspektywa i super organizacja. Brawa dla AMS za niepodważalne argumenty wskazujące na duży i niezachwiany potencjał reklamy zewnętrznej.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2023 roku

Zrównoważony rozwój, minimalizowanie wpływu na klimat, rozsądna digitalizacja, to trzy najważniejsze wyzwania, jakie widzimy w 2023 r. Może jeszcze czwarte – najważniejsi są nasi odbiorcy i przestrzeń, w której żyją, a którą my współtworzymy. Troska o przestrzeń wspólną, jej, jakość, o Warszawę jest dla nas najważniejsza.

Zarówno tradycyjne nośniki Warexpo, jak i te nowoczesne cyfrowe, świetnie prezentują dobre projekty wizualne. Połączenie misji informacyjnej z designem najwyższej próby, to wyzwanie każdej projektantki i każdego projektanta. Ze znakomitych efektów pracy bardzo zdolnych ludzi czerpie miasto i jego mieszkańcy i mieszkanki. Ania Światłowska, Jakub Pionty Jezierski, Andrzej Wieteszka, Ola Jasionowska, czy wreszcie ukraińscy projektanci i projektantki, którzy za pośrednictwem naszego medium wyrażali trudne emocje po inwazji Rosji na ich kraj. O nośnikach Warexpo mówimy nośniki informacyjno-reklamowe bo dobra informacja i skuteczna reklama to nasza misja i wyzwanie, które w 2023 roku będzie dla nas kluczowe.

Potwierdzamy skuteczności OOH i elastyczności DOOH – czyli rozwijamy skrzydła w Creative OOH również w 2023 r. Nośniki reklamy zewnętrznej to doskonały obszar nieposkromionych twórczych eksperymentów i odważnych działań, oczywiście udanych. Reklama OOH to świetne narządzie dla kampanii kreatywnych. Budzi zaskoczenie, łapie za oko nie tylko w outdoorze, ale także online. Nasze dotychczasowe realizacje Creative OOH docierały nawet do 200 tys. użytkowników i użytkowniczek Facebooka i do 20 tys. Twittera jednocześnie.