fot. UNXD_NFT; voguebusines
Zobacz również
Po tradycyjnych Tygodniach Mody w Nowym Jorku, Mediolanie czy Paryżu przyszedł czas na pierwszy w historii Metaverse Fashion Week. W Decentralandzie – platformie opartej na blockchain, zaprezentowało się aż 50 modowych marek, m.in. Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, Paco Rabanne czy Estee Lauder. Co ciekawe, na wydarzeniu nie pojawili się niektórzy znani gracze w metaverse – w tym Gucci czy Ralph Lauren.
Na potrzeby wydarzenia platforma otworzyła nową dzielnicę w cyfrowym świecie na wzór słynnego Avenue Montaigne z Paryża.
Kluczowym elementem imprezy były zakupy cyfrowych ubrań. Jak mówi Kadine James, technolog kreatywny w Yahoo, który również uruchomił własną kolekcję NFT podczas MVFW – „metaverse reprezentuje przyszłość nadawania, przyszłość reklamy i możliwości dla marek, które chcą być na czasie”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Te wspólne wirtualne przestrzenie 3D, w których możesz ubrać swojego awatara, wejść i doświadczyć mody od największych marek modowych na świecie… to naprawdę ekscytująca okazja (…) Robimy rzeczy, które jeszcze nie tak dawno byłyby zupełnie niewyobrażalne – mówił Kadine James, kreatywny technolog w Yahoo.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyświetl ten post na Instagramie
Poza obowiązkowymi pokazami i zakupami nowych kolekcji ubrań i akcesoriów, na Metaverse Fashion Week nie zabrakło również koncertów na żywo, seansów filmowych, wernisaży obrazów w postaci NFT oraz tradycyjnego after party. Uczestnicy wydarzenia mogli od razu „założyć” zakupione ubrania, czyli spersonalizować swoje awatary.
Nie chcesz po prostu odtworzyć prawdziwego życia w metawersie; chcesz przesuwać granice i naprawdę szaleć ze swoimi projektami, pokazać spektakle i rzeczywiste wrażenia – powiedział Max Vedel, współzałożyciel i dyrektor kreatywny w Swipe Back.
Mieszane opinie
Według Giovanny Graziosi Casimiro, szefowej Tygodnia Mody Metaverse, opinie od uczestniczących marek są w głównej mierze pochlebne, a organizatorzy już planują wykorzystać to, czego nauczyli się z pierwszej edycji wydarzenia.
To dopiero początek. Musimy robić krok po kroku – mówi Giovanna Graziosi Casimiro, szefowa Tygodnia Mody Metaverse (MVFW).
Wśród krytycznych głosów pojawiły się zarzuty co do jakości obrazu. Według uczestników grafika była słabsza niż w przypadku takich wydarzeń modowych jak pokaz Fabric of Reality w 2020 roku lub Roblox Garden Gucci w 2021 roku. Uczestnicy często wskazywali także na liczne usterki takie jak opóźnienia lub całkowite zanikanie obrazu, które utrudniały uczestnictwo w imprezie.
Tak. Wciąż jest wcześnie. Jednak doświadczenie użytkownika może wymagać poprawy tylko odrobinę, aby ułatwić jego masowe przyjęcie – skomentowała w mediach społecznościowych Anne-Christine Polet, która kieruje funkcjami projektowania 3D PVH Corp.
Czy sukces pierwszego tygodnia mody w metaverse to początek końca tradycyjnych wydarzeń w świecie fizycznym? Choć jednym z celów MVFW jest demokratyzacja mody i zwiększanie dostępności ekskluzywnych wydarzeń osobom, które dotąd napotykały ograniczenia geograficzne lub ekonomiczne, zdaniem ekspertów cyfrowe pokazy nie zastąpią tych prawdziwych. Moda w metaverse niewątpliwie będzie się rozwijać, ale na razie nic nie wskazuje na to, że cyfrowe ubrania zajmą miejsce prawdziwych produktów.
Czy MVFW to otwarcie miejsca w pierwszym rzędzie na wybieg na pokazie Dolce & Gabbana w prawdziwym życiu? Absolutnie nie. Tylko elita może chodzić na te wydarzenia – wskazuje Kadine James.
PS
Czas debiutów w metaverse trwa. Niedawno marka Heineken otworzyła pierwszy browar w Decentralandzie, a JP Morgan to pierwszy bank, który dostrzegł możliwość świadczenia codziennych usług w wirtualnym świecie.
PS 2
Wspierany przez Sony japoński startup H2L Technologies pracuje nad stworzeniem specjalnej opaski, dzięki której w wirtualnym świecie metawersu możliwe będzie… odczuwanie fizycznego bólu.