Jak przekonać turystów do tego, aby zwracali uwagę na problem zaśmiecania plaży i żeby sami nie popełniali tego błędu? Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku pomyślał, że dobrym pomysłem będzie wykorzystanie elementu humorystycznego, a także odniesienie się do stereotypów panujących w polskim społeczeństwie.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
W kampanii poświęconej zaśmiecaniu plaż wystąpił bohater, który jest stereotypowym polskim turystą i którego moglibyśmy zobaczyć chociażby na kabaretowej scenie. To tzw. „Janusz” z brzuszkiem, wąsem pod nosem i noszący białe skarpetki do klapków. W reklamie widzimy, jak ten mężczyzna w średnim wieku dociera na plaże z siatką piw, rozkłada się z parawanem i zajada się przygotowaną wcześniej kanapką – właśnie taka postawa jest często wyśmiewana przez internautów, którzy uważają dziś takie zachowanie za „obciach”.
Pozostałe postacie (młodzież w lesie, rodzina na plaży) pojawiające się w spocie wyśmiewają go, wytykają palcami. Okazuje się jednak, że to właśnie one powinny się wstydzić swojej postawy, która zostaje pokazana w dalszej części filmu.
Każda z pojawiających się w reklamie osób, która krzywo patrzyła na naszego niemodnego Janusza, zostawiła po sobie stos odpadów – w ten sposób są właśnie zaśmiecane lasy i plaże w Gdańsku. Spot jednak kończy się happy endem, bo widzimy jak „obciachowy Janusz” zaczyna sprzątać po innych pozostawione na ziemi i piasku butelki, puszki i papierki.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Wydaje ci się, że wiesz, co jest prawdziwym obciachem? Nie rób obciachu. Nie śmieć – mówi w spocie lektor i pozostawia nas z refleksją, abyśmy najpierw sami zastanowili się nad swoim zachowaniem, zanim ocenimy i innych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
45-sekundowy spot promuje kampanię ekoTurysta prowadzoną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. W rolę „typowego Janusza” wcielił się aktor-śpiewak Rafał Ostrowski, od 1994 r. związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni.
– W wakacje mamy szansę spędzić więcej czasu z rodziną i przyjaciółmi. Wykorzystajmy go na przekazanie najbliższym dobrych nawyków. Dbajmy o to, by miejsca w których wypoczywamy pozostawić w takim stanie, w jakim sami chcielibyśmy je zastać. Pamiętajmy, że zostawione przez nas śmieci nie znikną i będą mieć realny wpływ nie tylko na estetykę danego miejsca, ale mogą stać się realnym zagrożeniem dla fauny, flory i dla nas samych – mówiła w Gdyni minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
PS
Równie zaskakujący jest najnowsza kampania Wydziału Dostępności gdyńskiego magistratu. Twórcy spotu starali się obrazowo dotrzeć do świadomości kierowców, którym zdarza się parkować w niedozwolonych dla nich miejscach. Czy przepisem na sukces kampanii społecznej jest scena łóżkowa i zaskakującą puenta?