TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Polskie biura na bakier z ekologią – wyniki raportu „Ekobarometr – zielono w biurze”

O autorze
5 min czytania 2023-09-05

Ponad 22% polskich firm nie podejmuje żadnych działań na rzecz ekologii, 64% pracowników nie zna żadnego pojęcia i terminu związanego z działalnością proekologiczną a jedynie 15% ocenia wysoko swoje biuro pod kątem rozwiązań proekologicznych. Z opublikowanego przez polską firmę doradczą Nuvalu Polska raportu “Ekobarometr – Zielono w biurze” powstałego we współpracy z firmą badawczą SW Research, płyną na szczęście również pozytywne i konstruktywne wnioski. 

Działania nie idą w parze z edukacją?

Wyniki badania „EKOBAROMETR – ZIELONO W BIURZE” pokazują, że chociaż łącznie 78% pracowników zauważa działania firmy prowadzone na rzecz ekologii i dbania o środowisko, to aż 62% spośród nich stwierdza, że są to jedynie pojedyncze inicjatywy. Znaczna część firm (22%) nie prowadzi żadnego rodzaju inicjatyw proekologicznych. 

Można z tych wyników wnioskować, że firmy robią wciąż za mało na rzecz zrównoważonego rozwoju lub też co wysoce prawdopodobne, ich działania nie są wystarczająco widoczne i promowane wśród pracowników. To wielki błąd, ponieważ budowanie świadomości oraz wdrażanie ekologicznych praktyk ma znaczący wpływ na satysfakcję z pracy i ocenę pracodawcy, co również jednoznacznie wynika z badania „EKOBAROMETR – ZIELONO W BIURZE”. Organizacje dbające o środowisko i podejmujące działania na rzecz ochrony przyrody są często postrzegane jako bardziej nowoczesne, odpowiedzialne społecznie i atrakcyjne dla potencjalnych pracowników. Co więcej, działania takie mają istotny wpływ na skłonność do polecania pracodawcy i ogólny stosunek do pracy. Jaki jest jego status? 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Satysfakcja z pracy – Love Your Work (LYW) vs EKOLOGIA 

Aby go określić, ankietowanym pracownikom zadano 3 pytania składające się na wskaźnik Love Your Work, opracowany we współpracy Nuvalu i SW Research:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Polecił(a)bym swojemu/ej znajomemu / znajomej biuro, w którym pracuję  
  • Polecił(a)bym swojego pracodawcę znajomemu / znajomej (eNPS) 
  • Kocham swoją pracę  

Poziom satysfakcji z biura to –15,6*, pracodawcy –16,5 a emocjonalny stosunek do pracy to –22,3. Co za tym idzie, wskaźnik Love Your Work wynosi –18 i jest zbliżony do wyników badań z pierwszej połowy 2023. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

*Ocena mierzona na skali -100 do +100; wynik liczony jako różnica pomiędzy ocenami 9-10 i 1-6. 

Doradcy najmniej… niezadowoleni

Pracownicy z sektorów doradztwa, usług prawnych i finansowych najwyżej oceniają swoich pracodawców oraz swoje biura, aczkolwiek ocena i tak pozostaje ujemna (wskaźnik LYW = –11,7*). Najmniej usatysfakcjonowaną grupą zawodową są pracownicy z branż sprzedaży i marketingu (wskaźnik LYW = –48,6) oraz logistyki (wskaźnik LYW = –34,7). Pracownicy ostatniej wymienionej grupy oceniają bardzo nisko również swoich pracodawców i biura, w których pracują. 

Dane dotyczące satysfakcji pracowników z różnych branż wskazują na potrzebę zwrócenia większej uwagi na proekologiczne postawy pracowników z branży sprzedaży i marketingu. Pracodawcy powinni aktywnie działać na rzecz zapewnienia im odpowiednich warunków oraz wsparcia, aby tworzyć bardziej zrównoważone ekologicznie i satysfakcjonujące środowisko pracy. 

*Ocena mierzona na skali -100 do +100; wynik liczony jako różnica pomiędzy ocenami 9-10 i 1-6. 

W raporcie Nuvalu Polska „EKOBAROMETR – ZIELONO W BIURZE” zawarte zostały szczegółowe wyniki dotyczące ocen pracowników z różnych branż na temat inicjatyw, jakości biur oraz podnoszenia świadomości w kontekście ekologii. 

Zmniejszenie liczby niezadowolonych pracowników wymaga zrozumienia przez organizację ich oczekiwań i potrzeb również w kontekście edukacji i aktywizacji w działania proekologiczne. Dbając o ekologię w miejscu pracy, pracodawca pokazuje, że firma troszczy się o przyszłość planety, ale też o swoich pracowników. Jakie konkretne działania mogą mieć na to wpływ według dostępnych danych? 

Co wpływa na stosunek do pracy – ukryte czynniki

Spośród wszystkich pytań zadanym osobom badanym, poprzez analizę czynnikową (metoda statystyczna, która pozwala poznać relację pomiędzy zmiennymi wykraczającymi poza deklaracje) wyodrębniono 3 czynniki około-ekologiczne mające silny wpływ na wskaźnik zadowolenia z pracy – Love Your Work.

 „Optymalizacja przestrzeni pod kątem komfortu pracy” (t = 2,9) jest kluczowym, praktycznym działaniem z zakresu ekologii wpływającym na zadowolenie pracowników – na ten czynnik składają się między innymi systemy i rozwiązania mające wpływ na bezpośrednie i fizyczne odczucia pracowników, jak cyrkulacja powietrza i komfort akustyczny. 

Drugi czynnik składający się z więcej niż jednego pytania to podstawowe działania z zakresu oszczędzania energii. Są to aktywności ściśle powiązane z ekonomizacją firmy, czyli stosowanie energooszczędnych sprzętów i żarówek oraz segregacja śmieci – jest to działanie zauważane przez pracowników i jednocześnie mające silny wpływ na pozytywną ocenę pracodawcy. 

Najsilniejszy wpływ ma jednak czynnik składający się z pojedynczego pytania odpowiadający na stwierdzenie: „Moim zdaniem pracodawca w ogóle nie dba o ekologię”. Firmy, które nie przywiązują dużej wagi do działań proekologicznych, mogą odczuwać brak zrozumienia ze strony pracowników, którzy coraz częściej dostrzegają konieczność dbania o środowisko. Pracownicy, którym zależy na ekologii i odpowiedzialności społecznej, mogą czuć się mniej zaangażowani i zmotywowani widząc, że ich firma nie podejmuje odpowiednich działań w tej dziedzinie. Warto zatem, aby organizacje zbadały stanowisko pracowników w tych kwestiach i podjęły ryzyko związane z wprowadzaniem odpowiednich zmian. 

*Statystyka „t” powstaje na podstawie testowania różnic średnich wyników w dwóch grupach. Znak dodatni / ujemny – jeżeli statystyka ‘t’ jest dodatnia oznacza to, że związek pomiędzy daną zmienną a zmienną zależną jest pozytywny tj., jeśli rośnie wynik na zmiennej wyjaśniającej, rośnie też wynik na zmiennej zależnej. Minus z kolei mówi o zależności odwrotnej – im wyższy wynik na zmiennej wyjaśniającej, tym niższy wynik na zmiennej zależnej. 

Oczekiwania vs. rzeczywistość?

Jakie działania są natomiast podejmowane przez polskie firmy? W czołówce inicjatyw podejmowanych przez organizacje na rzecz ekologii, które zauważają pracownicy są: wymiana oświetlenia na energooszczędne, zakup pojemników do segregacji śmieci, czy zakup sprzętu klasy A+ / A++ / A+++.   

Jak widać mamy tu zagospodarowany przede wszystkim drugi czynnik – “Podstawowe działania z zakresu oszczędzania energii”. Pracownicy nie zauważają natomiast działań związanych z ekonomizacja i optymalizacja miejsca pracy w biurze. Najprostszy do wdrożenie element jak “Umieszczanie roślin na terenie firmy/biura” deklaruje jedynie 23% ankietowanych! Wprowadzenie takich działań i rozwiązań, które mają też bardziej bezpośredni wpływ na komfort pracy a nie tylko oszczędność (lub też odpowiednia o nich komunikacja) może w znaczący sposób podnieść ogólną satysfakcję z pracy. Rolę edukacji podkreśla też kolejny zbadany obszar, czyli wiedza na temat podstawowych pojęć. 

Na bakier z certyfikatami – wiemy nadal mało

Wyniki badania wskazują, że 64% pracowników nie zna żadnego terminu i pojęcia związanego ze zrównoważonym rozwojem i ekologią. Termin CSR czy ESG funkcjonują już od wielu lat i są podstawą w budowaniu strategii organizacji, uwzględniającej aspekty środowiskowe. Nawet w przypadku tak szablonowych terminów badanie wykazuję, że są one znane tylko 10% badanym.  

– Uzyskane informacje z analizy EKObarometru są zatem niepokojące i sygnalizują istotne wyzwania w zakresie budowania świadomości ekologicznej w miejscu pracy wielu organizacji. Czyny i działania są ważniejsze niż słowa. Jestem zdania, że zrozumienie terminologii i pojęć związanych z ekorozwojem jest kluczowe dla skutecznego zaangażowania pracowników w inicjatywy proekologiczne w organizacji. Dlatego ważne jest, aby firmy aktywnie promowały kulturę zrównoważonego rozwoju i ekologiczne podejście do biznesu – mówi Bartosz Kozieł, Członek Zarządu Nuvalu Polska.  

Główny wniosek: proste działania + komunikacja 

Promowanie działań proekologicznych to dziś jedno z kluczowych wyzwań, z jakimi się mierzymy. Wciąż jednak nie jest to popularna praktyka w wielu miejscach, w tym także w środowisku biznesowym. Propagowanie działań na rzecz ekologii nie tylko przyczynia się do ochrony naszej planety, ale może także tworzyć korzystne warunki pracy i wpływać pozytywnie na zadowolenie pracowników, ich motywację i efektywność. Ponad 35% firm nadal nie podejmuje tego typu działań, 7% firm robi to jedynie raz na kilka lat. To nie tylko utrudnia osiągnięcie celów ekologicznych, ale także odbija się na naszej zdolności do tworzenia przyjaznych i zdrowych środowisk pracy. 

Jak wynika z opisanej wcześniej analizy czynnikowej, czasem wystarczą naprawdę proste działania około – ekologiczne, aby podnieść satysfakcję z pracy i skłonność do polecania pracodawcy. Oczywiście pracownicy muszą mieć ich świadomość – stąd duża rola komunikacji między obiema stronami. 

Pełna wersja raportu do pobrania.