Jak więc przyciągnąć do siebie użytkownika i wyróżnić się spośród konkurencji? Jak zachęcić go do kliknięcia akurat w naszą stronę www?
Moglibyśmy zoptymalizować title oraz description poprzez zastosowanie wyrażeń zachęcających to interakcji – tzw. Call to Action. Stosując odpowiednie wyrażenia: „Zobacz tutaj”, „Najtańsze …” „Kliknij teraz”, możemy zachęcić internautów do wejścia na naszą stronę, zwiększając tym samym ruch i CTR – podobna metoda stosowana jest w reklamach AdWords, tam ten sposób tworzenia reklamy znany jest od dawna. Należy zadać sobie pytanie: czy ta metoda nadal jest skuteczna w SERP i czy nie można zastosować innego rodzaju „wabik” do zwrócenia uwagi użytkownika? Tak naprawdę znajdujemy się w takim momencie rozwoju Internetu, że prawie każdy serwis znajdujący się w Top10 odpowiednio optymalizuje meta tagi, zachęcając nas do kliknięć.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Pomocą dłoń wyciąga do nas sama wyszukiwarka Google. Wyniki Google zmieniły się w ostatnich latach w sposób znaczący, pojawiły się nie tylko nowe funkcjonalności, ale zmienił się również sam sposób prezentowania danych. Dzięki zastosowaniu odpowiednich znaczników na naszej stronie, algorytmy są w stanie pobrać otagowane informacje i wyświetlić je bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Jest to dobra okazja do tego, aby niewielkimi środkami wzbogacić wynik wyszukiwania dla naszej strony i wyróżnić się na tle konkurencji.
Google w wynikach wyszukiwania wykorzystuje fragmenty rozszerzone między innymi do:
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
- Produktów
- Przepisów
- Recenzji i ocen
- Wydarzeń
- Aplikacji
Dodatkowymi informacjami jakie mogą pojawić się obok naszej strony są:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Breadcrumbs
- Sitelinks Serach Box
Pełna dokumentacja znajduje się pod adresem developers.google.com
Wdrożenie dla produktów
Fragmenty rozszerzone mogą zostać użyte do otagowania dowolnego produktu praktycznie w każdym sklepie internetowym. Pod wynikiem naszej strony mogą pojawić dodatkowe informacje zawierające cenę, ocenę produktu w formie gwiazdek czy ilość opinii. Tego typu rozszerzenie jest bardzo widoczne w wynikach wyszukiwania i znacznie wyróżnia się na tle konkurencji.
Przykładowe wykorzystywane znaczniki do opisu pojedynczych produktów (pełna lista znaczników wraz z dokładnym opisem wykorzystania znajduje się na stronie)
Przykładowy wynik wyszukiwania wraz z wyświetlanym fragmentem rozszerzonym.
Wdrożenie dla przepisów
Aby mieć szansę na pojawianie się dodatkowych elementów przy naszej stronie z przepisem należy wykorzystać co najmniej:
- Zdjęcie
- Informację o czasie przygotowania, gotowania
- Informację o wartościach odżywczych
- Ocenę przepisu
Przykładowe wykorzystywane znaczniki do opisu przepisów (pełna lista wykorzystywanych elementów dostępna jest na pod adresem schema.org)
Obok naszej strony mogą pojawić się nie tylko informacje takie jak ocena, czas przygotowania, ale, co bardzo istotne, zdjęcie danego przepisu, które bardzo wyróżnia naszą stronę na tle konkurencji.
Prezentacja fragmentów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania na frazę „kremowa zupa z dyni”:
Jak widać w wynikach SERP serwis kuchnialidla.pl w porównaniu z konkurencją wydaje się być zupełnie niewidoczny, naszą uwagę od razu przyciągają pozostałe strony, w których zostały wykorzystane fragmenty rozszerzone.
Wdrożenie dla Recenzje i oceny
Tego typy fragmenty możemy zastosować to tagownia opinii na temat filmów, produktów, artykułów, miejsc, np. restauracji. Tak naprawdę te znaczniki możemy wykorzystać wszędzie tam, gdzie użytkownik ma możliwość wystawienia oceny i recenzji/opinii.
Przykładowe wykorzystywane znaczniki (pełna lista znaczników znajduje się na stronie schema.org)
Przykładowy widok w wynikach wyszukiwania z oceną filmu.
Wydarzenia
Znacznikami możemy otagować szczegółowe informacje dla większości wydarzeń, np. koncertów, festiwali, wystaw etc., czyli wszędzie tam gdzie mamy określone miejsce, datę oraz godzinę danego wydarzenia. Zalecane jest stosowanie tych znaczników na stronach agregujących wydarzenia.
Wymagane znaczniki wykorzystywane do tagowania wydarzeń (pełna lista opcjonalnych znaczników z jakich możemy skorzystać znajduje się na stronie schema.org):
Przykładowy wynik wyszukiwania wykorzystujący znaczniki wydarzeń
Jak widać z powyższego przykładu, wynik znacznie wyróżnia się na tle strony nieposiadającej wdrożonych mikroformatów:
Aplikacje
Wykorzystywane i wyświetlane znaczniki dla aplikacji są bardzo zbliżone do już wyżej wymienionych. Oprócz standardowych informacji, jak powszechnie stosowna ocena aplikacji czy opis, możemy wykorzystać fragmenty rozszerzone dotyczące np. platformy na jaką przeznaczona jest dana aplikacja czy opłat związanych z jej zakupem.
Dla każdego rodzaju aplikacji (w zależności jaki produkt tagujemy) możemy wykorzystać dodatkowe znaczniki odpowiednie dla:
- Aplikacji mobilnych – http://schema.org/MobileApplication
- Gier video – http://schema.org/VideoGame
- Aplikacji na stronach internetowych – http://schema.org/WebApplication
Pełna lista specyfikacji znajduje się na stronie schema.org.
Przykładowe znaczniki wykorzystywane do opisu aplikacji
Przykładowy wynik wyszukiwania wykorzystujący znaczniki aplikacji
Breadcrumbs
Znacznikami możemy również tagować dodatkową ścieżkę nawigacyjną czyli tzw. okruszki. Dzięki temu pod nazwą strony zamiast standardowego adresu URL pojawi się dodatkowe menu nawigacyjne, za pomocą którego użytkownik może przenieść się do wybranej przez siebie części serwisu (zgodnie ze wskazaną hierarchią)
Samo wdrożenie jest dość proste i nie wymaga złożonych prac programistycznych:
<div itemscope itemtype=”http://data-vocabulary.org/Breadcrumb”>
<a href=”http://www.example.com/dresses” itemprop=”url”>
<span itemprop=”title”>Dresses</span> </a>
</div>
<div itemscope itemtype=”http://data-vocabulary.org/Breadcrumb”>
<a href=”http://www.example.com/dresses/real” itemprop=”url”>
<span itemprop=”title”>Real Dresses</span> </a>
</div>
<div itemscope itemtype=”http://data-vocabulary.org/Breadcrumb”>
<a href=”http://www.example.com/clothes/dresses/real/green” itemprop=”url”>
<span itemprop=”title”>Real Green Dresses</span></a>
</div>
Wygląd strony w wynikach wyszukiwania
Sitelinks Serach Box
Stosunkowo nowym dodatkowym elementem jaki pojawił się w wyszukiwarce Google jest „Search Box”. Jest to dodatkowe okno, z którego może skorzystać użytkownik do wyszukania informacji w obrębie serwisu. „Search box” pojawia się głównie na zapytania brandowe. Jak informuje Google, jego pojawienie się nie zależy jedynie od samego poprawnego wdrożenia, a od wielu innych czynników, które są brane pod uwagę.
Przykład strony wykorzystującej „Sitelink Search Box”
Jak to zrobić?
Wdrożenie fragmentów rozszerzonych nie jest skomplikowanym zadaniem – wymaga jednak pewnej ingerencji w kod HTML. Zadaniem webdevelopera lub programisty jest otagowanie informacji na stronie, stosując przeznaczone do tego odpowiednie znaczniki.
Google udostępnia trzy standardy jakie możemy wykorzystać tego celu, są to: mikrodane, RDFa oraz JSON-LD. W większości przypadków zalecane jest korzystanie z mikrodanych lub standardu RDFa – jednak najczęściej spotykanym i wykorzystywanym standardem są znaczniki mikrodanych.
Przykład wdrożenia mikrodanych dla produktu.
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Product”>
<a itemprop=”url” href=”http://adresurl.com/Przykladowy-adres-produktu”><div itemprop=”name”><strong>Nazwa produktu</strong></div>
</a>
<div itemprop=”description”>Opis produktu</div>
<div itemprop=”brand” itemscope itemtype=”http://schema.org/Organization”>
<span itemprop=”name”>Nazwa producenta</span></div>
<div>Model: <span itemprop=”model”>Model produktu</span></div>
<div>Product ID: <span itemprop=”productID”>Identyfikator produktu</span></div>
<div itemprop=”aggregateRating” itemscope itemtype=”http://schema.org/AggregateRating”>
<span itemprop=”ratingValue”>5</span> based on <span itemprop=”reviewCount”>10</span> reviews</div>
<div itemprop=”offers” itemscope itemtype=”http://schema.org/Offer”><span itemprop=”price”>120</span><link itemprop=”itemCondition” href=”http://schema.org/NewCondition” />Nowy</div></div>
Jak widać samo otagowanie kodu nie jest rzeczą skomplikowaną – w sieci znajdziemy wiele darmowych generatorów, które mogą nam pomóc w odpowiednim tagowaniu informacji.
Istotną rzeczą jaką powinniśmy zrobić jest przetestowanie naszego kodu, dzięki czemu będziemy mieli pewność, że nasze wdrożenie jest poprawne i nie generuje żadnych błędów. Dla ułatwienia wdrożenia oraz pracy z mikroformatami Google udostępnia odpowiednie środowisko pracy, które znajdziemy pod adresem: developers.google.com. Za pomocą strony nie tylko możemy przetestować nasz kod, ale stworzyć go od podstaw. Testowi możemy poddać zarówno całe adresy URL, sprawdzając wszystkie mikroformaty jakie zostały zastosowane na stronie, jak i pojedyncze fragmenty kodu HTML.
Dodatkowo na stronie znajdziemy wiele przykładów wdrożenia poszczególnych mikroformatów, które możemy wykorzystać jako bazę do stworzenia własnego kodu.
Poniżej wynik testu naszego kod:
Jak widać z okna po prawej stronie nasz kod jest poprawny – w razie pojawienia się jakichkolwiek błędów, ewentualną edycję możemy przeprowadzić bezpośrednio w kodzie, co znacznie ułatwia i przyspiesza pracę.
Możliwości zastosowania fragmentów rozszerzonych są bardzo szerokie, a otagowane informacje Google może wykorzystać na wiele sposobów. Powyższe przykłady stanowią dobry wyraz tego, jak wykorzystując odpowiednie tagi, w prosty sposób można wzbogacić wyniki wyszukiwania. Dużą i istotną zaletą stosowania mikroformatów jest nie tylko większe zaangażowanie użytkownika, ale, co chyba najważniejsze, zwiększenie CTR i ruchu na stronie nawet o kilkadziesiąt procent.
Pojawienie się na stronie wynikowej Google mikroformatów znacznie zmieniło zachowania użytkowników, którzy chętniej klikają w strony wykorzystujące mikroformaty.
Badanie wykonane w 2014 przez mediative.com pokazuje zainteresowanie użytkowników dla stron wykorzystujących rich snippets.
Źródło: https://moz.com
Jak widać strony znajdujące się na 5-6 pozycji z wyświetlanym rich nippets były równie chętnie klikane jak strona znajdująca się na pierwszym miejscu. W efekcie, nawet jeżeli nasza strona znajduje się na odległej pozycji, a ma wdrożone rich snippets, ma podobne szanse na kliknięcie jak strona znajdująca się na pierwszej pozycji (jest po prostu bardziej interesująca i bardziej przyciąga uwagę), co w znacznym stopniu może wpłynąć na zwiększenie zarówno ruchu, jak i sprzedaży. Samo wdrożenie nie wymaga ani skomplikowanych działań, ani dużej ingerencji w wygląd samego serwisu – jeżeli na naszej stronie znajdują się informacje, które można odpowiednio otagować, zalecamy, aby to zrobić.