Raport „Prestiże i wstydy Zetek” stanowi bardziej rozbudowaną kontynuacją jednego z wystąpień, które miało miejsce podczas konferencji INSUMMIT Youth. Raport rozwinięto jednak o etno perspektywę, ilościową walidację i TikTok dive.
Twórcy i twórczynie raportu piszą: „zasilani głębokim zaciekawieniem otaczającym nas światem, postanowiliśmy podjąć wyzwanie wyjścia poza nasze bańki; gotowi na ryzyko utraty równowagi, w zamian za odkrycie czegoś zupełnie nowego; była to intensywna podroż, a dla niektórych wpisała się w pierwsze doświadczenia z badaniami etnograficznymi!”.
Zobacz również
Najważniejsze wnioski z raportu
- Kategorie, które ułatwiają Zetkom zdobycie uznania i prestiżu wśród rówieśników to między innymi: outfit (ubiór), gadżety, interesujące hobby czy bycie autentycznym.
- Dla Zetek cringem są między innymi: kiczowate dodatki (np. w panterkę), ubrania z dużym logo, ubrania niedopasowane do okazji, niemodne ubrania (np. rurki).
- Zetki lubią wyrażać siebie za pomocą gadżetów, mogą to być przykładowo słuchawki (dla audiofilki) czy konsola do gier (dla gamera).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Im bardziej unikalne zainteresowanie, tym większy flex. Jak się okazuje, Zetki uwielbiają mieć swoje oryginalne pasje, z których są dumne.
- Zetki chcą „być cool”. Przejawia się to nie tylko w aspekcie wizualnym, ale przede wszystkim w pewności siebie, samoakceptacji czy odważnym wyrażaniu siebie.
Pełny raport dostępny do pobrania na stronie.
Metodologia badania
- Etno perspektywa
W okresie od 20 lutego 2024 roku do 20 marca 2024 roku, grupa młodych badaczek i badaczy, przeprowadziła łącznie 15 wywiadów etnograficznych z młodzieżą w wieku od 14 do 21 lat (aby
zachować anonimowość – w cytatach umieszczonych w raporcie zostały zmienione imiona uczestników i uczestniczek badania). Celem wywiadów było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak młodzi ludzie
postrzegają kategorię prestiżu (flexu) i wstydu (cringe’u).
- Ilościowa walidacja
Żeby uniknąć anegdotyczności danych etnograficznych, zwalidowano podejście do prestiżu i wstydu Generacji Zet, korzystając z badania CAWI na próbie 600 osób w wieku od 15 do 26 lat. Ankieta miała na celu zebranie danych statystycznych dotyczących poglądów, preferencji i zachowań tej grupy wiekowej.
- TikTok dive
Dodatkowo przeprowadzono analizę treści na platformie TikTok, skupiając się na materiałach publikowanych przez młodzież. Celem analizy było zidentyfikowanie głównych tematów, trendów oraz sposobów, w jaki młodzi ludzie komunikują się i wyrażają swoje opinie w mediach społecznościowych.
Zdjęcie główne: PTBRiO