Zdjęcie royalty free z Fotolia
Promocje konsumenckie, jak również programy lojalnościowe mogą przynieść każdej marce wiele wymiernych korzyści. Najpopularniejszą z nich jest oczywiście aktywizacja sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że tego typu działania mogą równie dobrze służyć budowaniu relacji i lojalności klientów, a także pomagać w umacnianiu wizerunku naszej marki. Jednak by osiągnąć powyższe cele, musimy pamiętać o kliku istotnych zasadach związanych z planowaniem i przeprowadzaniem tego typu akcji [czytaj więcej: 10 porad, jak zorganizować skuteczną promocję konsumencką z nagrodami].
Zobacz również
Często spotykanym mitem dotyczącym promocji konsumenckich jest przekonanie, że tego typu działania zarezerwowane są tylko dla największych marek, m.in. ze względu na wysokie koszty ich organizacji. Jak jest w rzeczywistości?
– Promocje konsumenckie to nic innego jak system bodźców, stymulujący klientów końcowych głównie do wzrostu częstotliwości i wielkości zakupów. Prawidłowo przygotowane, nie tylko wpływają na aktywizację sprzedaży, ale równie mocno wspierają dotarcie do potencjalnych konsumentów, powiększając tym samym grono stałych klientów firmy – mówi Dagmara Drozd, Kierownik Departamentu Marketingu Relacji, Grupa VSC – Na rynku marketingu relacji działamy już od ponad 15 lat i to doświadczenie pozwala nam postawić tezę, że promocja konsumencka nie jest zarezerwowana wyłącznie dla największych firm. Istnieje wiele sposobów na przeprowadzenie skutecznej promocji konsumenckiej przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów jej wprowadzenia.
Podobnego zdania jest również Łukasz Wysokiński, Project Manager, Cursor SA, który zwraca uwagę na to, że przygotowanie i prowadzenie programu lojalnościowego często jest wielokrotnie tańsze niż wdrożenie dużej kampanii reklamowej, a przy tym pozwala precyzyjnie stymulować i mierzyć efekty działań w wybranych grupach odbiorców:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Bazując na własnych doświadczeniach i badaniach rynkowych w naszym przekonaniu jednym z bardziej efektywnych narzędzi na czas spowolnienia gospodarczego są programy lojalnościowe oraz dobrze przemyślane programy motywacyjne. W sytuacji globalnego kryzysu, a co za tym idzie cięcia budżetów organizacji, zarówno gigantów o zasięgu globalnym jak i mniejszych przedsiębiorstw funkcjonujących na rynkach lokalnych, programy lojalnościowe stają się lokomotywą strategii marketingowej na cały rok, ponieważ działają precyzyjniej od kampanii reklamowych ATL i są znacznie tańsze.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kluczowym aspektem udanej promocji konsumenckiej jest, na co zwraca uwagę wielu ekspertów, prosta i zrozumiała mechanika całej akcji.
– Każdy producent może z powodzeniem zwrócić uwagę konsumentów na swoje produkty poprzez ciekawą i dobrze przemyślaną promocję – mówi Małgorzata Warda, Dyrektor Handlowy Groupe SEB Polska – Istotną rolę odgrywać będzie tutaj jej mechanizm. Wiele działów marketingu ma tendencje do komplikowania całego procesu. Często jeszcze spotykamy się z takimi sytuacjami, w których konsument musi sięgnąć po nożyczki, coś wyciąć, udać się na pocztę, wysłać list i czekać na możliwą wygraną. Dziś bardzo mocno zauważalny jest trend poszukiwania przez konsumentów prostoty – konsumenci nie chcą tracić niepotrzebnie czasu na wypełnianie formalności związanych z nagrodą, chcą otrzymać ją możliwie szybko i bezproblemowo, najlepiej na poziomie punktu sprzedaży. Jeśli mechanizm promocji będzie zbyt skomplikowany lub, tak również bywa, niezrozumiały, konsumenci najpewniej nie podejmą trudu wzięcia udziału w naszej akcji.
Coraz popularniejsze stają się obecnie programy lojalnościowe. Ich popularność rośnie zauważalnie m.in. wśród sieci handlowych. Kiedyś były one domeną tych największych, takich jak Makro Cash and Carry, Real, Tesco czy Auchan. Tymczasem dziś własne pogramy lojalnościowe posiadają również Alma, Freshmarket (Żabka), sieć delikatesów CEZAR, a także wielu innych.
– Zasada, że odzyskanie straconego klienta jest pięciokrotnie droższe od pozyskania nowego, dotyczy większości podmiotów rynkowych. W związku z czym, nie tylko duże korporacje muszą dbać o utrzymywanie lojalności starych klientów – mówi Paweł Wolski, Kierownik Działu Zakupów B2B, No Limit E- Logistyka – Mniejsze firmy również mogą organizować programy lojalnościowe, chociaż ich skala musi być dostosowana do skali prowadzonego biznesu. I nie zawsze będą to programy kierowane do konsumentów, równie skuteczne mogą być działania kierowane do partnerów biznesowych. Skala i zasięg dotarcia zależą od możliwości budżetowych właściciela programu z jednej strony oraz rozpoznawalności marki oraz zasięgu działalności z drugiej.
Co ważne programy lojalnościowe są narzędziami, które sprawdzają się w różnego rodzaju branżach.
– Pracujemy nad wieloma programami lojalnościowymi z różnymi podmiotami – zarówno aptekami, stacjami benzynowymi, jak również innego typu firmami. Są to wielkie marki, ale także te mniejsze, chociaż równie dynamiczne – mówi Małgorzata Warda, Groupe SEB Polska – Jesteśmy pionierem na polskim rynku, jeśli chodzi o programy lojalnościowe z sieciami handlowymi. Przeprowadziliśmy udane i ciekawe akcje wspólnie m.in. z Makro Cash and Carry i Kauflandem. Mechanizm, który polegał na tym, że klient zbierał naklejki za dokonane zakupy na specjalnie przygotowanych kartach, które uprawniały go do późniejszych zakupów ze zniżką, przynosił bardzo dobre efekty. Zaczynaliśmy kilka lat temu, a dziś zainteresowanie tego typu działaniami stale się zwiększa. Programami lojalnościowymi coraz bardziej interesują się również banki – jednym z naszych klientów jest m.in. ING Bank Śląski.
Tak więc promocje konsumenckie i programy lojalnościowe stają się dziś coraz popularniejszym narzędziem w walce o klienta, przy czym należy pamiętać, że nie są one orężem zarezerwowanym jedynie dla największych korporacji. Prosty (ale również ciekawy!) mechanizm, atrakcyjne nagrody – to przecież właśnie one najmocniej motywują konsumentów do wzięcia udziału w naszej akcji [czytaj więcej: Jak wybrać nagrody do promocji konsumenckiej], klarowna komunikacja oraz dobór odpowiednich, sprawdzonych partnerów to w największym skrócie przepis na udaną akcję promocyjną [czytaj więcej: 10 porad, jak zorganizować skuteczną promocję konsumencką z nagrodami].