Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 1 [ANALIZA]

Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów w e-commerce w 2024 roku cz. 1 [ANALIZA]
Jakie są najlepsze blogi sklepów internetowych? Co robią dobrze liderzy poszczególnych branż? Nad jakimi elementami powinni jeszcze popracować, aby zmaksymalizować efekty z działań content marketingowych i SEO? Przeczytaj krótką analizę blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto.
O autorze
5 min czytania 2024-10-02

Zespół Elephate w najnowszym raporcie „Ranking blogów w e-commerce, edycja 2024” przeanalizował aż 524 sklepy z 32 branż. 

W cyklu artykułów przyjrzymy się blogom, które w poszczególnych branżach pozyskują największy ruch organiczny.

W części pierwszej przeanalizujemy blogi z następujących kategorii:

Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów 

Przekonaj się, za co warto wyróżnić blogi e-commerce marek Cersanit, Florina, Swiss i Castorama.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Armatura łazienkowa

Sekcja contentowa marki Cersanit została podzielona na 4 główne kategorie: Inspirujące pomysły, gdzie publikowane są wskazówki dotyczące aranżacji przestrzeni łazienki, Porady eksperta – jak sama nazwa wskazuje, artykuły pisane są przez specjalistów i odpowiadają na bolączki odbiorców związane z urządzeniem przestrzeni łazienki i doborem wyposażenia, Poza tym mamy jeszcze Filmy inspiracyjne oraz Filmy instruktażowe, dla czytelników, którzy preferują dynamiczne, graficzne treści. Poza tym prezentują one produkty z oferty marki.

Za to należą się brawa:

  • Artykuły targetują frazy kluczowe, które są często wyszukiwane przez potencjalnych klientów marki. Dzięki dywersyfikacji treści pozwalają również spojrzeć na tematykę urządzania łazienki szeroko i trafiać do odpowiedniej grupy docelowej na różnych etapach lejka. 
  • Wpisy zostały wzbogacone o estetyczne zdjęcia i kolaże prezentujące produkty z asortymentu Cersanit oraz boxy produktowe i linkowanie wewnętrzne, które wspiera sprzedaż. 
  • Blog wartościuje ruch na stronie poprzez sekcje „nasze aranżacje” oraz „zobacz kolejne porady w tej kategorii”, które proponują komplementarne treści i odpowiednio przenoszą użytkowników – ze względu na ich intencje – na kolejne podstrony i pozwalają zatrzymać ich na dłużej. Jest to szczególnie ważne z perspektywy SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony pod kątem organicznych wyników wyszukiwania) oraz UX (ang. User Experience, czyli doświadczenia użytkownika).

Warto poprawić: 

  • Warto zadbać o spójność wpisów i w każdym artykule zastosować właściwą strukturę nagłówków – od H1, czyli tytułu, przez H2 (nagłówek wyższego rzędu), dalej H3. Dodatkową zaletą byłoby również dodanie spisu treści, który ułatwiłby użytkownikom poruszanie się po wpisie i znalezienie interesującej go informacji. 
  • W przypadku niektórych artykułów znaczniki title (element HTML, który służy jako tytułu strony internetowej) są zbyt długie. 
  • Umieszczone w tekstach grafiki posiadają alt teksty (słowny opis tego, co znajduje się na obrazku czy zdjęciu umieszczonym w internecie), jednak nie zostały one właściwie zastosowane. W wielu przypadkach powielono w nich nagłówek, kiedy w rzeczywistości powinny one informować użytkownika o tym, co znajduje się na grafice. Mogą zawierać również frazę kluczową – o ile jest to zasadne. 

Przykładowo: piszemy artykuł dotyczący łazienki w stylu skandynawskim i pod tę frazę optymalizujemy tekst. Chcemy urozmaicić go estetycznym zdjęciem przedstawiającym białą łazienkę urządzoną w skandynawskim stylu, alt tekst mógłby brzmieć „Biała łazienka w stylu skandynawskim w jasnych kolorach – przykładowa aranżacja”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Artykuły gospodarstwa domowego

Blog Florina z największym ruchem organicznym w kategorii artykuły gospodarstwa domowego obejmuje 5 głównych kategorii. Publikowane w nim treści koncentrują się wokół przepisów kulinarnych, porad w zakresie designu i wyposażenia domu oraz trendów i nowości z życia marki. Wpisy nawiązują do asortymentu marki, która ma w swojej ofercie produkty do wyposażenia wewnętrznych przestrzeni gospodarstwa domowego. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Za to należą się brawa:

  • Tytuły publikacji przygotowano w zgodzie z dobrymi praktykami content marketingowymi.
  • Sekcja contentowa wartościuje ruch na stronie i wspiera sprzedaż poprzez kontekstowe linkowanie wewnętrzne kategorii produktów w treści i boxy z polecanymi produktami, które znajdują się na końcu wpisu.
  • W artykułach widoczne są daty publikacji, dzięki czemu użytkownicy mogą sprawdzić aktualność treści.

To warto poprawić: 

  • Z perspektywy SEO dobrze byłoby popracować nad meta description (tekst, który zawiera krótkie, zwykle 1-2 zdania podsumowanie zawartości strony). W większości artykułów są one zbyt krótkie i powiela się w nich ten sam tekst, co w przypadku atrybutu title.
  • Sekcja contentowa wymagałaby również optymalizacji i dopracowania pod kątem Core Web Vitals. 
  • Dodanie na początku tekstu spisu treści ułatwiłoby użytkownikom nawigację. 

Biżuteria i zegarki

Sekcja contentowa serwisu Swiss dostarcza informacji dla osób zainteresowanych zakupem zegarków i biżuterii. Artykuły poruszają tematy od porad dotyczących wyboru odpowiednich modeli, inspiracji sugerujących, jak dopasowywać zegarki i biżuterię do stylu ubioru bądź na konkretne okazje, po ciekawostki z branży, które mogą zainteresować użytkowników na różnych etapach lejka zakupowego. Content podzielono na kategorie takie jak Porady, Inspiracje, Świat zegarków, Ekskluzywnie, Nowości, co ułatwia nawigację po serwisie według indywidualnych zainteresowań użytkowników.

Za to należą się brawa:

  • Artykuły zostały dostosowane do fraz wyszukiwanych przez użytkowników, blogu.
  • Wpisy są zwięzłe, zwykle z kilkoma nagłówkami i krótkimi akapitami, koncentrując się na bezpośrednich odpowiedziach na pytania użytkowników.
  • Struktura publikacji została dopasowana zarówno do wymagań użytkowników, jak i wyszukiwarek – wpisy posiadają zoptymalizowany pod SEO title oraz meta description, na początku pojawia się spis treści, zachowano przejrzystość tekstu i właściwą strukturę nagłówków, w treści pojawia się linkowanie wewnętrzne do powiązanych tematycznie produktów, umieszczone w artykułach grafiki mają odpowiednią wielkość i wagę, co nie wpływa negatywnie na wskaźniki Core Web Vitals (raport Google, który pokazuje, jak szybko ładuje się dana strona).

To warto poprawić: 

  • Niewykorzystany potencjał pozostaje w linkach wewnętrznych – brakuje odnośników do kategorii produktowych oraz tematycznie powiązanych treści w obrębie bloga.
  • Nie wszystkie grafiki, które znajdują się we wpisach, posiadają alt teksty albo nie są one odpowiednio tworzone. W wielu publikacjach obrazki przedstawiające konkretne modele zegarków zostały opisane numerami. 
  • Warto byłoby dodać na blogu wewnętrzną wyszukiwarkę, ponieważ pomimo podziału na kategorie użytkownika ciężko będzie wyszukać wśród ponad 600 artykułów jeden interesujący ich wpis. 

Dom i ogród 

Sekcje contentowe marki Castorama realizują nie tylko cele edukacyjne, ale i wizerunkowe oraz sprzedażowe. Segmenty kuchnie.castorama.pl/, lazienki.castorama.pl/, mebleatomia.castorama.pl/ prezentują inspiracje oraz moduły, które ułatwiają użytkownikami zaprojektowanie swojego wymarzonego pomieszczenia i zachęcają go do kontaktu z marką w celu sfinalizowania projektu. Tymczasem porady i inspiracje dostarczają użytkownikowi profesjonalnych porad, kreatywnych pomysłów oraz praktycznych 

rozwiązań dla wymarzonego domu i ogrodu. Na stronie porad i inspiracji umieszczono sekcję „Co nowego”, w której znajdują się ostatnio opublikowane artykuły oraz segment „Na czasie”, gdzie pojawiają się aktualnie popularne treści. 

Za to należą się brawa:

  • Na końcu każdego artykułu znajduje się przycisk do góry, który jest ciekawym udogodnieniem dla użytkownika, aby nie musiał on scrollować ekranu w górę, np. chcąc wrócić do spisu treści bądź początku tekstu. 
  • We wpisach pojawia się data publikacji oraz aktualizacji treści. Marka nie pozostawia zatem opublikowanych treści samych sobie, tylko za pomocą recyklingu i aktualizacji starszych treści stale dba o ich aktualność i przydatność dla użytkownika.
  • Blog wspiera sprzedaż dwojako: za pomocą kontekstowego linkowania wewnętrznego w treści artykułów oraz boxów z polecanymi kategoriami produktowymi. 

To warto poprawić: 

  • Niektórym treściom przydałby się „lifting”. Warto zweryfikować, w których wpisach pojawiają się grafiki słabej jakości i podmienić je na lepiej przystosowane do możliwości CMS-a (ang. Content Management System, system zarządzania treścią), aby nie zakłócały odbioru całego artykułu. 
  • Przeanalizowanie podstawowych wskaźników Core Web Vitals (to trzy metryki Google: mierzą one prędkość ładowania strony, szybkość jej interakcji oraz stabilność layoutu) wskazuje, że doświadczenie użytkownika strony nie jest najlepsze. W celu jego poprawy warto np. przeprowadzić optymalizację grafik i zmienić ich format na WebP oraz stosować zdjęcia o określonych w kodzie wymiarach.
  • Warto dodać do artykułów autora – szczególnie do treści, w których pojawia się ramka „Porada eksperta”. Stworzenie podstrony autora z krótkim bio sprawi, że wpisy zyskają na wiarygodność i będą wspierać budowanie wizerunku eksperta. Dzięki temu blog i sama marka zdobędą większe zaufanie w oczach użytkowników.

Podsumowanie

Aby poznać pozostałe statystyki i konkretne taktyki, jak sklepy internetowe w różnych branżach pozyskują ruch organiczny za pomocą  sekcji contentowych, pobierz raport „Ranking blogów w e-commerce 2024” pod patronatem NowyMarketing.

PS NMInsights: Top blogów w e-commerce 2023 (ruch organiczny)