PrzeglądTygodnia [08-14.04.2025]: Kto zapłaci, gdy AI narozrabia, śpij jak Vincent van Gogh, spodnie Cheetos, aplikacja HomeGirl

PrzeglądTygodnia [08-14.04.2025]: Kto zapłaci, gdy AI narozrabia, śpij jak Vincent van Gogh, spodnie Cheetos, aplikacja HomeGirl
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 8 a 14 kwietnia 2025 roku.
O autorze
4 min czytania 2025-04-14

>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.

Newsy i artykuły tygodnia

  • Coraz większa autonomiczność systemów AI rodzi pytania o odpowiedzialność prawną. Czy da się pociągnąć maszynę do odpowiedzialności? A jeśli nie – kto poniesie konsekwencje jej działań? O tym pisze Patryk Bikowski (Kancelaria Chałas i Wspólnicy). >>> Czytaj więcej.

  • Na pytanie: dlaczego mamy problem z komunikacją marketingową polskiej martyrologii odpowiada w swoim tekście Wiktoria Czarnecka. >>> Czytaj więcej.
  • Dlaczego dziś potrzebujemy influencer marketingu? Jak nano i mikroinfluencerzy przekształcają podejście do reklamy? Między innymi o tym pisze w swoim tekście Pamela Kesner (TERRITORY Influence). >>> Czytaj więcej. To fragment artykułu, który ukazał się w Playbooku #1 o influencer marketingu >>
  • Raport VML The Future 100 ocenia, że już niebawem czeka nas kolejna rewolucja w kategorii urządzeń nasobnych – rozpowszechnienie inteligentnych okularów (ang. smart glasses). Czy rzeczywiście staną się one hitem? Na to pytania stara się odpowiedzieć w tekście Łukasz Jach-Bartha (VML). >>> Sprawdź.
  • O kluczowych aspektach neurodesignu i sposobach, w jakie można je zastosować w projektowaniu opakowań pisze Joanna Roszkowska (Studio DN). >>> Sprawdź.
  • Magdalena Tyburcy przygotowała analizę strategii reklamowej na rynku telekomunikacyjnym sieci: T-Mobile, Polkomtel, Orange oraz P4. >>> Sprawdź.

Kampanie i ciekawe akcje

  • Po tym, jak social media zalała fala grafik w trendzie Ghibli, przyszedł czas na coś nowego. Tym razem popularnością cieszy się przedstawienie zwierząt jako ludzi. Wszystko z pomocą ChatGPT. >>> Sprawdź.


  • Fundacja SEXEDPL, Fundacja IT Girls oraz agencja Brain przedstawiają aplikację HomeGirl. To rozwiązanie dedykowane kobietom i stworzone przez kobiety. Cel? Pomoc w dbaniu o ich komfort i bezpieczeństwo podczas powrotów do domu. >>> Sprawdź.


  • Ruszyła kampania „Popatrz, Posłuchaj, Połącz”. To wspólna akcja Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej oraz projektu „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, której celem jest promowania Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. >>> Sprawdź.
  • Fundacja Ptasie Horyzonty prowadzi wielkanocną akcję, w ramach której tworząc wirtualną e-kartkę z wizerunkiem sieweczki obrożnej, można wesprzeć ochronę tego uroczego ptaka przed wyginięciem. >>> Sprawdź.

  • Firma Mattel, producent lalek Barbie, zaprezentowała nową lalkę. Po raz pierwszy twarzą Kena został sportowiec. W tym celu podjęto współpracę z LeBronem Jamesem. >>> Sprawdź.

  • Chupa Chups dzieli się kampanią „Molecules of Fun, w ramach której powstały grafiki przedstawiające molekuły odpowiadające za dobre samopoczucie ułożone z… lizaków. >>> Sprawdź.

  • Cheetos wprowadza na rynek spodnie Cheetos Pants, które zostały zaprojektowane dokładnie w tym samym odcieniu, co serowe chrupki. W ten sposób można bez zmartwień wytrzeć w nie dłonie po zjedzeniu przekąski. >>> Sprawdź.
  • Miłośnicy sztuki mają okazję przenocować we wnętrzu inspirowanym słynnym dziełem Van Gogha „Pokój w Arles”. W miasteczku Charroux we Francji powstała wyjątkowa przestrzeń Airbnb, która przenosi gości prosto do wnętrza obrazu mistrza postimpresjonizmu. >>> Sprawdź.

  • Heineken zaprezentował „The Flipper”, czyli prototyp etui na telefon, które ma zachęcić do rozmów podczas spotkań, a nie sprawdzania powiadomień na smartfonach. >>> Sprawdź.

  • IKEA Greece wystartowała z kampanią „Wrong Beds”, w której zachęca do zakupu wygodnych łóżek i materacy, zwracając uwagę na to, że prawdziwie zmęczone osoby są w stanie zasnąć na jakimkolwiek meblu. >>> Sprawdź.

  • Twix prezentuje narzędzie AI „Twix Harmoniser”, które z nagrań głosowych tworzy harmonijne duety, by nawet najgorsze wiadomości mogły zostać lepiej odebrane. Funkcja jest dostępna na WhatsAppie. >>> Sprawdź.

  • W konkursie Kantar Creative Effectiveness Awards 2025 nagrodzono najlepsze reklamy roku, bazujące na technikach kreatywnych stosowanych przez marki w celu nawiązania więzi z konsumentami w epoce sztucznej inteligencji. Coca-Cola została nagrodzona za najbardziej kreatywną i najskuteczniejszą reklamę roku. >>> Sprawdź.

  • CIF Brazylia prezentuje kampanię „Sponsoring Dirty Mouth”. W ramach akcji nazwa marki pojawia się m.in. w podcastach i programach telewizyjnych, i zastępuje charakterystyczny dźwięk, stosowany do zagłuszania wulgaryzmów używanych przez uczestników nagrań. >>> Sprawdź.
  • „See us as individuals, not stereotypes” to kampania organizacji Autistica, która w humorystyczny sposób obala stereotypy na temat autyzmu. Akcja została zrealizowana w związku z, przypadającym w kwietniu, Międzynarodowym Miesiącem Akceptacji Autyzmu. >>> Sprawdź.

  • Z okazji świąt wielkanocnych powstała czekoladowa wersja słynnej torebki Egg Bag Louis Vuitton. Za wykonany z trzech rodzajów czekolady dodatek trzeba zapłacić kilkaset euro, ale chętnych nie brakuje. >>> Sprawdź.

Raporty

  • SHEIN i Bank Pekao S.A. to marki, które wykazywały szczególne zainteresowanie zarówno pokoleniem Gen Z, jak i silversami. Z kolei branżą z największymi zasięgami w grupie wiekowej 13–24 była bankowość, na czele z ING Bankiem Śląskim. Tak wynika z badań Sotrendera, który przeanalizował marki i ich działania w social mediach na przestrzeni 2024 roku. >>> Czytaj więcej.

  • Jak zmieniały się płace w komunikacji i marketingu przez ostatnie 10 lat? Ile zarabia dziś grafik czy copywriter? Sprawdź analizę Badania Płac i Stawek Godzinowych w 2025 roku przygotowaną przez SAR. >>> Czytaj więcej.


Wydarzenia

  • Podczas konferencji online „Influencer is not an idea”, 17 kwietnia o godz. 11 dowiesz się m.in. „Czy mniej znaczy więcej? Mikrospołeczności i nisze w influencer marketingu”, „Jak marki przestają mówić, a zaczynają słuchać?”, oraz „Czy podcast może być słupem reklamowym?”. Zapisz się już dziś i wyprzedź konkurencję. Organizatorem bezpłatnego wydarzenie jest agencja Lettly.

  • T-Mobile rusza z ogólnopolskim konkursem grantowym dla dziennikarzy i studentów dziennikarstwa „Voice Impact Award”. >>> Sprawdź szczegóły.

#PolecajkiNM

Sprawdź 46. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Tym razem polecamy:  

  • badanie „Jak Polacy dbają o zdrowie” serwisu Prezentmarzeń,
  • Social Media Trendbook 2025,
  • odcinek podcastu „Strefa Psyche Uniwersytet SWPS”, w którym dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska rozmawia z dr Ewą Jarczewską-Gercna temat tego, co naprawdę daje nam spełnienie,
  • odcinek podcastu „Mamy na to slajd!”, w którym Jakub Kwaczyński i Marta Ulman rozmawiają z Magdaleną Kozanowską na temat tego, czym jest efektywna kampania według agencji kreatywnej,
  • odcinek podcastu „Z buta w marketing”, w którym Oskar Lipiński rozmawia z Michałem Alsterem z firmy Kikfit na temat tego, jak sprzedawać produkty premium w e-commerce,
  • odcinek podcastu „Rozmowy na zapleczu”, w którym o skutecznych sposobach sprzedaży produktów wysokocenowych w B2B rozmawiają Ziemowit Rachoń oraz Grzegorz Frątczak.

PS PrzeglądTygodnia [01-07.04.2025]: Cześć Ciało w cyklu #OdKulis, przepis na okładkę książki, popkulturowe plakaty Lecha Poznań