PrzeglądTygodnia [18.02-24.02.25]: PLLuM, playbook o influencer marketingu, Toffiecrisp w InfluLAB, nocne SMS-y od IKEA

PrzeglądTygodnia [18.02-24.02.25]: PLLuM, playbook o influencer marketingu, Toffiecrisp w InfluLAB, nocne SMS-y od IKEA
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 18 a 24 lutego 2025 roku.
O autorze
4 min czytania 2025-02-24

>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia

Newsy i artykuły tygodnia

  • Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało polski model językowy PLLuM oraz plan jego rozwoju. >>> Sprawdź szczegóły
  • Playbook: Influencer marketing. Twórcy, marketerzy, agencje – gra o sukces – już dostępny! 185 stron pełnych trendów, przykładów i praktycznych wskazówek. >>> Pobierz i dołącz do gry.

  • W szóstym odcinku #InfluLAB Marta Polakow-Stepanow rozmawia z Tomaszem Berlakiem, twórcą internetowym znanym pod nazwą Toffiecrisp. Czy każda marka powinna pracować z TikTokerami? >>> Sprawdź.
  • W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy z dr Krystianem Dudkiem, prof. Akademii WSB, ekspertem ds. PR i marketingu politycznego, autorem kampanii wyborczych, autorem podcastu Prosto o PR.
  • Rozmawiamy z Bartoszem Wierzchowskim, Brand Marketing Managerem marki Farnell o tym, jak firma wykorzystała autorytet ekspertów do budowania pozycji lidera. >>> Czytaj więcej.
  • Czy okładka może „sprzedać” album muzyczny? Jak zmieniały się trendy dotyczące tworzenia coverów płyt w ostatnich latach? Odpowiedziami oraz przykładami swoich ulubionych projektów podzielili się Ewelina Muraszkiewicz – historyczka sztuki, menadżerka kultury i wieloletnia koordynatorka Konkursu 30/30, Rafał Szenrok – współzałożyciel Morski Studio Graficzne, strateg, wykładowca i juror oraz Mateusz Torzecki – kierownik działu wystaw i edukacji muzealnej Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. >>> Przeczytaj
  • Radosław Kaczmarek w swoim tekście zastanawia się nad tym, czy za trendozą kryje się faktyczne zrozumienie potrzeb klienta? >>> Czytaj więcej.
  • Tomasz Zagdan w swoim felietonie odpowiada na pytanie: czy Biedronka wprowadzi dynamiczne ustalanie cen w sklepach? >>> Czytaj więcej.
  • Angelika Garczyk pisze o K-pop marketing, o którym nie słyszałeś, czyli zarządzaniu wizerunkiem gwiazdy w trakcie służby wojskowej. >>> Czytaj więcej.
  • Prosty język i język łatwy (ETR) – jak pisać, by dotrzeć do każdego odbiorcy radzi Magdalena Wójcik. >>> Przeczytaj
  • Z „Raportu o kondycji polszczyzny w internecie w 2024 roku” dowiesz się, że Polacy najczęściej popełniają błąd w zapisie słowa „co niemiara”. >>> Czytaj więcej.

  • Raport Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” udowadnia m.in., że pomimo rosnącej popularności influencer marketingu, konsumenci stają się coraz bardziej krytyczni wobec twórców i oczekują większej transparentności oraz etycznego postępowania. >>> Sprawdź
  • 42% Polaków kupuje odzież w second handach równie często lub częściej niż w sklepach z produktami nowymi – wynika z raportu opublikowanego w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. >>> Sprawdź
  • Prezes UOKiK nałożył na biuro podróży Exim ponad 20 mln zł kary. Firma wprowadzała jednostronne zmiany w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie. >>> Czytaj więcej.
  • Instagram wprowadza nową opcję współpracy między twórcą a marką. Chodzi o Testimonials, czyli płatne komentarze pod wpisami firm na ich profilach. >>> Czytaj więcej.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • Fundacja POCIECHA po raz piąty wystartowała z kampanią „Zamień pączka na ciepły posiłek dla Dziecka”. Celem akcji jest walka z niedożywieniem dzieci uczęszczających do świetlic środowiskowych. >>> Sprawdź.
  • Ruszyła kampania „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku” Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, której celem jest zwrócenie uwagi na to, że pasję można i warto mieć niezależnie od wieku. A dobry wzrok jest do tego niezbędny. Sesję zdjęciową w ramach działań wykonał Przemek Dzienis. >>> Sprawdź.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Bank BNP Paribas rusza z akcją „Szkoła Jazdy z kartą kredytową”, w ramach której przekonuje, że „Nie tylko autem trzeba nauczyć się jeździć, zanim zacznie się go używać. Podobnie jest z kartą kredytową”. >>> Sprawdź.
  • Powstała limitowana edycja czekolad od E.Wedel i Tymbarka. >>> Sprawdź.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • IKEA sprawdziła, jak śpią Kanadyjczycy i wysyłała krótkie, nocne wiadomości o treści „Wstałeś?”. Na tych, którzy je odczytali i zareagowali, do odbioru czekały zniżki na materace. >>> Sprawdź.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Marka Cinnabon poinformowała klientów, że na Instagramie pojawił się profil @churrobon, który ma się podszywać pod oryginalny brand. Okazało się, że jest to element kampanii reklamowej. >>> Sprawdź.
  • Organizacja Child Focus uruchamia kampanię „The Unwearable Wardrobe”. Na Vinted powstało konto z ubraniami należącymi niegdyś do ofiar deepnudes. Tzw. deepnudes to spreparowane przy pomocy sztucznej inteligencji zdjęcia, których bohaterowie zostali pozbawieni ubrań. >>> Sprawdź.

  • Harley Davidson podczas przeglądu motocykli oferuje bezpłatne badania w celu rozpoznania raka prostaty. >>> Sprawdź.
  • Fundacja Digestive oraz LG2 wykorzystały papier toaletowy, aby podnieść świadomość na temat profilaktyki raka jelita grubego. W tym celu powstała kampania „Scanitary Paper”, w ramach której na papierze toaletowym umieszczono kody QR przekierowujące do platformy Clic Santé, w celu umówienia się na badanie kału. >>> Sprawdź.

  • W Korei Południowej powstała aplikacja My Dog Twin. Można dopasowywać w niej do siebie psy i ich przyszłych opiekunów. Wszystko po to, by czworonogi i ich miłośnicy znaleźli prawdziwy „match”. >>> Sprawdź.

  • Vanish w kampanii „Vanish Saves Your Uniform” przekonuje, że niewidoczne plamy usunie tylko szczera rozmowa z bliskimi. Opublikowana w sieci animacja skłania do rozmów na temat szkolnego znęcania się. >>> Sprawdź.
  • Powstał krój pisma na bazie graffiti, które pojawiło się na siedzibie londyńskiej agencji DUDE. Dochód ze sprzedaży „Fontu zemsty” ma wesprzeć organizację charytatywną. >>> Sprawdź.

  • Butikowa marka piwa BRLO stworzyła inicjatywę „Less Hate, More Hops”. Główna zasada: im mniej głosów prawicowa partia zdobędzie podczas wyborów do Bundestagu, tym tańsze piwo kupią klienci BRLO. >>> Sprawdź.
  • Zamknięte? To znak, że czas na przerwę. KitKat zdecydował się wesprzeć małych przedsiębiorców na Filipinach i udostępnił im KitKat Break Bar, czyli blokadę do drzwi w kształcie batonika. >>> Więcej o akcji

Wydarzenia

  • WEBINAR: Czy Twoja marka wyróżnia się z tłumu? Czy jest rozpoznawalna i zapada w pamięć konsumentów? Jeśli nie, czas to zmienić. Dołącz do webinaru i dowiedz się, jak budować markę, której nie sposób pomylić z żadną inną. Kiedy? 4 marca 2025 r. Godzina: 10:00–11:00. >>> Zapisz się już teraz.

#PolecajkiNM

Sprawdź 39. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Tym razem wspominamy między innymi o:   

  • Signs, czyli narzędziu internetowym opartym na działaniu AI (to efekt współpracy firmy NVIDIA, agencji kreatywnej Hello Monday/DEPT® i American Society for Deaf Children), którego celem jest zacieranie luk komunikacyjnych między społecznościami głuchych i słyszących,
  • podcaście „E-commerce oczami praktyków”, w którym gościnią jest Magda Nowacka – dyrektorka marketingu z 17-letnim doświadczeniem; tematami rozmowy są m.in. kulisy współpracy z Fame MMA oraz przepis na sprzedaż tak drogich produktów, jak złoto czy biżuteria premium,
  • podcaście „Strefa Designu Uniwersytetu SWPS; tematem odcinka są wyzwania twórców filmu i reklamy w obliczu zmieniających się oczekiwań odbiorców i wzrostu znaczenia AI – to właśnie na ten temat rozmawiają prowadzący – Miłosz Kozioł i naukowczyni oraz producentka wydarzeń kulturalnych – Agata Bisping.

PS PrzeglądTygodnia [11.02-17.02.25]: Karol Paciorek w #InfluLAB, zaręczyny w stylu LEGO, upoluj bilet na IAB HowTo: Wideo Marketing