PrzeglądTygodnia [28.01-03.02.25]: agenci AI, rządy Trumpa a marketing w Polsce, Malwina Bakalarz w #InfluLAB

PrzeglądTygodnia [28.01-03.02.25]: agenci AI, rządy Trumpa a marketing w Polsce, Malwina Bakalarz w #InfluLAB
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 28 stycznia a 3 lutego 2025 roku.
O autorze
4 min czytania 2025-02-03

>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.   

Newsy i artykuły tygodnia

  • W trzecim odcinku InfluLAB Marta Polakow-Stepanow rozmawia z Malwiną Bakalarz, influencerką znaną w sieci z profilu BakuFamily. Jakie błędy najczęściej popełniają agencje? Co sprawia, że kampanie odnoszą sukces? Posłuchaj podcastu.
  • Rezyliencja, Hobby Rulez, Logout i REL Insight – poznaj alter trendy przyszłości dla ciebie i twojej marki. Sprawdź, jak marki mogą wykorzystać Alter Trendy w strategii na 2025 rok.
  • Poznaj kolejną porcję grzechów polskiej reklamy. Decathlon został oskarżony o wprowadzanie w błąd konsumentów poprzez wizerunek aktora w fartuchu lekarskim w kampanii #Tak dla roweroterapii. Weleda została skrytykowana za nieprawdziwe oświadczenie o neutralności klimatycznej swoich produktów. MW FOOD, reklamując sos Łowicz, został oskarżony o wprowadzanie w błąd co do ilości warzyw w produkcie. We wszystkich trzech przypadkach, Komisja Etyki Reklamy uznała skargi za zasadne, stwierdzając, że reklamy wprowadzały konsumentów w błąd.
  • Przeczytaj kolejne podsumowania 2024 roku. Tym razem piszemy o gaming marketingu i e-sporcie, PR, marce Too Good To Go i influencer marketingu.
  • Jakie zmiany w obszarze marketingu w Polsce mogą wywołać rządy Donalda Trumpa? Swoją opinią podzielili się: Jacek Gadzinowski, dr Krystian Dudek oraz Anna Kuropatwa. Przeczytaj artykuł >>>
  • Kampania Lech „Łap chwile” w cyklu #OdKulis. Jak narodził się ta pomysł na tę kampanię? Jakie wyzwania towarzyszyły jej realizacji oraz jakie efekty udało się osiągnąć? Na pytania odpowiadają przedstawiciele zespołu marki Lech.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę startuje z akcją „PROszę o poMOC”, w ramach której koncentruje się na zdrowiu psychicznym najmłodszych i uczy, jak prosić o pomoc. Celem akcji jest przekonanie, że dbanie o własny dobrostan emocjonalny jest oznaką siły i sprawczości. A wszystko to przy pomocy komiksów.
  • Komitet Ochrony Praw Dziecka wraz z agencją You’re Welcome planują rozpoczęcie wspólnej inicjatywy „Poznaj bohaterów swojego dziecka”, która ma na celu przeanalizowanie i scharakteryzowanie postaci ze znanych bajek, by rodzice mogli dowiedzieć się, kim inspirują się ich dzieci.
  • W ramach akcji „Made to Share” marka czekolady Cadbury zachęca do celebrowania małych przejawów codziennej życzliwości. Z tej okazji stworzyła specjalne opakowania, które sprawiają, że dzielenie się jest jeszcze łatwiejsze.
  • Ruszyła kampania „Purradise” od Whiskas, w której twórcy prezentują wizję kociego raju. Sześć krain, a każda z nich po brzegi wypełniona tym, o czym marzą koty. 
  • Szwedzka marka Craft Sportswear we współpracy ze studentką Emelie Svensson, zrealizowała kampanię „The Routine Effect”, w której udowadnia, jak wiele benefitów niesie ze sobą regularne bieganie. Efekty akcji przez 10 tygodni były publikowane w prasie.
  • 23 stycznia obchodziliśmy Dzień Pisma Ręcznego. Z tej okazji marka chrupek Cheetos stworzyła „The Other Hand Font” (pol. czcionka drugiej ręki). Pomysł jest prosty: pokazać, jak wyglądają litery, sylaby i słowa zapisane dłonią niedominującą, czyli tą, której na co dzień nie używamy. 

Raporty

  • Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował treści dotyczące Jerzego Owsiaka i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy publikowane w mediach w dniach 1-22 stycznia 2025 roku. Sprawdź.
  • Najnowszy raport „Edelman Trust Barometer 2025” pokazuje alarmujący trend – obawy ekonomiczne przekształciły się w powszechne poczucie krzywdy społecznej. Tylko co trzeci respondent wierzy w lepszą przyszłość dla następnego pokolenia, a ponad 60% badanych uważa, że system faworyzuje elity kosztem zwykłych ludzi.
  • Sotrender podsumował 2024 rok na polskim Instagramie. Z analizy wynika, że najbardziej angażującym profilem na platformie był Suchar Codzienny.
  • Wykluczenie technologiczne Silversów (osób po 50 roku życia) to mit, który można odłożyć na półkę. W Polsce aż 97% osób w tym wieku korzysta z inteligentnych urządzeń. Najczęściej są to smartfony (93%) i laptopy (84%), a sportowe opaski lub smartwatche posiada 36% z nich. Między innymi takie wnioski płyną z badania Huawei CBG Polska. Sprawdź więcej.
  • eBilet podsumowuje 2024 rok na polskim rynku eventowym. W jakich wydarzeniach najchętniej brali udział Polacy? Sprawdź.
  • W internecie, telewizji i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade” – wynika z danych gemiusAdReal za grudzień 2024. Sprawdź raport.

#PolecajkiNM

Sprawdź 36. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Tym razem wspominamy o: 

  • raporcie „Niedobór talentów 2025”, który na LinkedInie przywołuje Joanna Owsian-Bryl,
  • podcaście „Z ciekawości: podcast o insightach, które robią robotę”, w którym posłuchasz o pieskach, biznesie i wielkiej imbie; Agata Kostrzewa i Jacek Wasilewski z Uniwersytetu Warszawskiego i Narrative Impact opowiadają m.in. o tym, co sprawia, że „psynki” napędzają biznes i nowe narracje komunikacyjne,
  • podcaście „Klientomania”, którego gościem jest Piotr Wojciechowski – doświadczony Customer Experience Manager; pierwsza część odcinka została natomiast poświęcona podsumowaniu 2024 roku z perspektywy CX-owego biznesu i rynku.

PS PrzeglądTygodnia [21.01-27.01.25]: niestereotypowi seniorzy w reklamach, kołysanka od IKEA, Karolina Gilon w #InfluLAB