Chcielibyśmy po krótce opowiedzieć, jakie metody reklamowe możemy wykorzystać w YouTube oraz jak wybrać odpowiedni dla nas kanał przekazu.
Kanały reklamowe w ramach AdWords dla wideo
Za pośrednictwem AdWords dla YouTube mamy do wykorzystania 2 kanały (do niedawna mieliśmy również możliwość korzystania z kanału In-Search, który obecnie zawiera się w kanale In-Display) wyświetlania reklam wideo:
Zobacz również
- In-Strem
- In-Display
W ramach kanału In-Stream reklamy wyświetlane są na początku odtwarzanego przez potencjalnego klienta klipu. Tutaj należy pamiętać, że reklama nie powinna być dłuższa niż 30 sekund. Oczywiście możemy dodać przekaz trwający 60 sekund, ale w ramach działań In-stream zostanie on „ucięty” po 30 sekundach wyświetlania. Kolejnym czynnikiem przemawiającym za dodawaniem przekazów o określonym czasie są wyniki badań wskazujące, że aby odpowiednio zainteresować widza swoim przekazem wystarczy 30 sekundowy klip składający się z krótkiego, chwytliwego wstępu, rozwinięcia (core przekazu reklamowego) oraz zakończenia, będącego podsumowaniem reklamy. Użytkownik, któremu zostaje wyświetlony przekaz w In-Stream ma możliwość pominięcia go po 5 sekundach emisji. Większość osób w tym momencie może sobie zadać pytanie – po co wydawać pieniądze na reklamę, którą każdy może pominąć? Oczywiście takie rozumowanie nie jest błędne i Google zdawało sobie sprawę, że odsetek osób które w ten sposób postawią sprawę będzie bardzo duży, co finalnie może przełożyć się na brak zainteresowania reklamami w YouTube. Dlatego system płatności za obejrzenie reklamy skonstruowany został tak, że płacimy tylko i wyłącznie za efekt, czyli obejrzenie całego przekazu, który jest rozliczanym w modelu CPV (cost per view).
Kolejnym z możliwych do wykorzystania kanałów wideo w YouTube jest In-Display, czyli forma promocji samego filmu. O ile za pośrednictwem In-Stream film wyświetlany na początku klipów i jego odtworzenie nie wymaga dodatkowej interakcji (kliknij, aby odtworzyć) ze strony widza, o tyle w przypadku In-display, potencjalny widz sam decyduje o tym, czy chce obejrzeć kreację. W tej kategorii nasze filmy promowane są obok filmów w wynikach wyszukiwania w ramach YouTube lub w treści innej (partnerskiej) witryny należącej do sieci wyszukiwania Google (wyświetlane na kontekstowo na podstawie treści strony). W tym modelu reklamowym płacimy, kolokwialnie rzecz ujmując, za chęć obejrzenia, czyli kliknięcie w przekaz reklamowy. Modelami najlepiej służącymi rozliczeniom w tej kategorii jest CPC (cost per click) czyli koszt jednego kliknięcia lub CPM (cost per thousand) – czyli koszt tysiąca wyświetleń.
„Ale gdzie wyświetlą się moje wideoreklamy – może jakiś dokładniejszy przykład?”
Najlepszą odpowiedzią będą przykłady graficzne:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- In-Strem
- In-Display:
w wynikach wyszukiwania
w opcjach
Czym kierować się przy wyborze odpowiedniego kanału reklamowego?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Właśnie tutaj pojawia się największy problem. Idąc za głosem ludu „Bierzemy wszystko, co daje nam Google – synergia dostępnych formatów powinna przynieść najlepszy efekt”. Trudno się z tym nie zgodzić, ale czy aby inwestując we wszystkie udostępnione nam kanały promocji wideo uzyskamy najlepszy efekt? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, wszystko tak naprawdę zależy od:
- Budżetu na kampanię – jeżeli dysponujemy ograniczonym budżetem reklamowym, warto zastanowić się nad wykorzystaniem jednego kanału promocji. W tym przypadku polecamy kanał In-Stream, w którym płacimy jedynie za obejrzenia.
- Charakteru kampanii – przedmiotem naszej kampanii może być krótki 30 sekundowy film promujący produkt czy usługę, ale również może być to wideoproadnik – długi spot reklamowy, trwający więcej niż 30 sekund. W przypadku krótkiego przekazu zalecamy wykorzystywanie wszystkich dostępnych źródeł promocji. Jeżeli nie pozwala na to budżet, wtedy najlepiej wybrać kanał In-Stream – zapłacimy za obejrzenie całego przekazu i będziemy mieli pewność, że film został wyświetlony w całości (przypominamy, że po 30 sekundach Google przerywa emisję wideo w kanale In-stream). Jeżeli chcemy promować długie spoty i wideoporadniki, najlepszą opcją jest wybranie kanału In-Display. Jest to optymalny wybór ponieważ użytkownik będzie mógł obejrzeć cały przekaz, a co ważniejsze, tworząc chwytliwą teść reklamy i odpowiednio ją targetując, będziemy pewni, że trafimy z przekazem do najbardziej zainteresowanych – grupy docelowej.
- Długości kreacji – tak jak wcześniej wspominaliśmy, jeżeli mamy do czynienia z filmem poniżej 30 sekund wybierzmy kanał In-Stream, a wszystkie dodatkowe źródła pozostawmy jako alternatywę w razie niewykorzystania budżetu. Przy długich spotach, zalecamy stosowanie kanału In-Display.
„Słyszałem, że produkcja reklamy wideo wiążę się z dużymi wydatkami”
Zapewne wielu osobom produkcja reklamy kojarzy się z wielkim studiem telewizyjnym, sztabem osób zaangażowanych do pracy – począwszy od reżysera, a skończywszy na osobach odpowiedzialnych za kostiumy. Dodajemy do tego budżety sięgające dziesiątek tysięcy złotych i okazuje się, że reklama wideo pochłonie nasze półroczne przychody. Wniosek – rezygnujemy z wideo. Nic bardziej mylnego! Takie podejście dobrze sprawdziłoby się jeszcze kilka lat temu, kiedy na reklamę wideo mogli sobie pozwolić tylko giganci przemysłowi. Na szczęście czasy się zmieniły, a rozpowszechnienie medium, jakim jest YouTube, dało pole do popisu również mniejszym graczom. Większość z nas zapewne nie dowierzała by, gdyby usłyszała, że wymarzony wideocontent możemy stworzyć z budżetem sięgającym 5$. Prawda jest taka, że jest to jak najbardziej możliwe. W sieci pojawia się coraz więcej giełd wideo. Za ich pośrednictwem jesteśmy w stanie nabyć zarówno gotowe reklamy jak i jej elementy składowe – poszczególne slajdy. Poniżej przedstawiamy wybrane serwisy, za pośrednictwem których możemy zakupić gotowe reklamy:
- Fivver – bardzo rozbudowana giełda reklam w której możemy znaleźć zarówno statyczne grafiki jaki i jingle (motywy muzyczne).
- Disolve – wyróżnikiem serwisu są materiały wysokiej jakości. Znaczna większość filmów zamieszczonych w serwisie jest w rozdzielczości 1080p (Full HD).
- Envatomarket – rozbudowany portal posiadający podkategorie (serwisy dodatkowe), w których możemy zakupić zarówno zdjęcia, jingle, teksty i animacje.
- Touchcast – przydatne narzędzie do tworzenia wideoblogów, wyposażone we własny creator – dostępne zarówno w wersji Desktopowej jak i mobile (iOS)
Podsumowanie
Tym artykułem chcieliśmy przybliżyć wszystkim sposoby reklamowania YouTube AdWords i ułatwić wybór odpowiedniego kanału. To czy zainwestujecie w tą formę reklamy zależy tylko od Was. Możliwości jakie daje nam AdWords dla wideo jest mnóstwo, począwszy od zróżnicowanych formatów reklamowych opisanych w artykule, poprzez możliwości odpowiedniego targetowania przekazu i stosowania remarketingu. Tak jak wspominaliśmy, produkcja reklamy wideo nie musi być droga, a jej rozpowszechnienie może przynieść nam wymierne w skutkach efekty.
Maciej Muszyński
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na Wydziale Nauk Ekonomicznych – Zarządzanie Produktem oraz Public Relations. Z branżą związany od 2012 roku – praca przy tworzeniu startup’ów e-commerce. W Ideacto zajmuje się Zarządzaniem Projektami oraz działaniami SEM. Certyfikowany specjalista Google AdWords. Hobbystycznie zajmuje się wykonywaniem prostych projektów graficznych. Pracował przy projektach dla takich marek jak: Róża Wiatrów, Pixers, Łazienkaplus, Condohotels, Roygard, Estyl.pl, Ebroker, Provalliance.