Kiedy budżety reklamowe na media tradycyjne się zmniejszają, film wideo przybiera na wielkości i znaczeniu. Tutaj właśnie tkwią ogromne możliwości, z których warto skorzystać. Zatem poznajcie ogromną moc rodziny TrueView.
Zobacz również
Zasięg kontrolowany
Model TrueView to nowy wymiar reklamy wideo stosowany na YouTube. Zasięg to jego największa zaleta i w tym względzie można śmiało go można porównać z telewizją. W kampanii wideo na YouTube reklamodawca płaci, gdy użytkownik sam zdecyduje czy obejrzy reklamę. Bardzo istotny jest czas, miejsce oraz właściwy przekaz skierowany do konkretnej grupy osób. W TrueView to widz decyduje, czy reklama jest interesująca i czy ją obejrzy.
Reklamy TrueView (w zależności od formatu) można precyzyjnie skierować na odbiorcę na wiele sposobów: poprzez treści, zainteresowania, lokalizację, słowa kluczowe, wiek, płeć, miejsce docelowe na YouTube czy listy remarketingowe. Dodatkowo można skierować przekaz na wybrane urządzenia, ustalić datę zakończenia kampanii czy zastosować capping, który będzie zapobiegał zmęczeniu widza tą samą reklamą.
W początkowej fazie planowania kampanii wideo na YouTube, należy wybrać najlepszą grupę docelową danego produktu lub usługi. Następnie szacowana jest liczba potencjalnych odbiorców reklamy oraz koszt dotarcia do tej grupy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Kampanię reklamową w formacie TrueView łatwo monitorować i tym samym analizować jej wyniki. Na podstawie zgromadzonych danych można określić kto oglądał reklamę i w którym momencie ją pominął. Zebrane wnioski są punktem wyjścia do wdrożenia rozwiązań, które poprawią wyniki kolejnej lub nawet aktualnie prowadzonej kampanii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania wideo na YouTube to nieograniczone możliwości. Hipotetycznie możemy trafić do 14 milionów klientów. Wystarczy tylko wykonać trzy kroki: po pierwsze, należy dobrać odpowiedni rodzaj kampanii. Po drugie, mieć pomysł na kreację. Po trzecie, skierować reklamę na konkretnego odbiorcę.
3 formaty TrueView
Rodzina TrueView to 3 formaty dostosowane do celu i zasięgu kampanii oraz rodzaju reklamy. Są do siebie podobne, mają wspólną cechę – zaangażowania widza – ale różnią się sposobem wyświetlenia. Najczęściej wykorzystywany jest format In-Stream, ponieważ jest najtańszy i najskuteczniejszy.
In-Stream, czyli źródło sukcesu
Najlepszym formatem do przeprowadzenia precyzyjnej kampanii wideo na YouTube jest In-Stream, czyli tzw. pomijalny Pre-Roll, który pojawia się w formie wideo w oknie odtwarzania materiału filmowego, przed jego wyświetleniem. Pierwsze 5 sekund jest bezpłatne i po upływie tego czasu wideo można pominąć. Reklamodawca płaci dopiero po wyświetleniu całego filmu reklamowego lub po 30 sekundach przy dłuższych reklamach.
In-Stream jest najczęściej wykorzystywanym formatem w kampaniach wideo na YouTube. Wynika to głównie z wysokiego wskaźnika skuteczności i niskich kosztów, które generuje. Koszt jednego, pełnego obejrzenia materiału wideo wynosi od kilku do kilkudziesięciu groszy. Zasięg jest tu najważniejszą zaletą, ponieważ pierwsze bezpłatnie 5 sekund użytkownik musi obejrzeć, co gwarantuje 100% dotarcia. Dodatkowo reklamę możemy kierować na wiele sposobów, precyzyjnie określając grupę docelową. Format In-Stream gwarantuje, że reklama nie pojawi się na prywatnym materiale wrzuconym na YouTube, gdyż kampania prowadzona jest tylko na kanałach partnerskich i producenckich.
Bardzo ważnym elementem kampanii In-Stream jest kreacja idealnie dobrana do grupy docelowej i celu jaki chcemy osiągnąć. To odbiorca decyduje, czy chce reklamę zobaczyć. Im atrakcyjniejszy spot, im ciekawsza kreacja, tym więcej pełnych obejrzeń, a dzięki temu reklama będzie tańsza. Wartość filmu reklamowego to wielka zaleta całej kampanii.
In-Stream jest formatem głównie zasięgowym, a pełne obejrzenie reklamy jest wliczane do wszystkich wyświetleń filmów na danym kanale YouTube marki lub produktu. Format ma w jeszcze jedną zaletę – banner towarzyszący 300x60px gratis. Jest on umieszczony z prawej strony nad proponowanymi filmami i jego wyświetlanie jest bezpłatne. Dzięki temu reklama jest bardziej widoczna, jej pomijalność się zmniejsza, gdyż banner jest widoczny nawet po opuszczeniu Pre-Rolla.
In-Search
Stara nazwa tego formatu to „Promowane filmy wideo”. Ten rodzaj reklamy TrueView widoczny jest w wynikach wyszukiwania YouTube, po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę. Jak zatem widać, pojawia się tylko osobom zainteresowanym konkretnym tematem. Samo pojawienie się w wynikach jest bezpłatne, a opłata naliczana gdy widz zdecyduje się obejrzeć reklamę.
W tym przypadku cena jednorazowego wyświetlenia reklamy waha się od 0,15 do 0,40 zł za rozpoczęcie odtwarzania wideo przez użytkowników. Przed wprowadzeniem kampanii reklamowej wybieramy słowa kluczowe, przy których pojawiać się będą reklamy w wynikach wyszukiwania YouTube.
Doskonale przy tej formie reklamy wideo promuje się filmy viralowe oraz konkretne kanały na YouTube, ponieważ użytkownicy często oglądają inne firmy na danym kanale.
In-Display
Format In-Display nawiązuje do oglądanych treści i dzięki niemu można sugerować widzom obejrzenie wideo o podobnej tematyce do tych aktualnie wyświetlanych. W tym przypadku reklamodawca płaci dopiero wtedy, gdy użytkownik zdecyduje się odtworzyć materiał reklamowy. Koszt jednorazowy wyniesie od 0,20 do 0,40 zł. Krótko mówiąc reklamy są kierowane kontekstowo i działają podobnie jak przy In-Search.
Gdy prowadzimy bardzo dużą kampanię na YouTube, niewskazane jest mieszanie kilku typów TrueView, gdyż z czasem mogą wystąpić trudności w jej optymalizacji.
Małe wielkie budżety
Zasięg to magiczne słowo w przypadku kampanii reklamowych na YouTube. W kontekście kosztów określa się go jako % dotarcia do określonej grupy docelowej. W TrueView płaci się za realne wyświetlenie reklamy, czyli za zaangażowanie widza, co w efekcie jest dużo tańsze od kampanii reklamowej w telewizji.
W tym momencie warto porozmawiać o pieniądzach, a najlepiej jest to zrobić na przykładzie formatu TrueView In-Stream, gdzie płaci się za pełne obejrzenie spotu reklamowego. Koszt jednego pełnego obejrzenia reklamy zależy od współczynnika obejrzeń, czyli od procenta osób, które zobaczyły wideo w pełnym wymiarze czasowym (lub 30 sekund). W momencie gdy więcej odbiorców dotrze do końca reklamy, tańsze okażą się wykupione pełne obejrzenia na koniec kampanii. Działania reklamowe na YouTube przeliczane są na koszt tysiąca wyświetleń – CPM. Obecnie koszt ten wynosi od 20 do 25 zł. Gdy reklama ma współczynnik obejrzeń np. 25% (taka liczba wyświetleń kończy się pełnymi obejrzeniami), to cena jednego pełnego obejrzenia wyniesie około 15 groszy.
Przykład liczenia kosztów:
Na początek określamy prognozowany budżet na ogólnej grupie docelowej. Przykładowo, mogą to być kobiety w wieku 35-44 lat w całej Polsce. Kalkulator zasięgowy wylicza, że jest to grupa 2.608.316 osób. Liczba wyświetleń reklamy wg wskaźnika CPM (korzystając z kalkulatora zasięgu agencji Tube.AD) wynosi 417.331 przy zasięgu 16% i koszt dotarcia do całej grupy to 18.780 zł netto.
Natomiast gdy dokładniej określimy grupę docelową, np. wg zainteresowań czy tematycznie, można przyjąć, że w ciągu 30 dni liczba wyświetleń reklamy wyniesie około 100-250 tysięcy. Jeżeli reklama jest atrakcyjna, jej współczynnik obejrzeń wyniesie 25%, a średni koszt obejrzenia 0,15 zł. Wtedy koszty wyniosą: 250.000 * 0,25 (25%) * 0,15 = 9.375 zł netto
Gdy uda nam się jeszcze bardziej zawęzić grupę docelową, np. wg słów kluczowych, można przyjąć, że liczba wyświetleń reklamy wyniesie 100.000 i otrzymamy: 100.000 * 0,25 (25%) * 0,15 = 3.750 zł netto
Podsumowując. Koszty w TrueView ponoszone są ze względu na akcję użytkownika. Za bezczynność i brak reakcji widza nie płacimy. Niektórym może się wydawać, że są sprytni i wypuszczą słabe wideo na YouTube, które nie będzie oglądane. Wtedy też nic nie zapłacą za kampanię w formacie In-Stream. Ale to się nie wydarzy. YouTube jest sprytniejszy. Wychwyci taką akcję i może wstrzymać emisję reklamy albo reklamodawca słono zapłaci za jedno jej wyświetlenie.
Podsumowanie
Podsumowując temat: Największy zasięg, dotarcie do ściśle sprecyzowanej grupy docelowej i przy tym poniesienie jak najmniejszych kosztów ze strony reklamodawcy, jest możliwe dopiero wówczas, gdy jak najwięcej osób obejrzy reklamę do końca.
Przykłady kampanii wideo na YouTube
Naviexpert (kapania prowadzona przez TubeAD):
- Cel: wzmocnienie przekazu odpowiednim odbiorcom poprzez użycie w reklamie stereotypów
- Czas trwania kampanii: 19.07.2013 – 5.08.2013; 14.08.2013 – 9.09.2013; 8.10.2013 – 02.11.2013
- Użyte formaty TrueView – In-stream
19.07.2013 ruszyły 2 kampanie reklamowe:
– skierowana do kobiet „Pytasz o drogę?”:
- wyświetlenia: 62.206
- obejrzenia: 17.138
- unikali widzowie: 14.567
– skierowana do mężczyzn „Nie pytasz o drogę?”:
- wyświetlenia: 75.706
- obejrzenia: 19.595
- unikali widzowie: 16.994
Podsumowanie kampanii (zakończonej 02.11.2013):
- Obejrzenia: 36.733
- Wyświetlenia reklamy: 137.912
- 31.561 unikalnych użytkowników
- 3.010 wejść na stronę
- Współczynnik obejrzeń – 26,64%
- Cost per view (CPV) – około 0,09 zł
Icelolly (wakacyjna porównywarka cen)
- Cel: Zwiększenie świadomości marki poprzez TrueView
- Czas trwania kampanii – 4 miesiące
- Użyte formaty TrueView – In-stream
- Obejrzeń- 2.5 miliona
- Kliknięcia na stronę – 266 tysięcy
- Wzrost poszukiwań marki – 100%
- Cost per view (CPV) – około 0,25 zł
OpenBank
- 1,4 mln obejrzeń dzięki TrueView
- Cel: rozpoznawalność marki
- Czas trwania kampanii – 6 miesięcy
- Użyte formaty TrueView – In-stream, In-Search i In-Display
- Obejrzeń- 1,4 miliona
- Kliknięcia na stronę – 70 tysięcy
- Cost per view (CPV) – €0.02 / Śr. CPV w Hiszpanii: €0.04 – €0.05
Materiały dostarczone przez portal Interaktywnie.com:
Kampania SKOK Ubezpieczenia
- Cel: wzmocnienie przekazu wśród nowych użytkowników i budowa świadomości
- Czas trwania kampanii – 1 miesiąc
- Użyty format TrueView – In-stream
- Obejrzenia w całości: ponad 45.700
- Wyświetlenia reklamy: ponad 225.700
- 41.615 unikalnych użytkowników
- 3.000 wejść na stronę
- Cost per view (CPV) – około 0,13 zł
- Wykorzystano cztery rodzaje targetowania: słowa kluczowe, tematy, zainteresowania i wybrane miejsca docelowe. Określono również godziny wyświetleń oraz dzienny capping.
Fabryka Formy (kapania prowadzona przez TubeAD):
30.09.2013 ruszyły 2 filmy reklamowe:
- Czas trwania kampanii: 30.09-23.10.2013
- Użyte formaty TrueView – In-stream
- Podsumowanie kampanii:
- Obejrzenia w całości: 10.057
- Wyświetlenia reklamy: 36.341
- 8.735 unikalnych użytkowników
- Współczynnik obejrzeń – 27,67%
- Cost per view (CPV) – około 0,10 zł
- Wykorzystano targetowanie lokalne (Poznań) oraz poprzez zainteresowania m. in. fani sportu, miłośnicy samochodów czy zapaleni inwestorzy, bez ograniczeń demograficznych.
Autor: Mateusz Zyguła, założyciel agencji Tube.AD i właściciel firmy widzialni.pl
Absolwent Politechniki Poznańskiej. Od 2005 roku zajmuje się pozycjonowaniem. Specjalizuje się w analizie potrzeb Klienta i doradztwie w zakresie SEM (Search Engine Marketing), zarządzaniu kampaniami PPC, ustalaniu strategii firmy, działaniach marketingu on-line oraz usability. Prowadził szkolenia na temat marketingu w internecie, pozycjonowania, Google AdWords oraz Analytics. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu kampanii dla średnich i dużych przedsiębiorstw. We wrześniu 2013 roku wprowadził na rynek nową markę Tube.AD, pierwszą w Polsce sprofilowaną agencję, zajmującą się prowadzeniem kampanii wideo na YouTube.