fot. depositphotos.com
W ubiegłym roku Roblox postanowił wejść na rynek reklamy, nawiązując partnerstwo z wybranymi markami. Platforma postanowiła rozwijać różne formaty – oprócz billboardów w grze znalazły się również immersyjne reklamy i „wirtualne strefy marek” pozwalające graczom wchodzić w interakcje z markami.
Zobacz również
Informacje o wprowadzeniu reklam na platformę spotkały się z licznymi głosami krytyki – zarówno graczy, jak i rzeczników konsumentów. Choć według nowych raportów wiek społeczności Robloxa rośnie, wciąż większość użytkowników to osoby, które nie ukończyły 18 roku życia, a prawie połowa z nich ma mniej niż 13 lat.
O tym, że Roblox jest szczególnie popularny wśród najmłodszych, zrobiło się głośno w związku z wirtualnymi mszami organizowanymi na platformie. Filmiki, na których widzimy, jak dzieci angażują się w budowę wirtualnych światów i organizują rozbudowane ceremonie, szybko stały się viralem i szturmem podbiły media społecznościowe.
Reklamy nie dla dzieci
Obecność reklam na platformie zdominowanej przez dzieci wzbudziła obawy Truth in Advertising. Amerykańska organizacja non-profit, której celem jest ochrona konsumentów, złożyła skargę do Federalnej Komisji Handlu, twierdząc, że Roblox stosuje praktyki marketingowe, które nie powinny być kierowane do dzieci.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W skardze podkreślono, że Roblox „ucieka od odpowiedzialności” w kwestii przestrzegania przepisów dotyczących reklamy na platformie gier dla dzieci. Zdaniem organizacji, tzw. „gry reklamowe” tworzone w celu promowania marek lub produktów mogą być przez najmłodszych graczy błędnie odbierane jako tradycyjne gry tworzone przez użytkowników. Podobnie jest w przypadku wirtualnych ambasadorów marek, którzy wchodzą w interakcje z graczami wyłącznie w celu promocji produktów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W odpowiedzi Roblox wprowadził nowe standardy wyświetlania reklam, zgodnie z którymi platforma nie będzie już zezwalała na kierowanie reklam do osób poniżej 13 roku życia.
Ponadto nowe zasady zwiększają przejrzystość w ofertach reklamowych – odtąd reklama jest definiowana jako „wszelkie treści w świecie Metaverse zaprojektowane w celu promowania produktu lub usługi poza Roblox”. Celem zmian jest również rozszerzenie wymagań dotyczących ujawniania reklam, aby odbiorcy nie mieli wątpliwości co do tego, że mają styczność z treściami sponsorowanymi.
Roblox zapewnił, że przestrzega „rygorystycznych zasad i procesów monitorowania mających na celu zwalczanie treści służących do wykorzystywania lub oszukiwania użytkowników”.
PS. ING uczy dzieci zasad cyberbezpieczeństwa na platformie Roblox
Podczas wirtualnego koncertu w „Mieście ING” niespodziewanie pojawił się haker. Akcja miała uświadomić młodym, że cyberzagrożenia pojawiają się tam, gdzie się ich najmniej spodziewamy.
PS 2. Social media niedostępne dla dzieci poniżej 13 roku życia
We Francji TikTok czy Instagram nie będą dostępne dla dzieci poniżej 13 roku życia, a użytkownicy w wieku do 15 lat będą musieli otrzymać zgodę rodziców.