SAR: Badanie Płac i Stawek Godzinowych 2025 [RAPORT]

SAR: Badanie Płac i Stawek Godzinowych 2025 [RAPORT]
Jak zmieniały się płace w komunikacji i marketingu przez ostatnie 10 lat? Ile zarabia dziś grafik czy copywriter? Sprawdź analizę Badania Płac i Stawek Godzinowych w 2025 roku przygotowaną przez SAR.
O autorze
3 min czytania 2025-04-14

Jak pokazują wyniki Badania Płac i Stawek Godzinowych, w ciągu ostatniej dekady stawki agencyjne wzrosły o 16,82%, podczas gdy wynagrodzenia wzrosły o 33,65%, a inflacja – o 55,33%. W efekcie coraz trudniejsze staje się utrzymania stabilności finansowej oraz reinwestowanie w rozwój, kompetencje zespołów czy technologie.

Mediany wynagrodzenia gwarantowanego (PLN brutto miesięcznie, UoP)

Rodzina stanowiskNazwa stanowiskaMediana wynagrodzenia gwarantowanego (PLN, miesięcznie, brutto)
CLIENT SERVICE ACCOUNT DIRECTOR15 500 
CLIENT SERVICE ACCOUNT (TEAM) SUPERVISOR12 250
CLIENT SERVICE ACCOUNT MANAGER9 000
CLIENT SERVICE ACCOUNT EXECUTIVE7 225
CLIENT SERVICE SENIOR ACCOUNT MANAGER10 900
PROJECT MANAGEMENTPROJECT MANAGER10 000 
STRATEGY PLANNINGSTRATEGIC PLANNER9 860
STRATEGY PLANNINGSENIOR STRATEGIC PLANNER12 000
MEDIA SENIOR BUYER10 000
MEDIA MEDIA MANAGER (PLANNING/BUYING)13 500
MEDIA SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER10 500   
MEDIA JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER5 500   
CREATIVE CREATIVE GROUP HEAD13 500   
CREATIVE SENIOR COPYWRITER 13 000   
CREATIVE COPYWRITER 8 600   
CREATIVE JUNIOR COPYWRITER 6 560   
CREATIVE SENIOR ART DIRECTOR 11 650   
CREATIVE ART DIRECTOR 10 000   
CREATIVE GRAPHIC DESIGNER7 470   
CREATIVE DTP OPERATOR7 440   
CREATIVE SENIOR GRAPHIC DESIGNER10 400   
CREATIVE JUNIOR GRAPHIC DESIGNER 5 100   
CREATIVE MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D8 300   
SOCIAL MEDIA SOCIAL MEDIA MANAGER7 600   
SOCIAL MEDIASOCIAL MEDIA SENIOR PLANNER/BUYER12 000   
SOCIAL MEDIASOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER7 500   
ONLINE ADVERTISINGPROGRAMATIC TEAM MANAGER14 000   
ONLINE ADVERTISINGPROGRAMATIC SENIOR SPECIALIST11 500   
ONLINE ADVERTISINGPROGRAMATIC SPECIALIST8 200   
ONLINE ADVERTISINGPERFORMANCE TEAM MANAGER15 000   
ONLINE ADVERTISINGPERFORMANCE SENIOR SPECIALIST10 500   
ONLINE ADVERTISINGPERFORMANCE SPECIALIST8 500   
SEM/SEOSEM SPECIALIST7 809   
SEM/SEOSENIOR SEM SPECIALIST10 480   
SEM/SEOSEO SPECIALIST7 400   
SEM/SEOSENIOR SEO SPECIALIST9 785   
DEVELOPMENTSENIOR FRONT END DEVELOPER 15 500   
DEVELOPMENTDIGITAL PROJECT MANAGER9 240   

W tabeli zaprezentowano mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto na dzień 1 października 2024. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych, takich jak premie czy nagrody uznaniowe.

Co ciekawe, analizując wybrane stanowiska, widać znaczą zmienność w omawianym zakresie. Wynagrodzenie copywritera wzrosło o 38%, ale jego stawka godzinowa już tylko o 11,6%. Graphic designer zarabia dziś o 43,6% więcej niż dziesięć lat temu, ale jego stawka wzrosła o 19,5%. Z kolei Account Manager, jako jedno z nielicznych stanowisk, odnotował wzrost stawek (29,4%) wyższy niż wzrost wynagrodzeń (24,4%).

Kolejne wnioski SAR z Badania Płac i Stawek Godzinowych dotyczą wysokości wynagrodzeń w sektorze komunikacji marketingowej w 2024 roku. W tym przypadku analizowane wartości rosły, choć nie w takim tempie, aby móc zrekompensować wysokość inflacji w kraju. Co więcej, średni wzrost realnych wynagrodzeń dla osób zatrudnionych na umowę o pracę wyniósł w 2024 roku 4%, natomiast dla osób pracujących w modelu B2B – 3%. Jednocześnie w 65% analizowanych stanowisk odnotowano wzrost płac (w 25% – spadek).

Mediany stawek godzinowych (PLN, netto)

Rodzina stanowiskNazwa stanowiskaMediana stawki godzinowej (PLN, netto)
CLIENT SERVICE GROUP ACCOUNT DIRECTOR400   
CLIENT SERVICE ACCOUNT DIRECTOR308   
CLIENT SERVICE ACCOUNT (TEAM) SUPERVISOR250   
CLIENT SERVICE ACCOUNT MANAGER233   
CLIENT SERVICE ACCOUNT EXECUTIVE185   
CLIENT SERVICE SOCIAL MEDIA MANAGER220   
CLIENT SERVICE SENIOR ACCOUNT MANAGER260   
PROJECT MANAGEMENTPROJECT TEAM LEADER290   
PROJECT MANAGEMENTPROJECT MANAGER200   
PROJECT MANAGEMENTPROJECT COORDINATOR184   
STRATEGY PLANNINGSTRATEGIC DIRECTOR370   
STRATEGY PLANNINGSTRATEGIC PLANNER240   
STRATEGY PLANNINGSENIOR STRATEGIC PLANNER300   
MEDIA PLANNING/BUYING DIRECTOR380   
MEDIA MEDIA MANAGER (PLANNING/BUYING)319   
MEDIA SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER283   
MEDIA MEDIA PLANNER/BUYER189   
MEDIA JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER115   
CREATIVE CREATIVE DIRECTOR 460   
CREATIVE CREATIVE GROUP HEAD300   
CREATIVE SENIOR COPYWRITER 250   
CREATIVE COPYWRITER 220   
CREATIVE JUNIOR COPYWRITER 171   
CREATIVE SENIOR ART DIRECTOR 290   
CREATIVE ART DIRECTOR 220   
CREATIVE JUNIOR ART DIRECTOR 200   
CREATIVE GRAPHIC DESIGNER210   
CREATIVE DTP OPERATOR170   
CREATIVE SENIOR GRAPHIC DESIGNER240   
CREATIVE SENIOR MOTION DESIGNER / ANIMATOR 2D280   
CREATIVE MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D220   
SOCIAL MEDIASOCIAL MEDIA TEAM MANAGER268   
SOCIAL MEDIACONTENT DESIGNER / COMMUNITY MANAGER200   
SOCIAL MEDIASOCIAL MEDIA SENIOR PLANNER/BUYER230   
SOCIAL MEDIASOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER165   
ONLINE ADVERTISINGPROGRAMATIC TEAM MANAGER330   
ONLINE ADVERTISINGPERFORMANCE TEAM MANAGER330   
ONLINE ADVERTISINGPERFORMANCE SPECIALIST183   
DEVELOPMENTWEB DEVELOPER/PROGRAMMER 220   
DEVELOPMENTDIGITAL PROJECT MANAGER230   
DEVELOPMENTFRONT END DEVELOPER 258   
DEVELOPMENTSENIOR BACK END DEVELOPER 300   

W tabeli zaprezentowano wyniki badania stawek godzinowych – prezentowanych przez agencje swoim klientom na wstępnym, wyjściowym etapie ofertowania wg stanu na dzień 1 października 2024. 

Coraz więcej osób w reklamie pracuje w oparciu o fakturę

Przedstawiciele SAR pochylili się również nad kwestią związaną z rodzajem umów zawieranych przez osoby pracujące w komunikacji i marketingu. Jak się okazuje, w 2024 roku 67% pracowników było zatrudnionych na umowie o pracę (bez 50% kosztów uzyskania przychodu). Stopniowo rośnie dziś natomiast udział osób współpracujących na podstawie faktury, szczególnie w obszarze reklamy (z 22% do 27%) i technologii (z 16% do 22%).

Nieznacznie rosną przy tym stawki godzinowe netto proponowane pracownikom już na etapie negocjacji. Choć największe wzrosty stawek odnotowano w specjalizacjach takich jak reklama online (+38,3%), IT development (+24,4%) oraz analiza danych i badania rynku (+18%), to jednak w wielu branżach (m.in. general management czy produkcja) odnotowano spadki stawek nawet o kilkanaście procent.

Przewaga liczebna kobiet i luka płacowa

Jeśli mowa o demografii, to branża marketingoo-komunikacyjna nadal pozostaje młoda i sfeminizowana. 51% pracowników ma od 25 do 34 lat, a kobiety stanowią 64% zatrudnionych. Niestety luka płacowa nadal istnieje, jest jednak niższa niż średnia krajowa (16%). Dla osób zatrudnionych na UoP luka nieskorygowana wynosi 9,96%, a skorygowana – 2,37%.

Pełną treść badania przeczytasz poniżej.

Oprac.: D. Mizerska

Zakres badania
W badaniu wzięło udział 110 firm i marek, a analiza objęła 7 737 indywidualnych danych płacowych.

O badaniu
Badanie Płac i Stawek SAR 2024 zostało przeprowadzone dla SAR przez WTW Consulting (WTW Towers Watson), na podstawie danych zebranych od 110 firm i marek. Łącznie przeanalizowano 7 737 indywidualnych danych płacowych – o 422 więcej niż rok wcześniej. Dniem odniesienia dla raportowanych danych i wynagrodzeń gwarantowanych był 1 października 2024 roku.

Zdjęcie główne: Depositphotos

PS Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2023/24 [RAPORT SAR]