TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Siły zbrojne dyrektora sprzedaży. Field marketing w praktyce

Trzy sekundy. Tylko tyle mają producenci FMCG na zatrzymanie uwagi klienta w sklepie. Niewiele, zwłaszcza, że odwiedziny sieci handlowych w okresie przedświątecznego szału traktujemy raczej w kategoriach wyższej konieczności niż spontanicznej przyjemności. I choć blisko co drugi z nas...
O autorze
3 min czytania 2016-12-29

…przygotowuje przed wyjściem szczegółową listę zakupów, to 4 na 5 klientów podejmuje ostateczną decyzję zakupową dopiero w momencie konfrontacji z półką sklepową. Dla field marketerów to przysłowiowe „tylko i aż”, aby odpowiednio wyeksponować produkt i przyciągnąć uwagę klienta na dłużej niż te kilka sekund.

Świadomi powyższych statystyk producenci skrupulatnie przygotowują asortyment do marketingowej ofensywy. Nie ma co ukrywać – stawka tej walki jest niezwykle wysoka. Bo choć z jednej strony niezdecydowanie klientów daje duże pole manewru, to z drugiej – błędna strategia może skutkować przejściem klienta na stronę przeciwnika (czytaj: półki sklepowej za plecami klienta) i niepowodzeniem całego planu marketingowego.

W jakie narzędzia marketerzy terenowi powinni się uzbroić, aby wygrać tę trudną walkę i zawalczyć o względy tłumu?

Zbuduj odpowiednią strategię

Nie jest dziś żadną tajemnicą, że odpowiednio przygotowana ekspozycja bezpośrednio wpływa na wzrost sprzedaży. Z tego powodu podczas planowania działań w sieciach handlowych wciąż największą popularnością cieszą się tzw. działania przy półce. To przecież miejsce, w którym klient rzeczywiście (choć na krótko) skupia się na zaletach danego produktu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Fundamentem skutecznych działań w przestrzeni handlowej – i jedną z kluczowych broni w arsenale zespołów field marketingowych – jest odpowiednie wykorzystanie całej dostępnej przestrzeni półkowej, zgodnie z żelaznymi zasadami sztuki marketingowej: zasadą środka, odruchem kolejkowym, podziałem na gorące i zimne strefy. A ponieważ w ciągu 1 minuty klient przechodzi obok około 300 produktów, to odpowiednie nadzorowanie planogramu i jego skrupulatna egzekucja mają gigantyczny wpływ na wyróżnienie się produktu wśród tysięcy jemu podobnych. Dla lepszego zobrazowania sytuacji: asortyment w sklepach wielkiego formatu obejmuje od 6 500 do 15 000 produktów.

Umiejętnie zdobywaj teren

Budowanie relacji z zespołem zarządzającym powierzchnią sklepową to kolejny element, który pozwala marketingowcom być o krok przed konkurencją. Zaplanowanie nawet najlepszej kampanii produktowej może okazać się spektakularną porażką, jeśli nie uda się jej zrealizować w odpowiednim (czytaj: widocznym) miejscu na sklepowej mapie. Dlatego profesjonalne firmy specjalizujące się w budowaniu zespołów sprzedażowych kładą duży nacisk na szkolenia w zakresie relacji interpersonalnych i technik negocjacyjnych, które często okazują się być skutecznym orężem w walce o powierzchnię sklepową. Wypracowanie trwałego sojuszu z kierownictwem sklepu nieraz potrafi zdecydować o sprzedażowym zwycięstwie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sprzedażowy Specnaz

Realizacja celów sprzedażowych marki w sieciach handlowych to proces, na który składa się wiele czynników opartych o parametry DPSMV (Distribution, Prizing, Shelving, Merchandising, Visibility). Dlatego firmy coraz częściej korzystają z usług zewnętrznych dostawców, posiadających silne kompetencje w zarządzaniu pracą zespołów w terenie, rozbudowane struktury regionalne i doświadczenie branżowe, które pozwala im skutecznie realizować strategiczne cele krótko- i długofalowe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wiarygodność biznesowa, posiadanie lokalnych biur rekrutacyjnych i elastyczny model rozliczania się za osiągnięte efekty to kluczowe argumenty przy wyborze zewnętrznych dostawców do obsługi procesów wsparcia sprzedaży. A ponieważ outsourcing tak ważnych procesów to także ogromne przedsięwzięcie z perspektywy struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, producenci wysoko cenią sobie eksperckie podejście dostawcy i możliwości długofalowego rozwoju w ramach partnerstwa.

Jak czytamy we wspólnym raporcie PAIiIZ i Hays, „10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”, tylko w ostatnich kilku latach rynek outsourcingu procesów sprzedażowych i około-sprzedażowych wzrósł o kilkanaście procent . Powód?

Utrzymanie w rdzeniu firmy wszystkich struktur zajmujących się rekrutacją pracowników w terenie i koordynacja pracy zespołów – to gigantyczne wyzwanie organizacyjne, logistyczne i przede wszystkim: finansowe. Choć oszczędności wynikające z outsourcingu są trudne do precyzyjnego oszacowania, to w zależności od skali projektu mogą osiągnąć od kilku do nawet kilkunastu procent kosztów własnych firmy. Z perspektywy producenta to bardzo wygodny układ. Kwestie szkolenia handlowców, menedżerów, zarządzanie flotą pojazdów czy też ryzyko rotacji pracowników w całości bierze na siebie dostawca. Do tego dochodzą aspekty pozafinansowe – posiadanie wiarygodnego partnera biznesowego ze sprzedażowym know-how i kompetencjami branżowymi może być fundamentem silnego i perspektywicznego sojuszu na wielu frontach.

Batalia o zagarnięcie uwagi klienta przy sklepowej półce, z pewnością należy do jednej z najkrótszych wojen, jakie toczy dziś branża marketingowa. Jej wynik rozstrzyga się przecież w ciągu kilku sekund. Z drugiej strony – to również jedna z najbardziej skomplikowanych i żmudnych wojen, w której mnóstwo zmiennych ma wpływ na ostateczny rezultat, czyli wylądowanie produktu w koszyku klienta. Jeśli marketerzy chcą wracać ze sklepu z tarczą, a nie na tarczy, muszą zmobilizować do tej walki wszelkie dostępne pod ręką oddziały. W tym zwłaszcza działy field marketingu, które – pozostając w obszarze militarnych analogii – są dzisiaj niczym rosyjski specnaz czy amerykańscy NAVY SEALS. Po „zabezpieczeniu” przez nich terenu – marketerzy mogą spać spokojnie.

 

Paweł Królikowski
Dyrektor działu Field Marketing w Adecco

Zarządzał procesami tworzenia zespołów sprzedażowych m.in. dla P&G, Huawei czy Herbapol