TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Strategie wzrostu w social mediach

Strategie wzrostu w social mediach
Wzrost w social mediach dla każdej marki oznacza coś zupełnie innego. Każda z nich ma jednak różne możliwości na wspieranie rozwoju społeczności, co sprawia że możliwe jest nie tylko wyróżnienie na tle konkurencji, ale też poszukiwanie innowacyjności niezależnie.
O autorze
3 min czytania 2022-12-27

fot. depositphotos.com

Komunikacja w mediach społecznościowych jest dzisiaj dla marek koniecznym elementem budowania wizerunku. W zależności od branży fanpage spełniają inne cele – dla branży bankowej są punktem kontaktu w obsłudze klienta, dla branży motoryzacyjnej są miejscem wsparcia wizerunku i promowania kampanii taktycznych, a dla FMCG – miejscem budowania połączeń z lifestylem i aktywacji konsumenckich. Każda marka jednak, bez względu na branżę i cel swojej komunikacji, powinna dbać o wzrost w ramach danego kanału. Może on mieć różne oblicza, co działania research & development wprost pokazują.

R&D i social media

Wzrost w kontekście social mediów może być interpretowany jako rozwój całego ekosystemu np. zwiększenie liczby kanałów lub intensywności komunikacji. Może być też związany z pozyskaniem zasięgów czy efektywności kampanii w dowolnym zakresie (zależnie od celu kampanii, jaki został na początku obrany). Oczywiście wzrost może tu być też związany z pozyskaniem kolejnych fanów i rozwojem nowych form kontaktu z nimi – np. poprzez dodatkowe aktywności community management. W efekcie innowacyjności możliwe jest ubogacanie przestrzeni nowymi treściami i sprawianie, że będzie ona jeszcze bardziej atrakcyjna dla odbiorców.

Strategie wzrostu*

Istnieje wiele dróg, którymi marka może pójść, rozwijając swoje kanały social media. Wśród nich wymienić warto 4, które są szczególnie skuteczne i które wiele działów R&D rekomenduje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Strategia poszerzania – to strategia, której głównym celem jest wzrost ekosystemu social media jako zwiększenie liczby kanałów i pozyskiwanie nowych grup docelowych. To najbardziej naturalna droga wzrostu poprzez pozyskiwanie nowych niezagospodarowanych jeszcze elementów ekosystemu – ale oczywiście nie za wszelką cenę (tylko wtedy, gdy jest to zasadne z perspektywy konsumenckiej).

Kluczowe aspekty takiej strategii:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Analiza konsumentów i kanałów, z których korzystają;
  • Cele dla każdego z kanałów;
  • Plan na rozwój ekosystemu w miarę wzrostu;
  • Plan optymalizacji kosztów produkcji contentu w ramach poszerzania ekosystemu (np. recykling treści).

Jak ją wdrażać?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  1. Przygotować analizę popularnych kanałów social media w danym kraju;
  2. Stworzyć plan rozwojowy z podziałem na etapy uruchamiania kolejnych kanałów;
  3. Przygotować wstępny plan dla contentu na dane kanały;
  4. Pozyskiwać nowych odbiorców dzięki reklamie.

Marka, która stosuje taką strategię: Allegro

Strategia precyzowania – to strategia, która wspiera mikrotargetowanie. Polega na różnicowaniu komunikatów w mediach społecznościowych do różnych grup docelowych i prowadzenie różnych ścieżek komunikacji do innych odbiorców. Najczęściej strategię tę realizuje się, dzięki publikacjom tzw. dark postów oraz sponsorowaniu ogólnych postów do konkretnej grupy docelowej, a nie do całej społeczności.

Kluczowe aspekty takiej strategii:

  • identyfikowanie precyzyjnie zawężonych grup docelowych – pod kątem preferencji psychograficznych;
  • komunikacja dedykowana do różnych grup – kilka linii komunikacyjnych w ramach jednej linii kreatywnej;
  • bezustanny crowdsourcing pod kątem nowych grup;
  • przygotowywanie scenariuszy community managementu dla konkretnych grup konsumentów.

Jak ją wdrażać?

  1. Przygotować analizę konsumentów / społeczności obecnej na social mediach;
  2. Przygotować strategię komunikacji dla konkretnych grup;
  3. Przygotować strategię mediową pod kątem najlepszego dotarcia do danej grupy;
  4. Stworzyć scenariusze postępowania z każdą z grup;
  5. Publikować treści i bezustannie analizować, jaki content wywołuje najwyższe zaangażowanie.

Marka, która stosuje taką strategię: Rossmann

Strategia wzmocnienia – to strategia, która dąży do tego, by komunikacja ogólna dotyczyła konkretnej części ofertowej i zwiększała siłę komunikatów jej dotyczących, w ramach core’owej grupy docelowej (tej, która ma największą decyzyjność zakupową i która może w przyszłości być adwokatem marki).

Kluczowe aspekty takiej strategii:

  • identyfikacja kluczowej części portfolio marki;
  • identyfikacja decyzyjnej części grupy docelowej;
  • kierunki contentowe powiązane z produktami;
  • komunikacja kierująca dyskusje do okreslonego tematu.

Jak ją wdrażać?

  1. Stworzyć matrycę porfolio, z oceną kluczowych jego produktów;
  2. Analiza konsumentów i identyfikacja ich potrzeb pod kątem najważniejszych produktów;
  3. Stworzenie taktyki dotarcia do konkretnych osób decyzyjnych wśród konsumentów;
  4. Pozyskiwanie / analizowanie feedbacku produktowego.

Marka, która stosuje taką strategię: Tymbark

Strategia pozyskania – to strategia, w ramach której konsumenci stają się całkowitym wyznacznikiem komunikacji. Bazuje na crowdsourcingu, w ramach którego fani mówią, jaka komunikacja im się podoba, lub jakie potrzeby odnośnie do niej mają, a marka w ramach swojej ogólnej strategii te wyznaczniki realizuje. Pozyskiwana jest tu więc najpierw informacja, potem uwaga, a następnie lojalność konsumentów.

Kluczowe aspekty takiej strategii:

  • Crowdsourcing preferencji contentowych konsumentów;
  • Benchmarkowanie contentowe w branży i poza nią;
  • Tone of voice i taktyka contentowa;
  • Community management pobudzający do reakcji.

Jak ją wdrażać?

  1. Stworzyć plan crowdsourcingowy;
  2. Przeanalizować branżę, konkurencję i trendy;
  3. Stworzyć pomysł na osobowość marki jako własnego fana;
  4. Publikacja treści i bezustanne pobudzanie dyskusji.

Marka, która stosuje taką strategię: Netflix

Każda z tych strategii pomaga budować społeczność i w dalszym etapie ją rozwijać. W zależności od potrzeb umożliwia również zmianę działań marki, jeśli dotychczas były one niewystarczające do realizacji celów. To, co istotne w wyznaczeniu celu i zarządzaniu wzrostem social mediowym, to by działania te łączyły się z innymi aktywnościami marki – szczególnie tymi prowadzonymi w digitalu.

Bez spójności trudno jest osiągnąć zamierzony cel i wyróżnić się na tle konkurencji – szczególnie w branży FMCG, gdzie komunikacja jest intensywna i nierzadko bardzo mocno połączona z bieżącymi trendami społecznymi, które wszystkich nas dotyczą tak samo (jedynie w innych kontekstach, które marki mogą wykorzystać do wyróżnienia). Warto również powiedzieć, że niektóre marki łączą strategie, włączając w swoje działania kluczowe aktywności każdej z nich – jest to szczególnie efektywne w przypadku marek, które posiadają szerokie portfolio i bardzo szeroką grupę docelową (np. sklepy wielobranżowe).

*przedstawione strategie odnoszą się do strategii przedstawionych w macierzy Ansoffa, ale nie są bezpośrednio związane z nowymi lub dotychczasowymi sytuacjami – można powiedzieć, że są pewnego rodzaju interpretacją propozycji Ansoffa w ujęciu social mediowym.