SW Research: Czy sprzedaż „małpek” powinna zostać zakazana? [BADANIE]

SW Research: Czy sprzedaż „małpek” powinna zostać zakazana? [BADANIE]
Niemal 50% sądzi, że podatek od tzw. małpek powinien wzrosnąć, a akcyza na wódkę powinna pozostać wyższa niż w przypadku piwa – wynika z badania SW Research. Ponadto aż 57% badanych stwierdziło zbyt dużą dostępność wódki w małych butelkach, a według 45% sprzedaż „małpek” powinna zostać zakazana.
O autorze
1 min czytania 2025-01-10

Badania SW Research pokazują ponadto, że Polacy dostrzegają społeczny i zdrowotny aspekt sytuacji związanej z dostępnością wódki w opakowaniach o pojemności do 300 ml.

Mimo że w naszym kraju wysokość akcyzy na alkohol jest zgodna z wytycznymi podanymi przez Unię Europejską, a opakowania wódki o pojemności do 300 ml zostały jakiś czas temu obłożone dodatkową opłatą (tzw. podatkiem małpkowym), to wielu Polaków wciąż sądzi, że wspomniane podatki powinny jeszcze wzrosnąć.

– Podatek akcyzowy jest instrumentem państwa, mającym wpływać na strukturę cen napojów alkoholowych. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, celem jest ograniczanie spożycia i zmiana struktury konsumpcji na rzecz napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu. To dlatego akcyza na wódkę jest wyższa niż na piwo. Jest to rozwiązanie zgodne z dyrektywą unijną i stosowane w całej Europie – podkreśla Bartłomiej Morzycki ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zbyt duża dostępność „małpek”

57,1% uczestników grudniowego badania przeprowadzonego przez SW Research przyznała, że „małpki” z wódką są zbyt łatwo dostępne, a jedynie dla 4% z nich jest przeciwnego zdania. Dla 10% respondentów ceny „małpek” są bardzo wysokie, a niemal połowa pytanych (45%) sądzi, że całkowity zakaz sprzedaży „małpek” z wódką to krok we właściwą stronę. Co więcej, już 46% Polaków chciałoby podwyższenia podatków i opłat od alkoholu w opakowaniach o pojemności do 300 ml. Jednocześnie przeciwnego zdania jest zaledwie 28% badanych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Małpki” rzadko pijemy w domu

Jakie jeszcze wnioski płyną z badania SW Research? Wspomniane „małpki” pijemy najczęściej w sąsiedztwie sklepów, a najrzadziej w domach. Jak się okazuje, aż 78% respondentów widziało osoby spożywające alkohol z opakowań niewielkiej pojemności w okolicach sklepu, a 25% spotkało się z tą sytuacją przed lub podczas pracy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ponadto, dla 39% pytanych „małpki” są produktem dedykowanym nastolatkom chcącym spróbować mocnego alkoholu, a 61% pytanych wiąże ten towar z osobami mającymi problem alkoholowy. Finalnie aż 74% pytanych jest przekonana, że spożywanie „małpek” wywołuje ryzyko uzależnienia, a dla 70% respondentów sprzyja ono regularnemu piciu.

Badanie SW Research zostało przeprowadzone w dniach 10-11.12.2024 w formie wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 805 ankiet na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Zdjęcia: PAP

PS NoLo – chwilowy trend, czy trwała zmiana