UOKIK: Zmowa cenowa na rynku karm zwierzęcych. Prawie pół miliona kary dla spółki Empire Brands

UOKIK: Zmowa cenowa na rynku karm zwierzęcych. Prawie pół miliona kary dla spółki Empire Brands
Dystrybutor karmy dla psów i kotów Empire Brands zawarł zmowę cenową ze swoimi kontrahentami. Firma narzucała partnerom handlowym ceny odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych.
O autorze
2 min czytania 2025-01-13

Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka Empire Brands zawarła porozumienie, ograniczające konkurencję ze swoimi kontrahentami. Sprzedawali oni karmę marki Empire w sklepach online, w cenach narzuconych przez firmę. Empire Brands swoimi działaniami naruszyła nie tylko przepisy krajowe ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ale również przepisy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Działania spółki miały bowiem co najmniej potencjalny wpływ na handel między państwami członkowskimi Unii.

Prezes UOKiK nałożył karę nie tylko na firmę, ale także dwóch jej menadżerów, którzy byli bezpośrednio zaangażowani w niedozwolone ustalenia.

– Empire Brands kontrolowała ceny karmy w sklepach internetowych swoich kontrahentów. Celem działań firmy było ustalenie minimalnego poziomu cen, równego cenom oferowanym przez Empire w jego sklepie internetowym, poniżej którego kontrahenci nie mogli sprzedawać karmy w internecie. W efekcie konsumenci nie mieli możliwości zakupów po niższych cenach. Działania te prowadziły do sztucznego podtrzymywania cen na rynku, co negatywnie wpływało na konkurencję i sytuację finansową właścicieli psów i kotów. Pozbawiano ich możliwości nabywania karmy po cenach kształtowanych przez rynek, a jedynie po cenach sztucznie ustalonych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

„Ceny sugerowane” przez spółkę

Kontrahenci Empire Brands, sprzedający przez Internet karmy marki EMPIRE, zostali zobowiązani przez spółkę do stosowania w sprzedaży detalicznej cen nie niższych niż te obowiązujące w sklepie internetowym Empire. Spółka dyscyplinowała partnerów handlowych, którzy sprzedawali karmę taniej. Początkowo byli upominani ustnie. Dalsze niezastosowanie się kontrahentów do ustalonych cen powodowało zmianę warunków płatności za karmę, w kolejnym kroku zarząd spółki uniemożliwiał kupowanie produktów po cenie promocyjnej, a w skrajnym wypadku rezygnowano z dalszej współpracy. Partnerzy handlowi kierowali do Empire skargi o nieprzestrzeganie ustaleń cenowych przez pozostałych kontrahentów, w tym wprost zwracali się o podjęcie interwencji w tym zakresie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sankcje

Kara finansowa nałożona na Empire Brands wyniosła 352 821 zł. Ponadto, Prezes UOKiK wymierzył sankcje wobec dwóch osób zarządzających spółką: Rafała Śliwińskiego (82 250 zł kary) i Macieja Banduły (39 000 zł kary).

Maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencje wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS UOKiK: Zarzuty dla linii lotniczych Wizz Air za brak odpowiedzi na reklamacje bagażowe

PS2 UOKiK: Tutlo z zarzutami. Klienci byli wprowadzani w błąd odnośnie zasad rezygnacji z umowy