Jak zauważa UOKiK w informacji prasowej, Poczta Polska posiada status operatora wyznaczonego i ma obowiązek świadczyć powszechne usługi pocztowe. Natomiast w przypadku pozostałych usług pocztowych, spółka musi rywalizować, na zasadach wolnej konkurencji, z innymi podmiotami w Polsce.
Dalej czytamy, że w takiej sytuacji Poczta Polska może występować w podwójnej roli – konkurenta i kontrahenta, ponieważ niezależni przedsiębiorcy, posiadający własną infrastrukturę pocztową w wybranych miejscowościach Polski, muszą często korzystać z jej infrastruktury, aby świadczyć usługi pocztowe na rzecz swoich klientów na terenie całego kraju. A to natomiast powoduje, że Poczta Polska posiada na tym rynku silną pozycję rynkową.
Zobacz również
Okazuje się bowiem, że niektóre praktyki spółki mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.
Zakwestionowane praktyki trwały od 2016 roku. Pierwsza z nich dotyczyła konieczności podawania Poczcie Polskiej przez jej kontrahenta informacji handlowych o klientach, dla których realizował usługę. Posiadanie tych danych przez spółkę już na etapie kontraktowania nie miało uzasadnienia i mogło przyczynić się do odebrania klientów swoim konkurentom.
Ponadto – jak zauważa UOKiK – Poczta Polska nie posiadała stałego cennika usług, w związku z czym wycena prowadzona była za każdym razem indywidualnie. Co więcej, kontrahent Poczty Polskiej musiał z góry dokładnie określić liczbę nadanych przesyłek w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli było ich mniej, nawet o jedną przesyłkę, cena na wszystkie mogła znacznie wzrosnąć – do stawki oferowanej dla nieznacznych wolumenów nadań.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W związku z powyższymi zarzutami prezes UOKiK zobowiązał Pocztę Polską do zmiany zachowań rynkowych. Przede wszystkim, spółka nie będzie uzależniała przedstawienia warunków cenowych od informacji o klientach operatora. Uniemożliwi to PP przejęcie potencjalnych klientów swoich konkurentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dodatkowo, Poczta Polska jest zobowiązana do przedstawienia cennika usług, który będzie obowiązywał przez 12 miesięcy i będzie uwzględniał liczbę nadawanych przesyłek, a także zawierał więcej niż dwa progi cenowe. To oznacza, że w przypadku mniejszej od deklarowanej liczby przesyłek cena nie będzie drastycznie wyższa, tak jak do tej pory.
Nowe warunki będą obowiązywały nowych klientów od dnia uprawomocnienia się decyzji. Obecni kontrahenci zostaną poinformowani przez Pocztę Polską w ciągu 2 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji o możliwości zmiany warunków umów zgodnie ze zobowiązaniami. W przypadku akceptacji zmiany – nastąpi ona niezwłocznie.
Jak czytamy dalej, Poczta Polska będzie miała obowiązek złożenia sprawozdania z realizacji zobowiązania – spółka będzie musiała m.in. przedstawić nowe wzory umów, informacje o podmiotach, które aneksowały umowy oraz nowych kontrahentach.
Sankcja finansowa za niewykonanie decyzji może wynieść do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
PS
„Wełniana” marynarka wełnę zawierała jedynie na etykiecie – w jej składzie za to był poliester i wiskoza. W koszuli zamiast 80% bawełny było jej 35% – UOKiK postawił zarzuty m.in. markom Kubenz oraz Recman za fałszowanie składu surowcowego odzieży.
PS2
UOKiK nałożył ponad 723 miliony złotych kary na właściciela sieci sklepów Biedronka za nieuczciwy sposób zarabiania kosztem dostawców produktów spożywczych. To największa do tej pory sankcja za wykorzystywanie przewagi kontraktowej.
PS3
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej wysokości ponad 32 mln zł na największe sieci fitness, w tym spółkę Benefit Systems, operatora kart MultiSport, za porozumienie ograniczające konkurencję.