Wspomniany materiał przeczytasz tu >
Czym jest webcast?
Swoją formą webcast zbliżony jest do audycji telewizyjnej, z tą różnicą, że tutaj wykorzystywanym kanałem jest Internet. Wydarzenie to może być prowadzone na żywo, jednak z łatwością można nagrać je wcześniej, a następnie udostępnić.
Zobacz również
Jednak nawet prowadzony na żywo webcast daje bardzo ograniczone możliwości interakcji z odbiorcami. Jest to raczej jednostronna komunikacja, dająca możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców z całego świata.
Czym jest webinar?
Webinar to również audycja audio-wideo, ale zarazem pewna forma spotkania, w którym w tym samym czasie uczestniczą ludzie z różnych miejsc. Dzięki narzędziom, które oferują platformy webinarowe takie, jak na przykład ClickMeeting, uczestnicy oraz prezenterzy mogą wchodzić ze sobą w interakcje.
Czat oraz sesje pytań i odpowiedzi pozwalają na rozmowę oraz udzielanie natychmiastowych odpowiedzi na zadane pytania. Można również udostępniać swój ekran, współpracować na wirtualnej tablicy, tworzyć testy i ankiety oraz korzystać z wielu innych przydatnych funkcji.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Kiedy lepiej wybrać webcast?
Webcast idealnie sprawdzi się w sytuacji, kiedy chcesz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców oraz gdy nie ma potrzeby, aby brali oni aktywny udział w wydarzeniu, komentując lub zadając pytania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Załóżmy, że CEO Twojej firmy został zaproszony do wystąpienia podczas sesji TED Talks. Niewątpliwie jest to ogromny zaszczyt i bardzo ważne wydarzenie, które warto zaprezentować klientom. Jasne jest, że podczas takiej prezentacji nie ma czasu na interakcję z prowadzącym. Poinformuj swoich odbiorców o występie CEO z odpowiednim wyprzedzeniem, aby mogli zarezerwować sobie czas i obejrzeć webcast, który zorganizujesz.
Kolejnym przykładem może być wykład podczas imprezy branżowej, na którą została zaproszona Twoja koleżanka z pracy – niekwestionowana ekspertka w branży. Poruszany przez nią temat jest ważny dla Waszych odbiorców, jednak większość z nich z pewnością nie będzie miała możliwości uczestniczenia w tym wydarzeniu. Zorganizuj zatem transmisję na żywo z jej wystąpienia, aby jej prezentację zobaczyło jak najwięcej osób.
Kiedy lepiej wybrać webinar?
Webinar warto wybrać wtedy, kiedy nasze wydarzenie nastawione jest na stałą interakcję z odbiorcami.
Załóżmy, że koleżanka, która prowadziła wcześniej wspomniany wykład może zrobić to jeszcze raz. Tym razem jednak zamiast transmisji z wydarzenia, zorganizuj wydarzenie online dla wszystkich zainteresowanych tematem jej prelekcji. Dzięki temu dajesz uczestnikom możliwość rozmowy z nią oraz zadania pytań.
Inną sytuacją, w której webinary sprawdzają się świetnie są prezentacje produktowe. Tworzysz właśnie nowe oprogramowanie lub usługę, które są jeszcze w fazie testów i potrzebujesz feedbacku od potencjalnych użytkowników. Zorganizuj webinar i przedstaw swój produkt w dwóch różnych wariantach, a następnie przeprowadź ankietę, w której sprawdzisz, która wersja bardziej przypadła im do gustu.
Możesz również przygotować webinar szkoleniowy, podczas którego nauczysz odbiorców, jak korzystać z jakieś aplikacji. Weźmy na przykład Canvę, narzędzie online do tworzenia szybkich i atrakcyjnych projektów graficznych. Jeżeli jesteś biegły w programie, możesz podzielić się swoją wiedzą z innymi. W tym celu przyda Ci się funkcja udostępniania pulpitu, która pozwoli krok po kroku przeprowadzić uczestników przez proces tworzenia grafik na potrzeby kampanii reklamowych na Facebooku. Na koniec przeznacz trochę czasu, aby odpowiedzieć na pytania, które mogą się pojawić.
Wniosek
Zarówno webcasty, jak i webinary pozwalają na transmisje na żywo. Różnica leży w możliwości interakcji. Jeżeli nie potrzebujesz bieżącego kontaktu z odbiorcami, wybierz webcast. Jeżeli natomiast chcesz rozmawiać z publicznością, odpowiadać na pytania i zbierać feedback, webinar będzie dla Ciebie właściwą opcją.