…naturalnie kierujących ruch na Twoją stronę internetową.
Obecnie niewiele firm z branży B2B i B2C w pełni wykorzystuje potencjał, jaki dają webinary, część zaś w ogóle ich nie organizuje. Poniżej kilka porad i narzędzi, które pomogą stworzyć skuteczne i atrakcyjne treści na webinar.
Zobacz również
1. Wybierz konkretny temat
Jednym z głównych błędów popełnianych przez organizatorów webinarów jest wybór zbyt ogólnego tematu. Może to wynikać z tego, że chcą przekazać swoim odbiorcom jak najwięcej informacji. Lepiej jednak jest wybrać temat na tyle wąski, aby móc odnieść się do jego najważniejszych punktów i zaoferować odbiorcom konkretne informacje. Nie warto omawiać wszystkich aspektów wybranego zagadnienia, lepiej skupić się nad jednym.
Niedawno w ClickMeeting przeprowadziliśmy webinar na temat budowania marki osobistej za pomocą webinarów. Skupiliśmy się na jednym konkretnym sposobie, w jaki można wykorzystać to narzędzie. Nasze wydarzenie skierowane było do jednej konkretnej grupy odbiorców, zainteresowanej sposobami na skuteczne budowanie marki osobistej.
2. Wybierz format pasujący do tematu
Zanim zdecydujesz jaki temat chcesz omówić, wybierz format webinaru, a następnie dostosuj go do wybranego tematu i prowadzącego.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wywiad
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wywiad z influencerem czy ekspertem z branży to format gwarantujący dużą oglądalność. Stwarza on okazję do przeprowadzenia rozmowy na wybrany temat, ale nie wyklucza spontanicznych wtrąceń, które nadają wydarzeniu autentyczności.
Na kilka tygodni przed webinarem przygotuj zestaw pytań i wyślij je swojemu rozmówcy. Wcześniej zapoznaj się z odpowiedziami, aby wiedzieć, wokół jakich obszarów toczyć się będzie rozmowa. Przed rozpoczęciem wydarzenia na żywo warto przeprowadzić próbę, przejść z zaproszonym gościem przez wszystkie pytania i omówić przebieg webinaru.
Q&A
Webinar w formacie Q&A jest podobny do wywiadu z tą różnicą jednak, że koncentruje się przede wszystkim na pytaniach od publiczności, co bardzo mocno zwiększa jej zaangażowanie. W tym przypadku jako prowadzący doskonale sprawdzi się ekspert z branży lub doświadczony pracownik Twojej firmy.
Rozwiązaniem, które bardzo często stosujemy w ClickMeeting, jest zachęcenie uczestników do przygotowania pytań jeszcze w samym zaproszeniu na webinar. Informacja o możliwości zadania pytań i aktywnego udziału w wydarzeniu zdecydowanie zwiększy liczbę rejestrujących się osób.
Po zakończonym webinarze warto przygotować post na firmowy blog zawierający podsumowanie sesji Q&A. Można je wykorzystać jako materiał follow-up dla uczestników webinaru oraz dla tych, którym nie udało się wziąć z nim udziału.
Webinar edukacyjny, czyli prezentacja
Jest to najpowszechniejsza forma webinaru, sprawdzająca się w praktycznie wszystkich branżach. Zakłada udział prezentera omawiającego wybrany temat przy wsparciu przygotowanej wcześniej prezentacji. Kluczową rolę odgrywa tutaj prezenter, dlatego ważne jest, aby:
- był to ekspert, cieszący się autorytetem w branży;
- była to osoba entuzjastyczna, umiejąca zaangażować odbiorców;
- prezentacja zawierała takie elementy jak: ankiety, wideo, aktywność na interaktywnej tablicy oraz czas na pytania i odpowiedzi.
Promując takie wydarzenie należy od samego początku zaangażować osobę prezentującą. Świetnym rozwiązaniem jest przygotowanie zaproszenia wideo, na którym osoby zainteresowane mogą zobaczyć, kto będzie prowadził webinar, jakie tematy będą poruszone i czego można spodziewać się po wydarzeniu. Tutaj przykład, jak dla ClickMeeting zrobił to Jamie Turner.
3. Opracuj plan webinaru i przygotuj atrakcyjne slajdy
Przygotuj krótki plan webinaru, aby mieć pewność, że podczas wydarzenia poruszysz wszystkie istotne kwestie. Nawet dla wywiadów czy webinarów Q&A, gdzie skrypt nie jest konieczny, warto mieć przygotowany plan, zgodnie z którym powinno odbywać się wydarzenie.
Każdy webinar powinien zawierać następujące elementy: 1. przykuwający uwagę wstęp, 2. rozwinięcie, w którym omawiane są zaplanowane kwestie, 3. motywujące zakończenie oraz, w wielu przypadkach, odpowiednie wezwanie do działania. Pozwoli to zachować porządek i zagwarantuje, że wydarzenie przebiegnie zgodnie z założonym planem.
Kolejny ważny element to slajdy. Zadbaj o to, aby były one czytelne i estetyczne. Poniżej, dla przypomnienia, dobre praktyki pomocne w tworzeniu prezentacji:
- nie umieszczaj dużej ilości tekstu, która zmusza do czytania i dekoncentruje odbiorców;
- zamiast długich akapitów stosuj tzw. bullet-pointy i pamiętaj o zachowaniu przestrzeni między nimi;
- wykorzystaj wysokiej jakości obrazy i zdjęcia, umieść na nich hasłowy przekaz i omów go w czasie prezentacji;
- nie zapomnij o ostatnim slajdzie, na którym umieścisz dane kontaktowe do prezentera/organizatora oraz wezwanie do działania.
4. Korzystaj z dostępnych narzędzi
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, dzięki którym przygotujesz angażujące treści i przeprowadzisz webinary dla szerokiej publiczności. Oto krótka lista moich ulubionych.
ClickMeeting
Aby prowadzić webinary, potrzebujemy platformy, która zaspokoi wszystkie nasze potrzeby. Dobrą opcją jest ClickMeeting, oparta o przeglądarkę platforma działająca na wszystkich urządzeniach bez względu na system operacyjny.
Oprócz standardowych funkcji, takich jak transmisja obrazu i dźwięku, ClickMeeting oferuje szereg innych, jak na przykład: narzędzie do prezentacji slajdów, obrazów i filmów, udostępnianie pulpitu, wirtualna tablica, która umożliwia rysowanie, zaznaczanie i robienie notatek. Z łatwością można przeprowadzić ankietę, test i zebrać informację zwrotną od uczestników.
Każde wydarzenie można nagrać i wykorzystać jako materiał follow-up, a po zakończonym webinarze dostępne są szczegółowe statystyki na temat osób, które zarejestrowały się i uczestniczyły w wydarzeniu: ich liczba, urządzenia z jakich korzystali, z jakiego kraju się logowali i wiele więcej.
ClickMeeting oferuje 30-dniowy, darmowy okres próbny. Abonamenty zaczynają się od 39 zł za miesiąc.
BuzzSumo
Jeżeli brakuje nam pomysłów na treść webinaru, z pomocą przyjdzie nam BuzzSumo. Jest to narzędzie, pozwalające m.in. zidentyfikować content, który we wskazanym czasie cieszy się największym wskaźnikiem udostępnień.
Dzięki temu wiemy, jakie tematy są aktualnie popularne w naszej branży i w wybranych mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest. Warto zatem przeanalizować trendy i zaproponować swój punkt widzenia oraz doświadczenie w tym obszarze. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, które najlepiej odpowiada naszej branży, a narzędzie przedstawi nam jakie tematy i treści wygenerowały największy ruch.
Oprócz tego, BuzzSumo pomoże nam w monitorowaniu treści, słów kluczowych, domen, stron, autorów i naszej konkurencji. Jeżeli chcemy znaleźć eksperta, który miałby poprowadzić nasz webinar, wystarczy wpisać branżę lub słowo kluczowe, a uzyskamy dostęp do ogromnej bazy ekspertów. Może to być dobry punkt wyjściowy do rozpoczęcia budowania relacji, a w perspektywie – do podjęcia długofalowej współpracy.
BuzzSumo oferuje 14-dniowy okres próbny. Ceny zaczynają się od 79 dolarów za miesiąc.
Canva
Jeżeli szukasz darmowego narzędzia do tworzenia wysokiej jakości prezentacji, a nie masz doświadczenia w projektowaniu, Canva to rozwiązanie dla Ciebie. Platforma oferuje różne szablony prezentacji, a ponadto ma w swoich zasobach zbiór fontów, grafik, zdjęć, itp.
Canva pozwala w prosty i szybki sposób przygotować profesjonalnie wyglądające slajdy. Platforma działa w modelu freemium, ale oferuje również rozwiązanie Canva for Work, mające bardziej zaawansowane funkcje. Cena to 12,95 dolarów za miesiąc.
Piktochart
Piktochart to kolejne narzędzie dla marketerów, którzy chcą urozmaicić wizualnie swoje webinary. Narzędzie służy do tworzenia atrakcyjnych infografik i prezentacji za pomocą dostępnych szablonów.
Platforma oferuje darmowy plan, w którym dostajemy dostęp do kilku szablonów, ikon, obrazów i zdjęć do wykorzystania w naszych prezentacjach.
Cena za pakiety płatne rozpoczyna się od 15 dolarów za miesiąc.
Podsumowanie
Tworzenie dobrego contentu na Twój webinar rozpoczyna się od wyboru tematu. Wybierz taki, który najlepiej odpowie na potrzeby lub problemy Twojej grupy docelowej. Jeśli skorzystacie z powyższych wskazówek, zainteresowanie i zaangażowanie odbiorców powinno sprawiać Wam coraz mniej problemów.